אבישי עובדיהאבישי עובדיה
דוח רווח והסבר

קורנים מאושר: הגופים והחברות שהרוויחו מהקורונה

המוסדיים הרוויחו מהתפשטות הנגיף שיצרה הזדמנויות חדשות בשווקים וחידדה את החשיבות של ניהול השקעות אקטיבי. אבל הם לא היחידים. באופן כללי, הקורונה סיפקה הזדמנות לחברות להלבין את הדוחות הכספיים
אבישי עובדיה | (9)
נושאים בכתבה אטרף קורונה

מגפת הקורונה עשתה לשווקים הפיננסיים טובה גדולה - היא הלבינה אותם. היא האדירה אותם. היא הכשירה את הדוחות הכספיים המבושלים, היא יצרה הזדמנויות בשוק וחידדה את החשיבות של ניהול השקעות אקטיבי. היא הוכיחה כי למרות שהמדינות עניות (גירעונות גדולים) ולמרות שהפירמות ייפגעו, הציבור עשיר. מאוד עשיר. הר של שקלים בארץ, הר ענק של דולרים בארה"ב, הרים של אירו בגרמניה ובצרפת, הר של ליש"ט באנגליה, מחפשים תשואה. כסף גדול מחפש תשואה, ויש לו פתרון -  איגרות חוב ומניות, וכעת אחרי ריצת האמוק של השוק, הפתרון הזה דווקא מהזווית של הציבור - אטרקטיבי יותר.

הרי מה בעצם הפנים הציבור ממשבר הקורונה? שהשווקים מתקנים, ולכן לא כדאי לנסות לתזמן את השוק (בהשקעות ארוכות טווח), ושהעליות הן מהירות. ועוד משהו - שאי אפשר לנצח את הרגש. חוסך שמרוויח בשנה 0.5% או אולי במקרה הטוב כמה עשיריות יותר, לא מסוגל לראות שוק מניות שעולה ב-1% ביום ומעלה ולא להגיד - "אני מקבל פחות בשנה, לפחות אעביר חלק מהכסף לבורסה, מה כבר יקרה".  וככה מועברים לבורסה 10%, 15%, 20%, 30% מהכספים הסולידיים. החוסך הזה צודק, וזו ההזדמנות לחזור על המנטרה - שוקי המניות הם המקום הכי טוב להיות בו לטווח ארוך, הם מספקים תשואה עודפת. יש לזה הרבה סיבות שכולן מתנקזות לשורה אחת - פיצוי על סיכון. משקיעים במניות מסתכנים, ולכן בהגדרה מקבלים תשואה גבוהה יותר. סיכון הולך יחד עם סיכוי. יש לזה תימוכין בהיסטוריה ארוכת השנים של השווקים. חוקרים רבים בדקו בשבילכם את התשואה לטווח ארוך בשווקים שונים לאורך תקופות שונות, והגיעו למסקנה נחרצת - מניות נותנות יותר. זה כנראה יימשך, אם כי אף אחד לא יחתום על העתיד. 

 

המרוויחים המיידיים מהקורונה - הגופים המוסדיים

רגע לפני הקורונה היתה אנומליה בשווקים הפיננסיים. שקי האג"ח ביטאו תשואה עתידית שלא משאירה רווח לחוסכים, בהינתן דמי הניהול של הגופים המוסדיים. אחזור על זה אחרת, כי זה באמת לא מובן ונשמע לא אמיתי - אם חסכתם בקרן אג"חית, הרי שניתן להעריך את תשואת הקרן. כולם יכולים לראות ולחשב את התשואה הגלומה בשוקי האג"ח (וגם בקרנות ספציפיות). עשינו על זה בדיקה לפני עידן הקרונה. מצאנו שהתשואה שתקבלו ברוטו מגוחכת, אבל מילא הברוטו. מצאנו שאחרי דמי הניהול, יש מקרים שלא יישאר לכם כלום. אפילו מינוס. זאת האמת הכואבת ולמרות שניסו לשכנע אותנו שזו טעות עם אינסוף טיעונים, הם לא היו רלוונטיים. 

אם המצב הזה היה ממשיך, הציבור היה מפנים בסוף שההשקעות שלו בקרנות ובקופות אג"חיות וגם החיסכון הפנסיוני שלו אולי מנוהלים על ידי אנשי מקצוע, אבל הם מוגבלים ביכולת שלהם - אי אפשר לייצר יש מאין. ולא רק זאת, אלה שהם לוקחים לו את הכמה עשיריות שהוא מרוויח כדמי ניהול.

ואז הגיעה מגפת הקורונה. היא פגעה במשק, היא פגעה בבורסות, היא פגעה בגופים שמנהלים כסף, אבל בתוך כל הבלגן היא עשתה משהו נהדר לגופים המוסדיים - היא החזירה את התשואות. הנפילות בשווקים החזירו את האטרקטיביות של איגרות החוב, וגם עכשיו למרות העליות באג"ח, התשואה הגלומה בהן גבוהה יותר מבעבר. חוץ מזה, הקורונה גם לימדה את המחזיקים בקרנות ובקופות שיש מקום לניהול אקטיבי, כזה שיודע לצאת בזמן, להיכנס בזמן, לנתח כמו שצריך. אז במקום לשחק במשחק מכוער של גביית דמי ניהול על כלום, המוסדיים קיבלו מתנה גדולה - מעמדם עלה והם כבר כן מייצרים או יכולים לייצר ערך - תשואה. 

ככה החברות הנסחרות מלבינות את הדוחות

יש לא מעט חברות שהווירוס בא להן בזמן. חברות רבות נמצאות במצב של "מתיחת דוחות" מתמדת. הטקסט הזה נכתב בפברואר והוא יותר רלוונטי היום - מדי רבעון  החברות האלו מרצות את בעלי הבית – בעלי המניות - בדוחות טובים. זה לא פשוט. מעבר לאטרף העסקי השוטף, הן מנהלות חשבונאות גמישה ועדיין לגיטימית כדי להצליח לעמוד בתחזיות. חשבונאות, למרות התדמית, היא מקצוע גמיש, מקצוע שמאפשר מתיחה של סעיפים מאזניים. אבל יש גבול. אי אפשר למתוח יותר מדי, בסוף זה "נקרע", בסוף זה מתגלה.

בשנים האחרונות על רקע הגאות הפיננסית, ההצלחה של החברות לעמוד בתחזיות נבעה גם מפעלולים פיננסיים... אתם יכולים לקרוא את ההמשך כאן.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אעבור לשורה התחתונה ולקשר עם הקורונה - אף אחד לא "שופט" או באמת "מנתח" את הדוחות הכספיים של הרבעון הראשון, וכך יהיה גם ברבעון השני. דוחות טובים זה בונוס גדול ויש כאלו (תחום המזון), אבל דוחות חלשים נסלחים כי "מה אתם רוצים, יש קורונה". למעשה, המצב הוא כזה שהציפיות ברבעון הראשון כל כך נמוכות (למרות שהקורונה התרחשה רק בחלק ממנו), שבמקרים רבים תוצאות חלשות אבל טובות מהציפיות גורמות לעליות במניית החברה המדווחת.

גם ברבעון השני יהיו תוצאות חלשות, הצפי הוא לדוחות חלשים במיוחד. אז צפוי שיהיה רע, צפוי שיהיו הפסדים, וכשיש הפסדים צפויים, המנהלים בוחרים "להעמיס" בהפסדים.  רבעון לא רלוונטי למשקיעים הוא הכי רלוונטי למנהלי החברה. ברבעון הזה הם ימחקו הוצאות ונכסים שאולי היו צריכים להימחק קודם, אבל החברה לא רצתה להציג הוצאה/הפסד. בדוחות האלו הם ירשמו הפרשות גדולות לחובות מסופקים כדי לאזן את הליברליות בדוחות הקודמים עם המצב בפועל. בדוחות האלו הם ינסו לשמור רזרבות לרבעונים הבאים - אולי לדווח על מכירות נמוכות יותר, אולי להסיט מכירות לרבעון הבא. זה הרי רבעון אבוד, אז כל מה שאפשר "לבשל" בו כדי להסתיר את המשחקים של הרבעונים הקודמים, וכל מה שאפשר לעשות בו כדי לשפר את התוצאות של הרבעונים הבאים - מבורך.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מליארדים על חשבונכם 02/06/2020 21:37
    הגב לתגובה זו
    כל מוצר שאתם קונים, מממן משפחות פשע של דת מיזוגנית. שורש כל רע.
  • 6.
    יודע דבר 31/05/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
    לעקוב יכולה להיות הודעה טובה ביוני
  • 5.
    אתם מחרטטים. אנחנו ניכנסים למשבר עולמי וגם מניות יתרסקו (ל"ת)
    מיכאל 31/05/2020 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בדיוק - הכל שלילי, אז מתייחסים רק לחדשות טובות (ל"ת)
    דניאל 31/05/2020 12:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כל גאוני ביזפורטל הם חכמים בדיעבד (ל"ת)
    שישי 31/05/2020 12:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חמי מזרחי 31/05/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
    אם ידוע שהשוק רק עולה לבסוף אז מה הסיכון?
  • 1.
    איך יכול להיות שבכל העולם עליות ורק בארץ יורד?? (ל"ת)
    שאלה לכתב 31/05/2020 11:38
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 31/05/2020 18:22
    הגב לתגובה זו
    חבל להשקיע בבורסה בארץ
  • מדינה של גנבים! (ל"ת)
    באפט 31/05/2020 14:11
    הגב לתגובה זו
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.