פסגת הפחד: ההגנה של 'גלובל פיננס 5' נמחקה והאג"ח בתשואה של 393%
לפני כמעט שלושה חודשים כתבנו כאן על איגרות החוב המסוכנות של חברת גלובל פיננס5 אגח א ועל הסיכונים הטמונים בהם. איגרות החוב נסחרו אז בתשואה לפידיון של כ-150% בשל חשש כבד מצד המשקיעים שתשלום הקרן בשנת 2012 לא ייפרע.
היום, שלושה חודשים מאוחר יותר מתברר כי מצבה של החברה רעוע ביותר וכעת תשלום החוב למשקיעים נשען על כרעי תרנגולת. אתמול אחה"צ דיווחה החברה על אירוע אשראי במבטחת המשכנתאות PMI. אירוע האשראי מחק כמעט לחלוטין את שכבת ההגנה של המשקיעים אך לא פגע עדיין בתשלום הקרן.
אם יתרחש אירוע אשראי נוסף, הרי שחלק ניכר מהכסף של המשקיעים המושקע באג"ח נמצא בסכנה. מנגד, אם לא יתרחש אירוע - הרי שהמשקיעים עשויים ליהנות מתשואה שנתית (ברוטו) של קרוב ל-400% וליתר דיוק 393%. מצב זה הופך קרוב לוודאי את איגרת החוב של גלובל פיננס לאיגרת חוב המסוכנת בבורסה.
עבור השחקנים אשר רוצים לקחת חלק ב'הגרלה' של גלובל פיננס 5 מדובר אם כך בהימור לכל דבר: הכל או כלום. לצד הסיכון באובדן מלוא ההשקעה, עומד סיכוי להכפיל את הכסף פי כמה בתוך תשעה חודשים. כדי להבין את הכללים חשוב להכיר את ההיסטוריה של החברה ואת כללי המשחק.
חברת גלובל פיננס 5 היא חברה ייעודית שבשליטת רמי ירדן (50%), ד"ר דוד כהן (16.7%) וגדעון תדמור (33.3%). במסגרתה פעילותה, רכשה החברה עם כספי ההנפקה פיקדון מובנה מבנק UBS הנשען על פורטפוליו של 100 חברות גלובליות ותשלום הקרן תלוי באיתנותן של החברות ואי פשיטת הרגל שלהן עד לפדיון.
על פי התשקיף החברה, אם עד ה-20 ביוני 2012 לא תיפגע שכבת ההגנה כתוצאה מקריסת המוסדות המגבים של הנכס, הרי שבראשית ספטמבר 2012 ישולמו למשקיעים מלוא תשלומי הקרן, בתוספת ריבית כאשר הן מוצמדות למדד המחירים לצרכן.
המשבר העולמי בשנתיים האחרונות הוביל לקריסתן של מספר חברות אשר פגעו בשכבת ההגנה של החברה וסיכן את תשלום הקרן. שכבת ההגנה המקורית של האג"ח עמדה על 5.6%, אולם מספר אירועי דיפולט הקטינו את שכבת ההגנה לרמה של 1.1% (נכון לסוף ספטמבר). ככלל, כל אירוע אשראי עשוי לפגוע בשיעור של עד 1% בשכבת ההגנה, אולם בפועל ייתכן כי אירוע אשראי יפגע בשיעור נמוך יותר, בשל "שיעור שיקום" המקטין את הפגיעה.
הקריסה האחרונה היא של מבטחת המשכנתאות PMI אשר לא הצליחה לעמוד בהתחייבויותיה ולכן נכנסה למצב של דיפולט. אתמול בערב נערך מכרז CDS על שיעור השיקום אשר הצביע על שיקום של פחות מ-20% וליתר דיוק 16.5%. במלים אחרות, שכבת ההגנה שעמדה על 1.1% התכווצה בשיעור של 0.835% לרמה של פחות מ-0.3%.
למרות ש-PMI נמצאת במצב של דיפולט מזה מספר חודשים ולא מתקיים בה מסחר רק אתמול הודיעה החברה באופן פורמאלי על קרות אירוע אשראי. בהודעתה ציינה החברה כי "אירוע אשראי משמעותי נוסף עלול לפגוע קשות בקרן אגרות החוב".
כדי להעריך את הסיכויים לאירועי דיפולט נוספים מתוך ה-100 החברות חשוב להסתכל על מספר חברות אשר הינם נכסים מגבים. שתי חברות נוספות אשר עשויות שלא לשרוד את המשבר הנוכחי בשווקים, אך נמצאות במצב טוב יותר של PMI הינן חברת רדיאן (סימול: RDN) וחברת מג'יק השקעות (סימול: MTG). לצד אלו, ישנן מספר לא מבוטל של חברות אשר אם יפלו יסכנו את התשלום למחזיקי איגרות החוב של גלובל פיננס 5.
בחברה ביצעו בשנה האחרונה מספר מהלכים למחיקת איגרות החוב ממסחר - אשר זכו להיענות חלקית בכל פעם. כעת נותרו במחזור 28 מיליון ערך נקוב של איגרות חוב הנסחרות בשווי של כ-11 מיליון שקל (40 אגורות לערך נקוב). אם איגרות החוב היו נפדות כעת הרי שהחברה הייתה אמורה לשלם למשקיעים כ-121 אגורות עבור כל אג"ח.
שאלת מיליון הדולר היא האם איגרות החוב ישרדו את הטלטלה בשווקים. למחזיקי איגרות החוב ישנם מעט יותר משישה חודשים שבהם עליהם לקוות שלא יהיה אירוע דיפולט בחברות. אם כך יהיה, הרי שהם יזכו בכל הקופה במשחק שנקרא גלובל פיננס 5. אם לא כך יהיה - הרי שייאלצו להיפרד ממיטב כספם.
- 2.עסק מת חבל על הזמן (ל"ת)this is a dead inves 14/12/2011 10:01הגב לתגובה זו
- 1.יובל 14/12/2011 08:31הגב לתגובה זומעבירים אוויר אלקטרוני ממקום למקום.
- gg 14/12/2011 08:54הגב לתגובה זותדמור וחמיו ד" ר כהן מומחים בזה הם היו בעלי כהן פיתוח ואבנר לפני שנמכרו לתשובה אז במשך שנים היית להם מסורת לרוקן את החברה מנכסיה ע" י מענקי שליטה למרות הרווחים
- תומר קורנפלד 14/12/2011 09:46400% זה תשואה שנתית ברוטו לפידיון - ובמידה והיית נשאר שנה שלמה. בפועל הפידיון הוא בעוד תשעה חודשים (כאשר היום הקובע הוא בעוד שישה חודשים)....ולכן התשואה הנומינלית נמוכה יותר....
- לא מסתדר לי משהו 14/12/2011 09:40אם האג" ח נסחר ב - 40, והפדיון הוא 120, אזי התשואה היא 200%, לא 400%....
- הבנת נכון. לופט געשעפטן. בוא נעשה גם אנחנו... (ל"ת)ציון זינגה 14/12/2011 08:52הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
