מוחמד אל עריאן: הפד' מאבד מאמינותו בגלל עמדתו בעניין האינפלציה
"טענתי שזה מאד חשוב לבסס מחדש קול אמין בנוגע לאינפלציה ושלדבר יש השלכות מוסדיות, פוליטיות וחברתיות עצומות", כך אמר הכלכלן המוערך מוחמד אל עריאן בראיון ל-CNBC שהתקיים בפורום תעשיית האנרגיה באבו דאבי. דבריו אלה נאמרו בביקורת על הפד', שלטענתו עמדתו בנוגע לאינפלציה מחלישה את התחזית שלו וחותרת תחת המדיניות הכלכלית של הנשיא ביידן.
בנוסף ציין אל עריאן שאסור לשכוח שבעלי ההכנסות הנמוכות הם אלו שנפגעים בצורה הקשה ביותר מעליית המחירים במשק. עוד הוא מזהיר שלמרות טענות הפד האינפלציה איננה חולפת והעובדה שהפד איננו מודה בכך גורם לו לנקוט במדיניות שגויה.
"ישנן ראיות נרחבות שמתרחש שינוי התנהגותי. החברות גובות מחירים גבוהים יותר, ועוד מזה יתרחש בקרוב. הפרעות בשרשרת האספקה נמשכות יותר ממה שמישהו צפה. צרכנים מקדימים קניות כדי להימנע מבעיות בהמשך הדרך – כל זה יוצר לחץ אינפלציוני. אם אתה בוחן את האלמנט ההתנהגותי הבסיסי שמוביל לאינפלציה אתה חייב להגיע למסקנה שזה ימשך לזמן מה, וזה עוד לפני שדיברנו על ההפרעות הנובעות ממגיפת הקורונה".
כשנשאל אל עריאן מה צריכה להיות תגובת הפד למצב הוא ענה שיש לזרז את ה"טייפרינג" – הפחתת רכישת האג"ח בשווקים (ההרחבה הכמותית) שמתוכננת להתחיל בחודש זה. כמו כן המליץ אל עריאן לאמץ את מדיניות הבנק המרכזי האנגלי ולהתחיל להכין את האנשים לשיעורי ריבית גבוהים יותר. צעדים דומים ננקטים על ידי הבנקים המרכזיים באוסטרליה, ניו זילנד ונורווגיה בין השאר.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחיר הנפט – בדרך למאה דולר לחבית?
בעניין אחר אמר אל עריאן באותו ראיון שמחיר הנפט לא צפוי להגיע למחיר של מאה דולרים לחבית. בעקבות התעוררות הביקושים לאחר התאוששות הכלכלה העולמית ממשבר הקורונה, מחיר הזהב השחור עלה בחודשים האחרונים וכעת הוא נסחר מעט מתחת ל-80 דולר לחבית, אולם הכלכלן צופה שמגמה זו לא תתגבר. לדעתו, תחזית למחיר כזה מתעלמת מכמה שאלות מפתח הנוגעות לביקושים הצפויים.
בניתוח שערך לסיטואציה אמר אל עריאן שהעליה במחירי הנפט נבעה משתי התרחשויות שהיו בלתי צפויות לחלוטין רק לפני שנה. ראשית, עליית הביקושים הדראסטית שהיצע הנפט לא הצליח להדביק, ושנית שתעשיית האנרגיה עצמה סבלה מאתגרים גדולים בשינוע הסחורה.
הגורמים האלו דחפו את מחיר הנפט באופן בלתי צפוי לאזור ה-80 דולר לחבית אך אינם צפויים להביא אותו למחיר של מאה דולר, אם כן. "אם היינו מתמקדים רק בצד ההיצע, ייתכן שהיינו מגיעים למחיר של מאה דולר כיוון שהייתה השקעת חסר בתעשיה באופן כללי והביקוש יישאר עוצמתי. אך אם תסתכל על מה שקורה בצד הביקוש תגלה מספר שאלות. הביקוש חזק היום, אך האם זה יימשך כך בעוד ששה חודשים? ישנן שאלות גדולות ביחס להתמוטטות הביקושים. אנשים קונים פחות כיון שהמחיר גבוה יותר" אמר.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 1.השוק לפני קריסה 16/11/2021 00:37הגב לתגובה זולברוח מנדלן ובורסה....
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
