כולם ציפו לאביר על סוס לבן, אבל הוא לא בא - מקרה איטליה
בתחילת השבוע נחשפנו בעיתונות הישראלית לתרגום הידיעה בעיתון לה-סטמפה האיטלקי, לפיה הובטח לאיטלקים סיוע בהיקף 400-600 מיליארד אירו על ידי קרן המטבע. הידיעה הובילה לראלי מיידי בשווקים, אך השמחה הייתה מוקדמת.
אמנם מדובר בסכום אדיר, אך יחד עם זאת, זהו סכום שגדול בהיקפו מכלל הנכסים שעמודים לרשות קרן הייצוב האירופית - כ-440 מיליארד אירו, שמתוכם נותרו רק 290 מיליארד אירו בלבד. במידה ואכן יועמד הסכום לרשותה של איטליה, הוא נועד לכסות את כלל צרכי מחזור החוב של זו האחרונה בשנתיים הקרובות, ולפתור אותה מהצורך להסתמך על השוק הפתוח ולשלם ריביות של "שוק אפור". הצהלה בשווקים (בהינתן סוג כזה של סיוע) מובנת ואופיינית לתקופה של מאניה-דפרסיה, בה השווקים מצויים.
להערכתנו, ידיעה מסוג זה היא לא יותר "מברווז עיתונאי" איטלקי, שכמו ידיעות "מודלפות" רבות בחודשים האחרונים, יכנסו לספר ההיסטוריה של 'תוכניות החילוץ והסיוע לפתרון המשבר באירופה שלא התממשו'.
קרן המטבע הבינלאומית (IMF) נוסדה בשנת 1944 בארה"ב, ומונה נציגים מ-187 מדינות שונות. מטרתה המרכזית של הקרן היא להבטיח את יציבות המערכת המוניטארית הבינלאומית, על מנת לאפשר סחר בינלאומי תקין. בעקבות המשבר העולמי האחרון מנדט הקרן הורחב כדי שתוכל לטפל בכלל האספקטים המאקרו כלכליים ופיננסים.
כל מדינה החברה בקרן תורמת את חלקה למשאבי הקרן על בסיס חלקה בסחר העולמי. לפיכך ברור כי עיקר משאבי הקרן מגיע מן הכלכלות הגלובליות הגדולות, בראשן ארה"ב, יפן, סין. סך המכסות הישירות (quotas) העומדות לרשות הקרן מסתכם ב-383 מיליארד דולר. לרשות הקרן אפשרות להגדיל את הקיבולת הכספית שלה על ידי כך שתממש התחייבות להזרמה של הלוואות נוספות על ידי המדינות החברות בהיקף מצטבר של כ-600 מיליארד דולר. קבלת ההחלטות בקרן מתבצעת על ידי מועצת מנהלים המונה 24 מדינות במתכונת המושתת פחות או יותר על העיקרון "בעל המאה הוא בעל הדעה".
אז מדוע מדובר בלא יותר "מברווז"?
ראשית, נציגי קרן המטבע מיהרו להכחיש את הידיעה אודות תוכנית סיוע. הדבר מלמד לדעתנו על האוטנטיות של הידיעה. שנית בחינה של היקף המשאבים העומד לרשות קרן המטבע ומקורות הכסף, מלמדת באופן כמעט מיידי כי לקרן המטבע העולמית אין את המשאבים המדוברים לשם השקת תוכנית סיוע גרנדיוזית שכזו, ועל בסיס הרטוריקה של התורמים העיקריים לקרן, הרי לקרן אין גם את הרצון "להציל את אירופה".
כדי לספק לאיטליה הלוואה של 600 מיליארד אירו, תיאלץ קרן המטבע לרתק את כלל משאביה הקיימים והפוטנציאליים. זאת עוד בלי שניתן יהיה לפתור בעיות של מדינות נוספות, דוגמאת ספרד, ולתמוך במערכת הפיננסית הגלובלית.
קרן המטבע העולמית אינה שחקן חדש בזירת הסיוע למשבר החובות הריבוניים. היא הייתה ותמשיך להיות חלק אינטגראלי חשוב מכל תוכנית סיוע למדינות אירופה. מתוך משאביה, העמידה הקרן בשנים האחרונות 282 מיליארד דולר הלוואות במגוון ערוצי מימון, מתוכם כ-213 מיליארד דולר טרם הועברו למדינות היעד וממתינים למימוש. הלווים הגדולים של קרן המטבע העולמית הינם מדינות ה-GIP: יוון, אירלנד ופורטוגל.
למרות כל האמור, קרן המטבע אינה יכולה להיות "השחקן" אשר יחליף את ממשלות אירופה במלחמה על "הבית". צריך לזכור כי המקור לכספי קרן המטבע הוא מדינות העולם, והמדינות החזקות בעיקר. לפיכך הגדלת היקף הכספים העומדים לרשות קרן המטבע כרוכה בהתגייסות גלובלית של המדינות החזקות שהן המממנות העיקריות של הקרן.
שמות אותם מושיעים אינם חדשים. אולם כמו שהם "גררו רגליים" והסכימו לכל היותר "לנגן כינור שני" למנהיגי אירופה בטיפול במשבר עד כה, כך צפוי להערכתנו גם בהמשך דרך החתחתים בכל הקשור לטיפול במשבר החובות באירופה. תמהיל סיוע המושתת על נוסחא של כ-2/3 משאבים פנים אירופים, אם באמצעות הרחבת קרן החילוץ או הפעלה מסיבית של הבנק המרכזי האירופי, ורק כ-1/3 משאבים חוץ אירופים, הוא התמהיל הצפוי והסביר גם בהמשך.
לכן אנו איננו תולים תקוות רבות "באביר החדש על הסוס הלבן". הלקח שלנו מכל ההתנהלות של המשבר עד כה, כי אין "פתרון קסמים", יש "פתרון סיזיפי" של "הדפסת אירו" ואינטגרציה פיסקאלית מוגברת אירופית המלווה בירידה ברמת החיים באירופה. נכון להיום איש אינו באמת מעוניין לאמץ דרך קשה זו.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- פקידה בביטוח לאומי דרשה להכיר בלחץ כפגיעה בעבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על
אל על מורידה מחירים ועדיין יקרה יחסית לאחרות; לכמה ירדו הרווחים של ענקית התעופה?
מחירי הטיסות בירידה. החזרה של חברות תעופה מייצרת תחרות והמחירים בירידה (טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה). אל על שהיתה מונופול בתקופת המלחמה מיישרת קו ומורידה מחירים, אם כי היא עדיין מעל החברות האחרות. זה היה גם לפני המלחמה, השאלה אם הציבור יבחר בה. חלק גדול מהציבור ממורמר ומחפש סוג של "נקמה" באל על על המחירים הגבוהים.
אל על הורידה את המחיר לניו יורק לחודשים הקרובים ל-1,040 דולר, ירידה של כ-50%. אפשר להשיג בזול יותר במקומות אחרים. גם הטיסות לאירופה ירדו - טיסה לפריז ב-530 דולר, גם כאן ירידה דרמטית של כ-40% ועדיים יקר לעומת אחרות. עם זאת, צריך לזכור שבאל על מקבלים במחיר אפשרות לכבודה וזה לא נמצא בחברות הלואו קוסט. בפועל, ההפרשים נמוכים יותר.
אל על צפויה להיפגע מסיום המלחמה, אבל צריך לזכור שהציבור למרות הכעס-מרמור על המחירים מבין שזו חברת התעופה ש"לקחה" סיכון" והיתה מוכנה לטוס ישראל ולישראל בשעה שכולם עזבו. זה גם מה שיקרה בפעם הבאה, ומכיוון שעדיין קיים חשש מביטול טיסות, נראה שאל על תמלא את מלאי המושבים שלה די מהר, לפחות בחודשים הקרובים, אם כי כאמור במחירים נמוכים יותר.
אם לוקחים בחשבון ירידת מחירים דרמטית, ירידה בהיקף הטיסות בשל התחרות, מקבלים תוצאות משמעותית פחות טובות לאל על בהמשך. אל על לפני המלחמה היתה בקצב רווחים של קרוב ל-100 מיליון דולר בשנה, המלחמה הביאה אותה לרווחים של 400-500 מיליון בשנה, והחזרה לשגרה, תוריד אותה למטה, אבל זה צפוי להיות משמעותית מעל 100 מיליון דולר. מחירי הטיסות בהגדרה עולים במקביל להיצע קטן של מושבים. ה-100 מיליון של לפני שנתיים שהוא המייצג, מגיע ל-150-180 מיליון. בדרך אל על הוסיפה לעצמה הון של מיליארד דולר, ולכן כשמסתכלים על השווי היום לעומת השווי לפני המלחמה, צריך לזכור שחלק גדול מעליית השווי מוסבר דרך הרווחים. כשמורידים אותם, מקבלים עליית ערך פחות דרמטית.