כרטיס אשראי
צילום: Steve Buissinne from Pixabay

העולם מפחית את השימוש במזומן - אלו חדשות טובות לחברות האשראי

ההכנסות בוויזה ומאסטרכארד עשויות לגדול מהר פי שניים מהוצאות הצרכנים ב-2024 ו-2025
אדיר בן עמי | (2)

בעוד כלכלנים מתווכחים על הצפוי לכלכלה בשנה הבאה, האנליסטים בחברת המחקר CFRA רואים עתיד וורוד לחברות התשלומים. הסיבה לכך היא שלא משנה על מה הצרכנים יוציאו את כספם, בין אם מדובר במוצרים ושירותים חיוניים או הוצאות לפי בחירה, יש סיכוי גבוה שהם יעשו את זה באמצעות כרטיסי האשראי שלהם או דרך אמצעי תשלום דיגיטליים אחרים. אלו חדשות טובות לויזה VISA ומאסטרכארד MASTERCARD INCORPORATED .

לפי חברת המחקר, ההכנסות בוויזה ומאסטרכארד עשויות לגדול מהר פי שניים מהוצאות הצרכנים ב-2024 ו-2025 ויש לכך שתי סיבות. בתור התחלה, מזומנים עדיין מהווים כ-7 טריליון דולר מההוצאות העולמיות, אבל הרבה מהפעילות שנעשתה במזומן עוברת לכרטיסי האשראי. שנית, יש עוד שכבות שמתווספות למה שנראה כמו עסקה בודדת לצרכן. כשאנשים משתמשים בשירותים כמו Uber Eats, הם אומנם משלמים תשלום אחד, אבל התשלום מתחלק בין המסעדה, הנהג וחברת המשלוחים. 

"עסקה אחת מתפצלת למעשה לשלוש, מה שמתורגם ליותר עמלות והכנסות לוויזה ומאסטרכארד", אמר האנליסט אלכסנדר יוקום מ-CFRA. "מכיוון שהעלויות עבור חברות האשראי הן ברובן קבועות, חלק גדול מההכנסות הללו ירדו לשורה התחתונה ויסתכמו בהגדלת שולי הרווח ב-10% בוויזה וב-15% במאסטרכארד."

שתי המניות נהנו מביצועים לא רעים השנה, כשויזה עלתה ב-21% ומאסטרכארד עלתה ב-17% כאשר הצרכנים ממשיכים לבזבז כסף למרות הריביות שנשארו גבוהות והחששות ממיתון בשנה הבאה. נראה ששתי החברות חסינות במידה רבה לבעיות שנראו בחלקים אחרים של השוק. בעוד האינפלציה פגעה בתקציבים של משקי הבית, הצרכנים עדיין צריכים להוציא כסף, רק שההוצאות הללו פשוט מוקצות מחדש וכל עוד הצרכנים מגהצים את האשראי, זה לא משנה לחברות האשראי מה הם קונים.

ויזה נסחרת כעת לפי שווי של 518 מיליארד דולר עם מכפיל רווח עתידי של 25.5. בתוצאותיה לרבעון הרביעי רשמה החברה רווח למניה של 2.16 דולר על הכנסות של 8.61 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 2.25 דולר על הכנסות של 8.56 מיליארד דולר. מאסטרכארד נסחרת לפי שווי של 383 מיליארד דולר עם מכפיל רווח עתידי של 29.9 בדוחותיה האחרונים רשמה רווח למניה של 3.39 דולר על הכנסות של 6.27 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 3.21 דולר על הכנסות של 6.53 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לא יעזור לכם 29/11/2023 02:43
    הגב לתגובה זו
    מנסים לדחוף לכם כסף דיגיטלי חזק ועמוק לגרון לא יעזור לכם . כולנו רק מזומן . מזינת הפרוגרס לא תצלח
  • 1.
    המגיב 28/11/2023 22:43
    הגב לתגובה זו
    שמאפשרות שימוש חופשי
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

אירוע נדיר: ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה

מניית ברקשייר האת'וויי נחלשה לאחר הורדת דירוג למכירה - מהלך נדיר כלפי אחת המניות המכובדות בוול סטריט. האנליסט מזהיר מירידה ברווחיות הביטוח, שחיקת הכנסות ההשקעה וחשש סביב פרישתו הקרובה של וורן באפט
אדיר בן עמי |

מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc -0.82%  יורדת בכמעט 1% לאחר שאנליסט וותיק הוריד את הדירוג שלה למכירה. זה אירוע נדיר שמעורר שאלות רציניות על עתידה של האימפריה של וורן באפט. מאיר שילדס מבנק KBW, שמתמחה בחברות ביטוח, הוריד את הדירוג של ברקשייר מ"ביצועים בהתאם לשוק" ל"ביצועים נמוכים מהשוק" והוריד את מחיר היעד ל-700,000 דולר מ-740,000 דולר למניית מסוג A.


זה לא משהו שקורה בכל יום בוול סטריט. ברקשייר של באפט נחשבת לאחת המניות הכי מכובדות בשוק, וכמעט אף אנליסט לא מעז להוציא עליה המלצת מכירה. מתוך שבעה אנליסטים שמכסים את החברה לפי, רק שילדס ממליץ למכור. ארבעה ממליצים להחזיק ושניים ממליצים לקנות. שילדס מסביר שהוא רואה בעיות בכל מקום. הוא כותב שהרבה דברים מתפתחים בכיוון הלא נכון עבור ברקשייר. הבעיות כוללות את השיא הצפוי של מרווחי הביטוח ב-GEICO, ירידה בתעריפי ביטוח אסונות רכוש, ירידת הריביות לטווח הקצר, לחץ על רכבות בגלל מכסים, והסיכון שהקרדיטים המיסויים לאנרגיה מתחדשת ייעלמו.


GEICO היא חברת הביטוח הגדולה של ברקשייר, וברבעונים האחרונים היא הראתה שולי רווח יוצאי דופן של מעל 15%. זה הרבה מעל הרמה הרגילה של כ-5%. שילדס חושש שמרווחים כאלה לא יכולים להימשך לנצח, והחברה עומדת להתמודד עם תקופה שבה הרווחים יורדים לרמות נורמליות יותר. בתחום ביטוח הרכוש, שילדס מסביר שיש מצב של חדשות טובות וחדשות רעות. הפעילות הקלה של סופות הוריקן השנה משפרת את התוצאות לטווח הקרוב, אבל לוחצת על התמחור של ביטוח אסונות רכוש. כשיש פחות אסונות, חברות הביטוח מתחילות להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות, מה שפוגע ברווחיות לטווח הארוך.


ירידת הריביות לטווח הקצר מדאיגה אותו במיוחד כי ברקשייר יושבת על יותר מ-300 מיליארד דולר במזומן ובניירות ערך שווי מזומן. רוב הכסף הזה מושקע באגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות לטווח קצר, ואם הריביות יורדות, הכנסות ההשקעה של החברה צפויות לרדת באופן משמעותי. מדיניות הממשל החדש של טראמפ גם מדאיגה את האנליסט. החוק הגדול והיפה של טראמפ מאיץ את הפסקת הקרדיטים המיסויים לפרויקטי אנרגיה נקייה. זה פוגע ב-Berkshire Hathaway Energy, שמשקיעה מיליארדים בפרויקטי אנרגיה מתחדשת. הקרדיטים המיסויים האלה היו מקור הכנסה חשוב לחטיבה הזו.


בעיית הירושה

שילדס מעלה גם את בעיית הירושה ההיסטורית הייחודית של ברקשייר. האנליסט מתכוון לעובדה שבאפט הודיע שהוא יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025 וישאר רק כיו"ר. זה יוצר אי וודאות לגבי מי ינהל את החברה ואיך הדבר ישפיע על הביצועים.