משרד הבריאות נגד המכונית החשמלית?

נראה כי מה שעוצר את ניסאן ליף וחשמליות נוספות מלהגיע לארץ, הן דרישות של משרד הבריאות
ניצן אביבי | (3)

ניסאן ליףבארץ עניין המכונית החשמלית מזוהה באופן מוחלט עם הפלואנס החשמלית ובטר פלייס, אך בעולם משווקות מכוניות חשמליות נוספות – חלקן אפילו בהצלחה לא מבוטלת. אחת המצליחות ביותר היא ניסן ליף, שדיבורים על יבואה לארץ נשמעים מזה זמן מה, אך בואה עדיין מתבושש.

 
עכשיו מתברר כי הסיבה לעיכוב היא ככל הנראה דרישה של משרד הבריאות דווקא – עניין מפתיע בהתחשב בכך שאחד הטיעונים החזקים ביותר לטובת המכונית החשמלית, הוא העובדה שהיא מצמצמת את זיהום האוויר גורם המחלות במרכזי הערים...
 
על פי המידע שהגיע למערכת 'אוטו', משרד הבריאות דורש מיצרני הרכב אישור כתוב כי הרכב אינו יוצר סכנת התחשמלות במקרה תאונה – עניין שמתברר כפחות טריוויאלי מהצפוי, ומעכב כרגע את יבוא הרכב. למען האמת, בניגוד ל"המצאות גלגל" אחרות של הבירוקרטיה הישראלית, הפעם לא מדובר לדעתנו בדרישה תלושה לחלוטין מן המציאות. הרי ברכב חשמלי יש מערכת מתח גבוה, בה זורם מתח של מאות וולטים בעוצמה גבוהה – מספיק בהחלט למכת חשמל קטלנית. אלא שבאופן מפתיע, מבירור שערכנו עם יבואניות מכוניות היברידיות – שגם בהן קיימת מערכת חשמל במתח גבוה, עם פוטנציאל קטלני דומה – עולה כי מכוניות אלו לא נדרשות לעמוד בתנאים דומים כדי לקבל תקינה ישראלית. בירוקרטיה קלאסית, עם פקידים שממציאים את הגלגל מחדש? במקרה הטוב...

 
 
מקורות במשרד התחבורה מסרו כי בסוף החודש תיערך פגישה בין נציגי המשרדים המעורבים בדבר בניסיון למצוא פתרון לבעיה, אולם במפתיע דוברת משרד הבריאות הכחישה כל קשר לנושא או לדרישה (שנוגעת, כאמור, לסכנת התחשמלות לצוותי חרום במקרה של תאונה), והפנתה את האצבע אל המשרד לאיכות הסביבה. לנו לא ברור איך בדיוק העניין יכול לגעת למשרד לאיכות הסביבה. אבל מכיוון ששבענו ממוזיקת ההמתנה בטלפונים הממשלתיים, החלטנו פשוט לחכות לתוצאות הישיבה שתיערך בסוף החודש, בתקווה כי זו תצליח לפתוח את הפלונטר הבירוקרטי, והדרך להעשרת היצע המכוניות החשמליות בישראל תפתח. הפעם בלי חבל טבור בלתי נתיק לחברת האם...

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יואל פוקס 17/04/2013 09:19
    הגב לתגובה זו
    מתעלמים מאחת הבעיות הקריטיות המסרטנת והיא מרמת הקרינה של המיליגאוס !!!!. הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן (IARC) קבע כי מתקני חשמל החושפים את הציבור לאורך זמן (חשיפה ממושכת) לשדה מגנטי ממוצע (על פני 24 שעות) העולה על 2 מיליגאוס הינם "גורם אפשרי לסרטן" (Possible-Carcinogenic). קביעה זאת מבוססת על מחקרים שהראו כי בקרב ילדים החשופים לאורך זמן לשדה מגנטי שמעל 3-4 מיליגאוס, אחוז החולים בלוקמיה (סרטן הדם) היה גבוה פי אחד וחצי מאשר בקרב ילדים החשופים לשדה מגנטי בעוצמה נמוכה יותר. יש לציין כי במחקרים שנעשו עד היום לא נמצא קשר חד משמעי בין מחלות סרטן אחרות לחשיפה לשדה מגנטי גבוה בקרב ילדים, ולא נמצא קשר חד משמעי בין חשיפה לשדה מגנטי גבוה מרשת החשמל למחלות סרטן כלשהן בקרב מבוגרים. לכן שדה מגנטי מרשת החשמל קוטלג כ"גורם אפשרי לסרטן" ולא כ"גורם ודאי לסרטן". המחקרים עדיין נמשכים. ממחקרים שבוצעו בנושא זה בעולם ומהניסיון שנצבר לאחר ביצוע אלפי מדידות ברחבי הארץ, ניתן ללמוד שהחשיפה הממוצעת בתוך מרבית בתי המגורים בארץ ובעולם, היא בין 0.4 מיליגאוס ל-1 מיליגאוס. מדוע מעלימים עובדה מהותית זו מהציבור?
  • 2.
    עמוס 17/04/2013 08:04
    הגב לתגובה זו
    החלטות נחרצות ללא ידע----העיקר להטריד
  • 1.
    כתבה חשובה. תודה. (ל"ת)
    ארנון 14/04/2013 15:08
    הגב לתגובה זו
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).