אילו מדינות מתפתחות יתקשו להתאושש ממשבר הקורונה?
בעיקרון, משקיעים שמתרכזים בשווקים מתפתחים, מתייחסים לשווקים אלה כמו מניות צמיחה. שווקים מתפתחים לרוב מניבים צמיחה באחוזים גבוהים יותר מכלכלות מפותחות, כך שהחזר על השקעה, בעיקרון, מניב יותר תשואה. אבל כמו השקעה במניית צמיחה, השקעות כאלה כרוכות בלא מעט סיכונים, שיכולים לפגוע בהשקעה. מצב פוליטי/מדיני/צבאי נפיץ, שחיתות ברמות יחסית גבוהות וחשיפת יתר להשפעות חיצוניות – כמו תנאי סחר או מחירי סחורות בשווקים הגלובליים – יכולים לפגוע משמעותית בצמיחה ובכלכלה באופן כללי.
השפעה חיצונית שכזו היא הקורונה, שמכה במרבית השווקים המתפתחים בעוצמה, לא רק בכלכלה, אלא במספרים נטו. אבל יש שלושה שווקים שככל הנראה חטפו יותר ממרבית השווקים המתפתחים והם גם שייכים לארגון ה-G20. מדובר בברזיל, הודו ודרום אפריקה, שספגו מהלומה לא קלה בכלל כתוצאה מהנגיף.
נכון לכתיבת שורות אלה, ברזיל נמצאת במקום השני בעולם עם קרוב ל-3.5 מיליון נדבקים ו-111 אלף מתים. הודו אחריה במקום השלישי עם למעלה מ-2.8 מיליון נדבקים ו-54 אלף חולים. דרום אפריקה במקום החמישי עם קרוב ל-600 אלף נדבקים, שמתוכם מתו רק 12.5 אלף בני אדם.
לפי מדד ווריסק מייפלקרופט ליכולות התאוששות, הקורונה מתווספת לעובדה שלמדינות אלה אין תשתית מדינתית חזקה – כלומר, המוסדות הממשלתיים שם לא מתפקדים ברמה מיטבית בלשון המעטה. להיפך, השחיתות לרוב חוגגת והשירותים לאזרח בהרבה מאוד אזורים נמוכים עד לא קיימים. המדד עוקב אחר 12 אינדיקטורים שיכולים לסייע או להפריע להתאוששות הכלכלית כתוצאה ממשבר.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי המדד, המדינות המערביות והמזרח אסייתיות ב-G20, אלה שספגו את מרבית המכות הכלכליות בתחילת המגפה, נמצאות במקום הרבה יותר טוב ביחס לשווקים המתפתחים. המדינות המפותחות יותר עוקפות בביצועים את הכלכלות המתפתחות בממוצע של 40%. הודו, ברזיל ודרום אפריקה אולי לא נחשבות לכלכלות הכי משמעותיות בעולם. רחוק מזה. אבל עדיין, זה לא צחוק. אזרחיהן של שלוש המדינות יחד מהווים כ-20% מאוכלוסיית העולם, כשלפי נתוני קרן המטבע הבינ"ל, הכלכלות שלהן צפויות להתכווץ ב-7% כל אחת.
"מהדאטה שאספנו עולה כי לשלוש המדינות יש ציון של סיכון גבוה לשחיתות, ויחד עם רוסיה, מקסיקו ואינדונזיה הן נופלות למצב 'סיכון קיצוני' בקטגוריה", כתבו במייפלקרופט. "שחיתות, חוסר אפקטיביות וחוסר יציבות של ממשלות, יגבילו את היכולות להפנות תקציבים להיכן שצריך אותם, מה שיוביל לקושי להתאוששות כלכלית, גם לאחר שהמשבר המיידי ייפתר", הוסיפו.
הצפיפות והרגישויות החברתיות גם מהוות פקטור ביכולת של הכלכלות הללו להתאושש, כששלוש המדינות האלה סובלות מאחוזי עוני גבוהים עם הון אנושי ברמה נמוכה. גם הקישוריות, שמודדת לא רק מרחק פיזי בין אנשים וריכוזי אוכלוסייה, אלא את היקף התשתיות הפרושות במדינה, שנחשב למנוע לחזרה לצמיחה של הצריכה, לוקה בחסר, בלשון המעטה. המצב, לפי המחקר, גם מעלה את ההסתברות לחוסר יציבות פנימית.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
למרות הגישה האמריקאית המבולגנת מהטיפול במשבר, בניגוד לכלכלת ארצות הברית בעלת הכיסים העמוקים שמאפשרים לה להזרים כספים לשווקים ולידיהם של אזרחיה, מה שיסייע לה לצאת מהמשבר – לכלכלות המדוברות אין את היכולות הללו כמעט בכלל. כך שעל אף שחלקן הגיבו עם סגר אפקטיבי, אין להן את האמצעים הפיסקליים לגשר על הפערים שנוצרו.
- 3.שדרום אפריקה תתמוטט (ל"ת)רפי 21/08/2020 11:19הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 21/08/2020 10:16הגב לתגובה זואנחנו די דומים לא?
- 1.דני דין 21/08/2020 08:17הגב לתגובה זוהמדינה שמקרבנת את האזרחים של עבור עכוזו המרופד בחזרי מס של הנאשם המושחת סוחר הצוללות העומד הראשה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
