אזור הגולן
צילום: אילן איזן

תוכנית חדשה: שדרוג כביש 91 ומחלף במחניים

משרד האוצר העביר למשרד התחבורה תקציב של 20 מיליון שקל לתכנון של שיפור החיבור בין רמת הגולן לגליל. המטרה של הפרויקט, על פי הודעת משרד התחבורה: להגיע בתוך 15 דקות מקצרין לתחנת הרכבת המתוכננת בחצור הגלילית, ושיפור התשתיות התחבורתיות והגברת הבטיחות בכביש

עוזי גרסטמן |

משרד התחבורה, באמצעות נתיבי ישראל, מקדם בימים אלה את פרויקט השדרוג של כביש 91, במקטע שבין מחניים לצומת נשוט (בית המכס), הכולל את הקמת מחלף מחניים חדש ובניית גשר מעל נהר הירדן. מטרת הפרויקט היא חיבור הגולן לגליל וחיזוק היישובים בצפון. על פי המשרד, הפרויקט יבוצע בהתאם להחלטת ממשלה שנועדה להעניק לתושבי הגולן, ובפרט קצרין, גישה מהירה ונוחה יותר לרשת הרכבות הארצית, כך שיוכלו להגיע בתוך כ-15 דקות בלבד, על פי משרד התחבורה, לתחנת הרכבת צחר שמתוכננת להיבנות בחצור הגלילית. 


בנוסף, לפי הודעת משרד התחבורה, הפרויקט שם דגש על שיפור רמת הבטיחות בציר התנועה, הכולל הרחבה של הכביש, תכנון מחלף מודרני במקום צומת מרומזר במחניים ושדרוג של מערך הנסיעה באזור, במטרה לצמצם סיכוני תאונות ולשפר את חוויית הנסיעה של המשתמשים בדרך. לצורך תחילת עבודות התכנון, הוקצה תקציב ייעודי בהיקף של 20 מיליון שקל, ותכנון הפרויקט יחל בתקופה הקרובה. 


שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, מסרה כי, "משרד התחבורה ממשיך לפרוש רשת תחבורתית מחברת בכל רחבי הארץ". מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הוסיף כי, "זהו ציר תחבורתי קריטי, שיקצר דרכים, יעלה את רמת הבטיחות וינגיש שירותים חיוניים לתושבי הגולן והגליל המזרחי". מנכ”ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, אמר לאחר פרסום ההודעה כי, “מדובר בפרויקט בעל חשיבות לאומית ממדרגה ראשונה, שיאפשר חיבור ישיר ומהיר בין הגולן לגליל ולמרכזי התעסוקה, החינוך והבריאות של הצפון והמרכז”.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טורס היברידי. צילום רונן טופלברגטורס היברידי. צילום רונן טופלברג

טלקאר משיקה את KGM טורס ההיברידי - החל מ 175,000 ש"ח

טלקאר יבואנית דגמי KGM לישראל משיקה את הטורס ההיברידי במחיר של 180.0 אש"ח / 190.0 אש"ח עם הטבת השקה של 5000 ש"ח. 

הטורס ההיברידי מהווה אלטרנטיבה למי שרוצה קרוסאובר חסכוני שאינו מתוצרת סין. 

יואב פולס |

טלקאר יבואנית דגמי KGM (בעבר הרחוק סאנגיונג) החלה בשיווק ה KGM טורס ההיברידי. הטורס של KGM הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV הפופולרי מאוד, אולם הוא נבדל מעדר הקרוסאוברים השוטף את כבישי ישראל בזכות עיצוב שונה ורענן. עד עתה שווק הטורס עם מנוע טורבו בנזין בלבד, ועתה מצטרף אליו טורס היברידי עם הנעה היברידית אמיתית מתקדמת שפותחה בשיתוף BYD.

החידוש בטורס ההיברידי הוא כמובן מערכת ההנעה, המשלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 150 כ"ס יחד עם מנוע חשמלי המפיק 177 כ"ס.  מנוע הבנזין מפעיל גנרטור בהספק של 130 כ"ס המטעין את הסוללה.

שילוב המערכות מביא לכך שבמהירות נמוכה יעשה הטורס ההיברידי שימוש במנוע החשמלי. תחת עומס יכנס לפעולה הגנרטור שיספק אנרגיה לסוללה, ובמהירויות גבוהות יכנס לפעולה גם מנוע הבנזין, כך שבפועל קיימים תשעה שילובים שונים של הנעה. אם זה נראה לכם מורכב, הנהג לא צריך לעשות דבר אלא לתת למחשב הרכב לקבוע את צורת ההנעה הנכונה. עבור הנהג בחירת צורת ההנעה שקופה.


KGM טורס היברידי. צילום רונן טופלברג

העיצוב החיצוני והפנימי של הטורס ההיברידי זהה לזה של מתיחת הפנים של הטורס, עם החזית המזוהה של דגמי KGM החדשים, וכך גם תא הנוסעים המשלב שני מסכי ''12.3, ותא נוסעים מרווח ונעים. המידות החיצוניות של הטורס לא השתנה עם אורך כולל של 4.7 מטר, רוחב של 1.89 מטר וגובה של 1.72 מטר. בסיס הגלגלים של הטורס עומד על נתון ממוצע של 2.68 מטר בלבד, אולם הודות לתכנון חכם של תא הנוסעים מתקבל תא נוסעים מרווח באופן מפתיע.

נפח תא המטען של הטורס עומד על 599 ליטר, ואם מקפלים את שורת המושבים השניה מתקבל נפח של 1662 ליטר.

BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר |

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה