יו"ר קרן המטבע הבינלאומית מזהירה את בריטניה בפני "קריסת ברקזיט"

איתן יונסי | (1)
נושאים בכתבה אירופה בריטניה

כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, אמרה כי "תוואי ידוע וחזוי של יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי יהיה טוב יותר עבור הכלכלה הבריטית מאשר מצב של 'קריסה אפשרית' ".

לונדון ובריסל יפתחו בשבוע הבא במשא ומתן במטרה להגדיר את המסלול בה בריטניה תצא מהאיחוד האירופי, כשעננה של חוסר וודאות שורה על השיחות. שאלות רבות נותרו פתוחות כאשר עוד לא ברור אם בריטניה תחפש לשמור לעצמה גישה לשוק המשותף של האיחוד ואם יחתמו על הסכמי סחר חדשים.

לגארד הסבירה את ההבדל בין "ברקזיט רך" ל-"ברקזיט קשה" כשאמרה "זה ההבדל הגדול בין הבלתי ניתן לחיזוי החסר וודאות שהם מאפיינים של מצב "הקריסה" ומעבר צפוי למעמד חדש. ברור כי דברים שהינם צפויים מראש הם וודאיים יותר, הם ניתנים למדידה, ניתן להתכונן אליהם, וניתן להיכנס למעבר מתוכנן לקראתם, והדבר יהיה יותר בטוח עבור האזרחים ועבור כלכלת בריטניה".

בחודש אפריל קרן המטבע הזהירה מפני כך שהמצב של חוסר וודאות סביב הברקזיט מסכן את יציבות הכלכלה הגלובאלית. התחזית של הקרן באותו הזמן הייתה כי הכלכלה הבריטית תתרחב ב-2% בשנת 2017 לפני שהתמ"ג ירד ל-1.5% בשנת 2018.

בדו"ח של הקרן מחודש אפריל נכתב כי "למרות חוסר הוודאות הגבוה, הצפי לצמיחה בטווח הבינוני גם ירד לאחר הצבעת הברקזיט בעקבות החסמים הצפויים גם בתחום המסחר וגם בהגירה. בנוסף לכך, הצטמצמות פוטנציאלית של מגזר השירותים הפיננסים בעקבות מחסומים אפשריים לפעילות פיננסית מעבר לגבולות".

לגארד הוסיפה כי "אנו חייבים להבין יותר את תנאי יציאתה של בריטניה מהאיחוד בכדי שיהיה ניתן לתת תחזיות נוספות על התפתחות כלכליות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סבה 17/06/2017 07:57
    הגב לתגובה זו
    את זה תומכי הברקזיט ילמדו בדרך הקשה. וסבתא שלי הית אומרת: אם אין בראש - יש ברגליים...
רובוטקסי
צילום: טסלה

חדשות טובות לטסלה - המניה עולה; על ההתקדמות ברובוטקסי

טסלה מדלגת מעל הירידה במכירות הרכב - ההתרחבות בתחום הרובוטקסי שוב דוחפת את המניה



עמית בר |
נושאים בכתבה רובוטקסי טסלה

מניית טסלה עולה בוול סטריט, בעקבות ציוץ של אילון מאסק, על הכפלת צי הרובוטקסי באוסטין, טקסס, במהלך דצמבר. הציוץ, שפורסם היום, כלל הצהרה ישירה: "צי הרובוטקסי של טסלה באוסטין אמור להכפיל את עצמו בערך בחודש הבא". זהו הציוץ השני השבוע שמעורר תגובה חיובית בשוק — קודם לכן התייחס מאסק לשבבי AI שטסלה פיתחה עבור מערכות עיבוד מתקדמות, מה שהוביל לזינוק של כ-7% במניה ביום שני.

הרחבה: אילון מאסק לא עוצר: xAI מתקרבת לגיוס ענק וטסלה מקבלת אור ירוק לרובוטקסי

התגובה החיובית במניה משקפת מגמה רחבה יותר: המשקיעים רואים בטסלה פחות חברת רכב מסורתית ויותר פלטפורמה טכנולוגית המתמקדת בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. עם זאת, זווית זו כוללת סיכונים — כולל עיכובים רגולטוריים ותקלות טכניות שמעיבות על ההתקדמות. בשוק, העלייה במניה נמשכת למרות תחזיות לירידה במכירות הרכב ובשורת הרווח, מה שמדגיש את ההימור על צמיחה עתידית.

הרחבה: המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

הרובוטקסי - יהיה מנוע צמיחה?

שירות הרובוטקסי של טסלה הושק רשמית ב-22 ביוני באוסטין, טקסס, עם צי ראשוני מצומצם של רכבי מודל 3 ומודל Y. ההשקה כללה נסיעות בתשלום ללא נהג במושב הנהג, אך עם מפקחי בטיחות במושב הקדמי, מצב שמבדיל אותו משירותים אוטונומיים מלאים כמו אלה של ויימו. מאז, החברה הרחיבה את אזור השירות באוסטין בפעם השלישית תוך חודשיים, והודיעה על תוכניות להגיע לחמש ערים נוספות בארה"ב, כולל אזורים באריזונה ובנבדה. ניסויים ראשוניים התקיימו גם בסן פרנסיסקו, ובקשות לרישוי הוגשו לערים כמו לאס וגאס.

אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אנבידיה נגד השורטיסטים - "הביקוש לשבבים אמיתי, הדוחות אמיתיים"

שורטיסטים בולטים טוענים כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות לחיזוק נתוני הביקוש. החברה מכחישה בתוקף ושולחת מכתב מפורט לשוק ההון



רן קידר |

אנבידיה במגננה. גוגל נכנסה לשוק שבבי AI והיא בעסקה ענקית מול מטא. השוק חושש מבועת AI ומירידה במרווחים. מייקל ברי מנהל קרן גידור ומאלו שהרוויחו מיליארדים בזכות חיזוי של המפולת של 2008, טוען שאנבידיה מנופחת ושהיא מנפחת השקעות על חשבון הוצאות וכך מגדילה רווחים. כמו כן יש טענות על מימון מעגלי - היא מממנת חברות כדי שתוכל למכור להן. הצרות מגיעות בצרורות, אלו אולי לא צרות בקנה מידה גדול, אנבידה רחוקה רק  14% מהשיא שלה, אבל זה הנושא הכי חם בוול סטריט, כי זו אנבידיה החברה הכי גדולה בוול סטריט וזה תחום ה-AI שמשנה את העולם בקצבים מדהימים. 


רוב האנליסטים תומכים במניה וסבורים שהיא במכפיל רווח נוח - כ-24-25.  "העליות החדות במניות השבבים בשנה האחרונה, גורם לחלק מהמשקיעים לחפש הצדקות נוספות לראלי שייצקו לתוכו תוכן, בעוד אחרים בוחנים נתונים שכבר פורסמו כדי לבדוק אם הם עולים בקנה אחד עם תחזיות ההנהלות" אומר עוזי לוי, אחראי מחקר שוקי מניות חו"ל, בנק מזרחי טפחות, "אנבידיה, ענקית הסקטור, תחת ביקורת. שני שורטיסטים מוכרים יצאו באזהרות כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות כדי לחזק את נתוני הביקוש למוצריה. החברה מצידה מכחישה את הטענות בתוקף.

"השורטיסטים ג'ים צ'אנוס (Jim Chanos) ומייקל בארי (Michael Burry) טוענים כי אנבידיה משתמשת לכאורה במנגנוני Vendor Financing, מימון מעגלי, כדי לתגבר את הביקוש לשבבי הבינה המלאכותית שלה. לטענתם, השקעות שביצעה החברה בגופים כמו מפעילי ענן, חברות בינה מלאכותית ושותפי תשתית יוצרות מצב שבו כסף שאנבידיה מזרימה לשוק מוצא את דרכו בחזרה אליה בצורת הזמנות לשבבים, מה שעלול ליצור תמונה מעוותת של הביקוש"

בתגובה ישירה לטענות שלחה אנבידיה מכתב רשמי בן שבעה עמודים לאנליסטים ולגורמים בשוק ההון. במכתב מדגישה החברה כי אינה משתמשת בשום צורה של מימון מעגלי: היא אינה מעניקה הלוואות ללקוחות, אינה מציעה אשראי מוסווה, ואין כל מנגנון שבו רכישות שהיא מממנת חוזרות אליה בצורה עקיפה. "החברה הדגישה כי מחזור התקבולים שלה יציב וכי הלקוחות משלמים על רכישותיהם בתוך 53 ימים בממוצע", אומר לוי, "לדבריה, כל פעילותה מדווחת בצורה מלאה ושקופה, ללא התחייבויות חבויות או מניפולציות חשבונאיות".


צ'אנוס ובארי עומדים על דעתם. צ'אנוס טען כי ההשקעות של אנבידיה בחברות מפסידות, לצד ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית, עלולות להצית בועה הנשענת על חברות שאינן מסוגלות לייצר הכנסות אמיתיות. "הוא טוען שהעבר מלמד שמודלים שבהם ספקית ציוד משקיעה בלקוחות כדי לייצר ביקוש אינם תמיד מצליחים", מוסיף לוי, "בארי מצדו הזהיר כי קצב ההשקעות והקמת תשתיות הבינה המלאכותית אינו תואם בהכרח את הביקוש האמיתי, וכי ציפיות המשקיעים והאנליסטים בשוק גדולות מדי ביחס למה שהעתיד צפוי להביא בפועל".