וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

סגירה ירוקה בוול סטריט: הדאו ג'ונס קפץ ב-1.6%, אבוג'ן עלתה ב-5.9%

התנודתיות הגבוהה בשוק נמשכת: לאחר הירידות החדות בשישי, השוק תיקן הערב בחדות.  מניות הבנקים מטפסות. אפל ואמזון ירדו לאחר הנפילה בשישי. טוויטר ירדה בעוד 4.5%. הנפט זינק ב-3.5%
עמית נעם טל | (3)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 1.6%, כאשר התנודתיות בשוק ממשיכה להיות גבוהה. השווקים נכנסים לשבוע מתוח במיוחד עם לא מעט אירועים. 

המדדים המרכזיים

S&P 500 0.13%        

דאו ג'ונס 0.16%            

נאסד"ק -0.21%             

  • טרם החל המסחר הרציף

התנודתיות בשוק בתקופה האחרונה עלתה משמעותית והיא צפויה ללוות גם את המסחר גם הערב. כאשר מסתכלים על הלו"ז לשבוע הקרוב, העצבנות בשוק מובנת: תוצאות הבחירות בארה"ב בהמשך השבוע. במקביל, 2 מהבנקים המרכזיים הגדולים בעולם (הפד' והבנק המרכזי בבריטניה) צפויים לפרסם את מדיניותם המוניטרית לחודשים הקרובים. 

אם זה לא מספיק, סוגיית הקורונה באירופה ובארה"ב חוזרת לכותרות בימים האחרונים ומגדילים עוד יותר את הסיכונים לשווקים. באיטליה מצטרפים ביממה האחרונה להגבלות שהוטלו בגרמניה ובצרפת ומודיעים על עוצר כללי בשעות הערב. למרות העלייה החדה בסיכונים לפעילות הכלכלית ולאינפלציה בימים האחרונים, ה-ECB בחר בשבוע שעבר לא לבצע שינויים מיוחדים בתוכניות התמרצים שלו לשווקים. עם זאת, נציגי הבנק דואגים מאז ההחלטה אתמול להבהיר כי הבנק צפוי להגדיל את התמיכה בשווקים בחודש דצמבר הקרוב.

בגזרת הסחורות, הנפט מחק ירידות של יותר מ-4% ונסגר בעליות של 3.5%. מחיר הסחורה נסחר כעת סביב רמה של 37 דולר לחבית. הזהב והכסף טיפסו ב-0.8% וב-2.1% בהתאמה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

במרכז

מניות הטכנולוגיה הגדולות צפויות להמשיך לעמוד במוקד לאחר שפרסמו את תוצאותיהן לרבעון האחרון ביום חמישי האחרון. 

לקריאה נוספת: הדוחות של אפל 

לקריאה נוספת: הדוחות של פייסבוק

לקריאה נוספת: הדוחות של אמזון 

לקריאה נוספת: הדוחות של אלפבית 

מניית טוויטר (סימול:TWTR) TWITTER INC ירדה ב-4.5% לאחר שהתרסקה ביותר מ-21% על רקע דוחות חלשים שפרסמה החברה (לכתבה המלאה). 

המדווחת העיקרית היום היא פייפאל  (סימול:PYPL)  שצפויה לפרסם את תוצאותיה לאחר המסחר. 

ישראליות במרכז

מניית סולאראדג' (סימול:SEDG) סולאראדג' עלתה הערב ב-4.6% לקראת הדוחות שיפורסמו לאחר הסגירה.

מניית ביוליין אר.אקס (סימול:BLRX) המשיכה לעמוד במוקד לאחר שעלתה ב-35% ביום שישי האחרון לאחר שדיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי לחולי מיאלומה נפוצה .

אופקו (סימול:OPK)  אופקו 1.08% צפויה להמשיך לעמוד במרכז לאחר שדיווחה בחמישי האחרון כי הרווח הנקי ברבעון השלישי של 2020 הסתכם ב-23.7 מיליון דולר, או 4 סנט למניה בדילול מלא, בהשוואה להפסד נקי של 62.0 מיליון דולר או 11 סנט למניה בדילול מלא בתקופה המקבילה ב-2019. קונסנזוס האנליסטים ציפה ל-5 סנט למניה. ההכנסות ברבעון השלישי של 2020 הסתכמו ב-428.1 מיליון דולר בהשוואה להכנסות של 228.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2019. האנליסטים ציפו ל-376 מיליון דולר. 

חברת פריון נטוורק -1.44%     הדואלית הודיעה על חידוש ההסכם האסטרטגי עם ענקית המחשוב מיקרוסופט MICROSOFT    (MSFT) בתחום החיפוש הממומן ברשת, לתקופה של ארבע שנים. ההסכם החדש, שנחתם בין חטיבת טכנולוגיות החיפוש של פריון, קודפיול, לבין חטיבת הפרסום של מיקרוסופט יימשך עד סוף 2024. הצפי בשוק היה כי החוזה עם מיקרוסופט יחודש, כאשר מיקרוסופט הייתה אחראית לכ-60% מהכנסות פריון בשנת 2019.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ממי 03/11/2020 08:01
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה הדמוקרטים מדברים על תמיכה למשקי הבית וחברות קטנות ולא על הבורסה
  • 2.
    יוסף 02/11/2020 19:53
    הגב לתגובה זו
    למה יש בגרפים בבורסה האמריקאית קו ישר משעה 16:18 עד 17:18
  • 1.
    .................!!!!!!! (ל"ת)
    100 02/11/2020 15:30
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.