ניתוח קמפיין

30 שניות של בידור טוב בונות מותג?

אסטרטגית המיתוג עטרה בילר, מזהה את הנונסנס המשובח בפרסומות של שוופס ונהנית מכל רגע: "אין גרם של הגיון אמיתי אבל אין רגע שאינו מצחיק"
עטרה בילר | (11)

Schweppes Drink Different שוופס, כדי להצדיק את מעמדה האקסקלוסיבי בשוק המשקאות המוגזים, יצאה זה מכבר עם הטיעון drink different. טיעון שטוען לבידול בשתי רמות: רמה אחת פשוטה שמדברת על משקה שהוא שונה בתכלית ממתחריו, ורמה נוספת שנופלת על מטבע הלשון think different המדבר על חשיבה רעננה, יצירתית, 'מחוץ לקופסא'. מפה והלאה - חובת ההוכחה היא על שוופס אמנם מגוון טעמיו ומוצריו, למרות שהם באמת ובתמים שונים ממה שהמתחרים נותנים, אין די בהם כדי לבסס את האמירה הגורפת drink different, אמירה שמעוררת ציפיות ומרימה להנחתה מופתית. לכאן נכנס רעיון הליבה של מותג שמתחייב להעניק " differentship על כל צעד ושעל. ואכן, סדרת הפרסומות הקודמת חשפה אותנו לכל מיני אנשים בעלי מוזריות כגון נסיכה מסרט צלבני ששותה עשרות שוופס דייאט או אישה עם בובה שמדברת מהבטן. במקרה ההוא ה different מעורר קנאה בקרב יושבי שולחנות אחרים בבית הקפה שרוצים גם הם לשתות את מה שהמוזרים שותים. הפרסומת לא טרחה לבסס את המניע לקנאה - דבר שהפך אותה לנונסנס מושלם, אבל כזה שהעלה חיוך, ורמז לנו בסב-טקסט שלפעמים כדאי ללכת עם המוזרות שלנו. הסדרה הנוכחית מגבירה את ווליום הנונסנס וה- differenthood. פרסומת בתוך פרסומת. הפרסומת המצוירת מדובבת על ידי אנשים באולפן. כולם שותים שוופס. אין גרם של הגיון אמיתי אבל אין רגע שאינו מצחיק. שני קניבלים שאומרים "מוגה בוגה" וקולוניאלי בריטי עם שוופס בידו מנסים לנהל שיחה. הם מדובבים על ידי שני גברים שחורים לבושי חצאיות ראפיה באולפן הקלטות. הבריטי חושב שהקניבלים רוצים להחליף פירות תמורת שוופס, נוגס בפרי מורעל ומת על המקום. מתיו וגורדון, המדבבים שעושים 'מוגה בוגה' מסתברים כבעלי מבטא בריטי אריסטוקראטי. שני שחורים לבושי חצאיות קש שמדברים בבריטית אצילית זה כבר מצחיק, וכשהם צועדים מהאולפן בהילוך נשי - אז עוד יותר. הם יוצאים מהפריים לא לפני שהם טוענים שהפרסומת שהם דיבבו מגוחכת ומביכה. drink different נסגרת הפרסומת, והצופה המחויך מגרד את הראש ושואל את עצמו WTF? הפרסומת המקבילה מציגה ג'נטלמנים בריטיים מאוירים שמשבחים את השוופס שלהם אגב טקסט מטומטם (makes me want to dance) וחידודים מיותרים - (It s not a couch it is an armchair). המדבבים מסתברים כחבורת קוקנים אשר אגב שתיית שוופס מתארגנים ספונטאנית ללכת לשוק האיכרים כדי לקנות דלעת, אחד מהם בכלל הולך לשחק סקווש (מה קשור?) והאחרון נשאר באולפן בחוסר מעש (לא מצאו לו תפקיד?). כדי להתחקות אחר המשמעות או הפואנטה מוצא עצמו הצופה אומר לעצמו "או הנה הפרסומת הדבילית אבל המאד מצחיקה הזו - אני חייב להבין מה הקטע". צריך אומץ וחוצפה לעלות עם נונסנס משובח חסר פואנטה אבל כזה שאינו נופל ברמתו ממעברון טוב של המונטי פייטון האגדיים ב-Flying Circus. העוצמה של אסטרטגית שוופס היא לתת 30-45 שניות של בידור טוב שלא רק בונה במה שונה ובולטת בתכלית למותג שוופס, אלא מתעלה על שאר הפרסומות בברייק בכך שאין בו שום הגיון פנימי אבל יש בו ריכוז גבוה פי כמה של הומור ובידור למטר רבוע. אולם הפייט האמיתי של פרסומת טובה הוא הפייט שהיא נותנת לתוכן הטלוויזיוני שהופרע. אדם רואה פרסומת כי הוא בעצם צופה במשהו אחר שמרתק אותו. פרסומות בהגדרה הן: "הפרעה בשידור". פרסומת שמצליחה למסור חוויה, ולו לרגע קט, שאינה נופלת מחוויית התוכן, משיגה את מטרתה גם אם מדובר בנונסנס. יצירת אהדה עקבית לפרסום ידועה, מחקרית, כזו שמבשרת את האהדה למותג, דבר שמנבא בסופו של יום - קניה והגדלת נתח השוק.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אחד שעשה איזה קמפיין 09/11/2011 02:18
    הגב לתגובה זו
    אתם יודעים ילדים, אומרים שאנשים ששמים לב לטעויות כתיב הם אנשים קטנים. אנשים שיודעים לשחק עם המילים הם ההיפך, אנשים שיודעים להבדיל בין טעות למשחק מילים הם בטח משהו באמצע אבל זה לא מחקרי. בכל אופן אני רק יכול להציע לכם שבמקום לקטול כל חד שמפרסם פה מאמר, תורידו את הראש קצת ותשאלו את עצמכם, אם אתם כל כך מבינים, וכל כך מבריקים, למה זה לא המאמר שלכם שמפורסם פה? בתור אחד שמכיר גם את עטרה וגם את שני יוצר הקמפיין אני יכול להגיד לכם שמדובר בשני אנשים מהיותר מוכשרים שיש בתעשיי שלנו, אז אולי עטרה לא שמה לב לממשמעות השנייה של הדלעת ואלי שני העתיק את הקטע מפמילי גיי אבל ראבק תנו ריספקט לאנשים, שלפחות לפי הבחירה של אייס, שאותו אתם כנראה מעריכים כי אתם גם קוראים אותו וגם בוחרים להגיב ולהגן על תוכנו, לפחות לפי הבחירה שלו הוא מצא לנכון לתתת להם את הבמה. אולי אם תתרכזו במה שטוב גם אתם תלמדו איך מגיעים לפרסם פה מאמר ואיך מרימים וחשוב מכך, מוכרים ללקוח, קמפיין כל כך יצירתי, בולט ושונה.
  • 8.
    נמרוד 08/11/2011 10:39
    הגב לתגובה זו
    כשהצופה משועשע ואפילו אומר למשפחתו "שקט, זאת הפרסומת של שוופס", הם הצליחו. שאותו אדם יגיע צמא לפיצוציה, הוא יראה את הבקבוק של שוופס, יחייך ויקח את הבקבוק - הם הצילחו עוד יותר. הוא לא סתם לקח את הבקבוק, הוא חייך ולקח את הבקבוק, משהו שמותגים רבים בעולם מתים להיות שם.
  • 7.
    קול המפרסם 07/11/2011 00:36
    הגב לתגובה זו
    הפרסומות שלעצמן הן יצירת אומנות משעשעות מהנות עם קסטינג מצוין אבל מה , הן לא יוצרות שום בידול ,שום ייחוד ושום דחיפה לשתות שוופס . גם ההבטחה drink different היא הבטחה בעלמא . בקיצור אחלה פרסומת ,אבל מפספסת בקילומטר.
  • נמרוד 08/11/2011 10:42
    הגב לתגובה זו
    עושה את ההבדל. את הבידול שלך. את תקועה בספרי "מבוא לפרסום" שנת 80. החוסר מסר הוא המסר במקרה הזה ולכן אנשים מחכים לפרסומת הזו כמו שהם מצפים לכוכב נולד. בפיצוציה הלקוח יחייך ויקח את המותג. משהו שאפילו קוקה קולה לא יכולה לעשות.
  • הלקוח מחייך כשהוא רואה שזה 1+1 (ל"ת)
    עאלק דיפרנט 09/11/2011 09:11
  • 6.
    עטרה עושה רושם שאת לא מבינה בפרסום... (ל"ת)
    נימאס מעטרה 06/11/2011 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    1- אתה אידיוט, אבל באמת (ל"ת)
    06/11/2011 13:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא מקורי 06/11/2011 13:15
    הגב לתגובה זו
    http://www.youtube.com/watch?v=itB5EWW55CA
  • 3.
    יש לך חוש הומור של מורה ללשון. (ל"ת)
    רוברטו ייצוג אומנים 06/11/2011 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה משחק מילים. סקווש הוא סוג של דלוע (ל"ת)
    קצת אנגלית 06/11/2011 12:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גיברת, את חופרת! (ל"ת)
    ערן 06/11/2011 12:01
    הגב לתגובה זו
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים ביולי - מה הצפי והאם הריבית תרד?

לקראת מדד יולי שיתפרסם מחר: כמה ישפיע שכר הדירה ואיך זה ישפיע על החלטת הריבית בשבוע הבא?

תמיר חכמוף |

מחר בשעה 14:00 יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, נתון שצפוי להמשיך לרכז תשומת לב מצד המשקיעים ובכלל הציבור הרחב שהמדד משפיע עליו באופן ישיר - המחירים בסופר, הריבית על ההלוואות, ההצמדה על הלוואות, משכנתאות ועוד. המדד גם משפיע על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב יביא לדחייה של הורדת הריבית.   

בחודשים האחרונים נרשמה מגמת ירידה ביריבת, אבל בחודשיים האחרונים היא עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%. הצפי כעת הוא לעלייה חודשית של 0.3%-0.5%, בהובלת סעיפי השכירות, הנופש והטיסות, כאשר חלק מההשפעה יקוזז על ידי ירידות עונתיות בלבוש ובהנעלה.

מה צופים האנליסטים

קונסנזוס התחזיות הוא כ-0.4%. בלידר שוקי הון מצביעים על צפי של כ-0.4%, עם אפשרות ל-0.3%, כאשר עיקר הדחיפה כלפי מעלה מגיעה מסעיפי נופש, טיסות ודיור, מול ירידה עונתית בלבוש והנעלה. לגישתם,  במידה והמדד יהיה בטווח 0.3%-0.4%, הקצב השנתי יתכנס לכ-3.1%, אם כי לגישת כל הכלכלנים, קצב האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים יירד משמעותית. במיטב מציבים את תחזית יולי על 0.5% וממשיכים לראות, אינפלציה של 2.3% ב-12 החודשים הקרובים.

בצד התורמים לעלייה במדד יולי, מחירי השכירות (סעיף הדיור), נופש בישראל וטיסות לחו״ל, סעיפים עונתיים מובהקים. האנליסטים מדגישים כי אלה צפויים להוביל את המדד, כשחלק מההשפעה תקוזז על ידי ירידות בהלבשה ובירקות. בצד המאקרו הרחב: סקרי עסקים מצביעים על ירידה בשיעור החברות שמתכוונות לייקר מחירים, מה שתומך בהאטה הדרגתית באינפלציה בהמשך המחצית. עם זאת, צריך להדגיש כי תיתכן הפתעה מבחינה זו שכן מחירי הדירות יורדים כבר מספר חודשים וזה אמור להוביל לקיפאון או לירידה בקצב העלייה בשכר הדירה. אלא שבהמשך לכך שאלפי משפחות נותרו בלי דירה בעקבות המלחמה ונאלצו אחרי טווח מסויים לחזור לשוק כשוכרים, אלא שאז נוצרו עודפי ביקוש גדולים והמשכירים ניצלו זאת לעליית מחירים משמעותית מאוד. באזורי הפגיעה נרשמו עליות משמעותיות בשכר הדירה וזה ישפיע על מדד שכר הדירה, אם כי, זה הורגש בהדרגה, ולאחר שהמפונים חזרו מבתי המלון. 

ומכאן, שמצד אחד השכר דירה בכיוון מטה, אבל יש קפיצה של מחירים במקומות מסוימים בגלל המלחמה, השאלה איך הלמ"ס ימדוד את הקפיצה הזו.  

מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים ביולי - מה הצפי והאם הריבית תרד?

לקראת מדד יולי שיתפרסם מחר: כמה ישפיע שכר הדירה ואיך זה ישפיע על החלטת הריבית בשבוע הבא?

תמיר חכמוף |

מחר בשעה 14:00 יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, נתון שצפוי להמשיך לרכז תשומת לב מצד המשקיעים ובכלל הציבור הרחב שהמדד משפיע עליו באופן ישיר - המחירים בסופר, הריבית על ההלוואות, ההצמדה על הלוואות, משכנתאות ועוד. המדד גם משפיע על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב יביא לדחייה של הורדת הריבית.   

בחודשים האחרונים נרשמה מגמת ירידה ביריבת, אבל בחודשיים האחרונים היא עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%. הצפי כעת הוא לעלייה חודשית של 0.3%-0.5%, בהובלת סעיפי השכירות, הנופש והטיסות, כאשר חלק מההשפעה יקוזז על ידי ירידות עונתיות בלבוש ובהנעלה.

מה צופים האנליסטים

קונסנזוס התחזיות הוא כ-0.4%. בלידר שוקי הון מצביעים על צפי של כ-0.4%, עם אפשרות ל-0.3%, כאשר עיקר הדחיפה כלפי מעלה מגיעה מסעיפי נופש, טיסות ודיור, מול ירידה עונתית בלבוש והנעלה. לגישתם,  במידה והמדד יהיה בטווח 0.3%-0.4%, הקצב השנתי יתכנס לכ-3.1%, אם כי לגישת כל הכלכלנים, קצב האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים יירד משמעותית. במיטב מציבים את תחזית יולי על 0.5% וממשיכים לראות, אינפלציה של 2.3% ב-12 החודשים הקרובים.

בצד התורמים לעלייה במדד יולי, מחירי השכירות (סעיף הדיור), נופש בישראל וטיסות לחו״ל, סעיפים עונתיים מובהקים. האנליסטים מדגישים כי אלה צפויים להוביל את המדד, כשחלק מההשפעה תקוזז על ידי ירידות בהלבשה ובירקות. בצד המאקרו הרחב: סקרי עסקים מצביעים על ירידה בשיעור החברות שמתכוונות לייקר מחירים, מה שתומך בהאטה הדרגתית באינפלציה בהמשך המחצית. עם זאת, צריך להדגיש כי תיתכן הפתעה מבחינה זו שכן מחירי הדירות יורדים כבר מספר חודשים וזה אמור להוביל לקיפאון או לירידה בקצב העלייה בשכר הדירה. אלא שבהמשך לכך שאלפי משפחות נותרו בלי דירה בעקבות המלחמה ונאלצו אחרי טווח מסויים לחזור לשוק כשוכרים, אלא שאז נוצרו עודפי ביקוש גדולים והמשכירים ניצלו זאת לעליית מחירים משמעותית מאוד. באזורי הפגיעה נרשמו עליות משמעותיות בשכר הדירה וזה ישפיע על מדד שכר הדירה, אם כי, זה הורגש בהדרגה, ולאחר שהמפונים חזרו מבתי המלון. 

ומכאן, שמצד אחד השכר דירה בכיוון מטה, אבל יש קפיצה של מחירים במקומות מסוימים בגלל המלחמה, השאלה איך הלמ"ס ימדוד את הקפיצה הזו.