מיוחד

פרופ' דן אריאלי ל-Bizportal: "מפולות בבורסה - זה כמו SMS בזמן נהיגה"

פרופ' אריאלי עונה לשאלות: 1. מי סוחר טוב יותר - גברים או נשים? 2. האם ניסיון עבר עוזר? 3. מה יקרה פה למחירי הדירות? ראיון חובה...
יוסי פינק | (33)

הסיטואציה בשוק המניות לקראת אמצע 2013 הינה מורכבת במיוחד. בוול סטריט המדדים נגעו לאחרונה בשיא כל הזמנים ומתקשים להמשיך לטפס, בת"א המעו"ף תקוע כבר חודשים ארוכים ובינתיים לא עושה סימנים של כיוון חיובי. וכל זאת כאשר על השווקים מסביב לעולם מרחף החשש מפני צמצום תוכנית הרכישות של ברננקי, שצפוי לנאום מחר (ד') ולספק פרטים בעניין. העצבנות מורגשת היטב ובאה לידי ביטוי בתנודתיות מוגברת. על רקע הדברים שוחח Bizportal עם דן אריאלי, פרופסור לכלכלה התנהגותית, שיודע דבר או שניים על דרך הפעולה של האדם באשר הוא, עצבני או רגוע.

לאחרונה הוציאו בענקית ניהול הכספים האמריקנית 'פימקו', תחזית לפיה קיים סיכוי של 60% למיתון עולמי תוך 3-5 שנים. האמת, לא ממש מפתיע. המיתון הקודם היה ב-2008-2009 והעולם הכלכלי מתנהל בסייקלים. בשוק ההון הדבר בא לידי ביטוי במפולות ואח"כ התאוששות. אני שואל את פרופ' דן אריאלי, מה בטבע האדם גורם לכך שבבורסה כל כמה שנים הכל מתרסק? ותשובתו - "זה כמו שאנשים כותבים הודעות SMS בזמן נהיגה. הם עושים את זה רק 1% מהזמן שבו הם נוהגים. שוק ההון דורש רמת ביצוע מאוד גבוהה, מספיק שאתה טועה פעם אחת ברגע משמעותי, והתוצאות יכולות להיות נוראיות. גם אם אנשים מתנהגים רוב הזמן באופן סביר, צריך להבין שהעלות של הטעויות יכולה להיות גדולה מאוד - בכביש, וגם בשוק ההון".

הגורם למפולות הגדולות בבורסות

אני שואל את פרופ' דן אריאלי, האם יש מכנה משותף בטבע האדם שגורם לאותן התרסקויות בבורסה - האם זה רמאות, חזירות או כל דבר אחר. לדבריו, "המשברים בשווקים נובעים ממניעים שונים שלדעתי המשותף להם זה ניגוד אינטרסים. אני לא חושב שבנקאים או מנהלי השקעות הם אנשים רעים - הם היו יכולים להיות גם רופאים או עובדים סוציאלים, אבל ניגוד האינטרסים שלהם הוא נוראי. תחשוב שאני הייתי משלם לך ב-2005 סכום של 5 מיליון דולר בשביל שתחשוב שאג"ח מגובה משכנתאות זה מוצר טוב - אתה היית אכן חושב שזה מוצר טוב ומצליח למכור אותו. מעבר לכך, בשוק ההון העמימות היא מאוד גבוהה, קשה מאוד לדעת מה הערך האמיתי של נייר. עכשיו אם אני נותן לך פירוש מסוים ומשלם לך הרבה מאוד כסף בשביל שתחשוב שזה הפירוש הנכון - אתה תשתכנע. דוגמא קלאסית יש לעניין הזה עם חברות הדירוג, הן גובות כסף על דירוג שאמור להיות אובייקטיבי".

מפה אני לוקח את פרופ' דן אריאלי לשאלה אחרת בעניין מפולות בבורסה, האם ניסיון קודם עשוי לעזור למשקיע להימנע מהמפולת הבא, והוא כהרגלו עונה לי באמצעות ניסוי שביצע - "יש ניסוי שעשינו לא מזמן, בדקנו כמה זמן אנשים מוכנים לשמוע בכי של תינוקות לפני שהם כבר לא יכולים לסבול את זה. מתברר שאנשים שיש להם תינוקות מצליחים לסבול את זה קצת יותר. כלומר אפשר להתרגל גם למצבים קשים - ולכן להיות פחות אמוציונאלי כאשר הם מתרחשים. העניין הוא שנפילות בשוק המניות מתרחשות בתדירות קצת פחות גבוהה מהתדירות שבה תינוק בוכה בלילה, ולכן התגובה עשויה שוב ושוב להיות אמוציונאלית."

בגלל שמצבים אמוציונאלים מתרחשים פעם בכמה שנים, ניסיון העבר לא בטוח יעמוד לצידם של המשקיעים. ההצעה של פרופ' דן אריאלי היא לפתח דרכים להתמודדות עם הנפילה כשהיא תבוא, ובכך להשתמש בניסיון העבר. למשל, "לא לפתוח את תיק המניות לפני שאתה מחליט איזו פעולה אתה רוצה לבצע, הרי אין סיבה להסתכל על ביצועי העבר בכדי להחליט מה נכון עכשיו. המבט על ביצועי המניות שלך עלול להכניס הרבה מאוד אמוציות למשוואה. אמצויונאליות זה דבר מאוד חזק. המשקיע צריך להבין איפה הרגש שלו מטעה אותו ואיך להתגבר על זה. גברים יכולים להתחבר לזה אולי דרך הדוגמא שכשעומד להם, איפה השכל? החשיבה שלך משתנה כשעומד לך. תבין, המטרה האבולוציונית של רגשות, בין היתר, היא לשלוט לך על ההחלטות. כלומר אם אתה רואה נמר - תברח. אז דבר נוסף זה למשל לא לעשות שום החלטה על קניה או מכירה של מניה בהחלטה של מהיום למחר, או לא לעשות שום פעולה לפני שמתייעצים עם אדם או שניים. אלה פעולות שמרחיקות את האימפולסיביות הרגשית - שהיא לעיתים עיקר הבעיה".

מי סוחר טוב יותר - גברים או נשים?

עוד 2 שאלות אני שואל את פרופ' דן אריאלי. הראשונה - האם אנשים נהנים יותר מרווחים או סובלים יותר מהפסדים. תשובתו היא פשוטה ומהירה - אנשים סובלים יותר ממצב של הפסדים. שאלה שניה - מי טוב יותר בעולם ההשקעות - גברים או נשים? גם פה התשובה היא חד משמעית, אבל מוסברת באמצעות ניסוי שביצע. "לפי נתונים לגבי אנשים פרטיים שסוחרים, נשים הן סוחרות טובות יותר. הסיבה לכך היא שלנשים יש פחות ביטחון, ולכן גברים עושים יותר פעולות - ובהתאם טועים יותר. יש ניסוי יפה שלקחו אנשים ונתנו להם להחליט איך ישלמו להם על פתרון של מס' קטן של בעיות במתמטיקה. או שישלמו להם על כל שאלה דולר או שהם ייכנסו לתחרות עם עוד 4 אנשים והמנצח מקבל 10 דולר, המפסידים לא מקבלים כלום. היית מניח שמי שטוב במתמטיקה יעדיף להתחרות, ומי שלא טוב יעדיף לקבל דולר על כל שאלה שיפתור. בפועל, באופן גורף נשים העדיפו לא להתחרות וגברים העדיפו להתחרות. זה רק אומר שלגברים יש יותר ביטחון, בלי קשר ליכולות שלהם. לכן הם טועים יותר".

שוק הדירות בישראל, מפולת?

לסיום, מחירי הדירות. שאלתי את פרופ' דן אריאלי על הסיכוי לירידת מחירי חדה במחירי הדירות בישראל. "בשוק הנדל"ן מחיר העוגן הוא מאוד חזק. אם אנשים קנו בזמן האחרון דירה במחיר מסוים, סביר להניח שהם לא יהיו מוכנים למכור אותה במחיר שנמוך מאותו מחיר. זו לא התנהגות רציונאלית, אולי הבית הזה מייצר להם עלויות גבוהות ודווקא נכון למכור אותו אפילו בהפסד. אבל אנשים קשורים למחיר הרכישה שלהם - זה מביא לחוסר רצון להתפשר. בגלל זה אני מניח שמה שיקרה בשוק הדירות, שאולי לא ימשיך לטפס, אבל לא נראה ירידה משמעותית במחירים. אין פה את הסיפור של להיכנס לפאניקה ולמכור מיד וכך המחירים נופלים. בשוק הדירות לא נראה פתאום ירידה של עשרות אחוזים. בארה"ב זה קרה בעיקר כי אנשים פשוט עזבו את הדירות שאותן הם קנו עם 100% משכנתא אבל זה מקרה ספציפי - פה זה לא המצב".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הכתבה עניינה אתכם? לחצו 'המלץ' בחלק העליון של העמוד בצד ימין

תגובות לכתבה(33):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 27.
    itai 25/06/2013 13:39
    הגב לתגובה זו
    should ask fashion question the test will shows opposite results
  • 26.
    דוד-ים 24/06/2013 00:57
    הגב לתגובה זו
    1.ארה"ב וגם ישראל- הם ואנו לא קרה לנו אסון פרט ללחימה קלה אבל המשבר עולמי-נוצר נתנו את העבודה למזרח-כי זה זול האומנם שופכים כספ זול זה לא כמו יפאן עבר תעונה כבר שיקם עצמו--צריך תחרות וצריך לימכור יעשו מחאות הבגנות אך לשילטון לבצע תוכנית רפורמה כדי להבריא\אחרי חולה יעמוד יוכל גם ללכת
  • 25.
    דני 22/06/2013 07:43
    הגב לתגובה זו
    אם ניקח את שוק המכוניות המשומשות, בעקבות כניסת "תחרות" של שוק הליסינג, אנשים מוכרים מכוניות בעשרות אחוזים מתחת למחירון שמהווה את אותו העוגן. צריך לזכור חלק מסויים מהדירות הן דירות השקעה כלומר הן ימכרו בכל רווח מעל מחיר הקנייה מלפני מספר שנים כאשר המגמה תתהפך, מה שכן הממשלה יחד עם הנגיד הוכיחו שהם עושים הכל כדי שזה לא יקרה אבל בחיים יש הפתעות ואחת כזו מתקרבת כל הזמן.
  • 24.
    איך אריאלי נדחף ומתיחצן בכל נושא (ל"ת)
    גד 21/06/2013 02:41
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    תמיד יש מצדיקים למחירי בועה - עד שהיא מתפוצצת (ל"ת)
    כולם חכמים כולם 19/06/2013 10:45
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    המגיב לכתבה 18/06/2013 16:48
    הגב לתגובה זו
    כשיש נפילות (בבורסה) יש נפילה (לא עומד).
  • 2 18/06/2013 19:01
    הגב לתגובה זו
    כשיש נפילות בברוסה לא עומד שיש עליות בבורסה עומד חזק
  • 21.
    שי 18/06/2013 16:00
    הגב לתגובה זו
    לשוק ההון אין הסברים, הדרך היחידה באמת להרוויח בשוק ההון זה בכלל לא לערב פסיכולוגיה, המטרה היא להשקיע בחברות בשיקול דעת רב, לתקופת זמן ארוכה. חברות מבוססות בעלות מודל כלכלי יציב ומצבת נכסים איתנה ובעלות מכפילים נמוכים ושאר היחסים הפיננסיים שלא אפרט כאן - בקיצור תאוריית השקעות הערך כל מי שבא לנתח את השוק בצורה הפסיכולוגית יפסיד
  • 22 18/06/2013 19:07
    הגב לתגובה זו
    אתה צודק ב 100 אחוז ששום שיטה לא יכולה לנתח מערכת רבת מישתנים כגון שוק הון לא פונדומנטלית לא נתוחים טכנים ולא נתוחים פסיכולוגים . אבל התנהגות נבונה בהשקעות בבורסה בהחלט יכולה להיות על פי כמה וכמה כללים קוגנטיביים כגון א.לא למכור בירדות ב.לא לבצעה הרבה פעולות ג. הסתברות גבוה לרווחים היא רק ע"י השקעה לזמן ארוך . מכפילים זה שטויות אף אחד לא יכול לדעת את הערך הנכון של שום נייר ערך בשביל זה עדיף להשקיע את מירב הכסף בתעודות סל או ETF . כל היחסים הפיננסים הם מעוותים ע"י טיוח של רואי חשבון מפולפלים
  • 20.
    אלי 18/06/2013 14:29
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה, כל המלעיזים נעלבו מאיזכור שם איבר המין שלהם חח מצחיקים בלחץ
  • 19.
    אנונימי 18/06/2013 14:10
    הגב לתגובה זו
    החדש שלו שיצא לאור. לולא הספר החדש הוא היה מדבר בנימוס.
  • 18.
    גם גאון וגם קול, כל יום עם הטמבל התורן, תודה לאתר זיבפו (ל"ת)
    יוני 18/06/2013 14:03
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 18/06/2013 14:24
    הגב לתגובה זו
    התפרסם! הצנזור כנראה יצא לצהריים. תנסה לכתוב משהו ממש גס, נראה אם זה יצא!!
  • 17.
    קונד'י 18/06/2013 13:46
    הגב לתגובה זו
    נראה שהשכל של הפרופ' נזל לראש התחתון!
  • 16.
    מי שאומר קשקוש - אין לו מושג (ל"ת)
    יואב 18/06/2013 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    שם 18/06/2013 13:15
    הגב לתגובה זו
    ידעתי שהבורסה משעממת בשנתיים האחרונות אבל עד כדיי כך.
  • 14.
    מחיר הזוי50%=בועהבפיצוץ בפני הדמגוג הנצלן=מיתון קשה!!!! (ל"ת)
    בועה נדלן תתפוצץ 18/06/2013 13:08
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    ryoel 18/06/2013 13:04
    הגב לתגובה זו
    המחירים ירדו לא בגלל אלה שקנו אתמול ולא ימכרו בפחות. הם ירדו בגלל ירידת ביקוש עקב הגזרות, ואז אלה שמוכרים (שקנו לפני 5 או 10 שנים או יותר), יאלצו להתפשר במחיר. לא תהיה קריסה כמו ארהב, אבל תהיה ירידה שתתחזק עם הזמן. 97-2006 הייתה קריסה בפריפריה, למרות שזה לא ארהב. גם במרכז הייתה ירידה, אך יותר מתונה.
  • ווזווז 19/06/2013 13:21
    הגב לתגובה זו
    את השטויות שכתבת קראנו גם לפני 4 שנים ומאז המחירים עלו בעשרות אחוזים. אם אשתך מכוערת ואתה לא מסתכל עליה , זה לא אומר שהיא תפסיק להיות מכוערת... (בניגוד לאימרה הידועה, שהיופי הוא בעיני המתבונן)
  • zz 20/06/2013 15:11
    אף אחד לא יכול לנבא מתי זה יקרה. אבל זה יקרה, כשבד"כ גם אתה וגם הוא לא יצפו לזה. הדינאמיקה שקיימת כיום בשוק הנדל"ן היא לא נצחית ונועדה לכישלון מר. קצת הבנה בכלכלה...
  • 12.
    אינטרסנט=קונספירציה למניעהקריסה=מיתון קשה=פיצוץ50% !!!! (ל"ת)
    נדלן=דמגוגיה לפראייר 18/06/2013 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    כלכלן 18/06/2013 13:00
    הגב לתגובה זו
    כולל נדלן עם מינוף שזוג צעיר מספיק שאחד מאבד את מקום העבודה הם לא יעמדו בהתחיבויות המשכנתא ויגיעו לחדלות פרעון
  • 10.
    משה 18/06/2013 12:57
    הגב לתגובה זו
    שיגידו לכם מתי למכור מתי לקנות?תחליטו לבד
  • 9.
    אסנת 18/06/2013 12:57
    הגב לתגובה זו
    גם אם מישהו לא מסכים עם כל מילה , הרי אנחנו יודעים ששוק ההון קשור מאד לפסיכולוגיה . כדאי לקרוא , לחשוב , ללמוד . מי שתמיד נגד וחושב שהוא הכי חכם תמיד גם מפסיד בסוף .
  • 8.
    מה קשור צהוב?? כתבה רצינית... (ל"ת)
    שלי 18/06/2013 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נהייתם אתר צהוב? (ל"ת)
    חיים 18/06/2013 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מעניין מאוד, תודה! (ל"ת)
    ירון 18/06/2013 12:43
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    momi 18/06/2013 12:38
    הגב לתגובה זו
    אני מתפלא על ביזפורטל שנותן לפסיכיכזה לכתוב כמו זין שעומד האם דברים כאלה צריך לתת להם בכלל להתפרסם
  • רינה 18/06/2013 12:59
    הגב לתגובה זו
    דן אריאלי רצה לתת דוגמה שתהיה הכי מובנת - ולדעתי הוא הצליח . (עובדה שאתה מתרעם) .
  • 4.
    זקנתו מביישת את נעוריו (ל"ת)
    יוני 18/06/2013 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בא 18/06/2013 12:22
    הגב לתגובה זו
    אתה עייף .
  • 2.
    שמואל 18/06/2013 12:19
    הגב לתגובה זו
    לא מקרה שפסיכולוגים רבים מתראינים בתקופה זו בה העצבנות בשווקים רבה והתנהגות העדר עלולה לגררום למשבר בשווקים הפיננסים. המשקיעם צריכים לקוות שנאומו של ברננקי ביום ד יסיר את העננה הרובצת על השוק.לא משנה ההחלטה בהירות של המהלכים הצפויים תגרום לפחות תנודתיות ולשוק בריא יותר. המצב הענינים העכשי אין טעם להכנס לשוק בגלל הסיכון הרב בשוק תנודתי שלא מתאים לפעילות של אנשים הנשלטים בהחלטות שלהם על רגשות בודדים קרי רוח מנטרלים רגשות והשקט הנפשי המאפיין אותם מביא בדר"כ להצלחות בפעילותם. גורמים להחרפה במשבר לא חסרים ראה בועת האשראי שהתפתחה בסין שהוביה את פיץ לאזהרה מפורשת .
  • 1.
    פיני 18/06/2013 12:14
    הגב לתגובה זו
    הניסויים הפשטניים של הפרופ' לא ממש נכונים ביחס למסקנותיו...
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסףיאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף
הוועידה הכלכלית

"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״

"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ילין לפידות

בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?

באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני,  יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע.  צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״

הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.

"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.

אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

קמטק עולה 4%, דוראל מזנקת 5.3% , ג'י סיטי נופלת 5%; המדדים עולים עד 1.1%

מערכת ביזפורטל |

דוראל הציגה את החזון שלה להמשך בוועידת ביזפורטל - נראה שהשוק מאמין לה. המניה מזנקת במעל 5%.  בהמשך נעלה את הראיון עם מנכ"ל החברה, יוני חנציס. אבל בינתיים נעלה חלק מהתשובה של חנציס  לשאלה: המניה מזנקת כשמתחילת השנה היא מוסיפה מעל 130%, זה לא מוגזם? "לא. אנחנו מעורבים בפרויקטים בקנה מידה רחב והפרויקטים האלו מבשילים והביקוש מאוד גדול...".


המסחר מתנהל במגמה חיובית, לאחר שהיום נפתח במגמה מעורבת, כשמדד ת"א 35 עולה 1.1%, ומדד 90 עולה 0.5%

מבחינת הסקטורים, מדד הבנקים עולה 0.8% ואילו מדד הביטוח עולה 1.1%, בהובלת כלל ביטוח.  

מדד הנדל"ן יורד 0.2% והבנייה עולה 0.3%. להבדיל, מדד הנפט והגז עולה 0.6% ומדד תשתיות ואנרגיה עולה 2.1%, בהובלת אוגווינד ודוראל.  

השינוי מתרחש במקביל לעליות בחוזים מעבר לים, היות והסבירות להורדת ריבית של 0.25% בארצות הברית בעשירי לחודש קפצה ל-88%. 

בזירה הביטחונית אצלנו, ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון כ"ץ נפגשים עם שליחת טראמפ, מורגן אורטגס, בצל הלחץ האמריקני להתקדמות בפירוז דרום לבנון, והאיומים מצד ישראל לפעולה צבאית עתידית נרחבת באם הדבר לא יתרחש. 

היום נערכת הוועידה הכלכלית השביעית של ביזפורטל, והיא מתקיימת בסימן ההתאוששות מהמערכה הביטחונית הארוכה שהשפיעה על כל שכבות המשק בשנה האחרונה. במסגרת המושבים יוצג גם הדירוג הייחודי של ביזפורטל למניות מעניינות שגם בתקופה המאתגרת מציגות חוסן ופוטניאל לאפסייד משמעותי.

 לאורך הועידה יתכנסו קובעי מדיניות, מנהלים בכירים, אנשי שוק ההון, טכנולוגיה ונדל״ן, כדי לנסות ולהעריך ולדון איך המשק יכול לצאת לדרך חדשה ומי הם הגופים שיוכלו לנצל את ההתאוששות כדי להתחזק. אנחנו מסקרים את תכני הועידה ונשתף אותכם בצורה שוטפת

בוועידה הכלכלית השביעית של ביזפורטל אנחנו מנסים לענות על השאלה - האם הגאות שראינו בשוק המניות מגובה במה שקורה בשטח. עונת הדוחות לרבעון השלישי האחרונה שחתמנו בתחילת השבוע מספרת על ענפים שגילו חסינות. מגזר הפיננסים מוביל נהנה ממרווחי ריבית חריגים וגאות בשווקים התפיחה את תיקי הנוסטרו חברות ההביטוח ובתי ההשקעות. אבל רצינו לשמוע מכלי ראשון איך כל מי שנמצא בחזית - ממקבלי החלטות וכלכלנים ועד מנכ"לים של חברות ציבוריות, אנשי תעשייה, הייטק ונדל"ן מסתכלים על הדברים. אנחנו שואפים לשרטט את המצב בשטח וגם נחשוף כאן בקרוב את המדד שיצרנו שמנתח את ההזדמנויות במניות שצלחו את התקופה הכי טוב ויש להן פוטנציאל טוב להמשיך ולטפס.