יו"ר לשכת השמאים תוקף: "שטייניץ צריך להתמקד באיזורי הביקוש"
שר האוצר מעניק היום (ה') הטבה משמעותית לרוכשי דירות בפריפריה, כאשר חתם על מפת העדיפות הלאומית ואישר הלכה למעשה הנחות משמעותיות על קרקעות ביישובי פריפריה מרוחקים. במקביל, שטייניץ מעכב את החתימה על החלטות משמעותיות נוספות הנוגעות לפרוייקטים של פינוי-בינוי במרכז הארץ.
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, הביע אכזבה מהחלטת שר האוצר: "אקטים כגון זה, מבורכים ככל שיהיו, מסיתים את הדעת מהבעיה האמיתית של שוק הנדל"ן והיא אזורי הביקוש והעדר הטיפול בהם. מדוע לעכב כיום הקלות בפרויקטים של פינוי בינוי שהמשק כל כך מייחל להם?".
דנוס התייחס בדבריו לבעיות הכרוכות במעבר לאזוריבפריפריה: "אף אחד לא רוצה לעבור לקוביית בטון חדשה, כשהוא אינו יכול לפרנס באזור את משפחתו, לדאוג לחינוכה ולבריאותה. זו הסיבה שעיקר הכישלון במכרזי המינהל בשנה האחרונה היה בפריפריה. אז כעת החליטו לחלק כמעט בחינם את הקרקעות האלה".
לדבריו, "אנשים ייקחו כי זה בחינם וחלקם יבנו ויפתחו תוך שהם מקווים שממשלת ישראל החדשה תנהג בהם באופן שונה מקודמותיה. אני פסימי וחושב שזה לא יקרה, וכך אנשים שקנו מוצר במחיר מסוים, יראו אותו מתבוסס באותו השווי, כשאזורים אחרים ומרכזיים יותר מתחממים. במקביל, סיכויי החיים שלהם יפחתו כתוצאה מהיעדר תשתיות פרנסה ותשתיות חינוכיות ראויות".
- 4.דהן משה 28/12/2012 14:17הגב לתגובה זויוצא שואה יבשו את הזקנים המיזרחים
- 3.חי בנאדו 28/12/2012 14:16הגב לתגובה זויוצא שואה שואבים את כול תקציב הזקנים העניים מדוח העוני,אין להם אלוהים עם הלובי.רבק ישנם קשישים שהולכים לישון בלי צוהרים,הריי יש להם רנטות אז למה חשמל ותאופות וטיפולים בלי כסף?
- 2.חודשים דמגוגיה לפראייר=בועה בפיצוץ לאשמים בפנים!!!!!!!! (ל"ת)נדלן=בלוף שיווקי 28/12/2012 01:53הגב לתגובה זו
- 1.m2041 27/12/2012 22:48הגב לתגובה זואני גר בירושלים. אלפי מהנדסים ואנשי הייטק נוסעים שעה ויותר לעבוד בהר החוצבים ברמות ואף אחד מהם לא חושב אפילו להעתיק את מגוריו עקב עבודתו. זאת אומרת שאפשר לגור בפריפריה ולעבוד באיזור ביקוש (ירושלים מבוקשת ע"י חרדים ולא ע"י אנשים עובדים).

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים?
משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים, אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביינים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכר הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.
רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה.
וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.
במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.
וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

הפשרה: המדינה תוכל להפקיע דירות שלא נפגעו, אך לא יותר מ-25%
לאחר מחלוקת ממושכת: האוצר אימץ את עמדת המשנה ליועמשי"ת כרמית יולוס - ההפקעות יוגבלו לרבע מהמתחם בלבד; וגם - האם זכות הקניין גוברת על הצורך לשיקום?
משרד האוצר פרסם אתמול את תזכיר החוק לשיקום נזקי המלחמה בדרך של התחדשות עירונית. כבר תקופה של כ-3 חודשים שאנחנו כותבים על ההכנה לתזכיר ונראה שכעת - ניתן המענה המיוחל - רק שצריך לשים לב גם לתנאים וחשוב להבין לקראת מה תחום ההתחדשות העירונית הולך. הדבר מגיע על רקע ההרס שנגרם לבניינים רבים במבצע "עם כלביא" שאירע בחודש יוני האחרון. התזכיר קובע מתווה חסר תקדים לשיקום מהיר של מתחמי מגורים, תוך קיצור די משמעותי של הליכי תכנון ורישוי, מתן הטבות מיסוי מקיפות, והסדרת זכויות בעלי הדירות. אחד הסעיפים המרכזיים והרגישים ביותר נוגע לשאלה: האם וכמה דירות שלא נהרסו בפועל יוכלו להיכלל בהליך הפקעה לצורך פרויקט שיקום כולל. כזכור - בתחילת הדרך כשרק גובש החוק לשיקום הבניינים שנפגעו ולאחר שהסתיים המבצע כאמור ביוני. נאמר כי המדינה תשקם מתחמים באופן גורף, קרי - שיקום של בניינים שלמים מבלי להתחשב באם הבניין נפגע או לא אלא להסתכל על המתחם הכולל ואם הוא כן נפגע בפועל - אז לבנות מחדש.
כלומר, מספיק שרק חלק מהמתחם משויך לבניין שנפגע - אז הוא ישוקם. ואז הגיעה ההתנגדות של המשנה ליועמ"שית - כרמית יולוס, שאמרה כי אין לשלול את זכות הקניין של הדיירים שלא רוצים לקחת חלק בפינוי בינוי. ורוב של 51% זה רוב שפוגע דה פקטו בזכות הקניין של המיעוט שבמקרה הזה הוא נמוך בסכום זעיר מהרוב. להרחבה בנושא הרוב של 51% ראו כאן: תמ"א עם 51%? שיקום ההרס לא צריך לבוא על גב המוחלשים. בנוסף כתבנו על הרוב 'החדש' כאן - התחדשות עירונית בשיעור הסכמה של 51% באזורי הטילים.
נכון להחלטה הנוכחית שהגיעה אמש, נקבע כי ניתן יהיה לצרף למתחם השיקום גם בניינים שלא נפגעו ישירות מהטילים. אך שיעורם לא יעלה על 25% מכלל השטח. המשמעות היא שהמדינה תוכל להפקיע דירות גם במבנים סמוכים שלא קרסו, אך רק אם מדובר במיעוט מתוך התוכנית הכוללת. בכך קיבל האוצר את עמדתה של יולוס, שהתעקשה על הגבלת שיעור ההפקעות כדי למנוע פגיעה חריגה בזכות הקניין כאמור. לפי התזכיר, הוועדה המיוחדת שתוקם לצורך שיקום תבחן את המתחם שנפגע, את סביבתו ואת גבולות האזור שיוגדר 'אזור שיקום והתחדשות'. במסגרת זו ייכללו בוודאות מבנים שנהרסו כליל או כאלה שנפגעו והוגדרו בחוות דעת מהנדס כבלתי ראויים למגורים.
רק במקרים בהם יימצא צורך תכנוני מובהק ניתן יהיה לצרף מבנים נוספים שלא נהרסו. מדובר על שטח של עד רבע ממהמתחם כולו. מעבר לכך, התזכיר מציע סל כלים חדש שמטרתו להאיץ את השיקום ולאפשר לדיירים וליזמים לצאת לדרך במהירות: מנגנון ה-Buy out. שמאפשר לבעלי הדירות לבחור אם להצטרף לפרויקט ההתחדשות העירונית ולקבל דירה חדשה, או לצאת מהפרויקט ולקבל פיצוי כספי מלא לפי שומת השמאי הממשלתי.
- פרופדו הגיעה לרוב נדרש להתחדשות עירונית בתל-אביב
- פלורנטין בתנופה: השכונה גדלה והיצע הפרויקטים מתרחב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנגנון הזה נועד לתת ודאות ולאפשר גם למי שלא רוצה להמתין שנים עד לסיום הבנייה לקבל מענה כספי מיידי. אלא שכעת מצוין כי הפיצוי יהיה גבוה ביחס לשומה ואף תינתן פרמיה מסוימת למי שייבחר לצאת באופן מהיר יחסית. יהיה מעניין לחכות ולראות האם המדינה אכן תממש את ההבטחה בהקשר הזה. נוסף לכך, נקבע כי סף ההסכמה הדרוש להפעלת פרויקט יופחת: במקום הצורך ברוב של 67% כפי שנהוג כיום ל'רוב דרוש', די בהסכמה של 51% בלבד כדי להניע את התהליך, כך שמספר קטן יותר של דיירים לא יוכל לעכב פרויקט שלם. לצד זאת נקבעים לוחות זמנים קשיחים שמטרתם למנוע גרירת רגליים: בתוך 60 יום תוקם נציגות דיירים ותיבחר להם ליווי משפטי, בתוך 90 יום ניתן יהיה לבטל עסקאות קיימות עם יזמים ולהתקשר עם יזם חדש, ואם בתוך 150 יום לא מושג רוב, המדינה תוכל להתערב ישירות, להפקיע זכויות ואף למנות יזם מטעמה.