ווימו
צילום: ווימו

וויימו בדרך לניו-יורק: ליפט ואובר מאבדות גובה

חברת הרכבים האוטונומיים של אלפאבית מבקשת רישיון לבדיקות ברחובות מנהטן, למרות שהרגולציה המקומית אוסרת על שירותים מסחריים ללא נהג. הצלחה בעיר הכי מאתגרת בעולם צפויה להכריע מי יוביל את מהפכת התחבורה של טריליוני הדולרים

אדיר בן עמי |

וויימו, הבת של אלפאבית Alphabet 1.55%  שהפכה לשחקנית המובילה בעולם הרכב האוטונומי עם 1,500 רכבים אוטונומיים ו-250,000 נסיעות בתשלום בשבוע.,הגישה השבוע בקשה לעיריית ניו יורק לבדיקות ברחובות מנהטן. מדובר בהימור של מיליארדי דולרים על העתיד של התחבורה העירונית.


המהלך הזה לא מקרי. ניו יורק היא לא רק העיר הגדולה ביותר בארה"ב, אלא גם המבחן הקשה ביותר לכל טכנולוגיה אוטונומית. בויימו יודעים שניו יורק היא מהסביבות העירוניות המאתגרות ביותר לרכב אוטונומי לנווט. כשאומרים "מאתגרות", מתכוונים להכול - מהולכי רגל חצופים ועד למוניות של ניו יורק שנוהגים כאילו חוקי התנועה הם רק המלצה.


השוק הגיב מיד. מניות אובר Uber -0.48%  ירדו ב-2% ומניות ליפט Lyft -2.22%  נפלו ב-3% ברגע שהידיעה התפרסמה. המשקיעים מבינים שאם וויימו תצליח לפרוץ לניו יורק, זה יהיה רגע ההיסטוריה של התעשייה. זו לא סתם עוד עיר - מדובר בשוק שיכול להחליט מי יוביל את שוק הרכבים האוטונומיים.


הסיפור של ניו יורק

בעוד וויימו כבר מפעילה שירות נסיעות בתשלום מלא בלוס אנג'לס, אוסטין, פיניקס וסן פרנסיסקו, ואף חתמה עם אובר על התרחבות לאטלנטה בקיץ הקרוב ולמיאמי ווושינגטון בשנה הבאה - ניו יורק נשארה מחוץ למשחק. הסיבה פשוטה: הרגולציה המקומית אוסרת על הפעלה מסחרית של רכבים אוטונומיים ללא נהג. מה שחוקי בקליפורניה או בטקסס, פשוט לא קיים כאפשרות בניו יורק.


הבעיה לא רק ברמה העירונית. חוקי מדינת ניו יורק גם לא מכירים בנסיעות מסחריות ללא נהג אנושי. זה אומר שלוויימו יש עבודה כפולה - לשכנע גם את העירייה וגם את המדינה לשנות את הכללים.


מה שמעניין זה שוויימו לא מחכה לאישורים. החברה מתכננת להתחיל לנסוע ברחובות ניו יורק כבר בחודש הבא, עם נהגים אנושיים שיכללו נתונים ויבחנו את הטכנולוגיה. זה אותו מודל שהיא השתמשה בו במיפוי העיר ב-2021. הרעיון הוא פשוט - להראות שהטכנולוגיה עובדת לפני שמבקשים להפעיל אותה מסחרית.


התחרות מתחממת

התחרות מתחממת מכל הכיוונים. אמזון מגיעה חזק לשוק דרך זוקס, שהכריזה השבוע על פתיחת מתקן הייצור הראשון שלה ברכבים אוטונומיים בארה"ב. המתקן החדש יוכל לייצר למעלה מ-10,000 רובוטקסיות בשנה - כמות שתאפשר להשיק שירותים בלאס וגאס, סן פרנסיסקו, אוסטין ומיאמי. במקביל, טסלה של אילון מאסק מרחיבה את הבדיקות שלה באוסטין, כשמאסק קבע יעד של 22 ביוני להשקת שירות הרובוטקסי שהוא מבטיח כבר שנים.

קיראו עוד ב"גלובל"


המספרים של וויימו מציגים צמיחה מטורפת. 250,000 נסיעות בתשלום בשבוע - זה פי חמישה ממה שהחברה עשתה לפני שנה בלבד. וויימו פועלת תחת חטיבת "other bets" של אלפאבית, האגף שמרכז את הפרויקטים הטכנולוגיים העתידניים של הקונצרן והניב 450 מיליון דולר ברבעון הראשון. זה נשמע כמו כסף רציני, אבל בפרספקטיבה של השוק הגלובלי לתחבורה שמוערך בטריליוני דולרים - זו רק התחלה.


האתגר בניו יורק הוא לא רק טכנולוגי. העיר ידועה ברגולציה הקשוחה ביותר בארה"ב על שירותי תחבורה,עם איגוד מקצועי חזק של נהגי מוניות ובעלי רישיונות הפעלה (המדליונים הצהובים המפורסמים) שנלחם בכל כוחו נגד כל שינוי. אובר וליפט מתמודדות עם המציאות הזו כבר שנים - מאבקים משפטיים על הגבלות רכבים להשכרה, ויכוחים עם הרגולטור על דרישות שכר מינימום לנהגים, ומלחמת עמדות פוליטית מתמשכת.


מבחינת השקעות, המהלך הזה הוא הגיוני מאוד. ניו יורק היא לא רק השוק הגדול ביותר, אלא גם הפרסום הטוב ביותר. אם וויימו תצליח כאן, זה יוכיח שהטכנולוגיה שלה יכולה לעבוד בכל מקום. המשקיעים יבינו שזה לא עוד סטארט-אפ שמבטיח דברים, אלא חברה שיכולה באמת לשנות.


הרישיון שוויימו מבקשת מחייב נוכחות של מפעיל מיומן מאחורי ההגה, אבל זה רק שלב ביניים. המטרה הסופית והאמיתית היא רכבים אוטונומיים לחלוטין ללא נהג אנושי כלל. כשזה יקרה, זה יהיה רגע מפתח בהיסטוריה של התחבורה. ההשפעה תחרוג הרבה מעבר לאובר וליפט - שרשרת ערך שלמה תשתנה מהיסוד: חברות ביטוח שיצטרכו להמציא מוצרים חדשים, תחנות דלק שיפגעו קשות מהמעבר לחשמל, וחברות חנייה שיגלו שכשאנשים עוברים משימוש ברכב פרטי לנסיעות שיתופיות - הצורך בחנייה פרטית קטן משמעותית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

טראמפ מחייךטראמפ מחייך

טראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים

תשע ענקיות תרופות חתמו על הסכמים עם ממשל טראמפ להפחתת מחירי תרופות בארה״ב, תוך איום מרומז במכסים וצעדים רגולטוריים; במקביל, הנשיא מסמן יעד חדש: חברות הביטוח

רן קידר |
נושאים בכתבה טראמפ פארמה

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ הודיע אמש כי תשע חברות תרופות גדולות הגיעו להסכמות עם הממשל, במסגרת מהלך שנועד להוזיל את מחירי התרופות לצרכנים אמריקאים. ההסכמים נחתמו לאחר שטראמפ איים בקיץ האחרון להטיל מכסים על חברות תרופות שלא יסכימו להפחתות מחירים, בעיקר עבור אוכלוסיות מוחלשות.

בין החברות שהצטרפו להסכמים נמנות רוש Roche GS 1.88%  , נוברטיס Novartis AG 0.58%  , בריסטול־מאיירס סקוויב Bristol-Myers Squibb Co , גיליאד Gilead Sciences Inc 2.32%  , בוהרינגר אינגלהיים, אמג’ן Amgen Inc 0.91%  , GSK GSK 0.66%  , סאנופי Sanofi 0.4%   ומרק Merck & Co. Inc. . הן מצטרפות לפייזר Pfizer Inc 0.6%   ואסטרהזנקה AstraZeneca plc 0.83%  , שכבר חתמו מוקדם יותר השנה. בסך הכול, 14 מתוך 17 החברות שאליהן פנה טראמפ כבר נענו לדרישות, כאשר שלוש נוספות: אבווי AbbVie 1.8%  , ג’ונסון אנד ג’ונסון Johnson & Johnson Inc  וריג’נרון Regeneron Pharmaceuticals Inc עדיין במו״מ מתקדם עם הבית הלבן.

על פי ההסכמים, החברות יוזילו מחירים עבור תוכנית Medicaid, ימכרו תרופות בהנחות ישירות לצרכנים, וישיקו תרופות חדשות בארה״ב במחירים זהים לאלו שבשווקים זרים. טראמפ הצהיר כי מחירי התרופות בארה״ב "יירדו מהר ובחדות, ויהפכו לנמוכים ביותר בעולם המפותח".

הנחות, האצות רגולטוריות והבטחות השקעה

כחלק מהמהלך, הודיע ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) כי מרק תקבל מסלול בחינה מואץ לשתי תרופות מרכזיות בצנרת שלה, תרופה להורדת כולסטרול וטיפול אונקולוגי, מהלך שעשוי לקצר תהליכי אישור מכשנה לחודשים ספורים בלבד.

החברות, מצידן, הדגישו כי ישקיעו בייצור מקומי והתחייבו לאספקה בשעת חירום. בריסטול-מאיירס הודיעה שתספק את תרופת הדגל שלה לדילול דם, Eliquis, בחינם למטופלי Medicaid, בעוד גיליאד התחייבה להוריד את מחיר תרופת צהבת C שלה, Epclusa, לפחות מ-2,500 דולר, ירידה חדה לעומת מחירים קודמים.