ווימו
צילום: ווימו

וויימו בדרך לניו-יורק: ליפט ואובר מאבדות גובה

חברת הרכבים האוטונומיים של אלפאבית מבקשת רישיון לבדיקות ברחובות מנהטן, למרות שהרגולציה המקומית אוסרת על שירותים מסחריים ללא נהג. הצלחה בעיר הכי מאתגרת בעולם צפויה להכריע מי יוביל את מהפכת התחבורה של טריליוני הדולרים

אדיר בן עמי |

וויימו, הבת של אלפאבית Alphabet -2.18%  שהפכה לשחקנית המובילה בעולם הרכב האוטונומי עם 1,500 רכבים אוטונומיים ו-250,000 נסיעות בתשלום בשבוע.,הגישה השבוע בקשה לעיריית ניו יורק לבדיקות ברחובות מנהטן. מדובר בהימור של מיליארדי דולרים על העתיד של התחבורה העירונית.


המהלך הזה לא מקרי. ניו יורק היא לא רק העיר הגדולה ביותר בארה"ב, אלא גם המבחן הקשה ביותר לכל טכנולוגיה אוטונומית. בויימו יודעים שניו יורק היא מהסביבות העירוניות המאתגרות ביותר לרכב אוטונומי לנווט. כשאומרים "מאתגרות", מתכוונים להכול - מהולכי רגל חצופים ועד למוניות של ניו יורק שנוהגים כאילו חוקי התנועה הם רק המלצה.


השוק הגיב מיד. מניות אובר Uber -5.06%  ירדו ב-2% ומניות ליפט Lyft -7.3%  נפלו ב-3% ברגע שהידיעה התפרסמה. המשקיעים מבינים שאם וויימו תצליח לפרוץ לניו יורק, זה יהיה רגע ההיסטוריה של התעשייה. זו לא סתם עוד עיר - מדובר בשוק שיכול להחליט מי יוביל את שוק הרכבים האוטונומיים.


הסיפור של ניו יורק

בעוד וויימו כבר מפעילה שירות נסיעות בתשלום מלא בלוס אנג'לס, אוסטין, פיניקס וסן פרנסיסקו, ואף חתמה עם אובר על התרחבות לאטלנטה בקיץ הקרוב ולמיאמי ווושינגטון בשנה הבאה - ניו יורק נשארה מחוץ למשחק. הסיבה פשוטה: הרגולציה המקומית אוסרת על הפעלה מסחרית של רכבים אוטונומיים ללא נהג. מה שחוקי בקליפורניה או בטקסס, פשוט לא קיים כאפשרות בניו יורק.


הבעיה לא רק ברמה העירונית. חוקי מדינת ניו יורק גם לא מכירים בנסיעות מסחריות ללא נהג אנושי. זה אומר שלוויימו יש עבודה כפולה - לשכנע גם את העירייה וגם את המדינה לשנות את הכללים.


מה שמעניין זה שוויימו לא מחכה לאישורים. החברה מתכננת להתחיל לנסוע ברחובות ניו יורק כבר בחודש הבא, עם נהגים אנושיים שיכללו נתונים ויבחנו את הטכנולוגיה. זה אותו מודל שהיא השתמשה בו במיפוי העיר ב-2021. הרעיון הוא פשוט - להראות שהטכנולוגיה עובדת לפני שמבקשים להפעיל אותה מסחרית.


התחרות מתחממת

התחרות מתחממת מכל הכיוונים. אמזון מגיעה חזק לשוק דרך זוקס, שהכריזה השבוע על פתיחת מתקן הייצור הראשון שלה ברכבים אוטונומיים בארה"ב. המתקן החדש יוכל לייצר למעלה מ-10,000 רובוטקסיות בשנה - כמות שתאפשר להשיק שירותים בלאס וגאס, סן פרנסיסקו, אוסטין ומיאמי. במקביל, טסלה של אילון מאסק מרחיבה את הבדיקות שלה באוסטין, כשמאסק קבע יעד של 22 ביוני להשקת שירות הרובוטקסי שהוא מבטיח כבר שנים.

קיראו עוד ב"גלובל"


המספרים של וויימו מציגים צמיחה מטורפת. 250,000 נסיעות בתשלום בשבוע - זה פי חמישה ממה שהחברה עשתה לפני שנה בלבד. וויימו פועלת תחת חטיבת "other bets" של אלפאבית, האגף שמרכז את הפרויקטים הטכנולוגיים העתידניים של הקונצרן והניב 450 מיליון דולר ברבעון הראשון. זה נשמע כמו כסף רציני, אבל בפרספקטיבה של השוק הגלובלי לתחבורה שמוערך בטריליוני דולרים - זו רק התחלה.


האתגר בניו יורק הוא לא רק טכנולוגי. העיר ידועה ברגולציה הקשוחה ביותר בארה"ב על שירותי תחבורה,עם איגוד מקצועי חזק של נהגי מוניות ובעלי רישיונות הפעלה (המדליונים הצהובים המפורסמים) שנלחם בכל כוחו נגד כל שינוי. אובר וליפט מתמודדות עם המציאות הזו כבר שנים - מאבקים משפטיים על הגבלות רכבים להשכרה, ויכוחים עם הרגולטור על דרישות שכר מינימום לנהגים, ומלחמת עמדות פוליטית מתמשכת.


מבחינת השקעות, המהלך הזה הוא הגיוני מאוד. ניו יורק היא לא רק השוק הגדול ביותר, אלא גם הפרסום הטוב ביותר. אם וויימו תצליח כאן, זה יוכיח שהטכנולוגיה שלה יכולה לעבוד בכל מקום. המשקיעים יבינו שזה לא עוד סטארט-אפ שמבטיח דברים, אלא חברה שיכולה באמת לשנות.


הרישיון שוויימו מבקשת מחייב נוכחות של מפעיל מיומן מאחורי ההגה, אבל זה רק שלב ביניים. המטרה הסופית והאמיתית היא רכבים אוטונומיים לחלוטין ללא נהג אנושי כלל. כשזה יקרה, זה יהיה רגע מפתח בהיסטוריה של התחבורה. ההשפעה תחרוג הרבה מעבר לאובר וליפט - שרשרת ערך שלמה תשתנה מהיסוד: חברות ביטוח שיצטרכו להמציא מוצרים חדשים, תחנות דלק שיפגעו קשות מהמעבר לחשמל, וחברות חנייה שיגלו שכשאנשים עוברים משימוש ברכב פרטי לנסיעות שיתופיות - הצורך בחנייה פרטית קטן משמעותית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

amdamd
דוחות

AMD עקפה את הציפיות וצופה צמיחה מואצת בשוק הבינה המלאכותית

החברה דיווחה על הכנסות של 9.25 מיליארד דולר ורווח של 1.20 דולר למניה, וצופה לרבעון הבא הכנסות של עד 9.9 מיליארד דולר. עסקאות חדשות עם OpenAI ואורקל מחזקות את מעמדה בשוק ה־AI
אדיר בן עמי |

חברת השבבים AMD Advanced Micro Devices -3.7%  הציגה תוצאות לרבעון שלישי חזקות מהצפוי והעניקה תחזית אופטימית להמשך השנה, כשהיא נהנית מהביקוש הגואה לשבבי בינה מלאכותית ומחוזקת בעסקאות ענק עם OpenAI ואורקל. המניה ירדה ב-2% במסחר המאוחר לאחר פרסום הדוחות.


ברבעון השלישי רשמה AMD הכנסות של 9.25 מיליארד דולר, לעומת תחזית אנליסטים של 8.74 מיליארד דולר, ורווח נקי למניה של 1.20 דולר, מעל הציפיות שעמדו על 1.17 דולר. המנכ"לית ליסה סו אמרה כי זה היה “רבעון יוצא מן הכלל”, שבו נרשמה צמיחה רחבה בכל קווי המוצרים, ובהם המעבדים ממשפחות EPYC ו־Ryzen וכן מאיצי ה־AI מסדרת Instinct. לדבריה, “השילוב בין תחום המחשוב המתפתח במהירות לפעילות מרכזי הנתונים בתחום הבינה המלאכותית מעלה אותנו לשלב חדש של צמיחה”.


החטיבה החזקה ביותר של AMD הייתה זו של מרכזי הנתונים, שהכנסותיה זינקו ל־4.3 מיליארד דולר, מעל הצפי של 4.1 מיליארד, ולעומת 3.5 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הביקוש לשבבים ייעודיים לעומסי עבודה של בינה מלאכותית ממשיך להניע את התחום ולחזק את מעמדה של החברה מול המתחרות. חטיבת המחשוב האישי, הכוללת שבבים למחשבים ניידים ונייחים, הציגה הכנסות של 2.9 מיליארד דולר לעומת תחזית של 2.6 מיליארד. גם חטיבת הגיימינג הציגה תוצאות טובות עם הכנסות של 1.3 מיליארד דולר, מעל הצפי של 1.1 מיליארד.


AMD צופה לרבעון הרביעי הכנסות בטווח של 9.3 עד 9.9 מיליארד דולר, מעל תחזית האנליסטים שעמדה על 9.21 מיליארד. אם התחזית תתממש, מדובר בהמשך ישיר לקצב הצמיחה המואץ של החברה ברבעונים האחרונים. ליסה סו ציינה כי התחזית “משקפת את ההתרחבות המהירה של תחום ה־AI בחברה ואת המעבר ממוצרים בודדים לפתרונות רחבי היקף למרכזי נתונים”.

החברה דיווחה לאחרונה על שתי עסקאות בולטות בתחום הבינה המלאכותית: עם OpenAI, שבחרה ב־AMD כספקית שבבים בהיקף של עד 6 ג׳יגוואט למרכזי הנתונים שלה; ועם Oracle, שתפרוס עד 50 אלף מאיצי AI במרכזי הענן שלה. במסגרת העסקה, OpenAI צפויה גם לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD – כ־10% ממניות החברה. בנוסף, AMD תספק שבבים למחשבי־על של משרד האנרגיה האמריקאי במעבדת Oak Ridge, במסגרת השקעה ציבורית־פרטית של כ־1 מיליארד דולר.