ענקיות הטכנולוגיה מיישרות קו עם החקיקה האירופאית; איך הן יושפעו?

חוק השירותים הדיגיטליים של האיחוד האירופי (DSA), אשר נועד בין היתר לסייע בהגנה על הפרטיות של המשתמשים בפלטפורמות הטכנולוגיות הפופולאריות נכנס בסוף השבוע לתוקפו ומציב סטנדרט חדש עבור החברות שבינתיים בוחרות שלא להערים קשיים
איתן גרסטנפלד | (1)

סוף השבוע האחרון סימל אבן דרך משמעותית במאבק המתמיד שבין הרגולטורים האירופאים לבין חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, עם כניסתו לתוקף של חוק השירותים הדיגיטליים, אשר צפוי להשפיע על שורה של חברות טכנולוגיה אמריקאיות, ונועד להסדיר את מרבית החששות והביקורות שעלו בשנים האחרונות כלפי החברות הללו.

לאחר שחוק השירותים הדיגיטליים של האיחוד האירופי (DSA) עבר בשנה שעברה, ניתנה לחברות תקופה ארוכה להתאים את פעילותן למרכיביו, ובסוף השבוע האחרון הן נכנסו לתוקפן והפכו למחייבות. כעת, פלטפורמות טכנולוגיות עם יותר מ-45 מיליון משתמשים יצטרכו לעמוד בהתחייבויות שנקבעו בחוק של האיחוד. הכללים החדשים מבקשים לתת מענה למרבית החששות והביקורות כלפי הפלטפורמות הללו בשנים האחרונות, כולל הפצת מידע מוטעה ודיסאינפורמציה; נזקים לבריאות הנפש (במיוחד עבור צעירים); חוסר שקיפות; והפצת מוצרים לא חוקיים או מזויפים בשווקים וירטואליים.

לדברי הרגולטורים באיחוד האירופי החוק מתכוון "לבסס מגרש משחקים שווה כדי לטפח חדשנות, צמיחה ותחרותיות הן בשוק האירופאי האירופאי והן בעולם". הפעולה מחזקת את מעמדה של אירופה כמובילה בבדיקת כוחן של חברות טכנולוגיה גדולות בארה"ב. הצעדים חסרי התקדים של האיחוד האירופי, מכוונים כלפי כמה מהחברות הגדולות ביותר בארצות הברית כולל אמזון, אפל, גוגל, מטא (פייסבוק), מיקרוסופט, סנאפצ'ט וטיקטוק. חריגה מהתקנות עשויה להוביל לקנסות בשווי של עד 6% מההכנסות השנתיות של החברות, כשאר עבור מרביתן, המשמעות עשויה להיות קנסות בהיקפים של מיליארדי דולרים.

הרחבת השקיפות ואיסור על פרסום ממוקד

החוק החדש אוסר על כל הפלטפורמות, לא רק על הגדולות שבהן, להפעיל פרסום ממוקד מבוסס-נתונים המכוון לילדים, כמו גם מודעות ממוקדות עבור כלל המשתמשים  על בסיס השתייכות פוליטית, נטייה מינית וזהות אתני. ההגבלות חלות על כל סוגי המודעות המקוונות, לרבות פרסום מסחרי, פרסום פוליטי. ופרסום בנושא. (כמה פלטפורמות כבר הפיקו בשנים האחרונות הגבלות על פרסום ממוקד המבוסס על מאפיינים מוגנים).

כמו כן, החוק אוסר על מה שמכונה "דפוסים אפלים", שימוש ברמזים עיצוביים עדינים שעשויים לדחוף צרכנים לוויתור על הנתונים האישיים שלהם, או לקבל החלטות אחרות בהתאם לרצונן של החברות. דוגמה בולטת לדפוס זה, היא כאשר חברה מנסה לשכנע משתמשים לעקוב אחרי תכנים או למסור נתונים אישיים באמצעות הדגשת כפתור מסוים, ובו זמנית מפחיתה את האפשרות לבטל את ההסכמה על ידי צמצום גודל הגופן או המיקום של הבחירה הזו.

החוק גם מחייב את כל הפלטפורמות המקוונות להציע למשתמשים אפשרות לדווח על תוכן ומוצרים לא חוקיים, ומחייב את החברות לפרט את תנאי השירות שלהן בצורה נגישה. עבור הפלטפורמות הגדולות ביותר, החוק הולך עוד יותר רחוק, ומחייב אותן לבצע הערכות סיכונים עצמאיות המתמקדות בשאלות דוגמת כיצד שחקנים שליליים עשויים לנסות לתמרן את הפלטפורמות שלהם, או להשתמש בהן כדי להפריע לבחירות או להפר זכויות אדם - ומחייב אותן לפעול להפחית את הסיכונים הללו. 

לא כולן ממהרות לקבל את החוקים החדשים

על אף שמרבית מנהלי החברות הגדולות מיהרו ליישר קו עם התקנות החדשות, יש גם מי שבחר לערער עליהן. ענקית הקמעונאות אמזון ביקשה לערער על ההחלטה של האיחוד להגדיר אותה כ"פלטפורמה גדולה", בטענה שהדרישות של ה-DSA מכוונות כלפי פלטפורמות טכנולוגיות מקוונות מבוססות פרסומות, בזמן שאמזון היא פלטפורמה קמעונאית. לטענת החברה שאף אחת מיריבותיה הישירות באירופה לא הוגדרה כפלטפורמה גדולה, על אף שהפעילות של חלקן גדולה משל אמזון בחלק ממדינות האיחוד האירופי.

קיראו עוד ב"גלובל"

קמעונאית האופנה Zalando הציגה השגות דומות לאלו של אמזון, וטענה שמכיוון שיש לה "רק" 31 מיליון משתמשים פעילים חודשיים בפלטפורמה שלה שביצעו רכישות בפועל, הרי שהיא ירדה מתחת לסף של 45 מיליון משתמשים, אשר הוגדר בחוק. כמו כן, החברה טענה כי הנציבות לא לקחה בחשבון את האופי ההיברידי של המודל העסקי שלה ואת העובדה שהוא אינו מהווה סיכון מערכתי של הפצת תוכן מזיק או בלתי חוקי מצדדים שלישיים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כמו שצריך (ל"ת)
    שטיפת מוח לילדים 28/08/2023 13:12
    הגב לתגובה זו
דן אייבסדן אייבס

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים

אדיר בן עמי |

עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?


דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89%  – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.


אייבס הוא מנהל  ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר, מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.


הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן.  גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .


Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.


לארי אליסון
צילום: Photo courtesy of Hartmann Studios
דוחות

אורקל בתחזית צמיחה חסרת תקדים, מזנקת 27% במסחר המאוחר

ההכנסות הצפויות מחטיבת הענן ב-5 השנים הקרובות במיליארדי דולרים: 18, 32, 73, 114, 144; בעקבות הזינוק במסחר המאוחר החברה נכנסה לרשימת עשר החברות הגדולות בארצות הברית ולארי אליסון הוסיף להונו האישי קרוב ל-80 מיליארד דולר

גיא טל |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 1.27%  פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון השני של שנת 2025 עם הכנסות של 14.9 מיליארד דולר לעומת ציפיות השוק ל-15 מיליארד דולר, ורווח מתואם של 1.47 דולר למניה לעומת הקונצנזוס שהצביע על 1.48 דולר למניה ולעומת רווח של 1.39 דולר למניה ברבעון המקביל.

אבל הסיפור של הדוחות הוא לא תוצאות הרבעון הנוכחי אלא התחזית המדהימה שפרסמה החברה להכנסות בהמשך השנה ובשנים הקרובות, על סמך חוזים שכבר נחתמים מול לקוחות שונים, במיוחד בחטיבת הענן. צבר ההזמנות של החברה זינק ל-455 מיליארד דולר לעומת 138 מיליארד ברבעון הקודם, זינוק של 359%. רוב ההזמנות קשורות לחטיבת הענן של החברה, תחום שהיא נכנסה אליו רק לאחרונה, ומה שמעיד על המשך הביקוש חסר התקדים לכוח מחשוב בענן. הביקוש הזה בא לידי ביטוי גם בחוזה המיליארדים שנחתם אתמול בין מיקרוסופט לנביוס (להרחבה על נביוס והעסקה:נביוס אחרי עסקת הענק: הצמיחה החדה, הסיכונים והקשר הישראלי).

מדובר בחוזים שכבר סגורים לשנים הקרובות, כך שתחזית ההכנסות היא מבוססת ולא חלומות באספמיה. ספרא כץ, מנכ"לית החברה, אמרה כי ברבעון הפיסקלי הראשון של שנת 2026 (כלומר הרבעון הנוכחי) נחתמו 4 חוזים בשווי מילארדי דולרים מה שיצר את צבר ההזמנות האסטרונומי. ביחס לרבעון הנוכחי אמרה כץ כי היא צופה צמיחה של 12% עד 14% בהכנסות במונחי מטבע חוץ או 14% עד 16% בדולר אמריקאי, כלומר בין 16.9 ל-17.3 מיליארד דולר לעומת צפי השוק להכנסות של 16.2 מיליארד דולר. הרווח המתואם למניה צפוי להגיע ל1.61 עד 1.65 דולר, עליה של בין 10% ל-12%. התחזית המדהימה היא, כאמור, לשנים קדימה. ההכנסות מחטיבת הענן על פי תחזית החברה שברובה מבוססת על חוזים חתומים צפויות להיות ב-4 שנים הקרובות: 18 מיליארד בשנה הנוכחית, 32 מיליארד בשנת 2026, 73 מיליארד בשנת 2027, 114 מיליארד בשנת 2028 ו-144 מיליארד דולר בשנת 2029. 

ביולי האחרון הודיעה החברה על חוזה עם הכנסות שנתיות פוטנציאליות של 30 מיליארד דולר החל משנת 2028. באותו חודש דווחה החברה על הסכם עם חברת הבינה המלאכותית OpenAI לפיתוח מרכזי נתונים עבור פרויקט סטארגייט של החברה, עוד חוזה שמעורך במיליארדי דולרים. 

מתוך הודעת החברה לתקשורת: