"חוק מע"מ 0% לא אידאלי משפטית אך ניתן יהיה להגן עליו בבג"צ"
" הצעת חוק מע"מ אפס על דירה ראשונה לא יעוכב בגלל בעיות משפטיות", כך עלה היום (ד') מדבריו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים, עו"ד אבי ליכט, בוועדת הכספים.
ליכט ציין, כי "מתנגדי החוק מרבים לערבב בין שיקולים מקצועיים באשר לתועלת החוק לבין שיקולים משפטיים-חוקתיים. הייעוץ המשפטי לא יכול להטיל וטו על מדיניות של הממשלה בגלל עמדה כזו או אחרת ביחס להצעת חוק".
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) לחברי הכנסת שקראו שלא לאשר את החוק עוד במושב הנוכחי: "חייבים להכריע ומהר, כי שוק הדיור בקיפאון וזה מחמיר את המצב. לא ניתן לאשר בפגרה ואם לא יאושר או יידחה עכשיו, הקיפאון יימשך לפחות ארבעה חודשים, מצב בלתי נסבל, שייפגע בציבור".
ליכט ציין כי "לאור השינויים מאז הנוסח הראשון, אכן נוכל להגן עליו בבג"צ. מול הרצון לתגמל משרתים עומדת בעיית הרוחב של מצוקת הדיור, שנוגעת לכולם כולל חרדים אותם פטר שר הביטחון משירות עד היום וערבים שלא נקראו לשירות. האתגר הוא לאזן בין הדברים. אפשר לתת הטבות ליוצאי צבא אך לא כתנאי סף, לא בפערים גדולים מדי וללא אפלייה סמויה".
- גפני: "נתניהו הססן מצוי, נענה ללפיד בכל פעם שהוא מאיים בפרישה"
- הקבלנים: הצניחה בהתחלות הבנייה תוביל לנסיקה במחירי הדירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, ההצעה הראשונה היתה לא מידתית ולכן שונתה. נקבע סף חדש; דירות עד 950 אלף שקל לכולם ו- 1.6 מיליון שקל למשרתים. צומצמו התנאים לשירות המזכה והורדו ל-12 חודשים ונכנסו אנשים ששירתו שירות לאומי או אזרחי. ביישובים החרדיים 60% מהדירות מתחת לסף של 950 מיליון שקל. עדיין נותר פער בין מי שמשרת למי שלא אך אנו יודעים להגן על המנגנון הזה. עדיין עולות שעלות חוקתיות והיינו מעדיפים שהפערים בהטבות יצומצמו אבל ניתן להגן על החוק כפי שהוא כעת בבג"צ".
ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד): "בעייתי לתת עדיפות בחוק למי שמשרת במוצרים שנמצאים במחסור. מצוקת הדיור נוגעת לכולם בדיוק כמו תרופות מצילות חיים, מוצרי מזון וכד'".
יו"ר התאחדות הקבלנים, נסים בובליל, אמר: "מהיום שהחלו לדבר על חוק מע"מ אפס בקבינט הדיור, שוק הדיור בקיפאון. קבלנים ורוכשים לא יודעים איך הדבר ישפיע, יעבור או לא יעבור וכו'. החוק טוב ויסייע להורדת מחירי הדיור אם ההיצע יגדל בהתאם. חשובה הבהירות מתי ואם יעבור ובהקדם. לגבי הקריטריונים; כמות גדולה מאוד של דירות שנבנית כיום לא תיכלל בהטבה ולכן צריך להחיל את הרף החדש על דירות חדשות שייבנו מכאן והלאה. לגבי גודל דירה, אנחנו מציעים להגדיל את הרף העליון. יש להרחיב את הקריטריונים כך שניתן יהיה להכניס כמה שיותר דירות שייכללו בחוק".
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
נשיא לשכת רואי החשבון, דודי גולדברג, אמר: "בתוכניות האלה יש פער זמן של שנה וחצי והלחץ על מע"מ 0% לא יוריד מחירים עד שמחיר מטרה ייכנס לתוקף. בינתיים בגלל אי הוודאות שוק הדיור בהקפאה וקבלנים בונים פחות והמדינה מפסידה מסים. שיטת מע"מ 0% תורמת לאי השוויון. בנוסף, אם המחיר פחות מ- 1.6 מיליון שקל וקבלן יאמר למשל יש לי 100 אלף שקל על דירה בשווי 1.5 ואני אעלה את המחיר. השיטה תגרום לעלייה בביקושים.
בינתיים, יש לטפל ב- 30 אלף דירות נטושות וקרקע זמינה לבנייה, 100 אלף דירות ריקות. צריך חוק שמי שלא הופך הדירה לראויה למגורים יוטל עליו היטל מיוחד. ואם כבר הטבה, אז לתת ישירות לרוכש. למשל משכנתא לזכאים. והעלות תהיה פחות מ- 2.5 מיליארד שקל, העלות של מע"מ 0%".
- 3.לא לשלם למילואימניקים משכורת זה מפלה את מי שלא משרת (ל"ת)גדודי השהיד אהרן ברק 18/07/2014 17:15הגב לתגובה זו
- 2.מפוקח 18/07/2014 08:10הגב לתגובה זותתפקחו, החוק ההזוי ידחה אם בכלל, לעוד מספר שנים...
- 1.ניר 16/07/2014 15:34הגב לתגובה זואומרים להם: "מפונקים, לכו לגור מחוץ לגוש דן!", יש עשרות אלפי דירות יד שנייה נהדרות בחיפה, פרדס חנה, חדרה, רחובות, גדרה ועוד... בחצי מיליון שקל. במקום זה אנחנו נממן לצעירים המפונקים דירות חדשות מקבלן... מדהים
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
