הראל ויזל
צילום: BIZTV
איש השנה

"לא זוכר יום אחד בשלושים שנה שאני לא קם לעבודה עם סופר-מוטיבציה"

שנת משבר? לא אצל הראל ויזל, איש השנה של גולשי ביזפורטל - הרווחים בשיא, המניה הכפילה את ערכה; פוקס שווה 4.1 מיליארד שקל. וזה לא נגמר כאן - בראיון מיוחד מספר ויזל על השנה שהיתה, על השנים הבאות, על האהבה והתשוקה שלו לפוקס ועל סוד ההצלחה 

עדי ברזילי | (18)

אפשר להגיד הרבה דברים על הראל ויזל, מנכ"ל פוקס. האמת שאמרנו במהלך השנה דברים לא נעימים - היינו הראשונים לבקר את "הבכיינות" של פוקס על רקע תחילת משבר הקורונה, הסברנו שפוקס הולכת להרוויח בגדול. אבל באותה נשימה אמרנו שהוא פשוט עושה את העבודה שלו כמנכ"ל - להשיא ערך לבעלי המניות וכולם היו רוצים שבחברות שהם משקיעים בהן יהיה מנכ"ל כוחני, לוחמני שדואג להם. ויזל נלחם בשביל בעלי המניות שלו. זה שהמדינה פועלת בטמטום ומחלקת כספים גם למי שלא צריך - זה בעיה שלה (ויזל ויתר על הכספים האלו בהמשך ועדיין הוא חתום על שנת שיא).

אז ויזל הוא איש השנה שלנו - מערכת ביזפורטל, והוא גם זכה אצלכם - גולשי האתר במקום הראשון. אתם מעריכים מנכ"לים שיודעים להניב רווחים אתם מעריכים את יצירת הערך בשנה האחרונה - מניית פוקס הכפילה את עצמה למרות הקורונה. אבל ויזל לא נח על זרי הדפנה. הוא מתכוון להמשיך ולייצר ערך. הוא מנפיק חברה בת, הוא נכנס לאירופה עם מותגים חזקים. שווי של 4.1 מיליארד שקל לא מספיק לו.  הנה מה שיש לאיש השנה להגיד על השנה האחרונה ועל השנים הבאות:

 

"יום לפני הסגר במרץ אנחנו מקבלים הודעה שלמחרת 800 חנויות נסגרות במכה" ויזל חוזר לרגע הקשה של 2020 "צריכים להודיע ל-8500 עובדים שיוצאים לחלת. צריכים להחליט מה עושים עם הבכירים. מה עושים עם 200 רכבי הליסינג. האם לוקחים הלוואות מהבנק." מתוך הכאוס ויזל הצליח להביא את קבוצת פוקס לשיא חדש והפך לאיש השנה בשוק ההון.

ויזל בטוח שההצלחה שלהם השנה היא בזכות העובדה שקורונה פגשה אותם מוכנים "עשינו מהלכים בקבוצה הזאת שהתחילו לפני 3-5 שנים - לא להיות רק באופנה, להיות עם הרבה מותגים בין לאומיים שונים, להיכנס לכל נושא הספורט של נייקי ופוט לוקר, להכנס איתם לעולם, להתפזר לעוד תחומים - והגענו למשבר הזה מאד מאד חזקים".

אחרי רכישות רבות בשנים האחרונות, קבוצת פוקס מחזיקה נכון להיום ב-17 רשתות ולא נחה לרגע. ויזל מחפש את הרכישה הבאה ומסמן את הפרמטרים שלו "רק אם אנחנו חושבים שהמותג הוא מעולה, שיש בו הרבה ידע בפנים, ושעם החיבור שלנו והחזון שלנו ושיטות הניהול שלנו, ביחד אנחנו יכולים לעשות את זה יותר גדול".

התכנון הוא להמשיך לגדול כקבוצה, ויזל לא מתכוון למכור אף אחת מהרשתות "אני לא רואה את עצמי מוכר כי אני מאד מאד את מה שאני עושה. לא זוכר יום אחד בשלושים שנה האחרונות לא בא עם סופר-מוטיבציה בבוקר".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לאחרונה הקבוצה עושה צעדים ראשונים באירופה ובקנדה ונראה שהם סוללים דרך להרחבת הפעילות בחו"ל "קיבלנו 14 מדינות באירופה לחנויות נייק, בשבע מדינות באירופה עשינו שותפות עם פוט לוקר לפתוח חנויות, בללין אנחנו ביפן ונרצה להתפתח לעוד מדינות באסיה ואנחנו בודקים אם אפשר להיכנס לעוד מדינות עם פוקס הום".

ויזל הוא מותג בעצמו והרבה כבר נאמר עליו ועל שיטות הניהול שלו, לטוב ולרע. אבל בסופו של דבר הגולשים והמשקיעים בחרו בו לאיש השנה שלהם בשוק ההון ולכן שאלנו אותו מה התכונות שצריך מנהל טוב. הדבר החשוב לשיטתו הוא "לבחור תחתיך את האנשים הטובים ביותר אבל להבין שלכל אדם יש יתרונות וחסרונות. ולכן המפתח הוא להתאים את התכונות של כל מנהל לחברה הספציפית".

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    רזה מאוד כל הכבוד , האם זה קיצור קיבה או דיאטה רגילה? (ל"ת)
    אלין 10/01/2021 12:08
    הגב לתגובה זו
  • דגן 11/01/2021 13:15
    הגב לתגובה זו
    .
  • 14.
    ומתי ההנהלה של סאני תקשורת תתעורר על עצמה ותכניס מוצרים נוספים לארסנל שלה במקום להידבק לסמסונג כאשר העולם מוצף במאות חברות טובות . סאני הייתה ההבטחה של 2017 והיא רחוקה אלפי אחוזים מהשיא יש לה פוטנציאל אדיר אבל ההנהלה רדומה וכדאי שתתעורר חבל שהמניה תקועה (ל"ת)
    אלי 10/01/2021 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    כל הכבוד, מנהל מוכשר (ל"ת)
    דניאל 08/01/2021 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    YL 08/01/2021 14:37
    הגב לתגובה זו
    האמת השם המדוייק ל חסרי יוזמה ועלוקות שלרוב הם עול על הציבור קוראים פרזיטים ויזל יזם לקח סיכון והצליח והבכיינים טסו ל דובאי אכלו ****קשר*** והתפללו עם .......
  • 11.
    אם זה איש השנה אז אני יודע לא לפתוח יותר ביזפורטל...בייי (ל"ת)
    שימי 08/01/2021 11:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אבי 07/01/2021 19:04
    הגב לתגובה זו
    שאפו לעדי ברזילי. שאלות של מומחית אמיתית
  • 9.
    שון 07/01/2021 17:48
    הגב לתגובה זו
    צריך לקבל את תואר תחמן השנה לא איש השנה. מעניין איזה אינטרס יש לעיתון לכבד אותו?
  • YL 08/01/2021 14:32
    הגב לתגובה זו
    זה שיעבור מ בלפור ישר ל כלא
  • 8.
    יואל 07/01/2021 14:24
    הגב לתגובה זו
    ראינו את דמעות התנין ושמענו את צרחות הנגזל האומלל בימי הקורונה הראשונים . כמה עלוב .
  • 7.
    פוקס תעלה תוך שנה וחצי עוד 100 אחוז (ל"ת)
    אלין 07/01/2021 13:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ישראלי 07/01/2021 13:29
    הגב לתגובה זו
    - מקום ראשון - מסחר דורסני, חזירי ומנצל - ללא ערך חברתי או תרומה כלכלית למשק - מקום שני - אומן האקזיטים - לא בונה, ממציא או מפתח - קונה ומוכר
  • מוסדי 09/01/2021 17:24
    הגב לתגובה זו
    מקום ראשון מוביל כמה חברות שרק צומחות ומספקות עבודה לעוד ועוד אנשים. מקום שני לוקח חברות, מפתח משביח ומצמיח אותן, יוצר תוך כדי מקומות עבודה חדשים ונוספים ואחרי שמשביח מוכר אותן כחברות טובות יותר. הלוואי שיהיו עוד תעשיינים כמו השניים האלה!!
  • 5.
    לא הייתי שם שקל בפוקס , התלות של החברה ברשע הזהמאו 07/01/2021 13:28
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי שם שקל בפוקס , התלות של החברה ברשע הזהמאוד גדולה , הוא בן 60 ונראה 70 מסוכן מאוד!!
  • 4.
    ואף מילה על ההצעות המגונות של האיש המתועב הזה?~! (ל"ת)
    יוסי 07/01/2021 13:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אבי שושן 07/01/2021 13:01
    הגב לתגובה זו
    הוא בושה לעולם הצדק. ואתם בושה להכתירו. שכחתם את התרגיל. או שאתם שותפים שלו
  • 2.
    מי שיקנה פוקס היום ירוויח תוך שננה וחצי 100 אחוז (ל"ת)
    אלין 07/01/2021 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דגן 07/01/2021 12:27
    הגב לתגובה זו
    איפה שלא תיגע והיכן שלא תהיה, וגם אם לא תכננת את זה, תיגע איכשהו במשהו מבית פוקס. וזה כלום מול הפעילות שלו מעבר לים.
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.