מניות הבנקים סחפו את אירופה לשיאים חדשים של 4 שנים

את העליות הוביל ראלי במניות הבנקים בבריטניה, זאת על רקע תוצאות ותחזיות חיוביות במיוחד. ענקית הסלולאר אריקסון סחפה את מניות הטכנולוגיה לעליות, באטמ ירדה 0.2%, ואלור עלתה 2.6%
יוני נאמן |

המדדים המובילים באירופה סגרו יום מסחר חיובי במיוחד בעליות שערים. את העליות הוביל ראלי של מניות הבנקים בבריטניה, זאת על רקע תוצאות חיוביות במיוחד. מדד הפוטסי ומדד פריס סיימו שניהם את המסחר בשיא חדש של 4 שנים. מניות הטכנולוגיה נסחרו אף הן במגמה חיובית, זאת בסיוען של מניות חברת אריקסון, אשר זכתה בחוזה הגדול ביותר שלה מעולם.

בפרנקפורט עלה היום מדד הדאקס ב-0.65% לשער של 5,300נקודות, בלונדון הוסיף הפוטסי 0.52% לשער של 5,538 נקודות, מדד פריס עלה ב-0.57% ל-4,677 נקודות.

מניות במרכז

כאמור, ענקית הסלולאר אריקסון, ריכזה עניין רב במסחר היום. מניות החברה זינקו בשיעור של 3.7%, זאת לאחר שדיווחה כי תספק ל-H3 הבריטית את שרותי הדור השלישי. עוד נסמר, כי החוזה בין שתי החברות הינו לתקופה של 7 שנים ושוויו המוערך הינו סכום עתק של 3.1 מיליארד דולר.

מניות הבנק הגדול HBOS זינקו ב-4.7%, העליה החדה ביותר מאז חודש מרץ 2003. מן הבנק נמסר היום, כי הרווח למניה בשנת 2005 יהיה מעל לממוצע תחזיות האנליסטים. עוד דווח, כי הבנק מתכנן רכישה מחדש של מניותיו בשנה הבאה בגובה של כ-1.3 מיליארד דולר.

ישראליות באירופה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.