אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

מובילאיי ממשיכה לזנק - האם החברה נהנית מחדירת ה-AI ובכמה היא תמכור בשנים הבאות?

מובילאיי מהווה כבר 30% מהשווי של אינטל - זינקה קרוב לפי 2 מאז ההנפקה
דור עצמון | (6)

מניית מובילאיי זינקה ביומיים האחרונים ב-12% ומשלימה עלייה של 20% מתחילת החודש למחיר של 45 דולר, המבטא שווי של 36 מיליארד דולר. הזינוק בימים האחרונים האלו מיוחס לעליות בשוק כולו בעקבות אינבידיה שסיפקה תחזית מאוד מרשימה לגבי ההמשך בזכות ביקושים בתחום ה-AI (בהמשך גם מארוול סיפקה ביצועים מרשימים בזכות הביקושים מתחום ה-AI) כשגם מובילאיי שמפתחת מערכות לנהיגה אוטונומית צפויה ליהנות מהחדירה המהירה של ה-AI לחיינו. 

פרופ' אמנון שעשוע, מובילאיי

  פרופ' אמנון שעשוע, מובילאיי

ההתקדמות והחדירה של ה-AI וההישענות על המערכות הממוחשבות, יסללו את הדרך להסתמכות גם על הרכבים האוטונומיים. ההאצה של הפיתוחים בתחום ישולבו גם בתחום הרכב שעשוי לעבור מהפכה בשנים האחרונות. אז זו היתה סיבה אחת לזינוק במניה, אבל

היה גורם נוסף שהרים את המניה.

האנליסטים של וולס פארגו פרסמו סיקור חיובי על מניות החברה עם מחיר יעד של 50 דולר. כשהם פרסמו את ההמלצה המניה היתה ב-40 דולר, במרחק 10 דולרים ממחיר היעד, מאז המניה עלתה ב-5 דולר, והותירה 5 דולר של אפסייד - פרמייה של כ-11%.

בוולס פארגו מסבירים כי מובילאיי היא מובילה בתחום ה-ADAS שמשמעותו מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה אוטנומית. מדובר על מערכות כמו בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע בשמירה על נתיב ובלימת חירום אוטומטית. אבל אלו מערכות שנקראות - מערכות L2 (מערכות רמה 2). מערכות שדורשות תשומת לב מלאה מהנהגים שצריכים לשים לב למה שקורה בכביש 100% מהזמן. גם מערכות מתקדמות יותר מרמה 2 פלוס מחייבות את הנהגים להיות בתשומת לב מלאה. לדוגמה - מערכות שמאפשרות החלפת נתיב וסיבובים (רמה 2 פלוס) חייבות להיות עם בקרה מלאה של הנהג. 

אבל הדור הבא של המערכות, ישחרר את הנהגים משליטה על הכביש. אלו מערכות אוטונומיות אמיתיות. זה יהיה כמובן בשלבים ועל פי האנליסטים של וול פארגו, מובילאיי ממוקמת בעמדה טובה כדי ליהנות מהחדירה של המערכות האלו. 

במערכות מרמה 3 ורמה 4, נהגים יכולים להרגיש בטוח במצבים מסוימים גם בלי תשומת לב למה שקורה בכביש. המכונית פשוט תעשה הכל לבד. מערכות רמה 3 מתייחסות בעיקר לנסיעה בפקקים בכבישים מהירים והן צפויות להיכנס בהדרגה לשוק בטווח הקרוב-בינוני. מערכות מרמה 4 יושקו רק בשנים הבאות.  

קיראו עוד ב"גלובל"

בבסיס המערכות האלו הצורך לספק טכנולוגיה בטוחה כדי שהתאונות יהיו מינימליות ופחות חמורות. מדובר במערכות מתקדמות, לרבות מערכות ראייה ומערכות מבוססות AI שמובילאיי מפתחת. בוול ספארגו סבורים שהצמיחה של מובילאיי בשנים הבאות תהיה חדה במיוחד על רקע הכניסה של מערכות מתקדמות יותר. 

על פי התחזית שלהם בשנת 2024 ההכנסות יסתכמו ב-2.8 מיליארד דולר, לעומת 2.1 מיליארד דולר בשנת 2023.  זה מרשים, אבל בוולס פארגו סבורים שזו רק ההתחלה. לדעתם בטווח של 5 עד 10 שנים מהיום ייכנסו מערכות שמאפשרות נהיגה אוטונומית מוחלטת ואז כמובן הייצור של רכבים אוטנומיים יהיה בהיקפים מאוד גדולים ובהתאמה המערכות של מובילאיי ימכרו במספרים גדולים עוד יותר.

מאי מצוין אחרי אפריל חלש

אז במאי המניה כבר נסקה ב-20%, אבל זה היה אחרי אפריל חלש.  הדוחות של מובילאיי ברבעון הראשון אכזבו, אבל הנהלת החברה טענה שמדובר בירידה זמנית וקצב המכירות יחזור לעלות. וול סטריט הפילה את המניה בכ-20% ביום הדוח במחזור מאוד גבוה, אך המניה חזרה אחרי הזינוק האחרון למחיר טרם הנפילה.

 

בתחילת החודש, בית ההשקעות ברנברג העניק למניה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 44 דולר. המחיר אז ביטא פרמיה של קרוב ל-20%, אך היום הוא מבטא דיסקאונט על המחיר (מחיר המניה 45 דולר ומחיר היעד בהמלצה הוא 44 דולר  נמוך מהמחיר בפועל). סיכוי טוב שבבית ההשקעות ישנו את מחיר היעד, אבל מה שחשוב בהמלצה היה ההערכה כי עסקי הרכב נמצאים על סף שינוי משמעותי במקביל לשיפור מערכות מכוניות בנהיגה עצמית המתאפשרות על ידי בינה מלאכותית ולמידת מכונה. גם בברנברג רואים במובילאיי, את המובילה בתחום. 

מובילאיי שנסחרת ב-36 מיליארד דולר נשלטת על ידי אינטל שרכשה את השליטה לפני 7 שנים מפרופ' אמנון שעשוע ואבירם זיו לפי שווי של כ-16 מיליארד דולר. מובילאיי היתה אמורה להיות מנוע צמיחה משמעותי באינטל, אך בעבר היא לא הצליחה  לממש את הפוטנציאל. על רקע זה החליטה אינטל להנפיק את מובילאיי אחרי הפרדתה באופן מוחלט מהפעילות הקיימת. כבר לפני שנה ניסתה אינטל להנפיק את מובילאיי. בהתחלה היא ניסתה לגייס לפי שווי של 50 מילארד דולר, אבל בסופו של דבר השווי נסגר על מתחת ל-20 מיליארד דולר, אחרי מספר מספר הפחתות ומאז המניה זינקה כמעט פי שתיים. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שי.ע 27/05/2023 21:42
    הגב לתגובה זו
    ויש המון שאמרו שהיא גם לא שווה 17 דולר ואיך הם טעו...
  • יש מצב 29/05/2023 19:56
    הגב לתגובה זו
    אינטל תעשנ עוד מילארדים על מובילאיי... אין ספק שהם עשו את העסקה הטובה ביותר שלהם אי פעם
  • 2.
    בני בנקר 27/05/2023 12:30
    הגב לתגובה זו
    לכביש ? לשבור חזק לימין או לשמאל ולסכן את חיי הנהג, או לבלום תוך דריסת הילד ? אני לא אכנס לרכב אוטונומי מלא, ללא כפתור גדול של "עבור לנהיגה ידנית"...
  • אריסטו 27/05/2023 17:09
    הגב לתגובה זו
    ייקח לגוף שלך 3/4 שניה להגיב וללחוץ על הכפתור, עוד חצי שניה למערכת להגיב ולנתק, ואז עוד שניה להעביר אליך פיקוד. הילד כבר RIP. מה זה עזר לך שיש לך כפתור? תן למהנדסים לעשות את העבודה שלהם, ואתה תמשיך לנסוע באוטובוס.
  • 1.
    ירדי 27/05/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
    רק מראה איזה פח נהייתה אינטל
  • אודי 29/05/2023 11:59
    הגב לתגובה זו
    זה רק מראה כמה אינטל נסחרת בדיסקאונת של לפחות 30 אחוז על השווי שלה
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.