
וויימו בדרך לניו-יורק: ליפט ואובר מאבדות גובה
חברת הרכבים האוטונומיים של אלפאבית מבקשת רישיון לבדיקות ברחובות מנהטן, למרות שהרגולציה המקומית אוסרת על שירותים מסחריים ללא נהג. הצלחה בעיר הכי מאתגרת בעולם צפויה להכריע מי יוביל את מהפכת התחבורה של טריליוני הדולרים
וויימו, הבת של אלפאבית Alphabet -1.49% שהפכה לשחקנית המובילה בעולם הרכב האוטונומי עם 1,500 רכבים אוטונומיים ו-250,000 נסיעות בתשלום בשבוע.,הגישה השבוע בקשה לעיריית ניו יורק לבדיקות ברחובות מנהטן. מדובר בהימור של מיליארדי דולרים על העתיד של התחבורה העירונית.
המהלך הזה לא מקרי. ניו יורק היא לא רק העיר הגדולה ביותר בארה"ב, אלא גם המבחן הקשה ביותר לכל טכנולוגיה אוטונומית. בויימו יודעים שניו יורק היא מהסביבות העירוניות המאתגרות ביותר לרכב אוטונומי לנווט. כשאומרים "מאתגרות", מתכוונים להכול - מהולכי רגל חצופים ועד למוניות של ניו יורק שנוהגים כאילו חוקי התנועה הם רק המלצה.
השוק הגיב מיד. מניות אובר Uber -1.56% ירדו ב-2% ומניות ליפט Lyft -1.74% נפלו ב-3% ברגע שהידיעה התפרסמה. המשקיעים מבינים שאם וויימו תצליח לפרוץ לניו יורק, זה יהיה רגע ההיסטוריה של התעשייה. זו לא סתם עוד עיר - מדובר בשוק שיכול להחליט מי יוביל את שוק הרכבים האוטונומיים.
הסיפור של ניו יורק
בעוד וויימו כבר מפעילה שירות נסיעות בתשלום מלא בלוס אנג'לס, אוסטין, פיניקס וסן פרנסיסקו, ואף חתמה עם אובר על התרחבות לאטלנטה בקיץ הקרוב ולמיאמי ווושינגטון בשנה הבאה - ניו יורק נשארה מחוץ למשחק. הסיבה פשוטה: הרגולציה המקומית אוסרת על הפעלה מסחרית של רכבים אוטונומיים ללא נהג. מה שחוקי בקליפורניה או בטקסס, פשוט לא קיים כאפשרות בניו יורק.
- המהפך של אלפאבית: איך הפכה ענקית הטכנולוגיה ממניית צמיחה למניית ערך?
- מייסד אלפאבית תרם כמעט 700 מיליון דולר במניות
הבעיה לא רק ברמה העירונית. חוקי מדינת ניו יורק גם לא מכירים בנסיעות מסחריות ללא נהג אנושי. זה אומר שלוויימו יש עבודה כפולה - לשכנע גם את העירייה וגם את המדינה לשנות את הכללים.
מה שמעניין זה שוויימו לא מחכה לאישורים. החברה מתכננת להתחיל לנסוע ברחובות ניו יורק כבר בחודש הבא, עם נהגים אנושיים שיכללו נתונים ויבחנו את הטכנולוגיה. זה אותו מודל שהיא השתמשה בו במיפוי העיר ב-2021. הרעיון הוא פשוט - להראות שהטכנולוגיה עובדת לפני שמבקשים להפעיל אותה מסחרית.
התחרות מתחממת
התחרות מתחממת מכל הכיוונים. אמזון מגיעה חזק לשוק דרך זוקס, שהכריזה השבוע על פתיחת מתקן הייצור הראשון שלה ברכבים אוטונומיים בארה"ב. המתקן החדש יוכל לייצר למעלה מ-10,000 רובוטקסיות בשנה - כמות שתאפשר להשיק שירותים בלאס וגאס, סן פרנסיסקו, אוסטין ומיאמי. במקביל, טסלה של אילון מאסק מרחיבה את הבדיקות שלה באוסטין, כשמאסק קבע יעד של 22 ביוני להשקת שירות הרובוטקסי שהוא מבטיח כבר שנים.
- פאוול לא נלחץ מטראמפ והורדת הריבית לא תגיע בקרוב
- מארוול מזנקת ב-7% - משדרגת תחזיות ומודיעה על עסקאות חדשות
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
המספרים של וויימו מציגים צמיחה מטורפת. 250,000 נסיעות בתשלום בשבוע - זה פי חמישה ממה שהחברה עשתה לפני שנה בלבד. וויימו פועלת תחת חטיבת "other bets" של אלפאבית, האגף שמרכז את הפרויקטים הטכנולוגיים העתידניים של הקונצרן והניב 450 מיליון דולר ברבעון הראשון. זה נשמע כמו כסף רציני, אבל בפרספקטיבה של השוק הגלובלי לתחבורה שמוערך בטריליוני דולרים - זו רק התחלה.
האתגר בניו יורק הוא לא רק טכנולוגי. העיר ידועה ברגולציה הקשוחה ביותר בארה"ב על שירותי תחבורה,עם איגוד מקצועי חזק של נהגי מוניות ובעלי רישיונות הפעלה (המדליונים הצהובים המפורסמים) שנלחם בכל כוחו נגד כל שינוי. אובר וליפט מתמודדות עם המציאות הזו כבר שנים - מאבקים משפטיים על הגבלות רכבים להשכרה, ויכוחים עם הרגולטור על דרישות שכר מינימום לנהגים, ומלחמת עמדות פוליטית מתמשכת.
מבחינת השקעות, המהלך
הזה הוא הגיוני מאוד. ניו יורק היא לא רק השוק הגדול ביותר, אלא גם הפרסום הטוב ביותר. אם וויימו תצליח כאן, זה יוכיח שהטכנולוגיה שלה יכולה לעבוד בכל מקום. המשקיעים יבינו שזה לא עוד סטארט-אפ שמבטיח דברים, אלא חברה שיכולה באמת לשנות.
הרישיון שוויימו מבקשת מחייב נוכחות של מפעיל מיומן מאחורי ההגה, אבל זה רק שלב ביניים. המטרה הסופית והאמיתית היא רכבים אוטונומיים לחלוטין ללא נהג אנושי כלל. כשזה יקרה, זה יהיה רגע מפתח בהיסטוריה של התחבורה. ההשפעה תחרוג הרבה מעבר לאובר וליפט - שרשרת ערך שלמה תשתנה מהיסוד: חברות ביטוח שיצטרכו להמציא מוצרים חדשים, תחנות דלק שיפגעו קשות מהמעבר לחשמל, וחברות חנייה שיגלו שכשאנשים עוברים משימוש ברכב פרטי לנסיעות שיתופיות - הצורך בחנייה פרטית קטן משמעותית.