וויימו בדרך לניו-יורק: ליפט ואובר מאבדות גובה
חברת הרכבים האוטונומיים של אלפאבית מבקשת רישיון לבדיקות ברחובות מנהטן, למרות שהרגולציה המקומית אוסרת על שירותים מסחריים ללא נהג. הצלחה בעיר הכי מאתגרת בעולם צפויה להכריע מי יוביל את מהפכת התחבורה של טריליוני הדולרים
וויימו, הבת של אלפאבית Alphabet -0.65% שהפכה לשחקנית המובילה בעולם הרכב האוטונומי עם 1,500 רכבים אוטונומיים ו-250,000 נסיעות בתשלום בשבוע.,הגישה השבוע בקשה לעיריית ניו יורק לבדיקות ברחובות מנהטן. מדובר בהימור של מיליארדי דולרים על העתיד של התחבורה העירונית.
המהלך הזה לא מקרי. ניו יורק היא לא רק העיר הגדולה ביותר בארה"ב, אלא גם המבחן הקשה ביותר לכל טכנולוגיה אוטונומית. בויימו יודעים שניו יורק היא מהסביבות העירוניות המאתגרות ביותר לרכב אוטונומי לנווט. כשאומרים "מאתגרות", מתכוונים להכול - מהולכי רגל חצופים ועד למוניות של ניו יורק שנוהגים כאילו חוקי התנועה הם רק המלצה.
השוק הגיב מיד. מניות אובר Uber -4.99% ירדו ב-2% ומניות ליפט Lyft 13.13% נפלו ב-3% ברגע שהידיעה התפרסמה. המשקיעים מבינים שאם וויימו תצליח לפרוץ לניו יורק, זה יהיה רגע ההיסטוריה של התעשייה. זו לא סתם עוד עיר - מדובר בשוק שיכול להחליט מי יוביל את שוק הרכבים האוטונומיים.
הסיפור של ניו יורק
בעוד וויימו כבר מפעילה שירות נסיעות בתשלום מלא בלוס אנג'לס, אוסטין, פיניקס וסן פרנסיסקו, ואף חתמה עם אובר על התרחבות לאטלנטה בקיץ הקרוב ולמיאמי ווושינגטון בשנה הבאה - ניו יורק נשארה מחוץ למשחק. הסיבה פשוטה: הרגולציה המקומית אוסרת על הפעלה מסחרית של רכבים אוטונומיים ללא נהג. מה שחוקי בקליפורניה או בטקסס, פשוט לא קיים כאפשרות בניו יורק.
- אלפאבית פורצת את מחסום 3 הטריליון דולר: מי עשה את זה לפניה?
- הניצחון המשפטי של גוגל השאיר לאפל הכנסות של 20 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבעיה לא רק ברמה העירונית. חוקי מדינת ניו יורק גם לא מכירים בנסיעות מסחריות ללא נהג אנושי. זה אומר שלוויימו יש עבודה כפולה - לשכנע גם את העירייה וגם את המדינה לשנות את הכללים.
מה שמעניין זה שוויימו לא מחכה לאישורים. החברה מתכננת להתחיל לנסוע ברחובות ניו יורק כבר בחודש הבא, עם נהגים אנושיים שיכללו נתונים ויבחנו את הטכנולוגיה. זה אותו מודל שהיא השתמשה בו במיפוי העיר ב-2021. הרעיון הוא פשוט - להראות שהטכנולוגיה עובדת לפני שמבקשים להפעיל אותה מסחרית.
התחרות מתחממת
התחרות מתחממת מכל הכיוונים. אמזון מגיעה חזק לשוק דרך זוקס, שהכריזה השבוע על פתיחת מתקן הייצור הראשון שלה ברכבים אוטונומיים בארה"ב. המתקן החדש יוכל לייצר למעלה מ-10,000 רובוטקסיות בשנה - כמות שתאפשר להשיק שירותים בלאס וגאס, סן פרנסיסקו, אוסטין ומיאמי. במקביל, טסלה של אילון מאסק מרחיבה את הבדיקות שלה באוסטין, כשמאסק קבע יעד של 22 ביוני להשקת שירות הרובוטקסי שהוא מבטיח כבר שנים.
- "הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
המספרים של וויימו מציגים צמיחה מטורפת. 250,000 נסיעות בתשלום בשבוע - זה פי חמישה ממה שהחברה עשתה לפני שנה בלבד. וויימו פועלת תחת חטיבת "other bets" של אלפאבית, האגף שמרכז את הפרויקטים הטכנולוגיים העתידניים של הקונצרן והניב 450 מיליון דולר ברבעון הראשון. זה נשמע כמו כסף רציני, אבל בפרספקטיבה של השוק הגלובלי לתחבורה שמוערך בטריליוני דולרים - זו רק התחלה.
האתגר בניו יורק הוא לא רק טכנולוגי. העיר ידועה ברגולציה הקשוחה ביותר בארה"ב על שירותי תחבורה,עם איגוד מקצועי חזק של נהגי מוניות ובעלי רישיונות הפעלה (המדליונים הצהובים המפורסמים) שנלחם בכל כוחו נגד כל שינוי. אובר וליפט מתמודדות עם המציאות הזו כבר שנים - מאבקים משפטיים על הגבלות רכבים להשכרה, ויכוחים עם הרגולטור על דרישות שכר מינימום לנהגים, ומלחמת עמדות פוליטית מתמשכת.
מבחינת השקעות, המהלך
הזה הוא הגיוני מאוד. ניו יורק היא לא רק השוק הגדול ביותר, אלא גם הפרסום הטוב ביותר. אם וויימו תצליח כאן, זה יוכיח שהטכנולוגיה שלה יכולה לעבוד בכל מקום. המשקיעים יבינו שזה לא עוד סטארט-אפ שמבטיח דברים, אלא חברה שיכולה באמת לשנות.
הרישיון שוויימו מבקשת מחייב נוכחות של מפעיל מיומן מאחורי ההגה, אבל זה רק שלב ביניים. המטרה הסופית והאמיתית היא רכבים אוטונומיים לחלוטין ללא נהג אנושי כלל. כשזה יקרה, זה יהיה רגע מפתח בהיסטוריה של התחבורה. ההשפעה תחרוג הרבה מעבר לאובר וליפט - שרשרת ערך שלמה תשתנה מהיסוד: חברות ביטוח שיצטרכו להמציא מוצרים חדשים, תחנות דלק שיפגעו קשות מהמעבר לחשמל, וחברות חנייה שיגלו שכשאנשים עוברים משימוש ברכב פרטי לנסיעות שיתופיות - הצורך בחנייה פרטית קטן משמעותית.

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?
הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים
בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.
הפדרל ריזרב הוריד את הריבית
לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96%
שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.
בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית
מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש
הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.
- הפד' המפולג: הורדת ריבית בצל דרמה פוליטית, ואיך יגיב שוק המניות?
- האם הפד יוריד את הריבית ב-0.5% ומה יקבע את הכיוון של וול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק העבודה
למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.

הנאסד״ק ירד ב-0.3%; אנבידיה איבדה 3%, אלביט נפלה ב-6%
המסחר בבורסות בארה״ב ננעל במגמה מעורבת לאחרשהפדרל ריזרב הודיע על הפחתת ריבית של 0.25% והותיר תחזית לשתי הפחתות נוספות בהמשך השנה. לאחר עליות קצרות מיד עם פרסום ההחלטה, מדד S&P 500 סיים בירידה קלה של 0.1%, הנאסד״ק איבד 0.3% והדאו עלה ב-0.6%. במקביל נרשמו ירידות קלות באגרות החוב הממשלתיות, והדולר התחזק במעט מול סל המטבעות.
בהצהרתו לאחר ההחלטה ציין יו״ר הפד ג׳רום פאוול כי אין “נתיב נטול סיכונים” להמשך הדרך, והדגיש את הצורך לשמור על איזון בין שתי מטרות הבנק – שמירה על יציבות מחירים ותמיכה בתעסוקה. דבריו שיקפו את המתח בין הצורך להיאבק באינפלציה לבין ההאטה בשוק העבודה, ואת מחויבות הפד להישאר תלוי בנתונים שיתפרסמו בחודשים הקרובים.
בהודעת הפד נמסר כי שיעור האבטלה בארה״ב “עלה במעט אך נותר נמוך”, אך גם הובהר כי “הסיכונים להאטה בשוק העבודה גברו”. הצהרה זו מדגישה כי קובעי המדיניות רואים חשיבות בשמירה על יציבות תעסוקתית, לצד המשך ההתמודדות עם לחצי המחירים במשק.
- אנבידיה יורדת ורקדיי מזנקת - על המניות הבולטות בוול סטריט
- סולאראדג׳ קפצה ב-8%, צ׳ק-קאפ זינקה ב-19%; הנאסד״ק סיים סביב ה-0
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7