סתימת חורים פופוליסטית: מדינת ישראל פועלת ללא תכנית
אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן, על התנהלות הממשלה בכלכלת ישראל, וטוען שיש להנהיג תוכנית כלכלית במשק המקומי
בבסיסו של כל ארגון מצליח טמון חזון מדיני-כלכלי, המורכב ממטרות ותוכניות פעולה ארוכות טווח שהוגדרו מראש, והוא זה שמהווה את אבן היסוד להצלחה. עקרון זה אמור להנחות גם מדינות ובדגש המנהיגות הכלכלית שאמונה על כך. לפיכך, מהו החזון הכלכלי של מדינת ישראל? אני מודה שאת התשובה לכך איני יודע, ואיין איש שכן יודע.
על פי מה אנחנו פועלים?
דינת ישראל מתנהלת סביב אידיאולוגיה של "סתימת חורים" - מסתכלים מתחת לפנס, מחפשים חורים בכביש, ואז באמצעות הכסף שלנו סותמים אותם. הפנסים לרוב מוזנים מהאנרגיה הפופוליסטית שמשתלטת על השיח הציבורי, אינטרס מפלגתי צר או אמביציה אישית נרקיסיסטית אחרת.
סתימת החורים מתקבלת כהישג לאומי - שרי האוצר מכנסים מסיבות עיתונאים וכולם מוחאים כפיים אחד לשני. הציבור קונה את התרמית, או ליתר דיוק, קונה ומשלם את המחיר. לא במקרה התל"ג לנפש בישראל קפוא מזה זמן רב, השכר הראלי עומדת ללא תזוזה או שאנחנו המדינה עם הפערים החברתיים הגדולים ביותר במדינות ה-OECD (תרשו לי לא לספור את מקסיקו).
כמו שאר תחומי המדינה, גם כאן אנחנו מתנהלים כמו שבטים אבודים במדבר, ומקווים לנס.
בעבר היה אחד כזה - 'נס ההיי-טק', אשר הציל אותנו לכמה שנים (שכאמור, עברו כבר). אני מקווה שברור לכולם כי ללא ההיי-טק, מדינת ישראל הייתה שוקעת לעבר אבדון כלכלי נוראי. מי שלא מאמין בכך, כדאי שיתבונן במאזן ההכנסות הלאומי, יחסיר את ההיי-טק, ויתבונן בעצב בתוצאות. ב"ואקום" הנוראי הזה, אני מרשה לעצמי להציע מחשבות שאולי יכולות להוות מעיין שלד של חזון ותוכנית פעולה עבור מדינת ישראל.
- החזון
- הגשמת החזון
- התכנית
- תכנית של 10 שנים לצמצום הפערים בהכנסה - ללא ספק זוהי המטרה הראשונה והחשובה ביותר. הפערים הכלכליים הם למעשה הביטוי לפערים החברתיים העצומים הקיימים כיום במדינת ישראל, שגורמים לאטימות שלטון נוראית ואפתיות מצד הבוחר. ללא מהפכה של ממש, אין צדק לחזון הציוני, לגיטימציה להיות מוגדרים כעם מאוחד ובטח שאין הגשמה של חזון כלכלי כלשהו. סגירת פערים חברתיים היא עניין כלכלי-ערכי. ההתנהלות השבטית מרסקת את היכולת לנהל מדיניות אחראית וחברתית.
- הפיכת מדינת ישראל למעצמה בתחום ההיי-טק - מדינת ישראל תהפוך למדינה המובילה ביותר בעולם בתחום ההיי-טק, תוך מציאת פתרונות השקעה מקומיים (מוסדי) ויצירת תשתיות לאומיות וטכנולוגיות אדירות. בנוסף, בניית מערכת חינוך מכוונת היי-טק, עידוד יזמות לאומית ויצירה של מעיין משרד היי-טק לאומי על ידי בניית חברות ענק מקומיות, עידוד השקעות מאסיבי בתחום, הקלות מיסוי ועוד.
- תכנית תשתיות פיזיות-לאומיות בקנה מידה ענקי - מדינת ישראל חייבת תכנית ענק לבניית תשתיות לאומיות, חדשות ומודרניות. התכנית צריכה לכלול תשתיות טכנולוגיות, תקשורת, מים, חשמל, כבישים ועוד.
- שוק הון מודרני, נגיש ומאוחד. שוק הון הישראלי הנוכחי חולה, ולכן יש לאחד בין אגף הפיקוח באוצר לרשות לניירות ערך. יש לבטל את אינסוף הרגולציה שחנקה את השוק לחלוטין, ולפעול להפיכת הרשות החדשה לרשות יוצרת ומעודדת. בכך יש להימנע מרשות חונקת ומונעת. כיום השוק עצמו ריכוזי מדי, לא תחרותי ולא מתפקד ביעילות כבר המון זמן. לכן, שוק ההון נחשב למת וגורר את מדינת ישראל להיות מדינה המתאפיינת בכלכלה מתה.
- שיתוף ואיחוד המגזרים לעם כלכלי. שיתוף כל מגזרי המדינה בחזון הכלכלי. הכוונה הממשלתית צריכה להיות מבוססת על הקצאת משאבים למגזרים החלשים ולפעול למען שילובם המלא בחזון זה.
- שיתוף העובדים בחזון באופן מלא ושוויוני. לא עוד אחד נגד השני, אלא שילוב מלא של המגזר העובד בעשייה עצמה.
- יוטיוב: יוצרים שהפרו את הכללים יעבור קורס חינוכי והסנקציות יבוטלו
- פרוטוקול הפד פורסם - העלאות ריבית נוספות עשויות להידרש בעתיד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסיכום, אין ספק שיש עוד המון מה לעשות, להציע, לשפר, ולייעל. אך נראה כי במשרדי הפנים, כלכלה, משפטים, החוץ ועוד, ימשיכו לעת עתה לעסוק ב"טילטיל" מ"הישרדות", או בבר רפאלי למשל. לצערי אני בטוח כי נמשיך לעסוק בבעיות הביטחון והנדל"ן עוד שנים רבות, אך אלו הם החורים ולא המהות, ועם הבעיות הללו אנחנו נתמודד וננצח. חשוב לא פחות הוא החזון הכלכלי ובניית תכנית פעולה טובה, שיאפשרו לנו לפתור בעיות בקלות, להתפתח מבחינה ערכית ותרבותית, להאדיר את קופת מס הכנסה, לצמוח, להתחזק, ובראש ובראשונה - לסגור פערים חברתיים.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 4.עף על עצמו.. 16/02/2016 11:11הגב לתגובה זוצריך להיות אדם הזוי להופיע בתקשורת אחרי ״המלצות ההשקעה ״שנתן ל2016.חוסר מקצועיות והבנה בסיסית של הכלכלה והשווקים
- 3.יוסי 16/02/2016 08:37הגב לתגובה זומטילים יותר מס על האדם העובד וממנים בזה את הלא עובד והמשתמט ממס והרי לך מדינה עם פערים קטנים. דרך אגב אני בספק לגבי אמינות נתוני האי שוויון בגלל היקף ההון השחור.
- 2.כמה נקודות למחשבה 16/02/2016 07:58הגב לתגובה זוא. יש פה שני מגזרים שהם עניים מבחירה, ולכן הנתונים לא משקפים באמת את מצב אלו שכן עובדים. ב. הדברים שכתבת מתפרשים אצל ההמון ואצל מקבלי ההחלטות כנטייה לסוציאליזם, ועדי עובדים ושאר הרעות החולות שמדינת ישראל תקועה איתן. בחברת החשמל למשל יש 'שיוויון' בין העובדים, אבל את המחיר שזה עולה משלמים אלו שלא עובדים בחרה, שמייקרת לכולנו את החיים בחוסר יעילותה, וכו' וכו'. ליצור שוק חופשי אמיתי שמצד אחד תחרותי באמת ומצד שני משלם לעובדיו בצורה שיוויונית - אכן מתחיל בחינוך - לא בתעשייה. ג. משרד החינוך כבר כיום הוא משרד עם תקציב אימתני, אבל כמורה לשעבר אני יכול להגיד לך שהמצב הולך ונהיה קשה, המורים עובדים קשה מאוד אך לא מקבלים גיבוי מהמערכת מול הורים שלא מסוגלים לגבות אותם מול הילדים. ד. קפיצת המדרגה יכולה להיות אם יצליחו, לא בכפייה, כי זה לא ילך, לשלב את המגזר החרדי בעבודה, ולא רק כמורים ומורות, אלא בתפקידים בשוק החופשי, זה מתחיל, אבל לאט מדי. יום נעים לכולם!
- 1.מאקרו 14/02/2016 15:34הגב לתגובה זוריבית מתמחרת סיכון, ריבית גורמת לכסף לעבוד איפה שהוא צריך לעבוד ולא ברכישה סתמית של מוצרים ונכסים שבוא היום יהפכו להיות הסיבה למיתון... נכון שיש הרבה מה לתקן אבל הממשלה הנוכחית עושה...תראה את ישראל כץ,תראה את כחלון...אי אפשר להגיד שלא עושים...בשביל לעשות תוכניות גרנדיוזיות תצטרך להגדיל את הגירעון וזה יכול להיות כדור שלג.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.