ג'נרל אלקטריק GE GENERAL ELECTRIC
צילום: אתר החברה

GE מכרה את חטיבת הליסינג; צפויה לבצע ספליט הפוך במניה

החברה תקבל מאיירפאק האירית 24 מיליארד דולר במזון ועוד 46% במיזם המשותף שמקימות החברות. מטרת העסקה: להוריד את החוב – אבל היא צפויה להיתקל ברגולציה
ארז ליבנה | (3)

שיחת המשקיעים השנתית של ענקית הטכנולוגיה, ג'נרל אלקטריק (GE) הייתה כנראה מהמשמעותיות בשיחות שערכה החברה בשנים האחרונות. החברה, שמנייתה עלתה כבר ב-33% השנה, צפויה להרוויח מהחזרה לשגרה, שתשפיע לחיוב על חטיבת התעופה שלה – החטיבה המשמעותית של החברה.

 

במקביל, GE מדווחת על השלמת העסקה עם איירפאק (AER) האירית שרוכשת את חטיבת הליסינג בעסקה שמוערכת ב-30 מיליארד דולר. בעסקה צפויה GE לקבל 24 מיליארד דולר במזומן. היתר יינתנו בדמות של למעלה מ-111 מיליון מניות, השוות ל-46% מהמיזם המשותף ש-GE ואיירפאק בחטיבה הנמכרת. בהשלמתה הסופית של העסקה, GE תקבל עוד מיליארד דולר במזומן או בחוב.

 

"העסקה תאפשר לנו להוריד סיכונים ותוביל אותנו לדרך של חברה עם בסיס פיננסי איתן", מסר מנכ"ל GE לארי קאלפ, שנכנס לתפקידו ב-2018 כדי להציל את האייקון האמריקאי הטובע. "החברה מרוויחה גם כסף, אבל גם חלק משמעותי בחברה המאוחדת והחזקה יותר, שתעניק גמישות במוניטיזציה ככל שתימשך ההתאוששות בסקטור התעופה", המשיך.

 

למרות הראלי הנאה מתחילת השנה, בשנה האחרונה GE חטפה יותר קשה ממרבית השוק, בשל התלות של החברה בהזמנות של מטוסים וחלקי חילוף. אלה נדחו או בוטלו בשל הסיבה הפשוטה שהשמיים היו סגורים כמעט הרמטית. הצפי בשווקים – וגם של איירפאק – הוא שהמשך ההתאוששות בשווקים הגלובליים, יוביל לעלייה בביקושים לשירותי ליסינג תעופתיים.

 

מ-2018 ועד כה, לפי בלומברג, החברה תחת קאלפ מכרה נכסים בכ-70 מיליארד דולר, בהם מכירת חטיבת הביופארמה בלמעלה מ-21 מיליארד דולר. עם זאת, שתי החברות נחשבות לגדולות בתחומן, כלומר שירותי תעופה במטוסים פרטיים, כשבשוק מעריכים כי המתחרות יפנו לרשויות התחרות במדינות שלהן וגם באיחוד האירופאי, כדי לנסות למנוע את המיזוג.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Business 10/03/2021 19:02
    הגב לתגובה זו
    קניתי היום בירידה -7%. חברה אדירה הכרחי שתתאושש כל התנאים החיוביים לפניה .
  • שומר נפשו ירחק (ל"ת)
    עובד חברה 10/03/2021 21:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משה - חיפה 10/03/2021 18:04
    הגב לתגובה זו
    הם רק לא אומרים שפיטרו כמות רבה של עובדים בישראל.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.