דנוס: "12 אלף הדירות בין שדה דב להרצליה לא ישפיעו כלל על המחירים"

כך אומר יו"ר לשכת השמאים ביחס לאישור התוכנית בצפון ת"א. "ייקח 15 שנה לבנות את כל הדירות, מדובר בעניין לתקשורת, לא לשוק הדיור"
לירן סהר | (8)

האם בעתיד לא יחסרו דירות בתל אביב? המועצה הארצית לתכנון ובניה ביושבה כוועדת המשנה לעררים פרסמה היום (ד') את החלטתה בנוגע לעררים הרבים שהוגשו לתוכנית תא 3700 . תוכנית תא 3700 היא תוכנית להקמת רובע חדש בצפון מערב תל אביב המשתרעת על שטח של כ- 1,900 דונם משדה דב בדרום ועד גבול הרצליה בצפון.

התוכנית מייעדת את השטח לבנייתן של כ- 12,000 יח"ד, 50,000 מ"ר מלונאות, כ- 150,000 מ"ר לתעסוקה וכ- 70,000 מ"ר למסחר. בנוסף מקצה התוכנית כ- 500 דונמים לפארק חופי ורצועת חול ושטחים נוספים לשצ"פ, מבני ציבור ולדרכים.

בסך הכול 28 אלף דירות

נזכיר כי בחודש יולי אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב הסדר אשר נתן אור ירוק לבנייתן של 16 יחידות דיור בשדה דב לאחר פינויו. המשמעות היא שבכל האזור צפויות להיבנות בעשור הקרוב כ-28 אלף יחידות דיור, דבר אשר ללא ספק ייתן את אותותיו על שוק הנדל"ן של תל אביב.

אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים, אמר ל-Bizportal: "המועצה הארצית לתכנון ובנייה לא בטוחה שיביאו לפינוי שדה דב. שאלת השאלות היא כמה זמן ייקח לתוכנית לקרום עור וגידים, אם הבנייה תיארך 10-15 שנה אז לא תהיה לכך השפעה על המחירים. מחירי הדירות באזור יהיו גבוהים מאוד, אך אולי הן ישחררו דירות זולות יותר באזורים אחרים. אם נראה בנייה מאסיבית באזורים זולים יותר אז אולי נראה ירידת מחירים, אם הקרקעות היו משוחררות ב-3 שנים הקרובות אז הייתה לכך השפעה דרמטית, אך לא ימהרו לבנות. מדובר בעניין תקשורתי ולא בבשורה לשוק הדיור."

נציין כי אחת הטענות המרכזיות נגד התוכנית שהעלו בעלי קרקעות במתחם היתה שהתוכנית אינה לוקחת בחשבון את פינויו העתידי של שדה דב עד לשנת 2018 בהתאם להחלטת הממשלה ולכן היא מגבילה את זכויות הבניה במתחמים הסמוכים לשדה מבחינת גובה הבניינים.

בהחלטתה המועצה טוענת כי אין זה הגיוני לבטל את התוכנית ולהכין תוכנית חדשה בשל הימשכות הליכי התכנון. בהחלטה נכתב כי "החזרת גלגלי התכנון לאחור ... משמעה אפוא הסגת התהליך לאחור למשך שנים מספר.. מחיר זה כבר מדי. הוא כבד מידי גם לבעלי הזכויות הרבים שחלקם נשמעו בפנינו וביקשו בניגוד לעוררים שנשים סוף להליכי התכנון ונשחרר סוף סוף חטיבת קרקע משמעותית לבניה".

קיבלו את עמדת העוררים

עם זאת המועצה קיבלה את עמדת העוררים בנושא וקובעת שלתוכנית יוסף סעיף לפיו אם תהיינה תוספת זכויות בניה במתחם 1 (המתחם הקרוב היום לשדה דב ובו נקבע היום בניה נמוכה, בשל מגבלות השדה) כל בעלי הזכויות בתוכנית יזכו לחלק היחסי של תוספת זו ובכך אישרה למעשה תכנון דו שלבי במתחם זה. כמו כן צוין כי ניתן יהיה לנייד את הזכויות במידת הצורך.

בערר נוסף שהוגש על ידי בעלי הקרקעות נטען כי במסגרת התוכנית , הוועדה המקומית הקצתה זכויות בניה למנהל מקרקעי ישראל לבניית 65 יח"ד (בהיקף כספי מוערך של כ- 30 מיליון שקל). לעמדת הוועדה, הקצאת הזכויות ניתנה. בגין זכויות המנהל עפ"י הוראות בתוכנית אחרת ( תכנית 1116/א ) בעלי הקרקע טענו כי לא מוצדק להעניק למנהל מקרקעי ישראל זכויות במסגרת תוכנית זו על חשבונם. המועצה הארצית קיבלה את הערר וביטלה את החלטת הועדה להקצות למינהל זכויות עודפות של 65 יח"ד בתוכנית זו, בגין תוכנית 1116/א.

כתבות מעניינות נוספות:

יחימוביץ': "הנתון שפורסם השבוע על מחיר הדירות - מחריד, ולפיד - הוא מקים חברה בעניין - בשביל ג'וב למקורב"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    נכון מאוד אוהדל'ה 10/10/2013 13:42
    הגב לתגובה זו
    חתיכת ילד מטומטם.. זה ברור שקיבלת את האפשרות לעסוק בשמאות מקרקעין לפני שהייתה חובה לרכוש תואר אקדמי, מטומטם כמוך לא שמענו מעולם.
  • חפש אתרים שימכרו לך שטוב שחיכית ואוטוטו תקנה בזול בת"א (ל"ת)
    קשקש 10/10/2013 19:01
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    א 09/10/2013 18:54
    הגב לתגובה זו
    תלוי אם זה יהיה 12 אלף דירות או יותר ובכמה זמן זה ישווק 800 דירות בשנה זה לא מטורף אבל זה לא מעט. מאידך אם יאשרו בסופו של דבר 60,000 דירות וישווקו בעשור אחד, זה יקח את המחירים 20-30% מטה
  • 4.
    עוקב מקרוב 09/10/2013 17:52
    הגב לתגובה זו
    יש חכמים שמקדימים את הנולד . כל הגאויות וכל המפולות בהיסטוריה הקצרה של ישראל התחילו תמיד בתל אביב . ת"א הובילה בעליות ותוביל גם את הירידות - לא סתם בפארק צמרת ובבלי אוכלים קש כבר חצי שנה .
  • זליכה קנה עכשיו וילה (ל"ת)
    צא ולמד 10/10/2013 19:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בשביל מה יש ממשלה 09/10/2013 17:30
    הגב לתגובה זו
    יאללה כבר, שהמדינה תתערב!!! תשחררו את הקרקע- תפנו את שדה דב. תבנו שם שכונה לזוגות צעירים!!!- שורה של בנייני פאר צופים לים לתוש"ח פלצנים, שורה של מלונות אבל תשאירו פארק גדול ויפה. ויאללה 20א פלוס יחידות דיור- שחררתם ללב תל אביב. למה לא מקדמים את זה?!!
  • 2.
    צ'יקו 09/10/2013 17:13
    הגב לתגובה זו
    כל דבר יש לך מה להגיד נהיית נביא זעם. עוד פעם בובליל התקשר להגיד לך שתוציא תגובה לתקשורת?
  • 1.
    פנציק 09/10/2013 16:53
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו שאני אגיד שאוכלוסיית ישראל תגדל ב5 מיליון איש. יכול להיות אבל מתי???? זאת הידיעה.
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.