השפן של רמי שביט והמשביר לצרכן

יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון, מתייחס לקבוצת המשביר לצרכן. סקפטיות המשקיעים והאפשרות לפריצה מאוחרת
יניב פגוט | (6)

בשבועות האחרונים חבטו השווקים באיגרות החוב של חברת המשביר לצרכן ללא רחם. אגרת החוב של החברה מסדרה ב', סדרת חוב מרכזית אשר היקפה הכספי מסתכם בכ-100 מליון שקל ע.נ צנחה בחדות. מחיר איגרת החוב צנח מרמה של כ-80 אגורות בתאריך ה-8/11/2011, לרמה של 50 אגורות בפתיחת המסחר ב-1/12/2011, לפני שתיקנו מעט כלפי מעלה. מדובר על אותה אגרת חוב אשר המשקיעים שילמו עבורה כ-100 אגורות בהנפקה בחודש ינואר השנה. כלומר תוך פחות משנה נחתכה אגרת החוב של החברה בלא פחות מ-50%.

השוק אמר בשפתו שלו, כי הוא אינו מאמין בכושר ההחזר של החברה, ותשואות אגרות החוב גירדו את רמת 30% או בהגה שוק הונית, נתנו לה את התגית של "אג"ח זבל". ניתן לתלות חלק מירידות השערים באגרות החוב באווירה השלילית בשוק אגרות החוב הקונצרניות בכלל ובאווירה השלילית כנגד חברות ממונפות בפרט. אולם ברור כי ליבת ירידת מחיר אגרות החוב של המשביר נובעת מאמון נמוך של הפעילים בשוק במודל העסקי של החברה.

בתאריך ה-30/11/2011, היום האחרון לתקופת הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי, "בזמן הפציעות" שאחרי תום המסחר בבורסת תל אביב, פרסמה המשביר לצרכן את דו"חותיה הכספיים לרבעון השלישי של שנת 2011. בדרך כלל, כאשר חברות מפרסמות דו"חות כספיים בתזמון שכזה, נהוג להניח כי מדובר בדו"חות כספיים רעים שהנהלת החברה חפצה להצניע. אולם הפעם תמונת המצב אשר השתקפה מן הדו"חות הייתה שונה בתכלית.

חברת המשביר לצרכן השכילה ברבעון השלישי של השנה, רבעון של מחאה חברתית אשר גבה מחיר כבד מרשתות קמעונאיות אחרות, להציג רווחיות תפעולית בארבעה מתוך חמישה מגזרים עסקיים ולצמצם הפסדים במגזר העסקי החמישי אשר הינו מגזר התעופה. זאת על אף העובדה כי חודש החגים התפצל השנה בין הרבעון השלישי והרבעון הרביעי של השנה.

הצמיחה בהכנסות והשיפור ברווחיות התפעולית בחברות ניו-פארם, אופיס דיפו וסיבוס מעודדת, ואילו פעילות בתי הכולבו הינה החוליה היציבה בקבוצה מזה תקופה. ביקורת רבות, וחלקן צודקות, שמע וקרא מר רמי שביט - הרוח החיה מאחורי המשביר לצרכן אודות קדחת המיזמים והעסקאות אשר ביצע ויש בכוונתו לבצע, אולם הפעם מגיע לו לשם שינוי מעט מילים טובות ומנת אשראי נוספת לפני שחורצים את דינו.

אמנם הרווחיות של הפעילויות העסקיות בקבוצה אינה מספקת ובחלקה שבירה, אולם אם אכן מדובר במגמה חיובית בעסקים, אשר החלה ברבעון הנוכחי, יוכל רמי שביט להשיב את אמון השווקים וללעוג לכל אלה שכבר מיהרו להספיד אותו. הדרך לרווחיות פרמננטית משמעותית במשביר לצרכן עדיין ארוכה. זאת על רקע אתגרים עסקיים והאטה כלכלית מתקרבת. אבל אין ספק כי לפחות על בסיס התוצאות ברבעון השלישי של השנה יש למשקיעים באגרות החוב של המשביר לצרכן מקום גדול יותר לאופטימיות.

אנו סבורים כי טוב יעשה רמי שביט אם יחתור לאיתור שותף עסקי שישקיע בהון מניות החברה ויחזק את מבנה ההון של החברה. בדרך זו תאלץ אומנם קבוצת שביט להיפרד מחלק לא מבוטל ממניות הבייבי האהוב שלה. אך תזכה לתנופה מחודשת בשוק ההון אשר תבוא לידי ביטוי בעלייה מהותי במחיר החוב, ותאפשר לחברה להתמודד עם שלל היוזמות העסקיות אותן היא מקדמת.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רוני 08/12/2011 12:21
    הגב לתגובה זו
    זה בחור בשם אורן, בכיר באחת החברות בקבוצה...
  • 3.
    תוהה 08/12/2011 10:39
    הגב לתגובה זו
    כותה יקר, למיטב ידיעתי אייס דיפו אינה משתייכת לקבוצת החברות של רמי שביט, אלא לגאון סחר. אגב, סרט עצוב בפני עצמו. אנא ממך תקן את הדרוש תיקון והקפד להבא.
  • אופיס דיפו (ל"ת)
    המדייק 08/12/2011 22:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משקיע במשביר 08/12/2011 10:19
    הגב לתגובה זו
    אבל זה לא אומר שאני מוכר בלופים. יורשה לי לכתוב שאני מסכים איתו. המשביר הוא הוולמארט או הטארגט של ישראל, ובמשברים כלכליים הרשתות האלה פורחות, בדיוק כמו רמי לוי. ולא לשכוח את חנות הדגל בכיכר ציון בירושלים. אני רכשתי מניות ואגח של המשביר במחירים נמוכים עד מגוחכים, ולדעתי כבר ברבעון ארבע אני אראה רווחים משמעותיים.
  • אני באותו מצב. מקווה שאני לא עושה שטויות :-) (ל"ת)
    אלון 08/12/2011 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מדבר מפוזיציה 08/12/2011 09:20
    הגב לתגובה זו
    כמה כספי פנסיה השחלת שם
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אל על
צילום: דוברות אל על

מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על

אל על מורידה מחירים ועדיין יקרה יחסית לאחרות; לכמה ירדו הרווחים של ענקית התעופה? 

רן קידר |
נושאים בכתבה אל על

מחירי הטיסות בירידה. החזרה של חברות תעופה מייצרת תחרות והמחירים בירידה (טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה). אל על שהיתה מונופול בתקופת המלחמה מיישרת קו ומורידה מחירים, אם כי היא עדיין מעל החברות האחרות. זה היה גם לפני המלחמה, השאלה אם הציבור יבחר בה. חלק גדול מהציבור ממורמר ומחפש סוג של "נקמה" באל על על המחירים הגבוהים. 

אל על הורידה את המחיר לניו יורק לחודשים הקרובים ל-1,040 דולר, ירידה של כ-50%. אפשר להשיג בזול יותר במקומות אחרים. גם הטיסות לאירופה ירדו - טיסה לפריז ב-530 דולר, גם כאן ירידה דרמטית של כ-40% ועדיים יקר לעומת אחרות. עם זאת, צריך לזכור שבאל על מקבלים במחיר אפשרות לכבודה וזה לא נמצא בחברות הלואו קוסט. בפועל, ההפרשים  נמוכים יותר. 

אל על צפויה להיפגע מסיום המלחמה, אבל צריך לזכור שהציבור למרות הכעס-מרמור על המחירים מבין שזו חברת התעופה ש"לקחה" סיכון" והיתה מוכנה לטוס ישראל ולישראל בשעה שכולם עזבו. זה גם מה שיקרה בפעם הבאה, ומכיוון שעדיין קיים חשש מביטול טיסות, נראה שאל על תמלא את מלאי המושבים שלה די מהר, לפחות בחודשים הקרובים, אם כי כאמור במחירים נמוכים יותר. 


אם לוקחים בחשבון ירידת מחירים דרמטית, ירידה בהיקף הטיסות בשל התחרות, מקבלים תוצאות משמעותית פחות טובות לאל על בהמשך. אל על לפני המלחמה היתה בקצב רווחים של קרוב ל-100 מיליון  דולר בשנה, המלחמה הביאה אותה לרווחים של 400-500 מיליון בשנה, והחזרה לשגרה, תוריד אותה למטה, אבל זה צפוי להיות משמעותית מעל 100 מיליון דולר. מחירי הטיסות בהגדרה עולים במקביל להיצע קטן של מושבים. ה-100 מיליון של לפני שנתיים שהוא המייצג, מגיע ל-150-180 מיליון. בדרך אל על הוסיפה לעצמה הון של מיליארד דולר, ולכן כשמסתכלים על השווי היום לעומת השווי לפני המלחמה, צריך לזכור שחלק גדול מעליית השווי מוסבר דרך הרווחים. כשמורידים אותם, מקבלים עליית ערך פחות דרמטית.