נדל"ן בפינצטה: היכן במרכז המורחב יש דירות חדשות בפחות ממיליון שקל?

Bizportal ואתר 'כאן בונים' ליקטו מספר פרויקטים חדשים (גם במרכז) שעדיין מאפשרים לרכוש דירות חדשות ב(הרבה) פחות ממיליון שקל
לירן סהר | (4)

הזינוק במחירי הדירות הוביל לכך שכיום מאוד קשה למצוא באזור גוש דן דירות 4 חדרים חדשות במחיר הנמוך מ-1.8 מיליון שקל, כאשר בתל אביב, קריית אונו, גבעתיים ואפילו ברמת גן המחיר מרקיע שחקים גם לכיוון של 2.5-3 מיליון שקל.

אומנם לאחרונה אישר קבינט הדיור את תוכנית מע"מ 0%, אשר צפויה להפחית 18% ממחיר הדירות לזוגות צעירים שזו דירתם הראשונה. אך גם לאחר ההטבה כמעט ולא ניתן יהיה למצוא דירות באזור חדרה גדרה בפחות מ-1.1 מיליון שקל, בהתאם לבדיקה שביצענו עם כניסתה לתוקף. Bizportal בשיתוף אתר 'כאן בונים' חיפשו בפינצטה היכן בכל זאת ניתן למצוא כיום דירות במחיר הנמוך ממיליון שקל, ערב כניסת ההטבה לפועל.

מרבית המקומות הינם בגבול גדרה חדרה והפריפריה הקרובה. נציין כי בדקנו באתר רכבת ישראל את זמן הנסיעה ברכבת ליעדים ואת זמן הנסיעה באפליקציית Waze ממחלף לה גארדיה בתל אביב ב-16:00 ביום חמישי, שעת שיא בפקקים.

אשקלון

זמן נסיעה ברכבת מתחנת תל אביב מרכז - 50 דקות עד שעה (יתקצר בעתיד ל-40 דקות). זמן נסיעה לפי Waze ב-16:00 ביום חמישי מלה-גארדיה בתל אביב - 53 דקות. חברת דמרי מציעה 5 דירות 4 חדרים בשטח של 100 מ"ר בלב הסיטי, ב-860 אלף שקל; חברת פרימק מציעה בשכונת אגמים 176 דירות 4 חדרים בשטח 107 מ"ר במחיר של 859 אלף שקל, חברת צמח המרמן מציעה 4 דירות בשכונת אגמים ב-910 אלף שקל.

חדרה

זמן נסיעה ברכבת מתחנת תל אביב מרכז - 31 דקות. זמן נסיעה לפי Waze ב-16:00 ביום חמישי מלה-גארדיה בתל אביב - שעה ו-16 דקות. חברת א.לוי מציעה 6 דירות 4 חדרים בשטח 105 מ"ר ליד פארק חדרה ב-997 אלף שקל. חברת מגידו השקעות מציעה בשכונת לב הפארק 7 דירות 3 חדרים בשטח 93 מ"ר ב-992 אלף שקל. חברת טופ 10 מציעה במתחם אגרו בנק 21 דירות 3 חדריםב שטח 82 מ"ר ב-740 אלף שקל.

רחובות

זמן נסיעה ברכבת מתחת תל אביב מרכז - 32 דקות. זמן נסיעה לפי Waze ב-16:00 ביום חמישי מלה-גארדיה בתל אביב - 37 דקות. עמותת רכישה בשכונת וייסגל מציעה דירות 3 חדרים ב-900 אלף שקל. קבוצת רכישה של טל שיר בשכונת שעריים מציעה 17 דירות 3 חדרים בשטח 75 מ"ר ב-930 אלף שקל.

רמלה

זמן נסיעה ברכבת מתחת תל אביב מרכז - 24 דקות. זמן נסיעה לפי Waze ב-16:00 ביום חמישי מלה-גארדיה בתל אביב - 30 דקות. חברת כ.כוכב הנגב מציעה בקריית האומנים 10 דירות 4 חדרים ב-940 אלף שקל. קבוצת רכישה של חברת מעלות טל מציעה בשכונת השופטים דירות 3 חדרים ב-690 אלף שקל. חברת א.נ. נמצא מוכרת 12 דירות 3 חדרים בקהילת יצחק ואברהם ב-820 אלף שקל. חברת בתי נבון מוכרת במרכז העיר 286 דירות 4 חדרים ב-850 אלף שקל.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

גבעת עדה

זמן נסיעה מתחנת תל אביב מרכז עד תחנת בנימינה - 32-43 דקות. זמן נסיעה לפי Waze ב-16:00 ביום חמישי מלה-גארדיה בתל אביב - שעה ו-18 דקות. חברת נהרה מציעה בפרויקט תמ"א 38 בישוב דירות 4 חדרים ב-950 אלף שקל.

פרדס חנה

זמן נסיעה מתחנת תל אביב מרכז עד תחנת פרדס חנה-קיסריה - 32-43 דקות. זמן נסיעה לפי Waze ב-16:00 ביום חמישי מלה-גארדיה בתל אביב - שעה ושש דקות. ב'אמונה' מציעה בקבוצת רכישה לדתיים 24 דירות חדשות ב-930 אלף שקל

חריש

זמן נסיעה לפי Waze ב-16:00 ביום חמישי מלה-גארדיה בתל אביב - שעה ו-24 דקות. קבוצת ג'יי הנדסה מציעה בעיר החדשה דירות 4 חדרים ב-850 אלף שקל. חברת מגידו מציעה דירות 4 חדרים ב-777 אלף שקל

קריית גת

זמן נסיעה מתחנת תל אביב מרכז - 43 דקות. זמן נסיעה לפי Waze ב-16:00 ביום חמישי מלה-גארדיה בתל אביב - 52 דקות. בשכונת 'כרמי גת' הנכללת ב'הסכמי הגג' של הממשלה, מציעה קבוצת הרכישה קריית אחדות דירות 4 חדרים ב-680 אלף שקל; חברת רז ושחף מציעה ברובע הבנים בעיר דירות 4 חדרים ב-918 אלף שקל; חברת נפתלי ניסן מציעה בשכונת הפרחים במרכז העיר דירות 5 חדרים ב-780 אלף שקל.

משה פלדמן, בעלי 'כאן בונים', אמר: "קיימת תופעה מעניינת ביותר של התרחבות ונדידת איזור הביקוש המובהק. התרחבות זו מתאפיינת בשני מרכיבים חדשים ויחודים: אלף, איזור הביקוש הקלאסי במרכז הארץ איננו כבר "גדרה חדרה" אלא משתרע בפועל מאור עקיבא וחריש בצפון ויורד ב"מלבן" דמיוני לעבר קרית גת-אשקלון בדרום. 'מלבן' זה נשען, לא במקרה, על ציר חוצה ישראל. כדאי מאוד לשקול מעבר לערים ויישובים אלה, כי ייתכן מאוד שההזדמנות של רכישה במחירים הנוכחיים לא תחזור".

כתבות מעניינות נוספות:

ראש עיריית ר"ג רוצה להתחרות בת"א: "נקים שני אזורי בילוי ענקיים ונרשת את העיר במצלמות ו-WiFi" - צפו בראיון

חנן מור: "מי שלא ירכוש עכשיו דירה יתחרט ובעתיד יאלץ להתפשר על מרחק"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    פחות ממליון 05/04/2014 20:33
    הגב לתגובה זו
    לטיז אל נביא
  • 3.
    קליפ 04/04/2014 13:45
    הגב לתגובה זו
    חישוב זדוני של זמן נסיעה נועד להטעות,לסלף ולגרום נזק לרוכשים התמימים מהמגזר היהודי
  • 2.
    צביקה דורון יועץנדלן 04/04/2014 10:32
    הגב לתגובה זו
    ממרכז ומערב תל אביב לוקח עוד 20 דקות להגיע לאיילון, אז כעת כבר מדובר על 3 שעות ביום על הכבישים. הבעיה העיקרית של ישראל היא שיש לה רק מרכז אחד !!! בגרמניה למשל יש 7 מרכזים.
  • 1.
    זמן הנסיעה מטעה- רוב היום נתקעים בפקקים ולא מגיעים בזמ (ל"ת)
    הצעה וקוץ בה 03/04/2014 16:34
    הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.