
מאסק אינו תומך באיחוד טסלה ו-xAI, אבל יערוך סקר דמוקרטי לגבי השקעת טסלה בחברת הבינה המלאכותית
לאחר שחברה אחרת בבעלותו, SpaceX, כבר החלה בהיערכות להזרמת 2 מיליארד דולר, מאסק מבטל את השמועות לגבי איחוד בין טסלה ו-xAI ומעלה אפשרות של השקעה של טסלה בחברה ה-AI, בכפוף לאישור המשקיעים
xAI של אלון מאסק מכוונת לשווי של עד 200 מיליארד דולר בגיוס הקרוב
לא מיזוג, אלא פוטנציאל לשיתוף פעולה עמוק
אז כאמור, מאסק שלל את האפשרות למיזוג, כשענה על שאלה של גולש ברשת X ביום שני, אמר כי אינו תומך באיחוד בין טסלה ל־xAI, והוסיף כי כל השקעה, אם תתממש, תישאר בגדר החזקה ולא איחוד תאגידי. ועם זאת, רק לפני מספר חודשים מוזגה xAI עם X (לשעבר טוויטר), במהלך שהציב את הסטארט־אפ של הבינה המלאכותית לצד פלטפורמה חברתית, ויצר ישות עסקית חדשה שהוערכה בשווי של 113 מיליארד דולר. אחד המהלכים המרכזיים במסגרת המיזוג היה הפצת הבוט Grok, אשר שולב כחלק ממערך ההודעות של הפלטפורמה.
לאחרונה,
הישות המשולבת (xAI Holdings) פתחה בסבב גיוס הון חדש, במטרה להגדיל את שווייה הכולל ל־200 מיליארד דולר. מדובר בעליית שווי מובהקת, ככל הנראה בעקבות שילוב הבוט Grok, האינטגרציה עם טסלה ו־SpaceX, והתעניינות ממשקיעים אסטרטגיים.
מאסק לא עוצר בגבולות הדיגיטל. לפי דבריו, היעד הבא הוא שילוב הבינה המלאכותית של Grok בתוך רובוט הדגל של טסלה – אופטימוס, הרובוט דמוי האדם שנמצא בשלבי פיתוח מתקדמים. מדובר במהלך שעלול לשנות את אופק השימוש של הרובוטים מהקשרים תעשייתיים בלבד, לשירותים אישיים וחברתיים מבוססי בינה מלאכותית. אם אכן תתרחש השקעה של טסלה ב־xAI, ייתכן והיא תשרת בדיוק את המטרה הזו, לשלב את כוחות הפיתוח של טסלה בתחומי החומרה והניידות עם הבינה המלאכותית המתקדמת שמפותחת ב־xAI.
הקשרים העסקיים כבר קיימים
הקשרים בין החברות אינם תיאורטיים בלבד. לפי הדיווחים,
xAI כבר רכשה מטסלה שירותים בהיקף של כ־198 מיליון דולר. עיקר העסקה התרכז ברכישת סוללות אנרגיה מתקדמות (Megapack) בהיקף של 191 מיליון דולר, לצד שירותים מסחריים וייעוץ. כלומר, מערכת היחסים העסקית בין החברות כבר קיימת, וייתכן כי ההשקעה שמאסק מבקש כעת להפוך לרשמית
דרך טסלה תאפשר לו לחזק את הקשר בין תחום הרכב, האנרגיה והבינה המלאכותית.
מאסק, כמו שהתרגלנו לראות, חי את העיסוקים שלו במלוא העוצמה, והדבר מוביל לעתים לריבוי משימות ולקונפליקטים, הן ברמה האנושית (סכסוכים עם טראמפ, עזיבת המנכ"לית של X) והן ברמת ניהול הזמן (קת'י ווד, מנהלת הקרן שמאמינה במאסק ובטסלה באופן כמעט דתי, ציינה שטוב שמאסק יחזור לניהול טסלה, לאחר שעזב את משרד DOGE הממשלתי).
ולהבדיל מכל זה, החזון העסקי והטכנולוגי של מאסק הוא בעל הגיון רב, שילוב של גרוק ברכבי טסלה הוא מתבקש. אבל גם בהקשר זה, אצל מאסק זה תמיד מלווה בשערורייה כלשהי, היות וממש בשבוע שעבר גרוק נתפס מפיץ תכנים אנטישמיים בוטים ברשת ה-X. אבל גם ללא קשר לשערורייה האחרונה של גרוק, יש משקיעים שסבורים שהמבנה של העסקים עלול ליצור ריכוזיות יתר וניגודי עניינים. כך או כך, הרכבת של מאסק דוהרת בכל הכיוונים ונכון לעכשיו, כל הקרונות ברכבת מראים צמיחה.