עם השקעות ענק ואלפי עובדים - כמה ישראל חשובה עבור אינטל?
בחודש דצמבר האחרון אישרה אינטל INTEL CORPORATION כי תשקיע 15 מיליארד דולר נוספים בשדרוג המפעל בקריית גת, מה שהביא את סך ההשקעות של ענקית השבבים במדינת ישראל הקטנה לכ-50 מיליארד דולר ב-50 שנות פעילותה במדינה. מדובר בהשקעות במובן הרחב - בציוד,בעובדים, במו"פ ועוד. זה לא הכל. ישראל נחשבת לאחת המדינות המרכזיות עבור אינטל, כאשר האחרונה נחשבת למעסיקה הפרטית הגדולה במדינה עם מעל 12 אלף עובדים.
החברה פתחה את המרכז הראשון שלה בישראל בסמוך לחוף שמן בחיפה ב-1974, בו הועסקו אז חמישה עובדים בלבד. כיום, אינטל מחזיקה במרכזי פיתוח בחיפה, ירושלים ופתח תקווה, בנוסף למפעל ייצור בקריית גת ומעסיקה כ-12,000 עובדים ומעסיקה במובן הרחב פי 4 בשל הצורך בציוד, שירותים, מוצרים לפעילות של אינטל. מה הכוונה? כאשר אינטל מייצרת כאן שבבים היא צריכה לדוגמה תכנון, עיצוב, חומרי גלם, כלומר עוד חברות ועסקים משתלבים בפיתוח ובייצור שלה וזה מייצר עוד תעסוקה.
הפעילות בארץ מהווה כ-10% מהפעילות הכוללת של אינטל העולמית ומכילה חוץ מייצור גם הרבה פיתוח עסקי ומחקר ופיתוח. רואים את החשיבות של הפעילות בישראל לפעילות העולמית דרך כמות העובדים שעומדת על כ-10% וגם דרך השקעה בציוד שמסתכמת במעל 9 מיליארד דולר נכון לדוחות הכספיים האחרונים שפורסמו שבוע שעבר, בעוד שסך ההשקעות בציוד עולות על 90 מיליארד דולר.
עם השנים, חלק מעובדי אינטל הישראלים קודמו לתפקידי הנהלה בכירים וקיימים כיום יותר מעשרה סגני נשיא ישראלים בענקית השבבים.
בשנה שעברה הבטיח פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל, בראיונות לתקשורת הישראלית כי החברה תמשיך לצמוח ולגייס עובדים ואף הביע תקווה כי מצבת העובדים של החברה בישראל תחצה את רף ה-20 אלף, אם כי סירב להתייחס ללוח זמנים בנושא.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אינטל רכשה במשך השנים מספר חברות ישראליות, כאשר הבולטת בהן היא מובילאיי של פרופ' אמנון שעשוע בסכום של 15 מיליארד דולר כשבהמשך היא הונפקה בוול סטריט (לפני כשנה).
לאחרונה הייתה אמורה אינטל לרכוש בעסקה של 5.4 מיליארד דולר את יצרנית השבבים הישראלית טאואר, אך העסקה בוטלה היות ולא התקבלו האישורים הרגולטורים הנדרשים. ב-2022, גלסינגר אמר בראיון כי הוא צופה רכישות נוספות בישראל בשנים הקרובות, בעיקר בתחום התוכנה.
התמיכה של אינטל בתקופת המלחמה
אינטל היא אחת החברות הראשונות שנרתמו עם פתיחת המלחמה עם שלל הטבות והקלות לעובדים, בשונה מענקיות טכנולוגיה אחרות כדוגמת אמזון שהחליטה פשוט להתעלם למרות שאחד מעובדיה נחטף. לפני כחודשיים, בראיון עבור רשת פוקס האמריקאית, אמר מנכ"ל החברה פט גלסינגר: "יש לי בישראל 20,000 נפשות - אני רואה עצמי אחראי להם. אני רואה את עצמי כאחראי לכולם - מהעובדים הישירים ועד לקבלים, כ-17% מהם נמצאים היום במילואים. איבדנו כמה במלחמה. המשפחות שלנו איבדו את ילדיהם, ויש לנו גם חטופים. זה מאוד-מאוד אישי".- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
חברת השבבים הודיעה עם פתיחת המלחמה כי תחלק מענק חד פעמי בגובה של 5,000 דולר לעובדיה בישראל. וזה לא הכל. אינטל הקימה קרן סיוע כספית לעובדים שנאלצו להתמודד עם נזקי המלחמה, כאשר הקרן נועדה לכסות עד 3,000 דולר בהוצאות הכרוכות בפינוי מהבית, הוצאות מזון וביגוד ואירוח משפחות. החברה אפשרה לעובדיה לבקש החזר על הוצאות הכרוכות בטיפול בילדים בימים שבהם מוסדות החינוך סגורים, וכן להתנדב עד חמישה ימים ולקבל על כך תשלום שכר מלא. אינטל אפשרה לעובדיה להגדיל את יתרת החופשה השלילית, לדחות מחיקת ימי חופשה ולבקש מקדמה על חשבון השכר או הלוואה.
גלסינגר הוסיף עוד בראיון כי: "הישראלים הם מהאנשים רבי־התושייה ביותר שיש. הם לא החמיצו אף הזמנה לייצור של פרוסת סיליקון או למשימת פיתוח, למרות העימות. זו הסיבה שאנחנו מאמינים בהם כל-כך, וזה מסביר מדוע היינו החברה הבין־לאומית הראשונה שהגיעה לכאן. אנחנו מתפללים לשקט ולפתרון קבוע - כיוון שזו לא בעיה חדשה. העניין הזה בעבודה כבר אלפי שנים, אבל אנחנו מחויבים לפעילות שלנו שם".
כמה אינטל חשובה לישראל?
בחודש יוני האחרון דיווחה אינטל על זינוק בייצוא מישראל, שהסתכם בשנת 2022 ב-8.7 מיליארד דולר, 1.75% מהתמ"ג של ישראל ו-5.5% מכלל ייצוא ההייטק במדינה. לשם השוואה, בשנת 2021 הסתכם היצוא של אינטל מישראל ב-8 מיליארד דולר, שהיווה אז 11% מסך יצוא ההייטק. גם רכש הגומלין של אינטל בישראל מקבלני משנה וספקים עלה מ-2.2 מיליארד דולר ל-3.5 מיליארד דולר בתוך שנה, ככל הנראה בשל בניית מפעל היצור אז בקריית גת.
הדוחות לרבעון הרביעי
בדוחותיה האחרונים רשמה יצרנית השבבים רווח למניה של 54 סנט על הכנסות של 15.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 15.17 מיליארד דולר. החברה ייצרה תזרים מפעילות של 4.6 מיליארד דולר וחילקה דיבידנד של 500 מיליון דולר. מניית החברה נפלה לאחר שהחברה פספסה בגדול בתחזית לרבעון הראשון עם צפי לרווח למניה של 13 סנט, בעוד בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 34 סנט. ההכנסות לרבעון צפויות לעמוד על בין 12.2 מיליארד ל-13.2 מיליארד דולר
ההכנסות ממרכזי נתונים ובינה מלאכותית הסתכמו ב-4 מיליארד, בעוד צפי האנליסטים היה ל-4.08 מיליארד דולר. מגזר המחשבים הכניס לאינטל 8.84 מיליארד, לעומת הצפי ל-8.42 מיליארד דולר. מובילאיי הכניסה 637 מיליון דולר, לעומת קונצנזוס של 627.2 מיליון דולר. הכנסות עסקי הייצור של אינטל הכניסו 291 מיליון, לעומת צפי של 342.5 מיליון דולר. שולי הרווח הגולמי עמדו על 48.8%, בעוד הצפי עמד על 46.5%.
- 4.דייב. 02/02/2024 16:50הגב לתגובה זובמשך שנים ארוכות הבעיה הכי קשה של אינטל זו מנהיגות. אין לקיחת אחריות. אין החלטות קשות. כל אחד עושה מה שבא לו. וזה מתחיל מההנהלה הבכירה. לא סיפרו לכם שהשבוע שלחו שוב הצעות לעובדים לעזוב כדי לחסוך עוד 2 אחוז הוצאות מה שיקרה מזה הוא שהטאלנטים יעזבו, הבינוניים יישארו ובעוד שנתיים יעשו מחקר ב hr כדי להבין למה כשרונות עוזבים את הארגון. אידיוטים פחדנים.
- 3.פט 02/02/2024 15:01הגב לתגובה זורק נשאר לשפר את תנאי המניות ל-MS שמופלים לרעה
- 2.Taz 02/02/2024 10:42הגב לתגובה זוחברה שדואגת גם לעובדים שלה ולא רק לביזנס. רק הסיוע חירום לעובדים עלה לאינטל מעל 100 מליון דולר.
- 1.גאווה לעבוד בחברה (ל"ת)עובד באינטל 02/02/2024 08:34הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
