קאר שולץ
צילום: יחצ

טבע התאוששה בחודשים האחרונים, אך למה בעלי העניין מוכרים?

מניית טבע פתחה את 2020 ברגל שמאל עם ירידות של קרוב ל-8% ב-2 ימי המסחר האחרונים. הירידות מגיעות ללא אירוע משמעותי, אך פרשת משככי הכאבים ממשיכה להעיב. במקביל, עוד בכירה מעדיפה לממש מניות
עמית נעם טל | (12)

מניית טבע (סימול:TEVA) בולטת לשלילה ב-2 ימי המסחר האחרונים עם ירידות של קרוב ל-8%. הירידות מגיעות ללא אירוע משמעותי וכאשר אגרות החוב של החברה נסחרות ביציבות. עם זאת, נראה כי חוסר היכולת להגיע להסכמה בפרשת משככי הכאבים, למרות דבריו של מנכ"ל החברה בחודשים האחרונים, והצפי לפתיחת המשפט בניו יורק בחודש הקרוב, לא מוסיפים לסנטימנט (לכתבה המלאה). 

בתוך כך, בימים האחרונים דיווחה החברה כי ד"ר האפרון פרידריקסדוטיר (Hafrun Fridriksdottir), סגנית נשיא החברה ואחראי על תחום הפיתוח והמחקר הגולבלי, מכרה כ-2,459 מניות מתוך 4,640 המניות שקיבלה יום לפני כן. לא מדובר באירוע חריג כמובן, אך הוא עשוי לאותת על חוסר האמון של ההנהלה בחברה. 

שימו לב לנתון הבא: ע"פ נתוני הרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC), ב-16 החודשים האחרונים (מאז אוגוסט 2018) התבצעו 45 עסקאות מכירה של מניות מצד בעלי העניין בחברה. 9 מתוכם התרחשו ב-3 החודשים האחרונים. לעומת זאת, התבצעו רק 3 עסקאות של רכישת מניות, כאשר 2 מתוכנן היו של בכיר אחד, ד"ר סול בארר. 

מנכ"ל החברה, קאר שולץ עושה בשנתיים האחרונות מאמצים רבים במטרה להחזיר את האמון בחברה, אך נראה שבעלי העניין בחברה מעדיפים לממש את ההחזקות. 

גרף מניית החברה בשנתיים האחרונות

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    כרגיל ... המוכרים יצטערו שלא קנו (ל"ת)
    אין חדש תחת השמש 05/01/2020 11:16
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    חן 04/01/2020 20:45
    הגב לתגובה זו
    אנשים קיזזו את ההפסדים שלהם בטבע עם רווחים בשאר המניות שעלו יפה. זאת גם הסיבה למכירות.
  • 9.
    רוי 04/01/2020 16:09
    הגב לתגובה זו
    נא להדק חגורות המניה עומדת לטוס מעלה
  • 8.
    רוני 04/01/2020 13:12
    הגב לתגובה זו
    לא מאמינים בחברה .בזמן כזה שולץ צריך לבדוק את מנהליו אם החזון שלו תואם לכפופים לו ולעשות תיאום ציפיות אגרסיבי.
  • 7.
    אפילו דפיבלרטור לא יציל את טבע (ל"ת)
    טבע 04/01/2020 10:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רועי 04/01/2020 07:45
    הגב לתגובה זו
    איך מתעלמים מהעובדה של הקרטל ושל 400000 הרוגים? החיים זה לא רק גובה המניה
  • הרוגים - הכוונה לנרקומנים? (ל"ת)
    נו באמת? 05/01/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ישראלי 04/01/2020 07:27
    הגב לתגובה זו
    מה זה הפופוליזם הזה קצת פרופורציות מכרה 24 אלף דולר אז מה…..
  • 4.
    שירת הברבור (ל"ת)
    Yy 04/01/2020 04:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אבי 04/01/2020 02:37
    הגב לתגובה זו
    עכשיו לקנות ולחזק
  • 2.
    נו 03/01/2020 23:47
    הגב לתגובה זו
    2459 מניות. כלומר כ 23000 דולר. זו מכירה מאד אבל מאד קטנה.
  • 1.
    שמוליק 03/01/2020 23:19
    הגב לתגובה זו
    בגלל שהחברה "ישראלית" ואולי האירנים ינקמו. שבוע הבא לדעתי קופץ 5% בחזרה.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.