אייל רייפראייל רייפר

חשיבות סעיפי הפירוק בהסכם שותפות

קביעת סעיפי פירוק ברורים ומפורטים מראש חיונית כדי להגן על זכויות השותפים, למנוע מחלוקות בעת הפירוק ולאפשר חלוקה הוגנת של נכסי השותפות. כך תעשו זאת נכון
נושאים בכתבה פירוק שותפות

עו

עו"ד אייל רייפר

הסכמי שותפות מהווים מסגרת משפטית לשיתוף פעולה כלכלי בין שותפים. סעיפי הפירוק בהסכמים אלו כמו כן, גם הם בעלי חשיבות רבה; שכן מתפקידם לקבוע את הכללים וההסדרים שיחולו, במקרה של פירוק שותפות מרצון או שלא מרצון. קביעת סעיפי פירוק ברורים ומפורטים מראש חיונית כדי להגן על זכויות השותפים, למנוע מחלוקות בעת הפירוק ולאפשר חלוקה הוגנת של נכסי השותפות. במאמר זה, נבחן את הנושאים העיקריים שיש להתייחס אליהם במסגרת סעיפי הפירוק, כגון חלוקה של נכסים, הסדרי ניהול, זכות סירוב ראשונה ועוד.

 

 

הסדרי ניהול ותפעול - על מה אחראים השותפים בתקופת הפירוק?

במסגרת פירוק של שותפויות עסקיות מתעורר הצורך בהסדרת הניהול והתפעול של העסק בתקופת הביניים עד לסגירתו הסופית. חשוב לקבוע מראש במסגרת הסכם השותפות מי יהיה אחראי על כל אחד מן התחומים השונים כגון: המשך מתן שירות ללקוחות, גביית חובות, טיפול בהתחייבויות, עובדים וספקים וסגירת חשבונות. כדאי למנות מפרק או ועדת ניהול אשר תהיה אחראית על כלל ענייני הפירוק. הגדרה ברורה של סמכויות ואחריות תסייע להבטיח תהליך פירוק חברות מסודר.

 

חלוקת נכסים - עקרונות חלוקה הוגנת

חלוקת נכסי השותפות בעת הפירוק היא אחד הנושאים המהותיים והמורכבים ביותר שיש להתייחס אליהם בהסכם. חשוב לקבוע מבעוד מועד את עקרונות חלוקת הנכסים באופן ברור ומדויק, תוך התייחסות לסוגי הנכסים השונים כגון כסף מזומן, רכוש קבוע, קניין רוחני וכן הלאה. יש להתייחס לגורמים שונים כגון: היקף ההשקעה ההתחלתית של כל שותף, תרומתו של כל אחד מן השותפים להצלחת העסק, משך זמן הכהונה של כל אחד מן השותפים וכן הלאה. קביעה ברורה של כללי החלוקה תסייע למנוע סכסוכים וויכוחים בנושא זה.

 

הגנה על מידע סודי - שמירת סודיות גם לאחר הפירוק

נושא רגיש נוסף אליו מומלץ מאוד להתייחס הוא: הגנה על מידע סודי וקניין רוחני של השותפות גם לאחר הפירוק. חשוב מאוד לכלול בהסכם השותפות סעיפים האוסרים על שותפים להשתמש בידע ובנכסים לא מוחשיים לאחר הפירוק ללא הסכמה, ולקבוע תקופת איסור וסנקציות על הפרה. שמירת סודיות וקניין רוחני חיונית כדי למנוע ניצול לרעה של נכסים אלו ופגיעה בשותפות ובשותפים לשעבר.

 

זכות סירוב ראשונה - מתן אפשרות לשותפים לרכוש חלקים בעסק

נקודה חשובה נוספת הינה מתן זכות סירוב ראשונה לשותפים לרכוש נכסים ונתחים בעסק, טרם מכירתם לצדדים חיצוניים. זכות זו נותנת לשותפים הזדמנות להמשיך ולהחזיק בנכסי השותפות אותם הם מכירים. קביעת כללים ברורים למימוש הזכות ולתמחור הנכסים חיונית כדי למנוע מחלוקות. שילוב זכות סירוב ראשונה במסגרת הסכם השותפות מעניקה לשותפים גמישות ושליטה רבה יותר.

 

קביעת מנגנון יעיל ליישוב סכסוכים

חשוב לכלול בהסכם מנגנון ברור ליישוב מחלוקות הנוגעות לפירוק. ניתן להוסיף סעיף המחייב את השותפים לפנות להליך גישור או בוררות שיאפשר פתרון מהיר ויעיל של סכסוכים מבלי לפנות לערכאות משפטיות. קביעת מנגנון כזה מראש עשויה לחסוך עלויות וזמן רב במקרה של אי הסכמות בין השותפים בנוגע לפירוק. יש לשקול גם את האפשרות של מינוי בורר מוסכם מראש שיהיה מקובל על כלל השותפים.

 

זקוקים לסיוע?

משרד עורכי הדין דרעי רייפר ושות' הינו משרד מוביל ומנוסה בתחום המשפט המסחרי כבר למעלה מ-35 שנים ברציפות. לפניה למשרד לצורך ייעוץ ראשוני ללא עלות התקשרו 050-711-8585 או היכנסו לאתר של משרד עורכי הדין דרעי רייפר ושותפיהם .

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת