מאזדה CX-5 הנעה כפולה: מבחן דרכים

האם שווה להשקיע עוד 10% במחיר כדי לקבל 100% יותר הנעה?
ניצן אביבי |

מאזדה CX-5

את מאזדה CX-5 כבר פגשנו למבחן הדרכים ולמבחן דרכים השוואתי לפני למעלה מחצי שנה, אז הוא ניצח עם גרסת ההנעה הקדמית שלו. אולם הפעם יצאנו לבדוק האם גרסת ההנעה הכפולה מעניקה ערך מוסף אמיתי בשטח או בכלל, כזה שיניח את דעתו של מי שבכל זאת רוצה מדי פעם לרדת אל השבילים שמעבר לאספלט.
 

אז מה כוללת החבילה? קיבלנו למבחן את גרסת הביניים – לקצ'רי – אותה רמת גימור שנבחנה גם בפעם הקודמת. מבפנים אין לנהג שום דרך לדעת כי הוא נוהג בגרסה כפולת ההנעה דווקא, והתא מקבל את אותן תשבוחות על המרחב ואיכות הבנייה והחומרים, ואותה ביקורת על השחור ששולט בו. נתוני היצרן מספרים על הבדל קטן במשקל, שגורר הבדלים זניחים בביצועים ובצריכת הדלק – מה שנתמך על ידי התחושות, ונתוני מחשב הדרך, במציאות.

אז הרכב נראה כמעט בדיוק אותו דבר מבפנים ומבחוץ ("כמעט" כי בכל זאת יש כיתוב AWD מתחת לתג ה-CX-5 מאחור) – אז מה השתנה? מה מצדיק תוספת של 17,000 שקלים למחיר לעומת גרסת ההנעה הקדמית המקבילה? כנראה שאין ברירה, ונצטרך לנהוג הרבה ורחוק כדי לברר.
 
 

בנסיעה עירונית היה נדמה לנו שהרכב מעט נוקשה יותר משזכרנו, אולם מדובר לכל היותר בהבדל דק ולא משהו מהותי. מערכת השמע התחברה בעזרת השן הכחולה לטלפון והחלה לנגן מעצמה את האלבומים האהובים עליי בעוד הקילומטרים צפונה נבלעים תחת הגלגלים. וטוב שכך, כי בלי המוזיקה קל להבחין במחסור בבידוד מרעשי כביש – זה עוד נסבל על אספלט איכותי, אבל על אספלט ישן, כמו שמשוח על רבות מגבעות הצפון, זה רועש מדי.

מתחיל בפיתולי האספלט המוכרים של הגלבוע. בירידה קשה להבחין בהבדלים כלשהם לעומת הזכור לי מגרסת ההנעה הקדמית – וזה לא דבר רע, הרי התנהגות הכביש המשובחת היתה אחד היתרונות הבולטים של המאזדה במבחן ההשוואתי. בעלייה, בעיקר בפניות ההדוקות, אפשר להרגיש את התערבות הסרן האחורי בחגיגה, מה שמאפשר לחזור לגז מהר יותר וחזק יותר ביציאה מהפניה. אבל האמת היא שאם ההבדל הזה מהותי עבורכם, אתם כנראה לא בכיוון הנכון – קחו את 192,000 השקלים שלכם לכיוון של מגאן ספורט או משהו בסגנון...
 
 

אז נטשנו את האספלט וירדנו לשבילים. היכן שרכב פנאי אמור להצדיק את תוספת המחיר לעומת מיניוואנים מרווחים יותר. אלא שה-CX-5 לא נהנה מנתוני פתיחה טובים בשטח – הצמיגים נמוכי החתך והמתלים שמכוילים לתת ריסון בכבישים מפותלים לא כל כך מסתדרים עם סוג המהמורות שפוגשים בשביל, ומייצרים איכות נסיעה בינונית ומטה. מרווח הגחון אומנם סביר בהחלט, אבל האף השלוח קדימה מצמצם את זווית הגישה לערך מערער ביטחון ודורש זהירות בגישה לשיפועים. הוסיפו לזה מהלך מתלים מוגבל מאוד – גם ביחס למקובל בקטגוריה – ומערכת בקרת משיכה שלא מצליחה להתמודד עם שילוב של הצלבה ועלייה, וקיבלתם רכב שמתבלבל כל פעם שמתקילים אותו במשהו מאתגר יותר משביל שטוח. נכון, יכולת השטח בהחלט משתפרת בזכות השתתפות הסרן האחורי במאמץ ההנעה, אולם אם אתם מתכננים ברצינות לרדת מדי פעם לשבילים ולטייל – יש בשוק כלים שיעשו את העבודה בצורה טובה בהרבה.

אם עדיין לא הבנתם, התשובה לשאלה שבראש הכתבה היא "לא". ההנעה הכפולה לא מצליחה להפוך את ה-CX-5 של מאזדה לרכב טיולים מוצלח או רב יכולת, וגם יכולת הכביש זוכה רק לרווח צנוע. ולדעתנו, אין בכך די כדי להצדיק פער של 17,000 שקלים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).