העירייה התנגדה, אבל גם הדיירים – הקרב על פרויקט תמ"א 38/2 ברמת גן

המגמה הנוכחית ברורה – העדפה של התחדשות עירונית מתחמית, קרי פינוי בינוי, על פני התחדשות של בניין נקודתי. ראשי העיריות תומכים, היזמים מוכנים, אבל מה קורה כשהדיירים לא מסכימים?

ברקע סימני השאלה האופפים את הארכת התוקף של תוכנית המתאר הארצית תמ"א 38, ולצד החלופה שהוצעה לאחרונה על ידי שרת הפנים איילת שקד, ממתינה על שולחנה של הממשלה הצעת חוק נוספת, העוסקת בהפחתת הרוב הדרוש עבור פרויקטים של פינוי בינוי ל-66%. מטרת הצעת החוק היא לחזק את המגמה הקיימת המעודדת התחדשות עירונית מתחמית – פינוי בינוי – על פני חידוש מבנים בודדים, כיוון שהיא מאפשרת תכנון עירוני ושכונתי נכון יותר, הכולל הוספת תשתיות בהתאם לעומס התושבים הגדל בעקבות הפרויקט.

מבחינת ראשי רשויות רבים, מתן עדיפות לפרויקטים של פינוי בינוי הוא בגדר הכרח, ועיריית רמת גן נחשבת לאחת העיריות הבולטות בהתנגדותן לפרויקטים של תמ"א 38. אך על מנת להבין את פשר ההתנגדות לעומק עלינו, לפני הכל, לעשות קצת סדר במושגים.

ההבדלים בין תמ"א 38, תמ"א 38/2 ופינוי בינוי

תמ"א 38 היא תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, במסגרתה עוברים מבנים עבודות חיזוק וחידוש, הכוללות, בדרך כלל, הגדלה של הדירות הקיימות, תוספת מרפסות וממ"דים והוספה של דירות חדשות.

עם הזמן, התבררו חסרונותיה של התוכנית, ועמם עלה הצורך בביצוע חידוש וחיזוק בצורה מקיפה יותר. בשנת 2010 התקבל תיקון מס' 2 לתמ"א 38 אשר הוליד את ההבחנה בין תמ"א 38/1 – חיזוק מבנה יחיד, לבין תמ"א 38/2 – הריסת מבנה קיים ובניית מבנה חדש תחתיו.

תמ"א 38/2 נחשבת אמנם לפתרון מוצלח יותר מאשר תמ"א 38/1, אך שתיהן אינן פותרות את בעיית התשתיות עמה מתמודדים ראשי הרשויות בעקבות תנופת ההתחדשות העירונית. כל פרויקט של התחדשות עירונית משמעו תוספת תושבים, והתשתיות הקיימות בערים קורסות תחת העומס. לפיכך, ההעדפה כיום היא ברורה – מתן העדפה לפרויקטים של פינוי בינוי שמשמעם הריסה ובנייה מחדש של מתחמים שלמים, לרבות הקמת תשתיות חדשות, התאמת עורקי תחבורה, הוספת מבני ציבור ופארקים עירוניים ועוד.

על אף התנגדות העירייה, הפרויקט אושר

כאמור, רמת גן היא אחת הערים הידועות בהתנגדותן לתמ"א 38 ובהעדפת התחדשות עירונית מתחמית, אך במקרה שלפנינו, על אף התנגדות העירייה, אושר פרויקט תמ"א 38/2. בפרויקט המדובר מתוכננת הריסה של בניין בן 2 קומות, הכולל 6 דירות מגורים, והקמת בניין בן 10 קומות עם 21 דירות מגורים במקומו. כבר לפני 3 שנים הוגשה בקשה לאישור הפרויקט, אך נדחתה על ידי הועדה המקומית שדרשה מהיזם להפוך את הפרויקט לפרויקט מתחמי על ידי הוספה של 3 בניינים סמוכים.

קיראו עוד ב"מרכז הנדל"ן"

מי שהתנגדו בכל תוקף לדרישה הם דיירי אותם בניינים, שסירבו להצטרף לפרויקט. לאחרונה החליטה ועדת הערר שבחנה את בקשת ההיתר, לאשר את הפרויקט במתכונת המקורית של תמ"א 38/2 על אף התנגדות העירייה ועל אף השאיפה להעדפת התחדשות מתחמית, שכן סירוב הדיירים הבהיר כי אין היתכנות מעשית לפרויקט מתחמי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יוסי 02/08/2021 03:49
    הגב לתגובה זו
    כתבה חשובה ועיניינית.

כרמלי בפודקאסט "החזית העירונית": "עיריית ת"א לא הפחיתה חניות, היא המשיכה להוסיף כאלו"

תנועה של רכב פרטי הייתה, תהיה ותמשיך להיות גורם מאוד דומיננטי. השאלה היא מה הן החלופות. לא רק שעיריית תל אביב לא הפחיתה חניות, אלא שהיא המשיכה להוסיף חניות פרטיות. לפי תוכנית מתאר ח' (תוכנית החניה בתל אביב) נקבע כי צריך למתן את קצב העלייה של החניות בעיר. לא להרוס, לא לבטל - למתן את קצב הוספת החניות.

אין אף 'עיר עולם' שנשענת על רכב פרטי. העולם השתנה לנו מתחת לאף, אבל שלא יהיו טעויות – עיריית תל אביב חזתה את זה ובאה מוכנה לכך. התפקיד שלנו בעירייה הוא להיות נביאים – לחזות את המגמות שיתפתחו בעיר. אם אנחנו חוזרים בזמן 10 שנים אחורה, אף אחד לא דמיין בכלל נתיבים מיוחדים עבור אופניים וקורקינטים, שירותי Bubble ודומים להם".   את הדברים אמר אדריכל אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב, בפודקאסט "החזית העירונית" עם אילי בר - מנכ"ל משותף בחברת 'Ecocity'. השניים דיברו על המהפכה התחבורתית המתרגשת על העיר, אך לא רק: הם דיברו גם על התחדשות עירונית, על תת-הקרקע ועל שלל נושאים אחרים המאפיינים את העיר הלבנה והמסקרנת.   "החיים במדרכה הם שיקוף של הבניין שלידה, וככל שהחיים בה יהיו מגוונים יותר, כך אופי החיים בתל אביב יאפשר מגוון חברתי רחב – ועל זה, כידוע, נשענת העיר: על האנשים שחיים בה, על האווירה החברתית. זה הקסם כאן.   בהמשך לזה, חשוב לתת מקום גם ליצירתיות התכנונית. אני מגדיר את זה בשם 'לגיטימציה מרחבית'. כלומר אם בבניין בודד אפשר 'לייצר' גם דירת פנטהאוז שכוללת בריכה, וגם דירת שני חדרים, אני לא רואה בזה משהו רע".    להאזנה לפרק במלואו לחצו כאן