שיעור המס במכירת קרקע זמינה לבנייה מכוח הוראת השעה בשנת 2012

עו"ד זיו שרון ועו"ד עמית גליק

הוארכה תחולת חוק מיסוי מקרקעין (הגדלת ההיצע של דירות מגורים - הוראת שעה), בשנה נוספת, כך שגם בשנת 2012, מכירת קרקע זמינה לבנייה אשר תעמוד בתנאים שנקבעו בסעיף 5 להוראת השעה - תזכה להפחתת שיעור המס.
עו"ד לילך דניאל |

לפני כחודש פנינו לשר האוצר ולוועדת הכספים, ובהמשך לפנייתנו אישרה ועדת הכספים בשבוע שעבר את הארכת תחולת חוק מיסוי מקרקעין (הגדלת ההיצע של דירות מגורים - הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן: "הוראת השעה") בשנה נוספת, כך שגם בשנת 2012, מכירת קרקע זמינה לבנייה אשר תעמוד בתנאים שנקבעו בסעיף 5 להוראת השעה - תזכה להפחתת שיעור המס.

הערת מערכת: בגיליון קודם מס' 526 מיום 29.12.2011, פורסם חוזר בנושא זה מאת רשות המסים

עוד לא יבשה הדיו על התקנה שהאריכה את הוראת השעה, וכבר התגלעה מחלוקת עם רשות המסים באשר לשיעור המס שיחול במכירות בשנת 2012 - 25% כגישת רשות המסים על פי פרסום שהוציאה בשבוע שעבר, או 20% כגישתנו, וזאת לאור סתירה פנימית שנוצרה לכאורה בהוראת השעה, בעקבות העלאת שיעורי מס השבח החל משנת 2012.

בעוד סעיף 5(א) להוראת השעה מפנה להוראות סעיף 48א(ב) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), אשר לאחר התיקון העמיד את שיעור מס השבח על 25%, סעיף 5(ד) להוראת השעה קובע מפורשות כי לעניין סעיף 48ב(ב)1 לחוק, שיעור המס על השבח הריאלי לפני תיקון 50 לחוק לא יהיה גבוה מ-20%.

נציין במאמר מוסגר כי תיתכן גישה שלפיה השבח היחסי בשנת 2012 ימוסה בשיעור 25%, ואילו היתרה - הרוב המכריע של השבח - תמוסה ב-20%.

עוד בטרם יצאה עמדתה הרשמית של רשות המסים, פנה עו"ד זיו שרון בשם פורום המסים של לשכת עורכי הדין למנהל רשות המסים, מר דורון ארבלי, כדי להציג בפני רשות המסים את מלוא הטיעונים המצדדים בגישתנו.

בשלב זה לא חל שינוי בגישתה של רשות המסים, שהודיעה כי המס אשר יחול על מכירות על פי הוראת השעה בשנת 2012 יעמוד על 25%. על כן מתוכנן מהלך שנועד לגרום לתיקון חקיקה, אשר יבהיר סוגיה זו בהתאם לעמדתנו.

לטעמנו, גישתה של רשות המסים מנוגדת הן לתכלית הוראת השעה והן לפרשנות המילולית של הוראת השעה - לגישתנו פרשנות נכונה של הוראת השעה מובילה למסקנה כי יחול מס בשיעור 20% גם במכירות שיבוצעו בשנת 2012.

כבר היום יישומה של הוראת השעה כלשונה יוצר מצב שבו בשלב הראשון משלם הנישום מס בשיעור 25% לרשויות מיסוי מקרקעין, אולם לאחר מכן הוא יקבל החזר בשיעור 5% מרשות המסים (מס הכנסה) לפחות על חלק מהמס, וזאת על פי סעיף 5(ד) בהוראת השעה.

באשר לפרשנות התכליתית, יש לזכור כי תכליתה של הוראת השעה היא להגדיל את היצע המגורים באמצעות מכירת קרקעות זמינות לבנייה. קביעת שיעור מס נמוך יותר מגשימה תכלית זו באופן מיטבי יותר. זאת ועוד, במסגרת הוראת השעה ביקש המחוקק ליישר את ה"גיבנת" של שיעורי המס הגבוהים שחלו לפני תיקון 50 לחוק, ולהשוותם לשיעורי המס לאחר תיקון 50 לחוק. אפשר להשיג תוצאה זו רק מכוח פרשנות שלפיה יחול מס בשיעור 20%.

מעבר לכך, גם קריאה מדוקדקת של סעיף 5(א) לחוק מובילה למסקנה שסעיף זה כשלעצמו, גם ללא סעיף 5(ד) להוראת השעה - הוא בגדר לקונה ולא הסדר שלילי, והשלמת הלקונה המתבקשת בנסיבות אלו היא מיסוי בשיעור 20%.

אין לנו ספק כי תוצאת הוראת השעה אינה צריכה להיות שונה ממצב הנכסים האחרים הנמכרים ב-2012 פרט ליישור גיבנת הליניאריות, וכי לכך התכוון המחוקק, דהיינו שיעור מס של 20% עד תחילת 2012 ו-25% לאחריה. אפשר להגיע לתוצאה זו בדרך של פרשנות, אך גם בדרך של תיקון חקיקה מבהיר.

נציין בשולי הדברים כי קריאה טכנית של לשון הסעיף יכולה להביא לפרשנות אשר לפיה השבח היחסי שלפני תיקון 50 לחוק ימוסה בשיעור 20%, והיתרה לרבות התקופה שלאחר תיקון 50 לחוק תמוסה בשיעור 25%, אך לטעמנו גישה זו אינה סבירה ומנוגדת לתכלית החוק.

הכותבים - ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.