מורגן סטנלי: "ייצור סוללות מהירות עשוי לעורר את שוק ה-EV בארה"ב"
מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC וחברת Contemporary Amperex Technology (CATL בקיצור) הסינית פועלות במרץ במטרה לייצר סוללות הנטענות מהר יותר לרכבים חשמליים ולהוריד עלויות. במורגן סטנלי סבורים כי לסוללות מהירות יש את הפוטנציאל לדחוף משמעותית את שוק ה-EV האמריקאי.
התאגיד האמריקאי קרא לייצור הסוללות המהירות "גיים צ'יינג'ר", אך ציין כי השותפות בין טסלה ל-CATL תצטרך לקבל קצת עזרה מפוליטיקאים אמריקאים על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל.
CATL מהווה ספקית סוללות ותיקה של טסלה, כאשר החברה הסינית נחשבת למובילה בייצור סוללות מתקדמות בעלות נמוכה והיחסים בין סין לארה"ב הם הסיכון העיקרי של החברה. CATL עובדת גם עם יצרניות רכב אחרות, כמו פורד, כאשר שתי החברות הכריזו בפברואר שנה שעברה כי יקימו מפעל לסוללות במישיגן. פורד מעוניינת בסוללות של CATL בעלות נמוכה, אך היא מעדיפה שהסוללות ייוצרו באופן מקומי. מפעל מקומי יאפשר לפורד לקבל זיכויי מס פדרליים על רכבים חשמליים, בנוסף, בעלות על מפעל עשויה לעלות לפורד פחות מאשר לרכוש סוללות מצד שלישי.
פורד למעשה תהיה הבעלים בפועל של המתקן במישיגן, ותרכוש רישיון לשימוש בטכנולוגיה של CATL ובעצם תשלם תמלוגים עבור הידע והניסיון של החברה הסינית. עם זאת, העסקה נמצאת תחת בדיקה של פוליטיקאים אמריקאים המודאגים משילוב של טכנולוגיה סינית במכוניות אמריקאיות.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על CATL למעשה נאסר למכור ישירות לארה"ב, אך היא מסוגלת לתת רישיון לשותפותיה ולגבות תמלוגים", כתבו במורגן סטנלי וציינו כי הם מקווים שהשותפות עם טסלה תעזור בסופו של דבר למתחים הפוליטיים. "למרות שאנו מצפים לשלב של משא ומתן וצעדי מניעה משני הצדדים, הנתיב בו הצדדים משתפים פעולה בייצור סוללות ורכבים חשמליים הוא הכרחי על מנת לשפר את אימוץ ה-EV בארה"ב".
לפי האנליסט אדם ג'ונס, רכבים חשמליים מוזלים הם הכרחיים על מנת למשוך יותר קונים בארה"ב. רכבים מבוססי סוללה היוו בערך 8% מסך מכירות הרכב בארה"ב ב-2023, לעומת קרוב ל-25% בסין. הסוללה עדיין מהווה את הרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי ודרושות סוללות זולות וטובות יותר על מנת שטסלה תוכל למכור רכבים ב-25,000 דולר וגם להרוויח עליהם.
שיעורי החדירה המאכזבים של רכבים חשמליים
עם הכניסה ל-2024 ההערכות דיברו על צמיחה של 29% במכירות EV ברחבי העולם, אבל ההערכות האלה כבר ירדו ל-27%. בצפון אמריקה המכירות צפויות לצמוח ב-26.8% אבל שיעור החדירה שם שעומד על 12.5% הוא הנמוך ביותר מבין שלושת השווקים הגדולים - צפון אמריקה, אירופה וסין. בסין שיעור החדירה עומד על 40% כאשר 78% מסך המכוניות שנמכרות הן חשמליות, אבל רוב החברות הסיניות מסובסדות על ידי הממשלה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בינתיים, בעוד כמעט כל מי שהתעסקה או נגעה ב-EV נכוותה, חברות כמו טויוטה שמההתחלה התעקשו שהלקוחות לא מעוניינים ברכבים האלה, נהנו מההימור המוצלח שלהן - המכירות של הרכבים ההיברידיים של טויוטה עלו ב-40% בשנתיים האחרונות והמניה עלתה ב-100% בשנה האחרונה
.
במורגן סטנלי חתכו את התחזיות לטסלה
בתאגיד האמריקאי חתכו את מחיר היעד והתחזיות בתחילת החודש. "שנה מאתגרת לכלי הרכב החשמליים, הביקוש ממשיך להאט למרות הפחתת המחירים המתמשכת", כתב אז אדם גו'נס. האנליסט כינה את מערך המוצרים של טסלה "מיושן יחסית" בהשוואה לשוק הסיני ומציין כי כלי הרכב ההיברידיים מהווים איום יותר גדול ממה שחשבו תחילה.
במורגן סטנלי חתכו את הרווח למניה GAAP אל מתחת ל-1 דולר, כאשר הקונצנזוס בוול-סטריט עמד על 2.86 דולר למניה. ג'ונס מצפה כי טסלה תמסור פחות מ-2 מיליון רכבים בשנת 2024, גבוה ב-10% מ-1.8 מיליון היחידות שנמסרו בשנה שעברה, אך מתחת לקונצנזוס של 2.1 מיליון רכבים. מחיר היעד החדש של האנליסט למניית החברה עומד על 320 דולר, לעומת 345 דולר לפני כן.
המשקיעים מודאגים לגבי נתוני המסירות בשנת 2024 כבר תקופה: "אני מאמין שהאנליסטים בוול-סטריט יורידו את התחזיות לבין 435,000 עד 450,000 מ-475,000 כיום", אמר המייסד המשותף של Future Fund Active ETF, גארי בלאק. בין הסיבות שבלאק מציין: התחלה איטית של השנה בסין, תמריצים נמוכים יותר לכלי רכב חשמליים של האיחוד האירופי ועיכובים בייצור בפרמונט. לאחר שביקר במפעל טסלה באוסטין, בלאק צופה מסירות של 2 מיליון רכבים ב-2024, לעומת התחזית הקודמת שלו של 2.1 מיליון רכבים.
בתחילת החודש גם מפעל Gigafactory של טסלה, הנמצא ליד ברלין, הפסיק את ייצור הרכבים עד להודעה חדשה בעקבות שריפה שפרצה בקרבת המפעל ועצרה את אספקת החשמל, כאשר בגרמניה חודשים שמדובר בהצתה מכוונת. לפי הערכות, הפסקת העבודה עלתה מאות מיליוני אירו לטסלה, עם 1,000 כלי רכב שנותרו אז לא גמורים.
למרות העליות במניה בימים האחרונים, מניית טסלה נפלה ב-28% מתחילת השנה וב-6% בשנה האחרונה כולה. החברה נסחרת לפי שווי של 565.5 מיליארד דולר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
