מטוס בואינג
צילום: בואינג

החיפוש אחר מנכ"ל בואינג הבא - מה הקשר לאילון מאסק?

"מנכ"ל בואינג החדש צריך להיות מסוגל לבצע שינויים רבים ולהתאים את עצמו למצבים משתנים, אחד כזה שיכול לשפר את התרבות , להניע את הייצור במפעל ולבנות מחדש את האמון בחברה בקרב בעלי העניין הרבים"
אדיר בן עמי | (2)

ענקית התעופה בואינג BOEING ממשיכה בחיפושים אחר מנכ"ל חדש ובוול-סטריט מציעים לחברה לקחת את סמנכ"לית התפעול של ספייסX של אילון מאסק.

מנכ"ל בואינג הנוכחי, דייב קלהון, הודיע שיעזוב בסוף השנה והדירקטוריון ממשיך לנסות ולמצוא את מחליפו. בין השמות שעלו כמועמדים הופיעו סמנכ"לית התפעול של בואינג סטפני פופ, מנכ"ל ספיריט אירוסיסטמס, פט שנהאן ומנכ"ל Carrier Global, דיוויד גיטלין, המשמש גם חבר במועצת המנהלים של בואינג.

האנליסטים ב-Melius Research הציעו את גווין שוטוול מספייסX כאפשרות שהיא "מחוץ לקופסה". בעוד אילון מאסק משמש כמנכ"ל ספייסX, שוטוול מקבלת המון קרדיט על יצירת חברת השיגורים לחלל הדומיננטית בתעשייה. ספייסX ביצעה עד כה השנה 33 שיגורים לחלל, מחצית מהשיגורים בעולם.

"שוטוול תהיה מועמדת מצוינת. היא הצטרפה לספייסX ב-2002, בשנה בה נוסדה ויש לה רקע בהנדסת מכונות", כתב האנליסט רוברט ספינגרן. שוטוול תרמה רבות לבניית התרבות ההנדסית ואת מערכת הייצור המשולבת של ספייסX . אילון מאסק התייחס אליה כמנהיגה מצטיינת והצהיר שספייסX לא הייתה מגיעה לאיפה שהיא כיום בלעדיה.

מנכ"ל AeroDynamic Advisory, ריצ'רד אבולפיה, אמר גם הוא כי שוטוול היא מועמדת טובה והוסיף כי הוא מעדיף "כל אדם מוכשר שלא ממוקד בעניינים פיננסיים". 

התפקיד יהיה סוג של ירידה ברמה עבור שוטוול, שכן ספייסX מוערכת ב-175 מיליארד דולר בשוק הפרטי, בעוד בואינג כולל מניות וחוב מוערכת בכ-155 מיליארד דולר. בנוסף, לתקן את בואינג לא תהיה עבודה קלה בכלל. 

"מנכ"ל בואינג החדש צריך להיות מסוגל לבצע שינויים רבים ולהתאים את עצמו למצבים משתנים, אחד כזה שיכול לשפר את התרבות , להניע את הייצור במפעל ולבנות מחדש את האמון בחברה בקרב בעלי העניין הרבים", כתב ספינגרן. "שוטוול יכולה לעזור לבואינג למשוך ולשמר כשרונות הנדסיים מהשורה הראשונה וכך לשחזר את התרבות ההנדסית של החברה".

העזיבה של המנכ"ל הנוכחי

כל הבעיות האחרונות בבואינג שמו את המנכ"ל דייב קלהון תחת לחץ, כאשר כל האצבעות מופנות אליו. מנהל התעופה הפדרלי (FAA) הגביל את ייצור דגם ה-Max 737 ל-38 מטוסים בחודש בעקבות דלת החירום שעפה בתחילת ינואר. ההאטה בייצור ובעיות האיכות הנלוות, צפויים להוביל לשנה נוספת של הפסדים בעסקי המטוסים המסחריים של בואינג. 

אינדיקטור מרשיע הוא ביצועי מניית בואינג. המנייה עמדה על מחיר של 330 דולר כאשר קלהון נכנס לתפקיד בסוף 2019. המניה ירדה מאז ביותר מ-40%, בעוד ה-S&P 500 עלה ב-60% באותה התקופה. מניית איירבוס עלתה ב-25% באותה התקופה.

קיראו עוד ב"גלובל"

המועמד המוביל עד כה לתפקיד המנכ"ל לפחות בעיניי האנליסטים הוא פט שנהאן, המנכ"ל הנוכחי של הספקית של בואינג ספיריט אירוסיסטמס. ספיריט מחזיקה גם היא בבעיות איכות, אך שנהאן נכנס לתפקידו רק בחודש ספטמבר. יותר מזה, לפי הדיווחים האחרונים ספיריט עשויה להפוך להיות חלק מבואינג שוב. כזכור, ספיריט הייתה חלק מבואינג עד שנמכרה לחברת השקעות קנדית ב-2005.

ספיריט אירוסיסטמס מייצרת גופים למטוסים לבואינג ואיירבוס, כאשר החברה מייצרת גם חלק גדול מגוף המטוס 737 MAX של בואינג. כ-60% מהמכירות של ספיריט מגיעות מבואינג, כאשר איירבוס אחראית ל-20% מהמכירות. 

שנהאן מחזיק בתואר שני בהנדסת מכונות ו-M.B.A מ-MIT, דבר שנחשב למרשים, אבל לא כולם יתלהבו מהבחירה בו. שנהאן נחשב למקורב לבואינג, היות והוא עבד כשלושה עשורים בחברה לפני שעזב. בוול-סטריט טוענים שבואינג צריכה מישהו מבחוץ, מישהו שלא יפחד לסדר את הבלגן, למרות שזה כנראה ייקח שנים לתקן הכל.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דודו 05/04/2024 08:14
    הגב לתגובה זו
    לא מבין איך נתנו למטוס כזה גרוע אישור לטוס. המנועים כבדים מדי, מרכז המאסה לא מתואם עם ציר הפעלת הכח, מה שיוצר סיכון מוגבר להזדקפות. פשוט חלם. לגרוט את כל הסדרה ולבנות חדש מאפס.
  • 1.
    מנכל בואינג זה תפקיד בכיר יותר מסמנכל תפעול בספייס איקס (ל"ת)
    ממש לא ירידה ברמה 05/04/2024 01:43
    הגב לתגובה זו
נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות

שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נחושת

שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.


מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.


אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.


ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.


שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים

בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.


סין מניותסין מניות

סין עוברת למתקפה - מדיניות כלכלית מרחיבה בשנה הבאה

סין מתכננת לאמץ מדיניות פיסקלית מרחיבה בשנת 2026, כדי להניע מחדש את הצמיחה הכלכלית

רן קידר |

סין מתכננת לאמץ מדיניות פיסקלית מרחיבה בשנת 2026, במטרה להניע מחדש את הצמיחה הכלכלית. על פי הצהרה רשמית של משרד האוצר, הממשלה מתכננת הרחבה ניכרת של ההוצאה התקציבית. המדיניות החדשה באה על רקע אתגרים כלכליים מורכבים, ובראשם משבר נדל"ן ממושך ולחצים חיצוניים הולכים וגוברים לרבות מלחמת המכסים מול ארה"ב, אם כי חשוב להדגיש כי סין מצאה תחליפים לשוק האמריקאי, ומול ירידה משמעותית במכירות לארה"ב היא מעלה מכירות בשווקים אחרים בעולם. 


השקעות אסטרטגיות במגזרי העתיד

ההשקעות הממשלתיות יתמקדו בתחומים אסטרטגיים: ייצור מתקדם, חדשנות טכנולוגית ופיתוח הון אנושי. צעדים אלו חיוניים כדי להשאיר את סין תחרותית בשווקים העולמיים וגם כדי להתגבר על משבר הנדל"ן שקיים במדינה שפוגע בתעסוקה ובביקושים הפנימיים.


משרד האוצר הסיני הדגיש כי הביקושים המקומיים יהוו את עמוד השדרה של הצמיחה ב-2026. התכנית כוללת צעדים להגדלת הכנסות משקי הבית ועידוד הצריכה, תוך הפחתת התלות ביצוא והשקעות זרות. בין היוזמות הבולטות: תכנית לאומית להחלפת מוצרי צריכה, המעניקה סובסידיות לרכישת מכשירי חשמל חסכוניים באנרגיה. התכנית כבר הניבה תוצאות מרשימות, עם עלייה ניכרת בהיקף הרכישות באזורי הפריפריה.

משרד האוצר הסיני מתכנן גם לשפר את מנגנון הנפקת אגרות החוב הממשלתיות, במטרה להבטיח יעילות מירבית והגברת גמישות בניהול התקציב. שינוי זה מגיע על רקע מגבלות המדיניות המוניטרית - עם שיעורי ריבית נמוכים שאינם מאפשרים הפחתה נוספת, הכלים הפיסקליים הופכים למרכזיים יותר. המהלך שם את סין בניגוד למדיניות מצמצמת שאימצו כלכלות רבות אחרות, תוך ניסיון לאזן בין יציבות פיננסית לבין תמריצי צמיחה.

ההחלטה להרחיב את ההוצאה הממשלתית משקפת הבנה עמוקה של המורכבות הכלכלית. כמדינה בעלת היקפי הייצור והצריכה הגדולים בעולם, סין מכירה בצורך להתאים את המדיניות באופן שוטף. בשנה שחלפה, למשל, המדינה סייעה לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות הלוואות בערבות ממשלתית, צעד שסייע לשמר רמות תעסוקה יציבות.