פישר מתעקש: "אין בועת נדל"ן, עליית מחירי הדיור נובעת מהוזלת המשכנתאות"

פרופ' סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, אמר את הדברים בהרצאה במועדון העסקי של לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון. נשיא הלשכה, גד שפר, קרא לממשלה לבלום את תהליך ההתכנסות של העשייה הכלכלית בת"א
דסק נדל"ן |

מחיריהן הגבוהים של דירות בישראל אינם מבטאים בועת נדל"ן אלא רק עליית מחירים שהיא תוצאה של הורדת הריבית והוזלת המשכנתאות, כך אומר נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר.

"הריבית הנמוכה מוזילה משכנתאות ומעודדת אלטרנטיבות השקעה כדוגמת רכישת בתים. זוהי לא בועה", כך אמר בהרצאה במועדון העסקי של לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון פרופ' פישר. הנגיד הוסיף כי אינו צופה גל שני של המשבר העולמי, אך ההסתברות לגל שני כזה "אינה אפס" כלשונו.

הוא ציין כי המדיניות של ממשלות ובנקים בעולם הביאה לחזרה לצמיחה מהר מכפי שציפו, אך, להערכתו, היציאה מהמיתון לא תהיה חדה כפי שהייתה היציאה ממצבי מיתון בעבר וודאי לא בשיעורי הצמיחה אליהם חזרו מדינות באסיה (8% בסין ו-7% בהודו).

פרופ' פישר התייחס גם למצב הכלכלי בצפון הארץ וייחס את האבטלה החריפה יותר בצפון (9.3% לעומת ממוצע ארצי של 8% ו-7% במרכז הארץ) לשיעור ההשתתפות הנמוך בכוח העבודה במשק. בארץ כולה שיעור ההשתתפות בכוח העבודה הוא 63% ואילו בצפון 52% בלבד. הבדל זה, לדבריו, משפיע על כלכלת הצפון, והוא מושפע משיעור ההשתתפות הנמוך במגזר הערבי בכוח העבודה במשק, בעיקר בקרב הנשים במגזר זה. הוא ציין עוד כי הקיצוץ בקיצבאות הצליח להעלות את שיעור ההשתתפות בכוח העבודה. במגזר הערבי עלתה ההשתתפות בשנתיים האחרונות ב-4%,והדבר השפיע על ירידה בשיעור העוני במגזר זה.

לפי האומדנים של בנק ישראל המשק הישראלי לא יצמח בשנה הנוכחית. התחזית לשנה הבאה היא לצמיחה של 2.5%. זאת, כשחלק מהחזאים צופים צמיחה גבוהה מ-3%. פישר התייחס אף לאירעיות ולאי הוודאות במשק. "בעבר ניסינו לשלוח רמזים על ההחלטות העתידיות (של הריבית) אך בגלל השינויים התכופים יחסית במשק, בכל המקרים הללו ראינו שהמציאות כבר שונה מזו שהיתה ביום שבו שלחנו את הרמז".

נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, גד שפר, קרא לממשלה לבלום את תהליך ההתכנסות של העשייה הכלכלית בתל אביב, "תהליך מזיק לכלכלת הצפון ומסוכן לכל המשק", לדבריו. הוא קרא עוד לאנשי הכלכלה בצפון לפעול בצוותא לביסוס מרכז כלכלי צפוני שיהווה משקל נגד שיאזן את התכנסות העשייה הכלכלית במרכז. "אנחנו עדים היום למדינה שעיקר פעילותה כבר לא 'בין חדרה לגדרה' כפי שהגדירו פעם, אלא בין נתניה לאשדוד".

מחירי הדירות הזולות והיקרות ביותר בנתניה - אתר "זזים"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".