אינטרקיור, קנאביס רפואי, טילריי, קנדוק
צילום: קנדוק/ אינטרקיור

פיילוט ייצוא הקנאביס - לא כולם מתלהבים

פיילוט של 3 חודשים לייצוא קנאביס בתנאי שבאותם מוצרים תהיה הפחתת מחיר לשוק המקומי; כלומר מוותרים על רווחים בשוק המקומי בשביל "הלא נודע"; למה שחברה ישראלית תוותר על הרווחים של מוצר חזק בשוק המקומי, מי אמר שבגרמניה מחכים לסחורה הישראלית ואיזה לקוח גרמני יקנה סחורה רק ל-3 חודשים?

שורה של חברות קנאביס יוצאת במחולות על אישור הייצוא. לא בדיוק אישור ייצוא. פיילוט. פיילוט של 3 חודשים שבמסגרתו ניתן יהיה לייצא כפוף כמובן לתקינה בחו"ל (הכוונה בעיקר לייצוא לאירופה, ובמיוחד לשוק הגרמני), כאשר "בתמורה" במוצרים שייבחרו על ידי החברות לייצוא, תהיה הפחתת מחיר לטובת הצרכן המקומי. מה זה אומר? שהחברות כנראה לא ירצו לעשות את הפיילוט על המוצרים החזקים והרווחים. שהייצוא יהיה ככל הנראה של מוצרים לא חזקים מספיק ואולי גם לא מבוקשים מספיק בשוק הגרמני. ובכלל - מי אמר שמחכים לסחורה המקומית. נכון שבגרמניה יש מצב כנראה זמני של עודף ביקוש גדול, אבל יש גם שורה של חברות בינלאומיות שיכולות לספק את המחסור. 

מעבר לכך, מה זה 3 חודשים? אתם רציניים? רק להתחיל להניע את המהלך, גם אם הוא כבר לא בחיתולים לוקח זמן. וגם איזה לקוח יהיה מוכן לקנות על תנאי - "בוא נמכור לך סחורה לשלושה חודשים ואז נראה...". שם זה לא ישראל, לא קונים מספקים מזדמנים. אתם מצפים שבתי מרקחת בגרמניה ירכשו קנאביס מחברות ישראליות וירגילו את הלקוחות שלהם לסוג מסוים ואז בבת אחת יגידו ללקוחות - "סליחה, לישראלים נגמר הפיילוט"?. 

ועדיין - זו בכל זאת בשורה לחלק מהחברות. יש חברות שמכוונות לייצוא, כך שהפגיעה בהן בשוק המקומי, לא תהיה משמעותית - אין להם מחזור גדול בשוק המקומי. יש גם חברות שערוכות לייצוא תוך רגע, כך שלא יהיה להן זמן המתנה, ומעבר לכך - יש מוצרים שהם "מתקדמים" יותר בעיקר השמנים וזה כנראה שוק הייצוא העיקרי ולא התפרחות. אז יש סיכוי, אבל לא בטוח שזו בשורה גדולה.  כך או אחרת, מניות הקנאביס, בשלב זה, מזנקות. 

על רקע זה, בעוד שכאמור רוב החברות שמחות על הפיילוט, החברות פארמוקן ובזלת לא רצו להיכנס לפיילוט האמור והן מבקרות את התהליך.  "מדובר ביוזמה שאינה כלכלית; לא נהיה מוכנים ליצור מפחי נפש בקרב המטופלים בשל הבטחות שלא ניתן לעמוד בהן"

 

החברות האלו שהן משמעותיות בשקו הקנאביס טוענות שהפיילוט שבמסגרתו ימכרו לשוק המקומי זנים מסוימים במחירים מוזלים, במספר מצומצם של בתי מרקחת, לתקופה של 3 חודשים וזאת בתמורה לאישור ייצוא, נועד לכישלון.

 

"לאחר שבחנו באופן מעמיק את תנאי ההשתתפות בפיילוט הוחלט שלא לקחת בו חלק, היות ולהערכת החברה יישום הפיילוט איננו מהלך כלכלי עבור החברות המגדלות הנדרשות לעמוד בתנאי רגולציה מחמירים ואיכות מוצרים גבוהה", אומרים מנהלי פארמוקן, "כמו כן, בשלב זה, הפיילוט מתבסס ברובו על מכירת זנים בעלי ביקוש נמוך אשר אינו עונה על הביקוש בשוק המקומי, על כן איכות המוצרים אשר יגיעו לשוק במחירי היעד של משרד הבריאות תהיה נמוכה והדבר עלול לפגוע במטופלים בישראל. בנוסף, הפיילוט יוצר חוסר שוויוניות בין המטופלים ברחבי הארץ, כיוון שהוא צפוי להיות מיושם רק בחלק מבתי המרקחת.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מנכ"ל קבוצת בזלת, מאיר אריאל אמר: "כיצרנית הקנאביס הרפואי הגדולה בישראל, קבוצת בזלת מחויבת לאיכות המוצרים הגבוהה ביותר על פי הדרישות הכי מחמירות. לצערנו, המהלך הפופוליסטי הנ"ל עלול להוביל לאספקת חומרים באיכות ירודה. לא ניתן יד להולכת שולל של המטופלים ולא נהיה מוכנים ליצור מפחי נפש בקרבם בשל הבטחות שלא ניתן לעמוד בהן. באשר לייצוא, אנו לא רואים את ההבטחה מתקיימת מאחר שהנושא כלל לא בסמכות משרד הבריאות בעוד שהגורמים המקצועיים אשר כן אמונים על הדבר - מתנגדים לו בכל תוקף".

מנכ"ל חברת פארמוקן, גיל חובש סבור שמי שייפגע בסופו של דבר הם המטופלים שלא ייהנו מאיכות מוצרים ראויה - "אנו בהחלט תומכים במהלכים אשר יורידו את מחירי הקנאביס הרפואי למטופלים בישראל, דוגמת ניסיונו של סגן שר הבריאות, יואב קיש לבקש את סבסוד מוצרי הקנאביס ממשרד האוצר, אך מהלך זה נענה בשלילה", אומר חובש וממשיך - "אנו סבורים, כי אין לאישור ייצוא מקומי יכולת להבטיח ייצוא בפועל עבור החברות הישראליות, כיוון שהדברים אינם תלויים רק ברגולטור המקומי, אלא באישורי רישום המוצרים ועמידה בתנאי הרגולציה של מדינות היעד לייצוא. בנוסף, לא סביר שחברות ישראליות יצליחו ליהנות באופן משמעותי מחלון הייצוא הקצר העומד לרשותן בתקופת פיילוט, כדי לכסות על מכירות במחירי הפסד בשוק המקומי.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דוביק 05/10/2020 11:10
    הגב לתגובה זו
    מי אמר שלאחר 3 חודשים לא יוחלט להמשיך במהלך ולהפוך את אישור הייצוא לקבוע? בישראל, כמו בישראל, הכל אפשרי.
  • 4.
    כל חברה מדבר לפי נקודת המבט שלה. חברות עם המון הסכ 05/10/2020 10:37
    הגב לתגובה זו
    כל חברה מדבר לפי נקודת המבט שלה. חברות עם המון הסכמי יצוא ושיתופי פעולה הסכימו. אחרות לא.
  • 3.
    גיל1 05/10/2020 10:29
    הגב לתגובה זו
    מניות הקנאביס מרכזות מסחר יותר מעזריאלי ומליסרון פי כמה
  • 2.
    ביזפורטל היחידים שעלו על האמת (ל"ת)
    גידי 05/10/2020 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ויצמן 05/10/2020 10:05
    הגב לתגובה זו
    מי ממתין למגדלים הישראלים ? איכות הגידולים בארץ פח אשפה. אשרו יצוא ללא מגבלות ובאותה מידה אשרו ייבוא ללא שום מגבלה למעט התקן האירופאי המחמיר ואופ תבינו שישראל זה ממש לא איכות לא מחיר ובטח לא כמות. רוצים להפחית מחירים יש רק דרך אחת תחרות כולל יבוא אני מבטיח להביא איכות ברמה כמות בלתי מוגבלת ומחיר ב 50% נמוך יותר. חג שמח ולכל הפוליטיקאים הפסיקו עם המשחק הנבזה שלכם על חשבון החולים. זה פשוט אסון בקרוב תבינו למה התכוונתי.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.53%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ראובן קופצ'ינסקי

המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה

בעלי המניות של נופר אנרג'י דחו את הצעת הדירקטוריון לאשר חבילת שכר למנכ"ל המיועד עמי לנדאו, הכוללת שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה, בונוסים ומניות חסומות בשווי של כ-12 מיליון שקל בשנה

תמיר חכמוף |

נופר אנרג'י נופר אנרג'י -2.65%   מדווחת כי הצעת הדירקטוריון לאשר את תנאי העסקתו של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו, לא עברה באסיפה המיוחדת של בעלי המניות שהתקיימה היום.

לתזכורת על חבילת השכר המוצעת - 30 אלף שקל ביום - האם השכר של עמי לנדאו מוצדק ולמה המוסדיים צריכים להגיד לעופר ינאי - עד כאן!

לפי הדוח המיידי, כ-63% מבעלי המניות שהצביעו תמכו בהצעה, אך בקרב בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי (קרי בנטרול עופר ינאי) נרשם רוב למתנגדים, עם 52.1% לעומת 47.9% בעד. מאחר שנדרש רוב מבין בעלי המניות ללא עניין אישי, ההצעה נדחתה.

הצעת השכר כללה שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, בונוס שנתי של עד שבע משכורות והקצאת מניות חסומות בשווי של כ-10.5 מיליון שקל, חבילה שמוערכת בכ-12 מיליון שקל בשנה, או כ-30 אלף שקל לכל יום עבודה. מדובר בתגמול חריג בהיקפו גם ביחס לחברות רווחיות ומבוססות בהרבה. מעבר להיקף החריג, הביקורת התמקדו גם בכך שחלק ניכר מהתגמול אינו מותנה כלל בעמידה ביעדים כמותיים מדידים, לא פיננסיים, לא תפעוליים ולא אסטרטגיים, בניגוד למקובל בחברות ציבוריות, ובמיוחד בתקופה של חוסר ודאות ניהולית.

על פי טבלת ההצבעות שצורפה לדוח, בין התומכים נמנו הפניקס (קסם), איביאי ומנורה, בעוד שמגדל, מיטב, ילין לפידות, מור ואיילון היו מבין אלו הצביעו נגד, והכריעו את הכף.