שתילי קנאביס
צילום: בלומברג

משרד הבריאות מאפשר יצוא קנאביס; אולי זה מאוחר מדי

אחרי המתנה של שנים, משרד הבריאות מאשר ייצוא קנאביס, רק שבינתיים הייבוא הפך למשמעותי ולא בטוח שלישראל מה יש להציע לעולם

תעשיית הקנאביס יכלה להיות תעשייה משגשגת ויצואנית משמעותית. אבל, המתנה של שנים - כאילו אין שחקנים עולמיים - גרמה לכך שלא בטוח שהייצוא כבר רלבנטי. לכן, ההודעה של היום כי משרד הבריאות מאפשר יצוא של 60 מוצרי קנאביס רפואי ל-3 חודשים היא אמנם חשובה ואולי תחזיר את אפשרות הייצוא לאג'נדה של החברות, אבל זה בנקודת הזמן הזו נראה קצת מאוחר מדי. 

היצוא יתאפשר מידית לחברות שהתחייבו בפני משרד הבריאות למלאי זמין והורדת מחירים עבור המטופלים הישראלים. במילים אחרות, משרד הבריאות מאפשר ייצוא תחת שמירה על השוק המקומי והצרכנים המקומיים. המוצרים שהחברות ייצאו יהיו כאלה שמאושרים לממכר גם בישראל ושהמלאי שלהם למטופלים הישראלים גבוה.

 

בין החברות שהגיעו להסכמות עם משרד הבריאות ויוכלו להתחיל בייצוא תחת הנחה שיעמדו בתקן הנדרש במדינות היעד (EU-GMP) - שיח מדיקל, תיקון עולם,, קנדוק בבעלות אינטרקיור, פנאקסיה, טוגדר, קנביט, יוניבו, B.O.L פארמה, מדיסיין ובטר.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    Yl 05/10/2020 12:07
    הגב לתגובה זו
    אן ספק ש ניתן היה גם לספק את כל דרישת השוק המקומי אבל.....השמועות החזקות במשרד הבריאות אמרו מי שלא נותן לא מקבל. כעובדה ניקו את המשרד המגמה השתנתה בהצלחה
  • 12.
    מה עם אינטליקה??? (ל"ת)
    יוסי 05/10/2020 09:46
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מורן 05/10/2020 09:23
    הגב לתגובה זו
    מאמין שתעלה חזק ,סוף כל סוף תעבור את רף ה 650 נקודות
  • 10.
    מני 05/10/2020 08:57
    הגב לתגובה זו
    בשנים שכל השוורים נפתחו הייתה הזדמנות לתפוס שווקים, להיות ראשונים....עכשיו צריך לשכנע מישהו לעבור אליך, הרבה יותר קשה. עוד נזק של ביבי וליצמן לכלכלה
  • 9.
    יואל 05/10/2020 08:24
    הגב לתגובה זו
    המדינה, צריכה לקום ועדת חקירה הכל בגלל האינטרסים האישיים שלו.
  • 8.
    מישאל מור 05/10/2020 07:51
    הגב לתגובה זו
    האם אנו באמת עם בחירה? לדעתי, הבליץ התקשורתי הצליח להשפיע ולשלוט בדעת קהל רחב חסר הבנה ושיקול דעת! פני הדור כפני הכלב ! יתכן שרק מגפת הקורונה תשנה סדרי עולם. אנו מדינה עם פוטנציאל הרס עצמי, מאבדים את שפיותנו ומוסריותנו בכל תחום! למען בצע כסף חברי כנסת רבים פועלים להעביר את חוק אי ההפללה לשימוש בסמים. העיסוק בקנאביס נוגד את האמרה "מוֹתַר הָאָדָם מִן הַבְּהֵמָה"! אומנם לאדם אמור להיות יתרון מוסרי על הבהמה, אך "כסף מעוור עיני חכמים ומסלף דברי צדיקים". החלום שהיצוא יכנס ממיליארדים לא יתגשם! בפועל יותר זול לייבא קנאביס מארצות עם כוח עבודה זול כמו אתיופיה ודרום אמריקה! כך היה וכך יהיה. לעומת זאת הנזק לחברה יהיה גדול!
  • 7.
    אנונימי 05/10/2020 02:34
    הגב לתגובה זו
    לכל סיר יש מכסה....מחר עליות במניות בהצלחה לטסים
  • 6.
    מי יקנה את הזבל מישראל? (ל"ת)
    04/10/2020 23:23
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הפכתם כותרת לכתבה... מה נסגר ? (ל"ת)
    04/10/2020 21:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מי מהחברות ערוך ליצוא מיידי? (ל"ת)
    מני 04/10/2020 20:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מחר יהיה מעניין (ל"ת)
    רוני 04/10/2020 20:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    טיסה נעימה 04/10/2020 20:06
    הגב לתגובה זו
    כל הסקטור טס מחר
  • 1.
    שלמה 04/10/2020 19:58
    הגב לתגובה זו
    האיחור לא משמעותי לפוטנציל הרווחים
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.