כולם ציפו לאביר על סוס לבן, אבל הוא לא בא - מקרה איטליה
בתחילת השבוע נחשפנו בעיתונות הישראלית לתרגום הידיעה בעיתון לה-סטמפה האיטלקי, לפיה הובטח לאיטלקים סיוע בהיקף 400-600 מיליארד אירו על ידי קרן המטבע. הידיעה הובילה לראלי מיידי בשווקים, אך השמחה הייתה מוקדמת.
אמנם מדובר בסכום אדיר, אך יחד עם זאת, זהו סכום שגדול בהיקפו מכלל הנכסים שעמודים לרשות קרן הייצוב האירופית - כ-440 מיליארד אירו, שמתוכם נותרו רק 290 מיליארד אירו בלבד. במידה ואכן יועמד הסכום לרשותה של איטליה, הוא נועד לכסות את כלל צרכי מחזור החוב של זו האחרונה בשנתיים הקרובות, ולפתור אותה מהצורך להסתמך על השוק הפתוח ולשלם ריביות של "שוק אפור". הצהלה בשווקים (בהינתן סוג כזה של סיוע) מובנת ואופיינית לתקופה של מאניה-דפרסיה, בה השווקים מצויים.
להערכתנו, ידיעה מסוג זה היא לא יותר "מברווז עיתונאי" איטלקי, שכמו ידיעות "מודלפות" רבות בחודשים האחרונים, יכנסו לספר ההיסטוריה של 'תוכניות החילוץ והסיוע לפתרון המשבר באירופה שלא התממשו'.
קרן המטבע הבינלאומית (IMF) נוסדה בשנת 1944 בארה"ב, ומונה נציגים מ-187 מדינות שונות. מטרתה המרכזית של הקרן היא להבטיח את יציבות המערכת המוניטארית הבינלאומית, על מנת לאפשר סחר בינלאומי תקין. בעקבות המשבר העולמי האחרון מנדט הקרן הורחב כדי שתוכל לטפל בכלל האספקטים המאקרו כלכליים ופיננסים.
כל מדינה החברה בקרן תורמת את חלקה למשאבי הקרן על בסיס חלקה בסחר העולמי. לפיכך ברור כי עיקר משאבי הקרן מגיע מן הכלכלות הגלובליות הגדולות, בראשן ארה"ב, יפן, סין. סך המכסות הישירות (quotas) העומדות לרשות הקרן מסתכם ב-383 מיליארד דולר. לרשות הקרן אפשרות להגדיל את הקיבולת הכספית שלה על ידי כך שתממש התחייבות להזרמה של הלוואות נוספות על ידי המדינות החברות בהיקף מצטבר של כ-600 מיליארד דולר. קבלת ההחלטות בקרן מתבצעת על ידי מועצת מנהלים המונה 24 מדינות במתכונת המושתת פחות או יותר על העיקרון "בעל המאה הוא בעל הדעה".
אז מדוע מדובר בלא יותר "מברווז"?
ראשית, נציגי קרן המטבע מיהרו להכחיש את הידיעה אודות תוכנית סיוע. הדבר מלמד לדעתנו על האוטנטיות של הידיעה. שנית בחינה של היקף המשאבים העומד לרשות קרן המטבע ומקורות הכסף, מלמדת באופן כמעט מיידי כי לקרן המטבע העולמית אין את המשאבים המדוברים לשם השקת תוכנית סיוע גרנדיוזית שכזו, ועל בסיס הרטוריקה של התורמים העיקריים לקרן, הרי לקרן אין גם את הרצון "להציל את אירופה".
כדי לספק לאיטליה הלוואה של 600 מיליארד אירו, תיאלץ קרן המטבע לרתק את כלל משאביה הקיימים והפוטנציאליים. זאת עוד בלי שניתן יהיה לפתור בעיות של מדינות נוספות, דוגמאת ספרד, ולתמוך במערכת הפיננסית הגלובלית.
קרן המטבע העולמית אינה שחקן חדש בזירת הסיוע למשבר החובות הריבוניים. היא הייתה ותמשיך להיות חלק אינטגראלי חשוב מכל תוכנית סיוע למדינות אירופה. מתוך משאביה, העמידה הקרן בשנים האחרונות 282 מיליארד דולר הלוואות במגוון ערוצי מימון, מתוכם כ-213 מיליארד דולר טרם הועברו למדינות היעד וממתינים למימוש. הלווים הגדולים של קרן המטבע העולמית הינם מדינות ה-GIP: יוון, אירלנד ופורטוגל.
למרות כל האמור, קרן המטבע אינה יכולה להיות "השחקן" אשר יחליף את ממשלות אירופה במלחמה על "הבית". צריך לזכור כי המקור לכספי קרן המטבע הוא מדינות העולם, והמדינות החזקות בעיקר. לפיכך הגדלת היקף הכספים העומדים לרשות קרן המטבע כרוכה בהתגייסות גלובלית של המדינות החזקות שהן המממנות העיקריות של הקרן.
שמות אותם מושיעים אינם חדשים. אולם כמו שהם "גררו רגליים" והסכימו לכל היותר "לנגן כינור שני" למנהיגי אירופה בטיפול במשבר עד כה, כך צפוי להערכתנו גם בהמשך דרך החתחתים בכל הקשור לטיפול במשבר החובות באירופה. תמהיל סיוע המושתת על נוסחא של כ-2/3 משאבים פנים אירופים, אם באמצעות הרחבת קרן החילוץ או הפעלה מסיבית של הבנק המרכזי האירופי, ורק כ-1/3 משאבים חוץ אירופים, הוא התמהיל הצפוי והסביר גם בהמשך.
לכן אנו איננו תולים תקוות רבות "באביר החדש על הסוס הלבן". הלקח שלנו מכל ההתנהלות של המשבר עד כה, כי אין "פתרון קסמים", יש "פתרון סיזיפי" של "הדפסת אירו" ואינטגרציה פיסקאלית מוגברת אירופית המלווה בירידה ברמת החיים באירופה. נכון להיום איש אינו באמת מעוניין לאמץ דרך קשה זו.
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון
השנתי של 2025
הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.
התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.
מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.
לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.
- משרד האוצר פרסם את מכרז ביטוח הרכב הגדול בישראל לשנת 2026: כ-400 מיליון שקל בשנה
- מכרז הרכב הממשלתי - רשימת הזוכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".
