עליות בוול סטריט
צילום: iStock

היה וירוס? וול סטריט נסגרה בשיא, טסלה נפלה ב-17%

למרות שסין עדיין מושבתת וארגון הבריאות העולמי דחה את הדיווחים על מציאת תרופה לנגיף, המדדים חוזרים לרמות שיא כל הזמנים. פורד איבדה 9.5% לאחר הדו"חות. טבע עלתה ב-0.3% במסחר תנודתי, טאואר הוסיפה 1.5%
עמית נעם טל | (21)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 1.7%, כאשר המדדים המובילים מוחקים את כל הירידות שנרשמו בשבועיים האחרונים וחוזרים להיסחר ברמות שיא. ברקע למסחר, דיווחים לא מאומתים על מציאת תרופה לנגיף הקורונה מחזירים את האופטימיות לשווק. במקביל, התמיכה של הבנקים המרכזיים בשווקים ממשיכה להיות רחבה במיוחד. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                                            
  דאו ג'ונס 0.16%                                                               
נאסד"ק -0.21%                   

נגיף הקורונה ממשיך גם היום לעמוד במרכז: ע"פ הדיווחים האחרונים, מספר הנדבקים בנגיף עלה ביממה האחרונה לרמה של 23,865 איש, כאשר מספר הנפטרים מהנגיף עלה ל-492 איש. במקביל לעלייה בנדבקים, הכלכלה הסינית ממשיכה להיות מושבתת בחלקה כאשר רוב העסקים סגורים במדינה ויש לכך השפעות כלכליות. ביממה האחרונה הודיעו 2 חברות בינלאומיות נוספות: נייקי (סימול:NKE) ואדידס כי האירועים האחרונים בסין צפויים לפגוע בתוצאות הרבעון הקרוב. 

בתוך כך, הדיסאינפורמציה סביב הנגיף ממשיכה לגדול: מוקדם יותר הבוקר דווח בכלי התקשורת בסין כי צוות של חוקרים מאוניברסיטת זג'יאנג שבסין הצליח לייצר שילוב של שתי תרופות שמעכבות את התפשטות וירוס הקורונה. הדיווח הקפיץ את השווקים בעולם,  אך מספר שעות לאחר מכן טען ארגון הבריאות העולמי כי הוא איננו מכיר תרופה שקיימת כרגע לנגיף. (לעדכונים שוטפים על וירוס הקורונה). 

בתוך כך, גורם נוסף שמקפיץ את השווקים הוא הפעולות של הבנקים המרכזיים. בסין הכריזו בימים האחרונים על מספר צעדים חריגים כמו איסור על ביצוע "שורטים", הגבלות נרחבות על ביצוע מכירות בשוק והשהייה של החוזים העתידיים על המדדים המובילים במדינה. במקביל, הבנק המרכזי ה ציף את השווקים בנזילות: ביומיים האחרונים הוזרמו לשוקי הריפו בסין יותר מ-1.7 טריליון יואן (יותר מ-240 מיליארד דולר), כאשר הבנק המרכזי במדינה הוריד את הריבית על הלוואות אלו ב-10 נק' בסיס לרמה של 2.55% בלבד.  לשם השוואה, התמיכה שמעניק הפד' לשוקי הריפו בחודשים האחרונים הגיעה לשיא בתחילת ינואר עם נתון של 236 מיליארד דולר, הבנק המרכזי בסין הזרים כמות גדולה יותר בתוך כיומיים בלבד. נציין כי היום לא דווח על הזרקה נוספת של הון ע"י הבנק המרכזי. 

במקביל נציין כי התמיכה בארה"ב מצד הרשויות נמשכת. קופת האוצר האמריקני ירדה בימים האחרונים ב-80 מיליארד דולר, כאשר האפקט בשווקים דומה לתוכנית רכישות כאשר רזרבות הבנקים גדלות באותו הסכם (לכתבה המלאה). במקביל, הפד' ממשיך לבצע הזרקות הון לשוקי הריפו ולבצע רכישות בשוקי האג"ח הקונצרני.נציין כי היום לא דווח על הזרקה נוספת של הון ע"י הבנק המרכזי. 

בגזרת הסחורות, הנפט עלה הערב ב-2.9% וחזר להיסחר מעל לרף הפסיכולוגי של 50 הדולרים לחבית. 

במרכז

מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) איבדה 17% והמשיכה לרכז עניין ברקע לתנודתיות חריגה בחודש האחרון. מניית החברה זינקה אמש ב-13.6% והשלימה עלייה של יותר מ-120 מיליארד דולר ב-8 חודשים, דבר המעלה את השאלה האם מדובר בבועה (לכתבה המלאה). 

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית חברת המדיה דיסני (סימול:DIS) איבדה 2.3% ברקע לפרסום הדו"חות לאחר הסגירה אמש (לכתבה המלאה). מספר הצטרפים לשירות הסטרימינג - 26.5 מיליון, גבוה מהתחזיות המוקדמות בשוק, אך בחברה לא מעדכנים את התחזיות לרבעון הקרוב.

מניית חברת סנאפ (סימול:SNAP), המפעילה את אפליקציית סנאפ'צאט הפופולרית, מאבדת 9% מערכה לאחר שפספסה את התחזיות המוקדמות (לכתבה המלאה).  

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) מחקה עליות של 3.2% ונסגרה בעליות של 0.3% בלבד. החברה המשיכה לרכז עניין לאחר זינוק חד ב-2 ימי המסחר האחרונים, כאשר במקביל זוכות אגרות החוב של החברה לביקושים(לכתבה המלאה). טאואר (סימול:TSEM) עולה ב-1.8% לאחר שקפצה אמש ב-4%. 

מניית יצרנית הרכבים פורד (סימול:F) בלטה עם ירידות של 9.5% ברקע לדו"חות חלשים שפרסמה החברה אמש לאחר הסגירה. בנוסף, בחברה מורידים תחזיות ל-2020 (לכתבה המלאה)

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    גילבוע 05/02/2020 22:00
    הגב לתגובה זו
    הכל פעילות של בעלי עניין, הירידות המוגזמות והעליות המוגזמות.
  • 13.
    יואווווווווווווווווו 05/02/2020 19:22
    הגב לתגובה זו
    למקסימום שבמקסימום 1017 ? כן ?
  • 12.
    יואווווווווווווווווו 05/02/2020 19:21
    הגב לתגובה זו
    מ1250 -1017 ? זה אסון .
  • 11.
    --- 05/02/2020 19:16
    הגב לתגובה זו
    אתם רוצים להגיד לי שמתכננים למניה כמו אמזון שעלתה כל כך הרבה שנים 2 רחב ? 2 רחב לאמזון ?
  • 10.
    אזרח פשוט 05/02/2020 18:15
    הגב לתגובה זו
    הוא בשורט או בלונג ? בכלל מה הוא רוצה ? ממה הוא שמח ? לשבור את ארצות הברית של אמריקה -ולמה ? זה טוב לישראל ?
  • 9.
    דירה=קורת גג 05/02/2020 18:15
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
  • 8.
    דירה=קורת גג 05/02/2020 17:54
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
  • 7.
    פרופ' איצ100 לרפואה 05/02/2020 16:58
    הגב לתגובה זו
    חסר אונים מול המגיפה הקשה ביותר שהגיעה לפיתחנו..ארצות הברית הטראמפית תאלץ להישבר עם הרצת הבורסות מעוצמת המכות שיבואו לצערנו לעולם.
  • אזרח פשוט 05/02/2020 18:12
    הגב לתגובה זו
    תישבר מה יקרה לישראל ? עם אנשים כמוך היא כמוך .מה לא ? איך לא ?
  • רופא 05/02/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
    נראה מה אתה שווה ואז נראה מי החולה ומי הרופא בוא אם אתה גבר תפרוס פה ליום אחד מספרים ורמות מולי ונראה
  • איפה המקצוען ? 05/02/2020 17:56
    הגב לתגובה זו
    ב3337 אתה נכנס לשורט ?
  • פרופ' איצ100 לרפואה 05/02/2020 17:42
    הגב לתגובה זו
    שינחואה ופודאן..מעבירים לנו בימים האחרונים את קצה התפשטות המגיפה..יש לציין שנתוני האמת שלהם גדולים בעד פי 150 מאשר נתוני המימשל הסיני. קצב שאף מגיפה עוד לא עמדה בה ויש לציין כמו שכתבתי שהעולם עומד חסר כל אפשרות ואפילו תאורטית להדברה..
  • 6.
    הנגיף..בעת הזאת..בלתי ניתן להדברה. יחולל שמות בעולם. (ל"ת)
    . 05/02/2020 16:37
    הגב לתגובה זו
  • לצערך ? 05/02/2020 17:13
    הגב לתגובה זו
    נפילה של יום יומיים מנחיתה אותו אל הרבה מתחת לקו האדום .נגיף שמגיף יאללה חלאס זיינתם ת מוח .
  • 5.
    יום הדין לרשע נכנס בעוצמות בעולם!!! (ל"ת)
    . 05/02/2020 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בנאדם כבד מאוד 05/02/2020 16:22
    הגב לתגובה זו
    גדולה מאוד שהיא אסון כן כן אסון ולא פחות ויש למנוע מצב שכזה .מדדים כמו לונדון פרזי ברלין ראסל .יש לדחוף מעלה מעלה
  • 3.
    בנאדם כבד מאוד 05/02/2020 16:21
    הגב לתגובה זו
    ונדפקו .חלק גדול ממחנה הירוקים נשאר בחוץ חלק הרוויח גרושים מאותה סיבה שצפה נפילות חלק איבדו הכל במימושים חלק גוססים חלק מתו וחלק קטן מאוד הרוויח בגדול והוא בחוץ כרגע .אני מחכה לנס .אני יודע שאלוהים שומע אותי והוא יעלה את המדדים מעלה מעלה מעלה וחזק .
  • 2.
    למגיב 1 מבנאדם כבד 05/02/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר למלכד שורטיסטים ברמות אלו ואני הסברתי זאת למלומדים .2 למה הרצת מניות ? מה מכפילים של בועת הדוט קום ? 3.המדדים נראים על הפנים למעט בודדים כמו השוויצרי והנאסדאק .4 שום מדד לא יצא מכלל סכנה של נפילות שבין 20-40 אחוז5 .אם זה מה שאתה רוצה לא תקבל .אני פה .
  • 1.
    הקיצר: הרצת מניות. המדינה קונה את ההיצעים (ל"ת)
    יגמר בבכי 05/02/2020 15:50
    הגב לתגובה זו
  • לרון 05/02/2020 17:04
    הגב לתגובה זו
    מעדיפים להזרים נזילות לפני ולא אחרי לבנקים שיתמוטטו!
  • אתה שותף או חבר או אח של גרינברג? (ל"ת)
    ללרון 05/02/2020 18:12
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.