ח"כ כרמל שאמה בכנס השמאים: "אנחנו בסוג של עיוות - המחירים יירדו בצורה ברורה בשנה הבאה"

שאמה דיבר בכנס השנתי של ארגון שמאי המקרקעין בישראל במלון דן אילת: "טבען של בועות הוא שהן מוכחשות עד שהן מתפוצצות, כי הן משרתות סקטורים מסוימים"
דסק נדל"ן |

ח"כ כרמל שאמה פתח אמש את כנס השמאים השנתי באילת.

לדברי שאמה, "אנחנו צפויים לראות ירידות מחירים בטווח של השנה הקרובה". בנוסף, התייחס ח"כ שאמה לתיקון 84 בחוק התכנון והבנייה: "תיקון 84 גם אם אינו מושלם הוא עדיף על המצב הקודם שבו הרבה שמאים היו נתונים לחסדי ראש העיר ותיפקדו יותר כחייטים מאשר שמאיים ותפרו שומות לפי מידת קרבת הלקוח לשלטון".

שאמה דיבר בכנס השנתי של ארגון שמאי המקרקעין בישראל במלון דן אילת. ח"כ שאמה שימש כיו"ר ועדת המשנה לרפורמה במנהל מקרעי ישראל והינו שמאי מקרקעין. בדבריו התייחס ח"כ שאמה למחירי הדירות בישראל, לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, ליוזמתו בנושא מס רכישה לדירות שניות, ולתיקון 84 לחוק התכנון והבניה.

"לא הגיוני שבמדינת ישראל תצטרך משפחה לשעבד 68 משכורות לדירה בעוד שבשיא הבועה בארה"ב נדרשו 56 משכורות לעניין", אמר שאמה. אנחנו בסוג של עיוות, והמחירים בשנה הבאה - בעיקר לקראת סוף השנה - לא יחזיקו מעמד וירדו בצורה ברורה. כבר היום שוק השכירות מתחיל להישבר. הוא לא שוק לוהט כבעבר גם מניית אפריקה ישראל נהנתה מהיצע וביקוש ועליות מחירים ומחזורים של מאות מיליונים מדי יום. כל זה בשוק שנראה משוכלל ואנליסטים וחוות דעת וצפי ורוד לעתיד. מי שדיבר על ירידות נחשב לרואה שחורות, כי מי חשב שהמניה תתרסק בעשרות רבות של אחוזים? אבל זה טבען של בועות: הן מוכחשות עד שהן מתפוצצות, כי הן משרתות סקטורים מסוימים".

לגבי תיקון 84 לחוק התכנון והבניה, אמר שאמה כי"המצב טרם תיקון החוק פגע במעמד ובאינטרס של השמאים אכן ישנם קולות שטוענים שהתיקון לחוק פגע בפרנסה של השמאים אך שמעמידים זאת ביחס לאינטרס הציבורי והשקיפות האינטרס הציבורי גובר. תיקון 84 גם אם אינו מושלם הוא עדיף על המצב הקודם שבו הרבה שמאים היו נתונים לחסדי ראש העיר ותיפקדו יותר כחייטים מאשר שמאיים ותפרו שומות לפי מידת קרבת הלקוח לשלטון. אני בהחלט מוכן לקדם ולשקול מספר שינויים שהועלו לריכוך תיקון החוק ולנושאים שייסעו לשמאים אך בלי לפגוע באינטרס הציבורי הרחב".

בהקשר להצעתו של שאמה להעלות את מס הרכישה ל-7.5% לדירות שניות, אמר שאמה:"נכון להיום, 50% מעסקאות המכירה זה משקיעים כשעד לא מזמן חלקם של אלה בעסקאות מכירה של דירות עמד על רבע. זה אומר שזוגות צעירים ומשפרי דיור נדחקים החוצה, ואת מקומם תופסים משקיעים. דירה זו השקעה טובה למשק, אבל לא ברגע שזה בא על חשבון אלה שצריכים אותה לצורך הבסיסי, שזה מגורים. הצעתי מבקשת להטיל מס זמני למשך שנתיים על המשקיעים. צריך להתייחס לזה כאל משהו מהיר, ישר לתוך הווריד, שיצנן את השוק ויעביר בחזרה למשפרי הדיור ולזוגות הצעירים 4,000 דירות בכל שנה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

ההשפעה על יוקר המחיה עוברת דרך הקופה של העסק

הארנונה היא מס עירוני, אבל היא מתנהגת כמו עלות תפעולית לכל דבר. כשחיוב לעסק עולה, הוא מתחיל בבעל הנכס או בשוכר, וממשיך לתמחור שירותים ומוצרים. מתוך הסכום הכולל של הבקשות, 45-50 מיליון שקל צפויים להגיע מהמגזר העסקי. בתוך הסכום הזה, חלק משמעותי נופל על עסקים קטנים, שמרכיבים סביב 50% מהמגזר, ולכן אצלם מורגשת חלק גדול מההתייקרות בתוך החיוב העסקי הכולל. בתקופה של האטה כלכלית ולחץ על רווחיות, זו הוצאה שקשה לספוג בלי לחפש איפה להחזיר כסף. כפי שפורט בביזפורטל - מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


ברמה הרחבה יותר, אם חלק מהבקשות יקבלו אישור בפועל, מדברים על עלייה ממוצעת של 6.6% בשנת 2026. במבט של שנתיים מתקבלת קפיצה מצטברת של מעל 11%, ובמגזר העסקי מצביעים על רמה גבוהה בכ-30% מהממוצע האירופי. במקביל, ערים כמו ראשון לציון, חולון והרצליה מבקשות העלאות גורפות שמוצגות כמימון לפרויקטי תשתית גדולים כמו המטרו, עם תוספת של 3-4% מעבר למה שכבר על השולחן.

הדיון סביב הסמכויות והמסלולים החריגים נשאר פתוח, בין היתר סביב האפשרות להרחבת מרחב הפעולה של העיריות באופן שמייצר קפיצות של 10% ומעלה במקומות מסוימים. כל עוד הקו של המדינה נשען על אישורים בעיקר לרשויות שמציגות מצוקה או מהלך מובנה, הפערים בין ערים ושכונות נשארים חלק מהסיפור, יחד עם השאלה מי מצליח להביא הצדקה שמתקבלת בירושלים.