נפט
צילום: Getty images Israel

שנגחאי נכנסת לסגר, ומחיר חבית נפט יורד שוב מתחת ל-110 ד'

מחיר הנפט תנודתי מאז מאז פרוץ הקרבות באוקראינה. לאחר שבוע של עליות, מחיר חבית נפט חזר לרדת היום עקב הסגר שהוכרז בסין על שנחגאי ו-26 מיליון תושביה, כשההערכות הן לירידה בביקוש לזהב השחור במאות אלפי חביות ליום
גיא טל |

שוק האנרגיה נסחר בתנודתיות גבוהה מאז פרוץ הקרבות באוקראינה. עם תחילת המלחמה זינק מחיר הנפט למחיר שלא נראה כבר שנים רבות כשמחיר חבית נפט מסוג ברנט נגע ב-140 דולר. לאחר מכן הגיעה צניחה של עשרות אחוזים כשהמחיר נפל שוב מתחת ל-100 דולר לחבית, אך שב לעלות רק בשבוע שעבר ונסחר שוב במחיר הקרוב ל-120 דולר.

כעת מסתמן שינוי כיוון נוסף, שוב כלפי מטה, וזאת על רקע הסגר שהוכרז בשנחאי עקב התפרצות הקורונה. סין עדיין מנסה לנקוט במדיניות ה"אפס קורונה" למרות הרמה הגבוהה במיוחד של הדבקה של וויראנט האימיקרון, שבינתיים מצליח להתגבר על כל ההגבלות. מחיר חבית מסוג ברנט יורד במעל 7 דולרים, וחבית נסחרת כעת תמורת 109.7 דולר. מחיר נפט מסוג WTI מאבד אף הוא מעל 7 דולר כהשמחיר עומד על 106.2 דולר.

שבוע שעבר עלה מחיר הנפט בסיכום שבועי לראשונה לאחר שלושה שבועות של ירידות. מחיר חבית נפט מסוג WTI עלה ב-8.8%, ומחיר חבית נפט מסוג ברנט עלה ב-11.8% בסיכום שבועי. בין השאר השפיעה על עליית המחירים בשבוע שעבר התקפת הטילים על סעודיה מצד המורדים החות'ים בתימן, וכן סרוב מדינות אופק+ להאיץ את קצב גידול הייצור מהכמות המוסכמת מראש של 400 אלף חביות ביום בכל חודש. 

עוד פוגע בצד ההיצע העולמי חוסר היכולת של רוסיה למצוא קונים לנפט שהיא מייצרת. סין והודו עדיין קונות נפט מרוסיה, כשגם אינדונזיה, אחת המדינות המאוכלסות בעולם, הודיעה לאחרונה כי היא שוקלת קניית נפט רוסי, אך עדיין הערכות הן לאיבוד מאסיבי של נפט רוסי בחודש הקרוב: "הציפיות הן שכ-2.5 מיליון חביות נפט רוסי ליום יאבדו באפריל" לפי בנק SEB. 

על מנת להקל על קשיי האספקה ארצות הברית שוקלת שחרור מאגרי רזרבה אסטרטגית. בפעם שעברה שנקטה בצעד זה, בנובמבר שנת 2021, הייתה לו השפעה מוגבלת על השווקים. בנוסף, ארצות הברית מוגבלת בכמות הנפט שהיא יכולה לשחרר עקב מלאים שגם כך נמוכים מהנורמה. 

בסין ממשיכים במדיניות האפס קורונה. העיר שנחאי על 26 מיליון תושביה שמהווה את מרכז העסקים הגדול במדינה, נכנסה לסגר בין שני שלבים על מנת לבלום את התפשטות הזן המדבק, והחשש הוא שאזורים עסקיים נוספים יכנסו לסגר דומה. במסגרת הסגר על שנחאי יסגרו דרכי תחבורה והעיר תחולק לשני אזורים, משני עברי נהר ההונגפו במשך 9 ימים, וייערך מבצע בזק בו יבדקו כל תושבי העיר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קידוח גז (רשתות)קידוח גז (רשתות)

מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב

שתי המדינות מראות התרחבות מהירה , אך יתרון העלויות, השליטה הריכוזית והגישה לשווקים מתעוררים מציבים את קטאר בעמדה תחרותית מול יצוא הגז האמריקאי, דווקא לקראת עודף היצע עולמי והאטה בביקוש

רן קידר |
נושאים בכתבה קטאר ארה"ב גז

בעוד ארה"ב וקטאר ממשיכות להרחיב את יצוא הגז הטבעי הנוזלי במהירות, הפערים במודלים העסקיים, בעלויות ובגמישות השוק הופכים את התחרות לאסימטרית. קטאר, עם קיבולת יצוא נוכחית של 77 מיליון טון בשנה, מתכננת להגיע ל-126 מיליון טון עד 2027 דרך פרויקט North Field East, שיתחיל לפעול באמצע 2026. עד סוף העשור, הקיבולת תגדל ל-142 מיליון טון, כולל הרחבה של North Field West בשווי 5 מיליארד דולר. ההשקעות האלה, בהיקף עשרות מיליארדים, מבוססות על עלויות ייצור נמוכות של 25-50 סנט ליחידת חום, מה שמאפשר רווחיות גם במחירי גז נמוכים סביב 5-7 דולר ליחידת חום באסיה.

ארה"ב, לעומת זאת, הגדילה את קיבולת היצוא ב-24 מיליון טון ב-2025, והגיעה ל-116 מיליון טון בעקבות הפעלת פרויקטים כמו Plaquemines. עד 2030, הקיבולת צפויה להכפיל עצמה ל-200 מיליון טון, עם 12 פרויקטים בבנייה והשקעות של 40 מיליארד דולר בתשתיות. אולם, היצוא האמריקאי תלוי במחירי גז מקומיים, שקפצו בדצמבר 2025 ל-5 דולר ליחידת חום בשל מזג אוויר קר וגידול בביקוש לחשמל. אם המחירים יישארו גבוהים, חלק מהמשלוחים יאבדו תחרותיות מול יצרנים זולים יותר.

עודף ההיצע מחכה מעבר לפינה 

השוק הגלובלי צפוי לעודף היצע של 300 מיליארד קוב בשנה עד 2030, כאשר 70 אחוז מהגידול מגיע מארה"ב וקטאר. הביקוש בסין מאכזב ב-2025 לשנה שנייה, עם גידול של 2 אחוז בלבד ל-120 מיליון טון, בעוד יצוא אמריקאי לסין ירד ב-15 אחוז. אירופה, שקלטה 69 מיליון טון מארה"ב בשמונת החודשים הראשונים של 2025, עלולה לראות ירידה אם גז רוסי יחזור דרך הסכמים מדיניים, עם פוטנציאל להפחית 15-20 מיליארד קוב בביקוש אירופי.

בשוק של דרום ומזרח אסיה, שצפוי להגדיל את הביקוש לכ-200 מיליון טון מעבר ל-2030, קטאר בולטת בגמישותה. QatarEnergy, הגוף הממשלתי, שולט ב-20% ממסחר הגז הגלובלי ומספק גז לשווקים מאתגרים כמו הודו ובנגלדש, שם סיכוני אשראי גבוהים מרתיעים חברות פרטיות. בניגוד לכך, ארה"ב פועלת דרך פסיפס של יזמים, מה שגורם לביטולים במצבי עודף, כמו ב-2025 כשהייתה ירידה של 10% במשלוחים לאירופה.

ישנו מצבור של 50 דוחות אנליסטים ואיתם תחזיות בהקשרי פרויקטים חדשים, וכולם שמנבאים עודף היצע. אמנם ערים נוספות כמו קנדה ומקסיקו צפויות להרחיב גם הן ביקוש, עם גידול של 30 מיליון טון בקיבולת, וכמו כן רוסיה מוסיפה אי ודאות, עם פוטנציאל ל-60 מיליון טון נוספים אם פרויקטים כמו Arctic LNG 2 יופעלו מחד - אך עדיין הביקוש הגלובלי לגז יגדל ב-1% בלבד במהלך 2025, לעומת 2.8% ב-2024, והדבר מגביר את הלחץ על המחירים.

טורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיותטורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיות

מבט לים: משרד האנרגיה בוחן איך תיראה האנרגיה של ישראל שתיוצר במים

המשרד משלים מכרז לביצוע סקר אסטרטגי שיבחן אילו טכנולוגיות אנרגיה ואקלים ניתן לפתח בים התיכון. הבדיקה תכלול אנרגיה מגלים, רוח ושמש, אגירה, מימן ירוק ולכידת פחמן. המטרה: לגבש בסיס ידע שיסייע בקבלת החלטות על פיתוח ימי, תוך איזון בין צרכים כלכליים, סביבתיים וציבוריים

עוזי גרסטמן |

משרד האנרגיה והתשתיות נמצא בימים אלה לקראת סיום הליך מכרז לביצוע סקר אסטרטגי סביבתי רחב היקף, שמטרתו לבחון את הפוטנציאל של המרחב הימי של ישראל לפיתוח אנרגיה מתחדשת ופתרונות אקלים. את הסקר יבצע המרכז הלאומי לכלכלה כחולה, הפועל בחיפה תחת HiCenter Ventures, והוא צפוי להימשך כשנה וחצי, בליווי ועדת היגוי ווועדת מומחים בראשות המשרד.

על פי הודעת המשרד בנושא, הסקר נועד לבחון איזה טכנולוגיות מתקדמות יכולות להתאים ליישום בים התיכון, ומהם התנאים שיאפשרו פיתוח אחראי שלהן. בין התחומים שייבדקו נמצאת הפקת אנרגיה מגלים וזרמים ימיים, מתקני רוח ושמש בים, פתרונות לאגירת אנרגיה, ייצור מימן ירוק, גידול ביומסה ימית, שימוש בחילוף חום וכן אפשרויות ללכידת פחמן במרחב הימי. במסגרת העבודה, יתבצע מיפוי של הטכנולוגיות הרלוונטיות לישראל, ניתוח רמת הבשלות שלהן והערכת היתכנות כלכלית, סביבתית וחברתית.

מעבר לבחינת הטכנולוגיות עצמן, הסקר ינסה לענות גם על שאלות של מיקום ותכנון. הוא יכלול איתור אזורים בים שבהם ניתן יהיה להקים מתקנים ימיים בצורה מיטבית, לצד גיבוש המלצות בנוגע למדיניות פיתוח, כללי תכנון, רגולציה וניטור סביבתי. המטרה היא ליצור תמונה רחבה שתסייע לממשלה לקבל החלטות מושכלות לגבי השימוש במרחב הימי, שהוא משאב מוגבל ורב-שימושי.

במשרד האנרגיה מדגישים כי הסקר הוא חלק מתהליך מקובל במדינות מפותחות, המכונה סקר אסטרטגי סביבתי, שנועד לשמש בסיס לתכנון ארוך טווח של משאבי טבע. תוצרי העבודה אמורים לספק למשרד תשתית מקצועית המבוססת על נתונים, שתאפשר לקדם פיתוח ימי באופן שמצד אחד תורם ליעדי האקלים של ישראל, ומצד שני שומר על איזון בין צורכי המשק, ההגנה על הסביבה והאינטרס הציבורי.

לדברי אולגה זלטקין, מרכזת בכירה למחקר ימים ואגמים ביחידת המדען הראשי של המשרד, המרחב הימי נהפך לרכיב חשוב במיוחד בפיתוח אנרגיה מתחדשת בישראל, בין היתר בשל מגבלות השטח ביבשה. היא הסבירה כי הים מאפשר לא רק להגדיל את היקפי הייצור, אלא גם לקדם טכנולוגיות שאין להן חלופה יבשתית, כמו אנרגיה מגלים וזרמים. הסקר, לדבריה, נועד ליצור בסיס ידע לאומי שיתמוך בתכנון זהיר, בגיוון מקורות האנרגיה ובחיזוק הביטחון האנרגטי של המדינה.