צביקה אורן שמוביל מאבק לסגירת עסקים בשבת - "לא תמיד אנשים יודעים מה טוב להם, במקום לנוח הם רצים מקניון לקניון"
בשבוע שעבר, ביום שני, הכריזו מספר אנשי עסקים ופעילים חברתיים במסיבת עיתונאים על הקמת ה"קואליציה לשבת שוויון" - זאת כחלק מהמאבק הציבורי למען יום מנוחה בשבת, ומתוך מטרה לדחוף את הכנסת לבצע הליכי חקיקה שיאכפו את יום השבת כיום מנוחה, ולהגביל את כמות וסוג העבודה שתתאפשר ביום זה.
בין חברי ה"קואליציה", נמנים צביקה אורן - נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, אבי כץ - מנכ"ל קופיקס וסופר קופיקס, יהודה לניאדו - מנכ"ל רשת 'אושר עד', עו"ד יובל אלבשן, הדיקן לפיתוח חברתי בקריה האקדמית אונו, יאיר קורח, יו"ר התאחדות הסוחרים בישראל, וד"ר מאיר בוזגלו - יו"ר תנועת 'תיקון'. אליהם הצטרפו גם בעלי עסקים קטנים מערים שונות בארץ.
בשיחה עם Bizportal, מנסה צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, להסביר על הסיבות להקמת הקואליציה, מטרתה, ובעיקר לענות על השאלה - בכל הנושא של יום השבת - האם לא נגיע למצב של כפייה על הציבור החילוני?
מאיפה הגיע הרעיון להקים קואליציה 'בעד השבת', ולהתאחד נגד פתיחת עסקים ביום זה?
"אני חושב שהשבת - סלח לי על הביטוי - ירדה קצת לזנות: יש כרסום הולך וגובר בשבת כיום מנוחה, לא בהקשר הדתי דווקא, אלא בהקשר הסוציאלי. במקום לנוח, אנשים רצים מקניון לקניון. לא תמיד אנשים יודעים מה טוב להם. אפשר לטעון שיש את חופש הבחירה, 'למה שנגיד לאנשים מה לעשות בשבת', אבל אנחנו גם לא נותנים לאנשים לבחור לעבוד מעל 12 שעות ביום - בחוק יום מספר שעות מקסימום בשבוע. המחוקק מבין שאם נשאיר את זה לעובדים - הם יאבדו את עצמם לדעת. בהקשר הזה צריך להגדיר בחוק את יום שבת כיום מנוחה. מנגד, אני בעד שבתי קפה יהיו פתוחים, שתחבורה ציבורית תפעל ושהאדם יוכל להגיע לים – ושנייצר עבור העובד את כל הסביבה הדרושה כדי שיוכל לנו ולהקדיש זמן לעצמו ולמשפחה שלו".
- יש סיכומים: שכר המינימום יעלה ל-5,000 שקל בחודש במספר פעימות
- התאחדות התעשיינים על יוקר המחיה - "התלהמות רק תפגע במשק"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואם זמן המשפחה הוא דווקא רצון לקנות בקניון?
"צריך לאסור את זה. למה שלא נפתח בתי מסחר גם אחרי 12 בלילה, שיוכל לקנות מה שהוא רוצה? למה שלא נאפשר לו לעבוד שעות נוספות? המחוקק בחברה מבין שכדי לייצר סביבה נורמלית לחיות בה, צריך לחוקק חוקים שיכתיבו מה אפשר לעשות. נגיד שבנאדם רוצה לעבוד בשבת, כי חסר לו כסף. החוק מאפשר לי להעסיק אותם? לא, צריך לקבל אישור לכך, לפנות למשרד התמ"ת והסיכוי לקבל אישור הוא קטן. אסור להפוך את יום המנוחה ליום עבודה רגיל."
אתה לא מרגיש שיש כאן כמעט כפייה מן אמירה לציבור ש"אנחנו יודעים מה טוב לכם"?
"אחד התפקידים של מנהיגות הוא לחוקק חוקים שמגבילים את החירויות של האדם במובן מסוים, ונתתי את הדוגמא של שעות עבודה. יכול לבוא בנאדם ולהגיד 'אני רוצה לעבוד 50 שעות בשבוע - אתה תגיד לי לא לעבוד'? מה שאני טוען - כתעשיין, כנשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, כאחד שהעובדים שלו ורווחתם חשובה לו - שיש לקבוע יום מנוחה פעם בשבוע כדי להעלות את רמת החיים של העובד. אתה צודק בבסיס – מדינה צריכה לחשוב יותר מ-100 פעם לפני שהיא מגבילה את חירותו של אדם. לחלק מהאנשים מתאים לעשות קניות, כמו שלחלק מהאנשים מתאים לעבוד יותר מ-12 שעות. אנחנו כמועצה טוענים, שבמקרה הספציפי הזה, יום מנוחה בשבת הוא נכון מבחינה סוציאלית, וחברתית והן מבחינת הצדק" (הערת הכותב: כאן הכוונה לנושא שהועלה בשיחה – שבעלי הרשתות הגדולות, שלא עובדים בעצמם בשבת, יביאו בעזרת כוחן של הרשתות לסגירת העסקים הקטנים, שבעליהם דווקא כן יעבדו בשבת, ולא ינוחו).
"הטענה שלי היא שנושא יום המנוחה הוא מספיק חשוב ודרמטי לעובדים כדי להגיד שאנחנו לא רוצים שהשבת תיראה כמו כל יום אחר. זה יתדרדר: מחר ימכרו מכוניות, רהיטים ועוד. כל אחד יחליט 'למה לעבוד בשבת'. בכל העולם המודרני יש יום מנוחה שבו בתי המסחר סגורים. הרי מה הבעיה של השבת? הקונוטציה הדתית שלה. החילונים אומרים 'נעשה דווקא לדתיים'. הם לא אומרים את זה על שעות עבודה נוספות. בתור תעשיין מרגיז אותי שיש מחסור בכח אדם מקצועי, אנשים רוצים לעבוד בשביל יותר פרנסה, ועדיין – מגבילים אותי להעסיק אותם עוד בסך הכל 15 שעות בשבוע, וזה לא הרבה. אף אחד לא אומר על זה כלום, כי רואים בזה חוק סוציאלי. ההתנגדות היא דווקא מאותם אנשים שהם בעד רווחת העובד, ובעד להיטיב איתו – וזה מגיע בגלל הקונוטציה הדתית, זה כמו סדין אדום בשבילם. בכנסת הקודמת ח"כ רות קלדרון וח"כ עפר שלח הגישו הצעת חוק שמתכתבת עם הרעיון שלנו - הפרדה מוחלטת בין מסחר, לפנאי, עינוגים ובילוי. זה הגיע מ'יש עתיד', שאין צורך להזכיר את מיקומה במפה הפוליטית".
- ישראל חושפת את "אור איתן": מערכת יירוט לייזר מבצעית ראשונה בעולם
- וואן זירו נלחץ מבנק אש ומשיק מסלול חדש - הגדולים עדיין אדישים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה...
אז איפה בעצם הגבול?
"אנחנו צריכים לשבת ולדבר באופן כזה שנרצה לחיות ביחד. בינינו, מי בכלל רוצה להסתובב בקניונים כל השבת? אנשים עושים את זה רק כי אחרים עושים את זה"
יש תחושה כאילו אתם באים בתור אנשים מצליחים ואולי גם עשירים ומכתיבים לאזרח הקטן, אבל זה בעצם תפקידו של המחוקק, ואתם לא מחוקקים.
"אנחנו לא באים בתור דיקטטור ואומרים מה לעשות. בשיח הציבורי בישראל היום – בתור ה'קואליציה' שהקמנו, החלטנו לייצג את העמדה הזו. זה כל מה שעשינו, ואנחנו מנסים לשכנע שהעמדה הזו נכונה. זה לגיטימי, וזה מה שאנחנו עושים. אנחנו לא מייצרים מניפולציות ומכתיבים מה לעשות, כמו שאחרים עושים. יצרנו קואליציה שמייצגת כל מיני צרכים: אני למשל מייצג את הצד של רווחת העובד, מישהו אחר מייצג את הצד הדתי, או את הצד הכלכלי - למשל את נושא הקיפוח של בעלי העסקים הקטנים, שלא יוכלו להתמודד בסביבה העסקית הזו שנוצרה מול הרשתות הגדולות בשבתות. כולנו ביחד החלטנו לחבור כדי לקבוע ששבת היא יום המנוחה: לחזור 3,600 שנה אחורה, כשאלוהים נתן את התורה ואמר ששבת הוא יום המנוחה. זו העמדה שלנו, ואתה לא יכול לבוא בטענות, אנחנו לא מכתיבים לך כלום".
אתה אומר שאתה בא מהצד החברתי, אתה לא חושש שגופים דתיים יתפסו עליך טרמפ? כלומר ירכבו על זה שנשיא התאחדות התעשיינים לשעבר איתם, וישתמשו בך כדי לא לאשר תחבורה ציבורית בשבת. זה מדרון חלקלק שאתה נותן לו יד, מהצד המקצועי מבחינתך.
"יש חשש כזה, ואני אשמור שהוא לא יתקיים. לכן טרחתי להגיד מהפעם הראשונה שאני בעד תחבורה ציבורית בשבת: במסיבת העיתונאים, בטלוויזיה, וגם עכשיו. אם אני נוסע בשבת או לא - זו בעיה שלי. אני צריך לאפשר לאדם שרוצה לנסוע – לנסוע.
בתור נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, מה לגבי הערך למשק של הפעלת עסקים בשבת?
בטח שיש, בהחלט. גם אם יקחו את כולנו ויהפכו אותנו לצרכנים בסופ"ש זה יכניס כסף. הכיוון הזה לא נכון, אני לא מסכים עם כיוון החשיבה של להתייחס אלינו כאילו התפקיד שלנו הוא לרוץ כל היום כדי להכניס עוד כסף למדינה. כולנו קיימים כדי לייצר מקומות עבודה כדי שאנשים יחיו יותר טוב. זה מה שחשוב. אם כל העובדים היו עובדים 24/7 הייתי הבנאדם המאושר בארץ מבחינה עסקית – הרי חסרים לי עובדים. 80% מהתעשייה הישראלית מדווחת על מחסור בעובדים מקצועיים. אבל (ביטול הגבלת מספר שעות העבודה) היה גורם לכך שאנשים היו מגיעים עייפים ומסכנים את עצמם, אין בזה הגיון. לפי מה שאתה אומר, למה שמפעל של שטראוס לא ייצר ביום שבת? הרי אין לזה סוף. זה מדרון חלקלק, זה לא שווה את זה".
ומה עם זכות הבחירה? היא לא מספיק חשובה - שכל אדם יחליט בעצמו אם לצרוך או לא?
"אני מייצג עמדה שאומרת שהמדינה צריכה לחוקק חוקים כמו חוק שעות עבודה ומנוחה – וזה בסדר שהמדינה תצמצמם לנו את זכות הבחירה כדי לחייב אותנו לנוח . אותו דבר אתה יכול לטעון לגבי הגבלת שעות עבודה בשבוע ושעות נוספות - 'למה שאתה תחליט בשבילי כמה לעבוד'.
אז בגלל שאנשים אחרים - מוצלחים ככל שיהיו - חושבים שאני טועה, לא יפתחו עסקים בשבת? זה השוק החופשי. אם יהיה צורך כלכלי – יפתחו, אם לא – אז לא.
זה טיעון שאפשר להביא לאבסורדים, למה שיגידו לך באיזו מהירות לנסוע?
כי אתה פוגע באנשים אחרים. זה מהות החיים כאן - האם אתה פוגע באחרים...
- 41.צביעות וכסף או כסף וצביעות. כל התורה..... (ל"ת)רחל 03/08/2015 11:03הגב לתגובה זו
- 40.פרדי בן-זאב 29/07/2015 23:24הגב לתגובה זומי נתן לך את הסמכות לומר לי כמה שעות לעבוד, באיזה ימים, ומה לעשות בזמני הפנוי? אתה קובע שזה "טוב" בשבילי גם אם אני חושב שזה לא? אתה בסך הכל דיקטטור קטן (שכנראה שואף להיות דיקטטור גדול).
- 39.תומר 29/07/2015 08:35הגב לתגובה זומה הוא אומר כאן. תחבורה ציבורית כן. בתי קפה ומסעדות כן. סופרמרקט לא. אז שבת תהיה יום מנוחה לקופאיות בסופר? איזה מין ערך זה חוץ מערך השמירה על הכסף שלך? טמבל
- 38.אורנית ר. 28/07/2015 20:36הגב לתגובה זוצביקה, תודה שאתה תומך ומקדם את השמירה על קדושת השבת. צר לי כי למרות עזרתי לתמוך בך בבחירות, נאלצת לקפל את חפציך ואת אקי'לה. אנא, שחרר אותנו מהיוזמות שלך לפחות עד לסיום פרוייקט הרכבת הקלה.
- 37.cinege 28/07/2015 19:27הגב לתגובה זואני מת על אנשים שחושבים שהם יודעים מה טוב לאחרים. אני רק עכול להציע לאלה שיניחו לנו ויתנו לנו לקבוע מה טוב לכל אחד מאיתנו.
- 36.איתן 28/07/2015 18:49הגב לתגובה זופוליטיקאי קטן שמוכן לוותר על אתיקה ומוסר משיקולים פוליטיים. אינו משמש כבר כנשיא התאחדות התעשיינים. מעניין מה הסיבה אחרי שכל כך רצה להמשיך בתפקידו.
- 35.יש לך את זה בקצת יותר פאשיסטי? (ל"ת)שחר 28/07/2015 16:45הגב לתגובה זו
- 34.כמה התנשאות בבנאדם אחד... דיקטטור קטן ופלצן. (ל"ת)עומר 28/07/2015 15:12הגב לתגובה זו
- 33.מיכה 28/07/2015 15:04הגב לתגובה זומי אתה שתפגע בחרות שלי או של מי שמוכר לי לבצע עסקת חליפין מרצון בשבת אתה פאשיסט
- 32.אנונימי 28/07/2015 13:51הגב לתגובה זואל תקבע לי מה טוב עבורי מר אורן. מאיפה החוצפה לחשוב כך בכלל? גם בהתאחדות חשבת אולי שאתה יודע מה טוב עבורם והדיחו אותך אחרי כהונה אחת. לא למדת את הלקח? מי שמך?
- 31.קולט את הבלוף השקוף 28/07/2015 13:02הגב לתגובה זואטטיסט שחולה בחקקת מצויה? משיחיות? טירוף דעת? שתן שעלה לראש? תגיד לי רגע, "משיח בן דוד", הרי אתה טוען שחשוב יום מנוחה לכל עובד, נכון? ואתה כמובן צודק. אבל... אם יום המנוחה יהיה שונה והעובד יקבל יום מנוחה ביום רביעי, למשל. יום שבו הכל פתוח והוא יכול ללכת עם ילדיו לבלות, לראות סרט, לטייל ולעוד מיליון מקומות פתוחים ופעילים שאליהם יוכל להגיע אפילו בתחבורה ציבורית. זה ייתן ערך מוסף אדיר לעובד, לא? אבל אני מוכן להתערב שחרטוטי היום מנוחה שלך רלוונטיים רק בתנאי במדובר בשבת, נכון? כי יותר מהשבת שמרה על העסקים שלכם אתם רוצים לשמור על העסקים שלכם, לא ככה?
- 30.חבר 28/07/2015 12:26הגב לתגובה זולפי שיטה זו נסגור את האינטרנט ואת הטלויזיה כי זה מפר את אחדות המשפחה. אה גם את הסלולארי שלא חס וחלילה מישהו ימצא דרך להתנתק מהמשפחה בשבת. אדוני היקר יצגתי את התעשיינים אבל לא את לשכות המסחר. מה הם אומרים? ותודה שאת יודע מה טוב בשבילנו. אולי תבחר כלות וחתנים למשפחות שונות לפי התאמה שלך?
- 29.זנזי 28/07/2015 12:08הגב לתגובה זויפה מצדך .אתה רוצה לקבוע מה טוב לי.תקבע לי גם מה לאכול ,מתי לישון ,עם מי להתחתן,לאיזה בית כנסת ללכת ומתי. הרי אתה יודע מה טוב לי. איזה בן אדם טוב .אתא. אולי תן לי גם לעשות משהו שאני רוצה. מסכים?
- 28.אורן חזק ואמץ..... מאבק צודק עבור אלה שעובדים בשביל הטי (ל"ת)אבי 28/07/2015 11:33הגב לתגובה זו
- 27.007 28/07/2015 11:33הגב לתגובה זותתביישו - הכל אינטרסים והנימוקים בהתאם
- 26.סגירת עסקים בשבת טובה לזיהום אויר רעש ומטרדים אחרים (ל"ת)תנו לשכנים שקט 28/07/2015 11:18הגב לתגובה זו
- 25.המשפחה, כל הכבוד על היוזמה אני בעד!!! (ל"ת)סוף סוף לבלות עם 28/07/2015 11:16הגב לתגובה זו
- 24.דן 28/07/2015 10:50הגב לתגובה זוקופיקס, אושר עד ... הכל נובע מחישוב של צרי עין חמדנים כמה כסף הם לא הרוויחו בשבת כיוון שהם סגורים.
- 23.דודו 28/07/2015 10:49הגב לתגובה זואתה צריך לקבוע לי מה לעשות? לך תזדיין
- 22.ייאי 28/07/2015 10:44הגב לתגובה זומשום אמונתי אני מחליט עבור עצמי שאיני עובד בשבת,אבל לכפות זאת על הזולת זה לא יעלה על דעתי ואף אלחם בכך.הוא,אורן,מחליט מה טוב לאחרים..וואו,איזו התנשאות! איזה פטרוניסט! לואי ה 14 היה גאה בו.
- מוטי 29/07/2015 01:00הגב לתגובה זואם אני רוצה לעבוד כשכיר ומוכן לקבל פחות משכר מינימום, נניח בגלל שהכסף לא כל כך חשוב לי, אלא הצורך לעבוד, המדינה לא מאפשרת לי והמעביד יתבע בפלילים! זה בסדר שקובעים לי כמה לבקש משכורת? זה חוק סוציאלי, ואף אחד לא טוען שזאת כפיה! למה? כי זה לא קשור ליהדות? יש כאן אנשים עם שנאה עצמית לכל מה שנובע מהיהדות. שום בלבול מח לא יסתיר את האמת.
- 21.דודו 28/07/2015 10:43הגב לתגובה זוהמדינה צריכה לדאוג להם, מה הם יעשו עם כ"כ הרבה כסף? הם סתם יקחו מאהבת ויבזבזו את הכל על שטויות. כדאי שהמדינה תגביל אותם ונפתור אותם מהדילמה הזאת.
- 20.daud 28/07/2015 10:39הגב לתגובה זורוב העם מתנהג כמו עדר כבשים.. לאן שלוקחים אותו הולך, במה שמאכילים אותו הוא מסכים (קצת מקטר בדרך). לא יקרה כלום אם במקום ללכת לקניונים ולספק את צרכי הקפיטליסטים למכור לנו מוצרים שאנחנו לא צריכים אנחנו נעשה פעילות אחרת עם החברים והמשפחה.
- שמואל ברגר 28/07/2015 10:53הגב לתגובה זואני לא אעשה את מה שאני רוצה, וזה רע. מה יקרה אם במקום לצאת בערב, תישאר בבית עם המשפחה? אז אולי אטיל עוצר משעה 9 בערב שאוסר על אנשים לצאת?
- 19.לא אתם, צביקה אורן יודע מה טוב עבורכם! (ל"ת)סתם שפוי 28/07/2015 10:28הגב לתגובה זו
- 18.בעד 28/07/2015 10:27הגב לתגובה זוימים ואז זה יהיה מושלם . ואם כבר אז למה שלא יסגרו את מקומות הבילויים כמו באוסטרליה בחצות ,במקום שנערים ונערות יסתובבו עד השעות הקטנות של הלילה וישאירו הורים מודאגים בביתם . זה לא יקרה אתה יודע למה ? כי הכסף קודם להכל !!!
- 17.צביקה תותח! (ל"ת)ריאלי 28/07/2015 10:26הגב לתגובה זו
- 16.אלון 28/07/2015 10:17הגב לתגובה זוהמניעים שלהם לא סוציאלים ולא נעליים. בסך הכל רוצים להגביל תחרות. הכסף מדבר מגרונם.
- 15.אנונימי 28/07/2015 10:17הגב לתגובה זוממי מר אורן קיבלת את המנדט להחליט מה טוב "לנו". נהל את עסקך ועזוב אותנו במנוחה. מספיק "מאמת" בהתאחדות ולא עשית דבר. לא סתם לא נבחרת לכהונה נוספת (למרות שמאד רצית)
- 14.האפוטרופוס הכללי 28/07/2015 10:16הגב לתגובה זוהדאגה המזוייפת לציבור באה לשרת אינטרסנטים קחו למשל את חוק השכירות - מתוך דאגה לשוכרים שרובם כנראה סובלים מפיגור קל עד קשה ולא מסוגלים לדאוג לעצמם באה גברת סתיו לדאוג לשכירות הוגנת . כלומר לדאוג לעצמה כי היא גרה בשכירות ולא רוצה לשלם על זה. לא הספיק לה סידור על גב משלם המיסים אחרי שבזבזה את כספה בלימודים מטופשים בלונדון מילא לא התקבלה ללימודי רפואה אבל נסעה לגור וללמוד בלונדון עיתונאות !!! כאילו פה אין לנו בית ספר אחרי שבזבזה את כספה היא צריכה סידור נוח. הדאגה לשוכרים גם מרקיעה שחקים שחלילה מישהו ירמה אותם לכן יוקם מאגר בהתנדבות כלומר מלשינון תוקם רשות השכירות עי משלמי המיסים ותסדר גובים למקורבים. וכל זה תחת הסיסמא דאגה לציבור? אשרי המאמין. בצדק אומר החוצפן הנ"ל שהציבור לא יודע מה טוב לו. כי הוא מסכים לכל דבר וככל שמגדילים עליו מיסים הוא מסכים. יוצאים בהמונים לעזור למפוטרי כיל כאילו זה מעניין מישהו מלבד הפוליטיקאים ועידן עופר. אבל כשזה נוגע לשדידת הציבור , הצרת אפשרויות , פקוח על תנועותיו עי חוקים חוק המזומן , מאגר ביומטרי, הציבור שותק. וזה רק מוכיח שבאמת הציבור פה מפגר
- 13.ארי 28/07/2015 10:06הגב לתגובה זוככל שמתבגרים ובונים משפחה מבינים עד כמה זה חשוב וטוב לחיי המשפחה ולטווח הארוך ולא לכל סיסמאות ה"עכשיו"
- 12.אתה יודע מה טוב לאנשים !!!!!!!!! (ל"ת)שג 28/07/2015 10:04הגב לתגובה זו
- 11.אורי 28/07/2015 09:51הגב לתגובה זותמשיכו להשניא את הדת על הציבור החילוני. קים חוק מנוחה בשבת. אבל אתם לא יכולים לנוח בו מבלי להוכיח לכולם שאתם מלכי הארץ ועל פיכם ישק דבר.צה"ל שהיה צבא העם הפך לצבא השם. ומאז הוא רק מפסיד במלחמות.לא תנוחו עד שתשמידו את הבית השלישי.
- תנסה משהו אחר , כניראה אתה מאושר מאוד חחחחח (ל"ת)יהודה 28/07/2015 10:36הגב לתגובה זו
- 10.תמיד יש "חכם" שיודע בשביל אחרים מה טוב להם, אז עוד אחד (ל"ת)דור 28/07/2015 09:51הגב לתגובה זו
- 9.בתנאי שהרכב שלך אצלי. מחזיר לך במוצאי שבת (ל"ת)קוקו 28/07/2015 09:44הגב לתגובה זו
- 8.תנוח אתה הרשלה צבי. עוף לי מהעיניים (ל"ת)הרשלה 28/07/2015 09:42הגב לתגובה זו
- 7.גדי 28/07/2015 09:35הגב לתגובה זולא וויתרת לו מר גיא ארז כל הכבוד
- 6.בושה לעריצות הסוציאל-פופוליסטית! (ל"ת)ליברל קלאסי 28/07/2015 09:22הגב לתגובה זו
- 5.יאיר 28/07/2015 09:21הגב לתגובה זומי אתה שתגיד לנו מה טוב לנו אני חושב שטוב לך שתשתוק
- 4.אני 28/07/2015 09:19הגב לתגובה זואחד מרים את הכפפה. מה הקשר לשמירת שבת. מסכנים אלו שצריכים לעבוד בשביל כמה מסכנים שהחופש שלהם זה להסתובב בקניונים.
- 3.יונה 28/07/2015 09:17הגב לתגובה זוינצחו ושוב כפיה דתית. תרדו כבר מהעצים
- 2.אברס מני 28/07/2015 09:10הגב לתגובה זומזל שגם לנו החילונים יש הרב צביקה שיודע מה טוב בשבילנו
- 1.באירופה הכל מת בימי ראשון (ל"ת)אנונימי 28/07/2015 09:09הגב לתגובה זו
- אצלנו 28/07/2015 10:19הגב לתגובה זובארה"ב כלום לא מת
- אדי 28/07/2015 10:13הגב לתגובה זוואגב, גם לא הכל מת. לא יודע איפה אתה מסתובב באירופה, אבל באנגליה וצרפת חנויות וקניונים פתוחים במתכונת שעות מצומצמת. למשל מ 10:00 עד 14:00

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.