דלתא גליל: לא כל מה שיורד הוא זול בהכרח
להגיד לכם שאני מתלהב מהמניה? ממש לא. שהיא אחת כזאת שתגרום לי לפרץ אדרנלין? גם לא. אבל עבודה זו עבודה ויש גם צדדים שחורים. אז ישבנו וניתחנו. בראייה ראשונית מדובר במניה קלת רגליים. אחת כזאת שבהבזק קצר יכולה לטוס במאות אחוזים - כמעט בלי שתרגיש, וגם לרדת בעשרות אחוזים. היא עשתה זאת בעבר, וכנראה שתעשה זאת בעתיד.
המנייה מתאפיינת בתנודות ארוכות טווח, המגלמות מומנטום חזק. כל תנועה פירושה עשרות אחוזים בפרק זמן קצר. אם נביט על מהלך הירידות האחרון, שהחל במחיר של 75 שקלים למניה בנובמבר 2003, ניווכח שתוך פרק זמן של שנה המניה איבדה כ-45% מערכה.
התקופה האחרונה היא תקופה של התייצבות. מחיר השפל אליו הגיעה המניה בסוף נובמבר - 39.85 שקלים למניה, הוא בבחינת התחתית האחרונה, לפחות לשבועות הקרובים. מנקודה זו החל מהלך עליות, שנבלם במחיר של כ-47 שקלים למניה. גל הירידות שהחל מיד לאחר מכן, נבלם בתחתית גבוהה מקודמתה כעדות לכך שהקונים מוכנים לשלם עבור המניה מחירים הולכים ועולים.
כדי שהמניה תוכל לבצע מהלך עליות משמעותי, עליה להמשיך ולבסס את רמת השפל השנייה 42 שקלים למניה כרמת תמיכה. שמירה על רמה זו כרמת תמיכה תהווה בסיס משמעותי דיה לגל עליות נוסף. ברמת המומנטום, הרי שהתנאים ליציאתו לדרך של גל עליות מסוג זה קיימים. ההתייצבות והעובדה שהמומנטום משנה כיוון מעלים את האפשרות לכך שיצא לדרך גל עליות, יתכן ובקרוב. שבירה של רמת 47.5 שקלים למניה, בשילוב מחזור מסחר גבוה, יאוששו את הנחת העבודה.
לסיכום: דלתא אינה המניה המועדפת. היא סוג של ברירת מחדל, ולמעשה אמורה להימצא בתחתית רשימת המעקב מבחינת סדר העדיפויות והאנרגיה שיש להשקיע בה. עם זאת, משקיעים שנדלקים על מניות שביצעו מהלכי ירידות חדים, ולו רק בגלל התפיסה השגויה "שמה שירד הוא גם זול", מוזמנים להציץ על הגרף של דלתא גליל. הם עשויים למצוא שם את מבוקשם.
*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
*הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD
מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.
בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!
המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD
www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם
כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':
מגדל one world trade tower קרדיט: גרוק10 המגדלים הגבוהים בעולם
בין חלקם יש תחרות, רובם שברו שיא כלשהו וכולם מהווים הישג הנדסי, היכנסו לראות מיהם המגדלים הגבוהים בעולם: איפה תוכלו לעלות לקומה ה-96 ב-40 שניות ואיפה תוכלו לעמוד על רצפת זכוכית בקומה ה-120
כל אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם הוא הישג הנדסי וטכנולוגי, אך נראה כי מתקיימת מאין תחרות בין המתכננים שלהם על שיאים שונים: בין אם מעליות מהירות, השעון הכי גדול, קומת התצפית עם הנוף הכי רחוק ומה לא. מעבר ליוקרה ולחדשנות יש לכל אחד מהם גם אלמנטים תרבותיים שמדברים על זהות ולאומיות. ריכזנו עבורכם רשימה שכולה שבירת שיאים בלתי ייאמנים של הנדסה, טכנולוגיה וחדשנות, יחד עם עוד 10 מגדלים ישראליים שמביאים לנו גם קצת כבוד.
1 # Burj Khalifa, דובאי, איחוד האמירויות
הגובה של המבנה מגיע לכ-828 מטרים. הוא הושלם ונפתח בשנת 2010. המבנה כולל כ-154 קומות + 9 קומות תחזוקה. העלות הכוללת לבנייתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר . בשעתו, המגדל שבר שיאים רבים והפך לסמל של פריצת גבולות האדריכלות והנדסה. המבנה משמש בעיקר למגורים, מלון, משרדים ותצפית לתיירים.
המגדל נבנה כחלק מהשאיפה של דובאי להפוך למרכז גלובלי של עסקים ותיירות,
תצפית "at the top" שנמצאת בקומה 124, מושכת מיליוני מבקרים מדי שנה ומאפשרת ראייה של עד 80 קילומטר בימים בהירים. האדריכל אדריאן סמית שאב השראה מצמח ההימנוקליס המדברי בעיצוב הצורה המדורגת של המגדל, שמטרתה להפחית את עומסי הרוח בגובה רב כל כך. המעליות במגדל נוסעות במהירות של עד 10 מטר לשנייה ומחזיקות בשיא עולמי למהירות למעליות בודדות.
- בנייה לגובה בירושלים? לא כל כך מהר
- 1,654 דירות חדשות ייבנו בבת ים. כמה הן יעלו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

