מוחמד אל עריאן: הפד' מאבד מאמינותו בגלל עמדתו בעניין האינפלציה
"טענתי שזה מאד חשוב לבסס מחדש קול אמין בנוגע לאינפלציה ושלדבר יש השלכות מוסדיות, פוליטיות וחברתיות עצומות", כך אמר הכלכלן המוערך מוחמד אל עריאן בראיון ל-CNBC שהתקיים בפורום תעשיית האנרגיה באבו דאבי. דבריו אלה נאמרו בביקורת על הפד', שלטענתו עמדתו בנוגע לאינפלציה מחלישה את התחזית שלו וחותרת תחת המדיניות הכלכלית של הנשיא ביידן.
בנוסף ציין אל עריאן שאסור לשכוח שבעלי ההכנסות הנמוכות הם אלו שנפגעים בצורה הקשה ביותר מעליית המחירים במשק. עוד הוא מזהיר שלמרות טענות הפד האינפלציה איננה חולפת והעובדה שהפד איננו מודה בכך גורם לו לנקוט במדיניות שגויה.
"ישנן ראיות נרחבות שמתרחש שינוי התנהגותי. החברות גובות מחירים גבוהים יותר, ועוד מזה יתרחש בקרוב. הפרעות בשרשרת האספקה נמשכות יותר ממה שמישהו צפה. צרכנים מקדימים קניות כדי להימנע מבעיות בהמשך הדרך – כל זה יוצר לחץ אינפלציוני. אם אתה בוחן את האלמנט ההתנהגותי הבסיסי שמוביל לאינפלציה אתה חייב להגיע למסקנה שזה ימשך לזמן מה, וזה עוד לפני שדיברנו על ההפרעות הנובעות ממגיפת הקורונה".
כשנשאל אל עריאן מה צריכה להיות תגובת הפד למצב הוא ענה שיש לזרז את ה"טייפרינג" – הפחתת רכישת האג"ח בשווקים (ההרחבה הכמותית) שמתוכננת להתחיל בחודש זה. כמו כן המליץ אל עריאן לאמץ את מדיניות הבנק המרכזי האנגלי ולהתחיל להכין את האנשים לשיעורי ריבית גבוהים יותר. צעדים דומים ננקטים על ידי הבנקים המרכזיים באוסטרליה, ניו זילנד ונורווגיה בין השאר.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחיר הנפט – בדרך למאה דולר לחבית?
בעניין אחר אמר אל עריאן באותו ראיון שמחיר הנפט לא צפוי להגיע למחיר של מאה דולרים לחבית. בעקבות התעוררות הביקושים לאחר התאוששות הכלכלה העולמית ממשבר הקורונה, מחיר הזהב השחור עלה בחודשים האחרונים וכעת הוא נסחר מעט מתחת ל-80 דולר לחבית, אולם הכלכלן צופה שמגמה זו לא תתגבר. לדעתו, תחזית למחיר כזה מתעלמת מכמה שאלות מפתח הנוגעות לביקושים הצפויים.
בניתוח שערך לסיטואציה אמר אל עריאן שהעליה במחירי הנפט נבעה משתי התרחשויות שהיו בלתי צפויות לחלוטין רק לפני שנה. ראשית, עליית הביקושים הדראסטית שהיצע הנפט לא הצליח להדביק, ושנית שתעשיית האנרגיה עצמה סבלה מאתגרים גדולים בשינוע הסחורה.
הגורמים האלו דחפו את מחיר הנפט באופן בלתי צפוי לאזור ה-80 דולר לחבית אך אינם צפויים להביא אותו למחיר של מאה דולר, אם כן. "אם היינו מתמקדים רק בצד ההיצע, ייתכן שהיינו מגיעים למחיר של מאה דולר כיוון שהייתה השקעת חסר בתעשיה באופן כללי והביקוש יישאר עוצמתי. אך אם תסתכל על מה שקורה בצד הביקוש תגלה מספר שאלות. הביקוש חזק היום, אך האם זה יימשך כך בעוד ששה חודשים? ישנן שאלות גדולות ביחס להתמוטטות הביקושים. אנשים קונים פחות כיון שהמחיר גבוה יותר" אמר.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 1.השוק לפני קריסה 16/11/2021 00:37הגב לתגובה זולברוח מנדלן ובורסה....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
