אנטרופי סבורה: שליטת מגה אור בדסק"ש חורגת מחוק הריכוזיות

החברה נשכרה על ידי בעלי מניות מיעוט בגב ים כדי לבחון את היבטי הממשל התאגידי בחברה; חברת הייעוץ אנטרופי: "נוצרה פירמידה חריגה של ארבע חברות ציבוריות, שאין לה אח ורע בשוק ההון הישראלי"
סתיו קורן | (3)

חברת הייעוץ אנטרופי טוענת כי קיימות אינדיקציות רבות לשליטתה של מגה אור 0.35% בחברת דיסקונט השקעות 1.57% (דסק"ש) ובכך שליטה בחברות נכסים ובנין -2% ובגב ים -0.33% , בסלקום 0.24%  ובאלרון 0.7% . אנטרופי סבורה כי ההשתלטות על דסק"ש היא הפרה של הוראות חוק הריכוזיות. "נוצרה פירמידה חריגה של ארבע חברות ציבוריות, שאין לה אח ורע בשוק ההון הישראלי". "פירמידה זו יוצרת מצב שבו מעט כסף (יחסית) שהושקע בראש הפירמידה עשוי להוביל לשליטה בחברות עתירות ממון ונכסים, כדוגמת נכסים ובנין וגב ים באופן הפוגע בציבור בעלי המניות והנושים של תאגידים אלה, והכל בניגוד לתכליות חוק הריכוזיות", נכתב. החברה נשכרה על ידי בעלי מניות מיעוט בגב ים כדי לבחון את היבטי הממשל התאגידי בחברה, ולהתמקד במבנה הבעלות המורכב של קבוצת דסק"ש. ביזפורטל הייתה הראשונה שכתבה בהרחבה כי לצחי נחמיאס יש למעשה פרמידה, והוספנו לתקוף את העבירה על חוק הריכוזיות. חוק הריכוזיות חוקק כדי למנוע מבעלי שליטה להשקיע מעט (הון) ולקבל הרבה (שליטה) החוק עבר לאחר שבדקו ומצאו שהדבר נעשה על חשבון הציבור (שמחזיק ביתר המניות ומממן את החברות במעלה הפירמידה). והנה בכל זאת -  צחי נחמיאס, בעל השליטה במגה אור משקיע מעט (הון) ומקבל הרבה (שליטה בפועל בדסק"ש, כפי שסבורים גם באנטרופי).  >> האם פרופ' דיויד גילה יעצור את צחי נחמיאס? >> מי אמר ריכוזיות ולא קיבל? בעל מניות בסלקום יוצא נגד עסקת אלקו-דסק"ש אנטרופי מציעה שתי אפשרויות לתיקון המצב: החזרת הגלגל לאחור באופן שתישלל אחזקתה של נכסים ובנין בגב ים בשיעור העולה על 25%, באמצעות המנגנונים הקבועים בחוק הריכוזיות או מכירה יזומה של יתרת המניות בשוק בידי נכסים ובנין לגופים מוסדיים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אביעד דגן 28/05/2021 13:40
    הגב לתגובה זו
    פירמידה אסור על גבו של הציבור
  • 2.
    משה א 26/05/2021 11:21
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שהרגולטורים יפסיקו לטמון את הראש בחול. נחמיאס בונה פה פירמידה אסורה על חשבון הציבור והמדינה.
  • 1.
    שימו לב חברת אלרון היא בעלת ארביטרג' חיובי של 4% (ל"ת)
    מייק1 25/05/2021 20:42
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳