מפעל פלדה פועלים הודו
צילום: Istock

נקודת אור: תקציבי הפיתוח וההשקעות בעולם צומחים בקצב שנתי של 13%

ההוצאות הצרכניות החיוביות וההנחה שהריביות בעלם תשארנה נמוכות, משכנעות את החברות בעולם להוציא הרבה כסף על פיתוח ורכש של ציוד – הגידול בארה"ב השנה הוא הגבוה ביותר מזה שלושה עשורים וחצי; וגם – אלו מדינות כבר העלו את הריבית?
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה גלובל

לעיתים בתוך בליל של חדשות רעות, מסתתרות גם חדשות שעל פניו הן טובות. הפעם, בתוך כל החדשות הביזאריות והלא נעימות מאז תחילת מגפת הקורונה, הגיעה העובדה כי חברות מגדילות את תקציבי הפיתוח וההשקעות (CAPEX) שלהן לכל אורך ורוחב הסקטורים. למה רק על פניו? כי הוצאות גדולות בזמן שהריבית נמוכה היסטורית הן אמנם חדשות טובות, אך השאלה היא מתי הכסף הזול יגמר. כי כשזה יקרה – ייתכן, ואף מסתבר, שלא כולם יוכלו לעמוד בהוצאות שלקחו על עצמם. אבל נגיע לזה.

 

לפי S&P גלובל, הוצאות הCAPEX- הן רוחביות, כשמי שמובילות את ההוצאות הן חברות המוליכים למחצה והמחסור הגלובלי בשבבים, יחד עם קמעונאים, חברות תוכנה ותחבורה. להערכת כלכלנים במורגן סטנלי, הCAPEX- צפוי לצמוח השנה ב-115% ביחס לתקופה שלפני המגפה וב-121% עד סוף השנה הבאה

 

"ההתאוששות בהוצאות העסקיות הן קריטיות לצמיחה ארוכת טווח, מאחר וצבירת הון היא מפתח להעלאת צמיחה בפרודוקטיביות", אמר רוב סובאראמן, מנהל מחקר שווקים גלובליים בנומורה לבלומברג, והוסיף כי "ברגע שהתמריצים הגלובליים חסרי התקדים ישכחו, העולם צריך שההשקעה העסקית והרפורמות המבניות ימשיכו לתמוך בצמיחה".

 

ההוצאות על מבנים ותוכנה גדלו השנה ב-13.4% ברבעון

השנה, ההוצאות של עסקים אמריקאים על ציוד, מבנים ותוכנה הגיעו לממוצע שנתי של 13.4% ברבעון השני, כשמדובר בצמיחה החזקה ביותר מאז 1984 – כלומר יותר מ-37 שנה. ההוצאות על ציוד חדש עלו לבדן ב-14.4%, יותר מכפול מאשר בשנים שבין 2009-2019.

 

גם אירופה בדרך להוצאות גדולות יותר, כשב-S&P חוזים כי הCAPEX- יצמח השנה ב-16.6%, הצמיחה השנתית הגבוהה ביותר מאז 2006. אפילו בבריטניה, שעדיין סופגת מהמורות מהברקזיט והמגפה, מדובר בהוצאה של 15% יותר מאשר בתקופה שלפני המגפה.

 

מגמה עולמית

אך ההשפעה היא הרבה יותר מאשר רק בארה"ב ובאירופה. בדרום קוריאה, סמסונג ויתר יצרניות השבבים משקיעות למעלה מ-450 מיליון דולר בייצור שבבים, כדי לבנות את "מפעלי השבבים של המחר", שעתידים להפוך אחרי ההשקעה לבסיסי הפיתוח והייצור הגדולים בעולם.

 

בכל מקרה, ההשקעות האלה כרגע מבורכות. ישנם עוד סקטורים שנהנים מזה כמו הרכבים החשמליים שזוכים לבוסט, כמו גם סקטור האנרגיה המתחדשת, בעקבות הצבת יעדים של ממשלות לפיתוח תחומים אלה. אך אם נישאר לרגע בדרום קוריאה, לפני שבועיים היא הייתה המדינה הראשונה במזרח אסיה שהעלתה את הריבית שלה כדי להתמודד עם האינפלציה. גם רוסיה, ברזיל, מקסיקו, הונגריה וצ'כיה העלו את הריבית ומדינות נוספות צפויות ללכת בעקבותיהן.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אז החברות מתכוננות לקראת היום שאחרי הקורונה - וזה מבורך. העניין הוא שלא מעט מההשקעות האלו מונעות מעצם העובדה שהכסף הוא זול ובנויות על תחזיות שבהן נצא כולנו מהמשבר. אבל כפי שכבר למדנו במשבר הקורונה, צריך לקחת את התחזיות בעירבון מוגבל. יתר על כן, ברגע שהכסף יפסיק להיות כל כך זול, ההשקעות האלה, שעכשיו נתפסות כגורם לצמיחה, עלולות להכביד על החברות.

 

השבוע, ד"ר נדין בודו-טרכטנברג, לשעבר המשנה לנגידת בנק ישראל, העריכה כאן בראיון כי יתכן שבגלל האינפלציה המשמעותית בארה"ב (יותר מ-5%), לא תיוותר לפד' ברירה אלא להעלות בחדות את הריבית: "יציאה מהסביבה האפסית נעשית רק כשהשלכות הלוואי שלה מתחילות להיות קשות מדי. המצבים יכולים להשתנות יחסית מהר", אמרה.

 

לדבריה, "היסטורית, כשהיו העלאות ריבית הן היו מאד מהירות, כך היה ב-30 השנים האחרונות. לכן בכל התחזיות שומרים על זהירות ואומרים שאם המצב ישתנה יעשו התאמות. כרגע אי הוודאות מאד גדולה. אני לא פוסלת שינוי בריבית, שיכול להיות הרבה יותר מהר מאשר העלאה הדרגתית שלה. יש פוטנציאל לאינפלציה יותר מהירה שתדרוש - לא רק מבנק ישראל אלא במיוחד מהפד בארצות הברית - לשנות את הכיוון מהר משחושבים בשווקים. במהר הכוונה ל-200 נקודות בסיס תוך שנה".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.