מיום ראשון: שביתה גם באוניברסיטאות
סטודנטים רבים עוד מתמודדים עם השלכות השביתה של השנה שעברה, וגם שנת הלימודים תשס"ח לא תיפתח כסדרה: אנשי הסגל האקדמי הודיעו כי בעקבות כישלון פגישתם עם נציגי האוצר לא יחלו הלימודים באוניברסיטאות במועד המתוכנן. לאחר רצף פגישות ללא הסכמה, לא מתוכננת פגישה נוספת לסוף השבוע. עם ועד ראשי האוניברסיטאות הגיעו אנשי ראש הממשלה להסכמה לגבי העברת התקציבים: "עקרונית שנת הלימודים תיפתח".
במהלך המשא ומתן הקדחתני, שהתנהל בשעות האחרונות בירושלים בין אנשי הממונה על השכר באוצר לבין ראשי הסגל האקדמי הבכיר, סירבו אנשי האוצר לפצות את המרצים ולהכיר בתביעתם לתוספת על שחיקת שכרם מאז שנת 2001.
תגובת המרצים לא אחרה לבוא: "לצערנו לא נותרה לנו ברירה אחרת מלבד לשבות", אמרו ראשי הסגל האקדמי.
המחלוקת בין שני הצדדים ידועה זה זמן רב, וגם אתמול הסתיימה הפגישה בכישלון. "חבל שהם לא לוקחים אותנו ברצינות", אמר פרופ' צבי הכהן, ראש הסגל האקדמי. מאז יום שלישי ניהלו אנשי הממונה על השכר באוצר מספר פגישות עם ראשי הסגל האקדמי, כאשר בשתיים מהם נכחה שרת החינוך תמיר.
ראשי הסגל האקדמי הבכיר דורשים חתימה על הסכם שכר חדש, ובו פיצוי על השחיקה בשכרם, שנאמדת לדבריהם ב-15%. באוצר הציעו למרצים לפתוח במגעים לחתימה על הסכם שכר חדש, אבל סירבו להתחייב על הפיצוי האמור.
הצלחה עם ראשי האוניברסיטאות
במקביל, בחזית ור"ה (ועדת ראשי האוניברסיטאות) נוחלת הממשלה הצלחה. במהלך השעות הקרובות צפויים הצדדים להודיע כי סיכמו את התנאים להעברת סכום של כ-300 מיליון שקל לתקציב האוניברסיטאות במהלך החודשים הקרובים. ההסכמה מגיעה לאחר שהמגעים צברו תאוצה במהלך 48 השעות האחרונות.
הערב נפגשו מזכיר הממשלה עובד יחזקאל, הממונה על התקציבים, באוצר קובי הבר, ונשיאי האוניברסיטאות בר-אילן והעברית פרופסור משה קווה ופרופסור מנחם מגידור. בין ראשי האוניברסיטאות לממשלה קיימות הבנות לגבי אופן העברת 300 מיליון השקלים הנוספים לתקציב המוסדות.
על פי הערכות האוניברסיטאות, סכום של כ-100 מיליון שקלים יתקבל באופן מיידי, ויתרת הסכום תועבר בתחילת שנת 2008. "הפערים כל כך קטנים שאין סיבה שלא נסיים את הסיפור עוד הערב", אמרו גורמים המעורבים במשא ומתן. "באופן עקרוני שנת הלימודים האקדמית תיפתח, כל עוד הנושא קשור לבעיות תקציביות".
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
