
מלחמת הסחר חוזרת: למה סין כבר לא מפחדת מטראמפ?
לאחר חצי שנה של שקט מדומה, בייג'ין הטילה מגבלות חדשות על ייצוא חומרי גלם קריטיים וטראמפ הגיב במכסים כבדים על סין. השווקים צנחו, החברות נבהלות, והכלכלה העולמית מתכוננת לסבב התנגשות חדש בין שתי המעצמות
ששה חודשים של שקט יחסי בין ארצות הברית לסין הסתיימו השבוע בציוץ שהפיל את המדדים. סין הפרה את ההפוגה והכריזה על פיקוח מחמיר על ייצוא חומרי גלם נדירים. טראמפ הגיב במכס של 100% על סחורות סיניות החל מנובמבר. סין השיבה בהודעה ואמרה: "העמדה של סין לגבי מלחמות
מכסים עקבית: אנחנו לא רוצים להילחם, אבל גם לא מפחדים." הפעם, בניגוד לסבב הקודם, נראה שסין החליטה שהיא לא מוותרת בכזו קלות.
במאי האחרון, אחרי שטראמפ הכריז על "יום השחרור" והטיל מכסים של 145% על סין, בייג'ין נסוגה. הם הסכימו להפוגה של 90 יום. הרימו את המגבלות על ייצוא מגנטים ומינרלים נדירים שהתעשייה האמריקאית תלויה בהם. חיכו בסבלנות. אבל התמונה התחילה להשתנות כבר במהלך ההפוגה הזאת. אחרי שחתמו על ההפוגה, ארצות הברית המשיכה להדק את החבל סביב הצוואר של התעשייה הסינית. בספטמבר, האמריקאים הקשיחו את הפיקוח על ייצוא שבבים ומעבדים לסין. הם העלו את האגרות על ספינות סיניות שמגיעות לנמלים אמריקאיים. והם הוסיפו עוד חברות סיניות לרשימה השחורה של הסחר. כל זה בזמן שאמור היה להיות שקט מבחינה מסחרית.
הפרה של ההסכם
הסינים ראו במהלכים של טראמפ הפרה של ההסכם. פנג צ'וצ'נג, שותף מייסד בחברת המחקר הוטונג בבייג'ין, הסביר שמנקודת המבט של שי ג'ינפינג, המהלכים האמריקאיים האלה היו לא רק הסלמה מהותית,
אלא גם אישור נוסף לכך שאי אפשר לסמוך על ממשל טראמפ. אחרי הפגישה במדריד בחודש שעבר, שתי המדינות היו אמורות להימנע מהסלמה לקראת הפגישה של טראמפ ושי בסוף אוקטובר. אבל זה לא קרה.
ביום רביעי בלילה, משרד המסחר הסיני השיק מערכת פיקוח חדשה ורחבה על ייצוא של חומרי גלם נדירים וחומרים קריטיים אחרים שמפעלי הטכנולוגיה והביטחון האמריקאים תלויים בהם לחלוטין. החדשות האלה יצרו זעזוע בקרב התעשיות הספציפיות שנפגעו, אבל השווקים עדיין לא הגיבו אז. ביום שישי, טראמפ פרסם פוסט של כמעט 500 מילים ב-Truth Social שבו איים על "עלייה מסיבית" במכסים על סחורות מסין. המהלך הזה שלח את המדדים האמריקאיים לנפילה חופשית. כמה שעות מאוחר יותר, טראמפ הבהיר: מכס נוסף של 100% על סין החל מה-1 בנובמבר. הוא גם הודיע על תוכניות לפיקוח על ייצוא תוכנות אמריקאיות שקריטיות לסין.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכסים האלה, יחד עם הקיימים, מאיימים להביא את שתי המדינות למה ששני הצדדים הזהירו ממנו מוקדם יותר השנה: ניתוק כלכלי מוחלט. זה מקום שאף אחד לא רצה להגיע אליו. אבל הנה, הם שוב שם. הסינים הבינו שטראמפ עובד לפי נוסחה: מכסים גבוהים, איומים דרמטיים ברשתות החברתיות, ואז הסכם אישי מהיר שהוא יכול להציג כניצחון אישי. זה עבד בסבב הראשון של הנשיאות שלו, כשסין חתמה על הסכם "שלב ראשון" שכלל ויתורים משמעותיים מהצד הסיני. אבל הימים ההם נגמרו.
הסינים כבר לא משחקים לפי החוקים של טראמפ
וונדי קאטלר, שניהלה משא ומתן מסחרי עבור הממשל האמריקאי במשך עשרות שנים במשרד הנציג למסחר האמריקאי, כתבה בלינקדין משהו שכדאי לשים לב אליו: "אמריקה מתמודדת עכשיו עם בייג'ין אסרטיבית יותר, מוכנה יותר, פחות תלויה בארצות הברית וביטחונית יותר בעצמה מאשר בתקופת טראמפ 1.0. 24 השעות האחרונות לא משאירות ספק שהימים ההם נגמרו."הסינים כבר לא משחקים לפי החוקים של טראמפ. במקום לחכות בפסיביות לפגישה המתוכננת עם שי ג'ינפינג בדרום קוריאה ולהגיע ממקום חלש, הם החליטו על אסטרטגיה אחרת. כמו שפנג מחברת הוטונג מסביר: בייג'ין הפעילה מחדש את אותו תסריט שהשתמשה בו אחרי המכסים הראשונים של טראמפ באפריל. להסלים קודם כדי לאלץ איפוס של המשא ומתן, במקום לחכות בפסיביות לשיחות הבאות.
והם לא הסתפקו רק בפיקוח על חומרי גלם. סין פתחה בחקירת הגבלים עסקיים נגד קוואלקום, יצרנית השבבים הענקית האמריקאית. הם הטילו אגרות על ספינות בבעלות אמריקאית שמגיעות לנמלים סיניים. והם הרחיבו את הפיקוח על ייצוא של ציוד וחומרים לייצור סוללות. כל זה בתוך 48 שעות.
- JD רושמת עלייה בהכנסות, אבל התחרות על הצרכן הסיני שוחקת את הרווחיות
- המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
המניות האמריקאיות צללו ביום שישי לירידה החדה ביותר מזה חצי שנה. מדד הפחד של וול סטריט קפץ לרמה שלא נראתה מאז אפריל. אנבידיה, החברה הציבורית הכי שווה בעולם שתקועה בדיוק באמצע מלחמת פיקוח הייצוא של שתי המדינות, צנחה בכמעט 5%. והכול קרה בגלל פוסט אחד של טראמפ ברשת החברתית שלו.
הבעיה היא האסטרטגיה
הבעיה עם האסטרטגיה של טראמפ לעסקאות דו-צדדיות היא שהיא עובדת רק כשמולך יושב מישהו חלש ממך. כשמדובר במדינות קטנות שתלויות בשוק האמריקאי, הסכמים כאלה עובדים מצוין. ארצות הברית יכולה
ללחוץ עליהן בקלות ולהכתיב תנאים. אבל כשמולך יושבת סין, כמו שקאטלר מסבירה, צריך גישה אחרת לחלוטין. במקום שארצות הברית תתמודד לבדה מול סין, עדיף שתתאגד עם בעלות ברית כמו אירופה, יפן, קוריאה הדרומית הן ילחצו על סין ביחד. כשמדינות רבות מתאחדות נגד סין, למשל בעניין
גניבת קניין רוחני או סובסידיות בלתי הוגנות, לסין הרבה יותר קשה להתנגד. אבל טראמפ מעדיף לפעול לבד.
ג'ון הילמן, חוקר בכיר בגיאו-כלכלה במועצה ליחסי חוץ, אמר: "הסינים ראו את התגובה והמינוף שיש להם עם פיקוח על הייצוא מוקדם יותר השנה, אז זה לא מפתיע שהם נכנסים לשיחות האלה כשהם מנסים לסדר את הקלפים לטובתם. כל הסכם תמיד יהיה בסיכון אם סין תחליט להשתמש במינוף הזה שוב." והם השתמשו. ובגדול.
נזאק ניחאכטר, שעבדה כפקידה
בכירה במשרד המסחר בתקופת הנשיאות הראשונה של טראמפ והיום שותפה במשרד עורכי הדין ווילי ריין שמייצג לקוחות בתעשיות האלה, מתארת את המצב: "בתקשורת הסינית יש הכרה ברורה שסין מחזיקה במנופים ומשתמשת בהם כדי להחליש את המגזר היצרני האמריקאי. הם פוגעים בתעשיות השבבים,
הבינה המלאכתית והביטחון שלנו. אבל הבעיה האמיתית היא בגישה של טראמפ. כשאתה רודף אחרי עסקאות מהירות שמבוססות על לחיצת יד ואמון אישי, אתה נכנס למשחק פשוט מתורת משחקים: הצד השני בודק מה קורה כשהוא מפר את ההסכם. הוא מודד את התגובה שלך. ואם הוא רואה שאתה לא באמת
עומד מאחורי האיומים שלך, שאתה מוכן להתפשר מהר בשביל עסקה חדשה, אז אין לו שום סיבה לשמור על ההסכמות."
בדרך להאטה כלכלית?
החברות הצליחו לנווט את המכסים עד עכשיו באמצעות צבירת מלאים ענקיים לפני שהמכסים נכנסו לתוקף, והן הסכימו לוותר על חלק מהרווחים שלהן כדי לא להעלות מחירים לצרכנים. זה עזר לשמור על הביקוש יציב ולמנוע מהכלכלה להיכנס למיתון. אבל קארן דיינן, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת הרווארד וחוקרת בכירה במכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית, אמרה בשהתרגיל הזה לא יכול להמשיך: "החוסן הזה היה מבורך, אבל אני לא חושבת שהוא בר-קיימא. המלאים נגמרים, שוליי הרווח כבר קטנים ברמה מסוכנת, והחברות לא יכולות להמשיך לספוג הפסדים. אנחנו הולכים לראות האטה של הכלכלה העולמית."
ארגון הסחר העולמי אמר ב-7 באוקטובר שהצמיחה בסחר העולמי של סחורות צפויה להאט משמעותית בשנה הבאה, בעקבות השפעה של המכסים של טראמפ. נפחי הסחר בסחורות צפויים לעלות רק ב-0.5% ב-2026, לעומת 2.4% השנה. זו ירידה משמעותית. אבל זה עדיין לא הסוף. בכלכלה, להשפעות כאלה לוקח זמן להתממש במלואן. בסיטיגרופ, מזהירים שיש עוד מכה בדרך. המכסים מתחילים לנגוס באמת בחברות ובצרכנים, והצריכה האמריקאית והביקוש ליבוא ימשיכו לרדת. האנליסטים צופים שהצמיחה העולמית תאט למתחת ל-2% במחצית השנייה של השנה, ואז תקפוץ חזרה ל-2.5% בשנה הבאה. סטיבן ג'ן, מנכ"ל Eurizon SLJ Capital, אומר שייקח שישה עד שמונה רבעונים עד שההלם של המכסים יפגע בצריכה ויביא את הצמיחה הכלכלית האמריקאית לכיוון אפס. הוא מבסס את זה על ניתוח של זעזועים קודמים במחירי היבוא. ההסבר שלו פשוט: במקום שהמכסים יכו בבת אחת עם 13%, הם מתפזרים לאורך זמן. החברות מעלות מחירים בהדרגה עם 2% פה, 2% שם עד שזה מצטבר לסכום גדול. התהליך הזה איטי, אבל התוצאה בסוף בלתי נמנעת.
בעוד לארצות הברית יש מינוף בסחר, ושתי המדינות חשופות לפיקוח על הייצוא של האחרת, היד של סין על העליונה, כשמדובר במגזר הפרטי. יש הרבה יותר חברות אמריקאיות שמייצרות
בסין מאשר להיפך, וחלק מהן, כמו אפל וטסלה,הן מהחברות המרכזיות והחזקות ביותר בכלכלה האמריקאית. הסיכון האמיתי הוא לא המכסים עצמם. הסיכון האמיתי הוא לא המכסים עצמם. הסיכון הוא שטראמפ בנה את כל האסטרטגיה המסחרית שלו על עסקאות דו-צדדיות שמתפרקות בקלות. טראמפ מכריז
על עסקה או על דחייה של מכסים עם סין, עם רוסיה, עם הודו והשווקים מגיבים בהתלהבות. המשקיעים קונים מניות, המטבעות מתחזקים, והכול נראה טוב. אבל אז, כשטראמפ או המדינה השנייה מפרים את ההבנות, השווקים מתרסקים באותה עוצמה. זה קורה שוב ושוב. העסקאות האלה לא יציבות
כי הן תלויות באמון אישי ובהסכמות לא מחייבות. כשהצד השני מחליט לא לשחק לפי הכללים והסינים החליטו לעשות בדיוק את זה, כל המערכת קורסת.
- 8.עושה חשבון 13/10/2025 08:33הגב לתגובה זוכשאין משבר טרמפ יודע לייצר משבר שיתפוס כותרות. לפעמים המהלכים בוניםולפעמים הורסים . אין שינוי הדרגתי .
- 7.טראמפ הרגיע עכשיו לגבי המכסים (ל"ת)אנונימי 12/10/2025 23:47הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 12/10/2025 22:27הגב לתגובה זועדיף לאמריקה לייצר לבד או בקוריאה ויטנאם הודו
- 5.מעניין. תודה. (ל"ת)הקורא 12/10/2025 21:27הגב לתגובה זו
- 4.זה הסיפור האמיתי מאחורי הזהב צפו לרעידת אדמה בקרוב !!! (ל"ת)אנונימי 12/10/2025 19:57הגב לתגובה זו
- 3.מה שמציק לטראמפ בעיקר זה יצוא הסויה (ל"ת)אנונימי 12/10/2025 19:50הגב לתגובה זו
- 2.חזקיה 12/10/2025 19:05הגב לתגובה זולך
- נתנאלה 13/10/2025 10:42הגב לתגובה זובה
- 1.zz 12/10/2025 18:51הגב לתגובה זומה הצפי לשבוע הקרוב

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?
טסלה Tesla -2.05% עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.
הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.
למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.
השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי הצמיחה החדשים
לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.
