סופרמרקט
צילום: טוויטר

המותג הפרטי בישראל: למה זה עדיין לא מצליח?

בזמן שבאירופה ובארה"ב המותג הפרטי ממשיך לצמוח ולתפוס קרוב ל-40% מנתח השוק, בארץ הוא מהווה כ-7%-8%; מה הסיבה והאם המותג הפרטי החדש של שופרסל יצליח יותר?
איתן גרסטנפלד | (3)

בשנים האחרונות עולה מעת לעת השאלה מדוע רשתות השיווק לא מצליחות/רוצות להגדיל את פעילות המותג הפרטי שלהן. כעת, על רקע עליות המחירים המתמשכות במותגים המובילים, שבה ועולה השאלה איך זה שהרשתות נמנעות מלהגדיל את המכירות של המוצרים, שהיו יכולים להציע פתרון לצרכנים בתקופה שבה צרכנים רבים מתקשים לעמוד בהוצאות של סל הקניות.

באירופה המותג הפרטי מהווה בממוצע קרוב ל-40% מנתח השוק בקטגוריות שבהם הוא נמצא. אצלנו זה באזור 7%-8%. הסיבה נמצאת אצל הרשתות - הן פשוט לא רוצות מותג פרטי חזק. המותג הפרטי, נזכיר, נמכר לרוב במחירים נמוכים משמעותית מאשר המוצרים הדומים (לפעמים אפילו זהים), כך שאין באמת סיבה כלכלית למכור מותג פרטי ולהרוויח פחות מאשר מכירת מוצר שאינו פרטי.

זו הסיבה שהמותג הפרטי בארץ לא חודר מספיק. ואם הוא כבר מצליח זה בזכות יתרון לרשת להשיק - מחסור במוצרים דומים, רווחיות טובה ועוד. בסוף הכל זה אינטרס כלכלי ורווח, ולרשתות בישראל אין באמת יתרון בהחדרת מותג פרטי בשיעור גבוה, אלא רק לסמן ולהעביר מסר ללקוחות שיש דבר כזה ושהם במשחק של מותג פרטי.

בחנויות ורשתות דיסקאונט זה בולט שבעתיים. הרי הם מגדירים את עצמם כזולים אז מותג פרטי אפילו מתנגש באסטרטגיה הבסיסית שלהם ומבלבל את הצרכן - איך זה שיש מותג פרטי שהוא זול יותר מהמוצרים הזולים של הרשת? 

אחרי הכל, מותג פרטי הוא גימיק שיווקי אין מאחוריו מוצרים חדשים, אלא את אותו המוצר רק בתמחור אחר. הרשתות רוכשות מהספקים את אותו מוצר רק בעטיפה אחרת ובתמחור יותר נוח, ומוכרים ללקוחות בזול יותר. הספקים לא מרוצים אבל לפחות הרכישות מהם נמשכות, ולא בהכרח שהרווחים שלהם ישחקו משמעותית. הלקוחות מרוצים, אבל לרשת, אם אין גידול במכירות יש בפועל ירידה ברווח לעומת מצב הבסיס.

שופרסל ממציאה את עצמה מחדש: המותג XPO

לאחרונה, השיקה שופרסל את מותג הניקיון והנייר XPO, שממותג כפרימיום. המותג החדש מיוצר על ידי אותם ספקים שמייצרים עבור המותג הפרטי הקודם של שופרסל, אך מחירי XPO גבוהים, וזו הסיבה היחידה שיש לו סיכוי להישאר, אחרת הרשת לא תשאיר אותו קיים. אם אין רווח מספק - אין מותג פרטי.

האפשרות להצליח במותג פרטי היא דרך ייבוא עצמי או ייצור של מוצרים. זה לא קורה הרבה. ראשית, חוץ מטיב טעם אין חברות שהן גם רשתות וגם יצרניות, ושנית זה מצריך מערך ייבוא, רכש ולוגיסטיקה שאומנם קיים, אבל בהיקפים מאוד גדולים. הרשתות מעדיפות לרכוש מהיבואנים בתמחור נוח או מהיצרנים המקומיים ולא להפוך את עצמם לרשתות שגם מייבאות. 

אם זה היה קיים כפי שקורה באירופה, אזי היכולת להרוויח ממותג פרטי היתה גדולה מאוד. דמיינו שהרשת היא זו שקונה מחו"ל את המוצרים וחוסכת את התיווך של היבואן, היא היתה יכולה לייצר רווחים מאוד גבוהים גם בתמחור נמוך ללקוחות. חוץ מזה, הרשתות גם לא רוצות להגיע לעימות מול הספקים הקיימים. לייצר בעצמך או לייבא בעצמך זה שינוי כללי המשחק. כל עוד זה בשוליים, אבל כשזה משמעותי זה יכול להשפיע על היחסים השוטפים מול הספקים.

שאלות ותשובות: המותג הפרטי בישראל

מהו המותג הפרטי, ומה יתרונותיו לצרכן?

קיראו עוד ב"צרכנות פיננסית"

המותג הפרטי הוא מוצר שנמכר תחת שם הרשת הקמעונאית, במקום שם של מותג ידוע. לרוב, הוא זול יותר ממותגים גדולים ומספק אלטרנטיבה משתלמת.

מדוע בישראל נתח השוק של המותג הפרטי נמוך כל כך?

בישראל יש שוק ריכוזי ורגולציה מחמירה. הרשתות לא מקדמות מותגים פרטיים בצורה אגרסיבית, והצרכנים עדיין נוטים להאמין שמותגים גדולים הם איכותיים יותר.

כיצד השקת XPO משפיעה על הצרכנים?

מותג XPO מעלה מחירים במסווה של פרימיום. הצרכנים משלמים יותר עבור אותם מוצרים כמעט זהים למותגים קודמים.

האם יש סיכוי לשינוי?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 24/12/2024 09:17
    הגב לתגובה זו
    לדוגמא ראו את מניית KER.PA על שלל מותגיה
  • 2.
    לרון 24/12/2024 09:16
    הגב לתגובה זו
    ואז גילו שלייצר עצמית עולה לא מעט ועם מתח רווחים נמוך זה פשוט לא כדאי,לא קשור בכלל לקונים אלא רק למוכרים
  • 1.
    החיים שלנו תותים!! 24/12/2024 08:58
    הגב לתגובה זו
    אני לא מאמין לדו"ח העוני ולא למחאת המלקי או הקוטג'!! אנשים פה חיים טוב ומעדיפים לשלם על מותג מוכר ולא על תחליפים זולים יותר!!!
השקת הכרטיס החדש של מרכנתיל. קרדיט: מרכנתילהשקת הכרטיס החדש של מרכנתיל. קרדיט: מרכנתיל

10% הנחה בסופר- בנק מרכנתיל עם כרטיס חדש

המהלך החדש של הבנק צפוי לחסוך למשקי הבית, מחזיקי הכרטיס החדש, עד 1,500 שקל בשנה על קניות המזון; הכרטיס יינתן ללא דמי כרטיס חודשיים עד שנת 2027. בין הרשתות המשתתפות: קארפור, ויקטורי, קינג סטור ודבאח

רן קידר |
נושאים בכתבה מרכנתיל

על רקע יוקר המחייה המאמיר ועליית מחירי המזון בישראל, בנק מרכנתיל משיק כרטיס מועדון חדש שנועד להקל ישירות על ההוצאה הכבדה ביותר של משק הבית הישראלי: הקניות בסופר. הבנק השיק את Mercantile First, כרטיס אשראי המעניק הנחה של 10% ברשתות מזון מובילות בפריסה ארצית. 

השימוש בכרטיס החדש צפוי לחסוך ללקוחות עד 1,500 שקל בשנה בהוצאות המזון. הכרטיס מיועד לשמש ככרטיס העיקרי בארנק ("Top of Wallet") ולהעניק ללקוחות הבנק הטבות המזוהות בדרך כלל רק עם מועדוני צרכנות גדולים.

ורד אביטן, סמנכ"לית ומנהלת החטיבה הקמעונאית: "אחד היתרונות החזקים של בנק מרכנתיל הוא היכולת להקשיב ללקוחותיו ובעיקר להבין אותם. כרטיס אשראי מרכנתיל First עונה בדיוק על הצרכים הבסיסיים של הלקוחות שלנו, תורם משמעותית להתמודדות עם יוקר המחיה ומאפשר ללקוחותינו ליהנות מהנחות שמותאמות להם אישית, ללא צורך להשתייך למועדון לקוחות".

המהלך, כולל שיתוף פעולה עם מגוון רחב של רשתות המותאמות לכלל פלחי האוכלוסייה של הבנק. בין הרשתות המשתתפות ניתן למצוא את ענקיות המזון קארפור ו-ויקטורי, לצד רשתות בולטות נוספות כמו קינג סטור, סאלח דבאח, בר כל, נתיב החסד ושירה מרקט.

כדי ליהנות מההנחה, פיתח הבנק יחד עם חברת דולצ'ה ויטה מנגנון של טעינת "תו דיגיטלי". לאחר הזמנת הכרטיס, הלקוחות נכנסים לאפליקציה או לאתר הבנק וטוענים כסף לתו ייעודי. על טעינת 500 השקלים הראשונים בכל חודש, מקבלים 10% הנחה (משלמים בפועל 450 ש"ח ומקבלים שווי של 500 ש"ח לקניה). ועל טעינת 1,500 שקל נוספים מקבלים 5% הנחה. סך הכל ניתן לטעון עד 2,000 שקל בחודש קלנדרי. התשלום בקופה מתבצע באמצעות הצגת מספר כרטיס אשראי דיגיטלי, תוקף ו-CVV המתקבלים באתר לאחר הטעינה.

חיסכון פנסיה
צילום: דאלי

קרן השתלמות או קופת גמל להשקעה: איך בוחרים ומה ההבדלים?

כך תמקסמו את החיסכון הפנסיוני והפיננסי, באמצעות שני הכלים המרכזיים בשוק ההון הישראלי  

ענת גלעד |


בעידן של חוסר ודאות כלכלית, הצורך בחיסכון הולך וגובר, ושוק ההון הישראלי מציע מגוון אפיקים אטרקטיביים. בין שלל האפשרויות, בולטות במיוחד קרן ההשתלמות וקופת הגמל להשקעה. למרות ששני המכשירים מאפשרים צבירת הון בשוק ההון תחת ניהול מקצועי של בתי השקעות, הם נבדלים זה מזה באופן מהותי בנזילות, בתקרות ההפקדה ובעיקר - בהטבות המס שהם מציעים.

הבחירה בין השתיים אינה מוחלטת, ולעיתים קרובות השילוב הנכון הוא המפתח לחיסכון מיטבי המותאם לצרכים האישיים של כל חוסך.

קרן השתלמות: היהלום שבכתר החיסכון לטווח בינוני

קרן השתלמות וקופת גמל להשקעה הן שני מכשירי חיסכון מרכזיים בישראל, אך קרן השתלמות מציעה הטבה מיסויית גדולה יותר, מה שהופך אותה לעדיפה ברוב המקרים. ההטבה המרכזית היא פטור מלא ממס רווחי הון לאחר שש שנים, מה שאומר שכל התשואה נשארת אצלכם ללא ניכוי 25% מס. נוסף על כך - לשכירים, קרן השתלמות ניתנת כהטבה מהמעסיק: המעסיק מפקיד 7.5% מהשכר הקובע, והעובד מפקיד רק 2.5%, כלומר על כל שקל של העובד, המעסיק מוסיף שלושה שקלים. זה יוצר יחס עלות-תועלת מצוין, כי ההפקדה של המעסיק היא בעצם כסף "חינם" שגדל עם תשואה פטורה ממס. 

התקרה המוטבת לשכירים ב-2025 היא 18,840 שקל בשנה, או 1,570 שקלים לחודש, והיא מחושבת לפי השכר עד תקרה מסוימת. אם אתם שכירים, זו הדרך הטובה ביותר למקסם חיסכון עם סיוע מהמעסיק.

אבל גם עצמאים יכולים ליהנות: הם יכולים להפקיד עד 13,200 שקל בשנה ולקבל הטבת מס הכנסה מיידית, ועד 20,520 שקל בפטור ממס רווח הון, בהתאם להכנסה הקובעת של עד 293,400 שקל. הפקדות מעבר לתקרה עדיין נהנות מהפטור לאחר שש שנים, מה שהופך את הקרן לכלי חזק לחיסכון לטווח בינוני כמו לימודים, רכישת רכב או שיפוץ.

היתרונות המרכזיים: