פצצה גרעינית (X)
פצצה גרעינית (X)

כך מפתחים פצצה גרעינית; תוך כמה שנים איראן יכולה להגיע לגרעין ומה באמת יכול לעצור אותה?

איך מדינה מגיעה לנשק גרעיני, מה המשאבים הנדרשים, מי הצליח בעבר, ומהם האמצעים שיכולים למנוע את התרחיש המסוכן הזה?

עמית בר | (10)

השאלה הכי חשובה שנשאלת עכשיו בישראל היא - האם הגרעין האיראני חוסל? התשובה לא ברורה - ממשל טראמפ וגם אצלנו אומרים שזו מכה ניצחת לאתרי הגרעין, אבל באופן לא רשמי מדברים על מכה לתוכנית הגרעין, אך ממש לא חיסול. תוכנית הגרעין פרוסה על פני מספר אתרים, לא בטוח שכולם ידועים וגם על מספר רב של יכולות כלים וחומרים. לא ברור איזה יכולות נפגעו ואיזה לא , וכמה חומרים נשארו. כן ברור שהאורניום לא הושמד לחלוטין, גם לא הצנטריפוגות. אז כן עיכוב, אפילו משמעותי, אבל לא חיסול. וזה מעלה שאלות נוספות - כמה זמן בכלל לוקח לפתח פצצת אטום, מה באמת צריך בשביל זה, האם אפשר למנוע פצצת אטום ממדינות שרוצות ומה באמת החסמים?  

נתחיל בכך שהחזקה בנשק גרעיני היא חשובה למדינות רבות בעיקר ככוח הרתעה. לא בטוח שאיראן עושה זאת מהסיבה הזאת. איראן מצהירה על כוונתה להשמיד את מדינת ישראל. יש בעולם 9 מדינות שמחזיקות ביכולת גרעינית, זה עולם מסוכן, מדובר על פצצה ששימוש בה הוא אסון ענק לאנושות ולסביבה. פצצה גרעינית יכולה להשמיד עיר שלמה בתוך שניות, לגרום למאות אלפי הרוגים ולפגיעות קרינה ארוכות טווח. השימוש היחיד שנעשה בה היה על ידי ארצות הברית נגד יפן במלחמת העולם השנייה, בערים הירושימה ונגסאקי, מה שגרם למותם של למעלה מ־200 אלף בני אדם ולסיום המלחמה. האמריקאיים אגב פיתחו את הפצצה במלחמת העולם השנייה במסגרת פרויקט מנהטן בתוך 3 שנים בלבד. 


פיתוח פצצה גרעינית הוא תהליך מורכב, הדורש ידע מדעי מתקדם, תשתית תעשייתית, משאבים כלכליים עצומים, וגישה לחומרי גלם אסטרטגיים. במדינות רבות מדובר בפרויקט לאומי שנמשך שנים ודורש שיתוף פעולה בין מוסדות ממשלתיים, צבאיים, אקדמיים ותעשייתיים. כדי להתחיל תוכנית כזו, מדינה נדרשת לשלושה מרכיבים עיקריים: חומר בקיע, ידע טכנולוגי ויכולת שיגור מבצעית.


הצורך באורניום

במרכז הפיתוח עומדים חומרים כמו אורניום-235 ופלוטוניום-239. אורניום טבעי מכיל רק כ-0.7% U-235, ולכן יש להעביר אותו תהליך העשרה אינטנסיבי, לרוב בצנטריפוגות מהירות, עד לריכוז של כ-90%. פלוטוניום-239 נוצר בתוך כורים גרעיניים ואז מופרד באמצעות תהליך כימי הנקרא "ריפרוססינג". עבור פצצה אחת, הכמות הנדרשת של אורניום מועשר היא כ-50 קילוגרם, אך כאשר משתמשים במשתקפים, חומרים שמחזירים נויטרונים פנימה, ניתן להקטין את הכמות. עבור פלוטוניום הכמות הנדרשת אף נמוכה יותר, כ-10 קילוגרם בלבד.

לאחר רכישת החומר הבקיע, יש לתכנן את מנגנון הפיצוץ. קיימות שתי שיטות עיקריות לפצצות ביקוע: שיטת "אקדח" שבה שתי מסות תת-קריטיות נורות זו לתוך זו, ושיטת "דחיסה" שבה חומר הנפץ יוצר גל הדף סימטרי הלוחץ את החומר הבקיע עד למסה קריטית. 

שיטת הדחיסה היא הקשה יותר לביצוע, אך יעילה יותר. פצצות תרמונוקלאריות, המכונות גם פצצות מימן, משתמשות בפצצת ביקוע כפלטפורמת הדלקה לתגובה גרעינית משנית המבוססת על מיזוג בין איזוטופים של מימן (כמו דויטריום וטריטיום), ומסוגלות להשיג עוצמה גבוהה פי מאות.

תהליך הבנייה דורש דיוק הנדסי ברמה גבוהה. יש לפתח חומרי נפץ מדויקים, לשלב אלקטרוניקה מתקדמת, לוודא אמינות של מערכת ההפעלה ולבצע בדיקות מדמה, ולעיתים גם ניסויים תת-קרקעיים. 

קיראו עוד ב"בארץ"

לצד הפיתוח הגרעיני עצמו, יש לפתח גם מערכת משלוח - מטוסים מתקדמים, טילים בליסטיים בין-יבשתיים, טילי שיוט, ואף צוללות נושאות טילים. מערכות אלה דורשות השקעה נוספת בטווח של מיליארדי דולרים.


כמה זמן לוקח לפתח פצצת אטום? וכמה זה עולה?

אם נבחן את ההיסטוריה, נוכל לראות שמדינות שונות הגיעו לנשק גרעיני בפרקי זמן משתנים. ארצות הברית השלימה את פרויקט מנהטן בתוך כשלוש שנים, תוך השקעה חסרת תקדים של משאבים. ברית המועצות הצליחה לפתח נשק תוך ארבע שנים,  בסיוע מודיעין. בריטניה נזקקה לחמש שנים, צרפת וסין כארבע עד שש, והודו ופקיסטן במאמץ מתמשך של כעשור וחצי. ישראל, לפי הערכות (אין אישור רשמי שאנחנו מחזיקים בפצצה), פיתחה יכולת גרעינית מבצעית כבר בסוף שנות ה-60, תוך שמירה על מדיניות עמימות מוחלטת.

עלות פיתוח תוכנית גרעין נעה בין 10 ל-25 מיליארד דולר, תלוי ברמת ההתחלה - וזה אולי המחסום הגדול ביותר. במדינה כמו איראן כדי לפתח פצצת אטום צריך לוותר על אוכל לאנשים. את המשטר זה פחות מעניין, אבל עלויות הגרעין לצד עלויות התמיכה בחיזבאללה ובפרוקסי מסביב שהוכחו כבזבוזי כספים מצד האיראנים עשויים להוביל את הציבור האיראני להבנה שהכספים שהושקעו הם על חשבונם ולהוביל אותם לנסות למנוע השקעות נוספות. על פניו, החסם הכלכלי הוא מאוד דומיננטי והוא יכול לעצור או לעכב את הדרך לפצצה. 

בכל מקרה, אם יש תשתית אזרחית קיימת (ה שנקרא - גרעין אזרחי), כמו במקרה של יפן או גרמניה, הזמן והעלות פוחתים. לא מדובר רק בכסף. פיתוח כזה מחייב גם החלטה פוליטית נחושה, מדענים מיומנים, מנגנוני אבטחה, ולפעמים גם גישה לידע טכנולוגי זר, בין אם בשיתוף פעולה ובין אם באמצעות ריגול.

יש תשע מדינות שמחזיקות רשמית בנשק גרעיני: ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה, הודו, פקיסטן, ישראל (לפי הערכות), וצפון קוריאה. כמות ראשי הנפץ שברשותן משתנה - מרוסיה עם כ-6,000, ועד לישראל עם 80–100 לפי מקורות זרים. חלק מהמדינות מחזיקות גם בפצצות מימן ומערכות שיגור מתקדמות במיוחד.

המערכת הבינלאומית מנסה למנוע הפצה של נשק כזה. הסכם ה-NPT משנת 1968 מבטיח שרק חמש מדינות יוכלו להחזיק בנשק גרעיני, ושהיתר יוותרו ללא, וזה בתמורה לסיוע אזרחי בפיתוח אנרגיה גרעינית. סוכנות סבא"א מפקחת על מתקנים ברחבי העולם, ומדינות מפרות עלולות לסבול מסנקציות, מתקפות סייבר או אפילו חבלה פיזית. במקביל, יש מאמצים דיפלומטיים,  למשל הנסיונות להגיע להסכמים עם איראן, אך המאמצים האלו במקרים רבים לא מביאים לתוצאה המיוחלת. איראן התקדמה לפצצה והיתה רגע לפני יכולת מושלמת, למרות ההסכמים בעבר. 


שאלות ותשובות על פצצה גרעינית

מהם החומרים הדרושים לפצצה גרעינית?

נדרשים אורניום מועשר לרמה גבוהה (U-235) או פלוטוניום-239. חומרים אלו מצריכים תהליכים תעשייתיים מורכבים להפקה.

כמה עולה לפתח נשק גרעיני?

בין 5 ל-25 מיליארד דולר, תלוי במצב ההתחלתי של המדינה ובשיטות הפיתוח. תוכנית גרעין סמויה יקרה יותר בשל צורך בהסתרה.

כמה זמן לוקח לפתח נשק גרעיני?

בין 3 ל-15 שנים, בהתאם לתנאים הטכנולוגיים, פוליטיים, ומשאבים זמינים. מדינות כמו הודו או צפון קוריאה לקחו מעל עשור.

מי המדינות הגרעיניות כיום?

9 מדינות: ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה, הודו, פקיסטן, ישראל (לא מוצהר) וצפון קוריאה.

מהן הדרכים למנוע התפשטות גרעינית?

פיקוח סבא"א, סנקציות כלכליות, מניעת גישה לטכנולוגיה, לחץ דיפלומטי ולעיתים פעולות מבצעיות או חשאיות.

האם כסף הוא הגורם המרכזי?

לא רק. נדרשת תשתית מדעית, גישה לחומרים, סבלנות פוליטית, ומנגנון ביורוקרטי שלא חושף את התוכנית. מדינות עשירות כמו גרמניה או יפן לא מחזיקות נשק גרעיני למרות היכולת.

האם מדינה יכולה לרכוש פצצה ממדינה אחרת?

באופן רשמי – לא. ההסכם למניעת הפצה גרעינית (NPT) אוסר על כך, ויש פיקוח בינלאומי. אך יש דוגמאות לחשד בהעברת טכנולוגיה, כמו בין פקיסטן לצפון קוריאה.

האם אפשר לפרק נשק גרעיני?

כן, אך נדרש תהליך מדוקדק לפירוק הבטיחותי של החומר, ניטרול נפצים, ובקרה בינלאומית על שאריות החומר הגרעיני.

האם פצצה גרעינית אפשר לשגר בכל דרך?

לא. יש מגבלות משקל, טווח ודיוק. לכן מושקעים משאבים עצומים בהתאמת פלטפורמות – טילים בליסטיים, צוללות, מטוסים וטילים טקטיים.

מה הסיכון בזליגת ידע גרעיני?

גבוה. מדענים, מידע או דגמים עלולים לעבור לגורמים עוינים. זו הסיבה שמודיעין נגדי פועל באינטנסיביות במעקבים על תנועות מדעיות.

האם יש דרך לנטר מראש ניסוי גרעיני?

כן, קיימות מערכות ססמיות ואינפרה־אדומות עולמיות שמזהות כל פעילות חריגה באדמה, באוויר או ברמות קרינה.

מה ההשלכות של שימוש בפצצה גרעינית כיום?

השלכות הרסניות: מוות המוני, פגיעה סביבתית, בידוד בינלאומי ואובדן שליטה אזורית. זו הסיבה שמדינות שומרות על הנשק כהרתעה בלבד.


תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מה שחשוב זה הידע ולאיראנים יש אותו (ל"ת)
    אנונימי 30/06/2025 11:44
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    זול ופשוט לקנות פצצה מוכנה תמיד יש מי שימכור (ל"ת)
    עושה חשבון 30/06/2025 08:59
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עוד כתבה שנכתבה עי AI (ל"ת)
    בן 30/06/2025 08:28
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בא 30/06/2025 03:52
    הגב לתגובה זו
    הם לא יפסיקו וגם אנחנו.
  • 5.
    אנונימי 30/06/2025 01:27
    הגב לתגובה זו
    הם שמרו במקומות שונים כמויות של חומר מועשר הם פיזרו בסודיות מוחלטת.יום אחד יודעעו שיש פצצה.בהפתעה.כנראה שיותר מהר ממה שחושבים.השאלות הגדולות א.טיל אחד שמשוגר מיורט האם הוא מתפוצץ.ב.במידה ומשגרים צבר טילים שרק אחד הוא גרעיני האם יעבור ג.במידה וחדר והתפוצץ בים או באויר האם התגובה של האמריקאים תהיה השמדת איראן או אם לישראל יש האם ישראל תשמיד.
  • 4.
    כריש 30/06/2025 00:36
    הגב לתגובה זו
    מי יתן להם תפסיקו להפחיד תם הטכס
  • 3.
    ואת קטאר ואת סעודיה ואת כוויית ואת פוטין אורבן מלוני ולה פאן (ל"ת)
    Jesus you to 29/06/2025 23:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חברים של קים סין ופקיסטן 29/06/2025 23:49
    הגב לתגובה זו
    מדינה תחת איום קיומי יותר מבעבר נפרצה החומה אלפי טילים בליסטיים אין פחד אין צדק ומשפט בעולמו קדוש החלו לארוז ולהיפרד איש מרעהו לשלום באהבה גדולה מיטב המחלצות וסעודה דשנה.
  • מי היתה המורה שלך ביסודי (ל"ת)
    אנונימי 30/06/2025 10:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איממממא לה (ל"ת)
    באבא יאגה 29/06/2025 23:22
    הגב לתגובה זו
חיילים סייבר 8200
צילום: דובר צהל

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת

השוק גואה, האפליקציות זמינות - ומחנות צה"ל הופכים לזירות של  מסחר ואמביציה; גם החיילים שחוזרים מהקרב משקיעים-מהמרים בשווקים; בינתיים כולם מרוויחים
ענת גלעד |
נושאים בכתבה חיילים בורסה

יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.

במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן. 

בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי. 

נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".

 חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם

הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.

אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.