שחר בר דוד
צילום: יח"צ

"יוטיוב מתגמלת את היוצרים ברווח זעום ואפילו די מעליב"

מייסד שרוטונים מתארח בפודקאסט הפרסום השבועי של מירן פחמן. על פייסבוק: "הסיפור של פייסבוק הוא כאב שכולם חווים אותו היום, בעיקר יוצרים ועמודים מממותגים"
כתבי אייס |

שחר בר דוד, המייסד והמנכ"ל של יצרנית התוכן הויראלי שרוטונים, התארח השבוע בפודקאסט הפרסום של מירן פחמן - EAR CATCHER

בר דוד התייחס לחשש שטמון בהבטחה ללקוחות לייצר סרטונים שיהפכו לויראליים. לדבריו "אחרי 11 שנים שאני מייצר תוכן ולמעלה מ-600 סרטים ו-300 מיליון צפיות אז כן, אני יכול לומר זאת, כמובן שלא כל דבר ויראלי ואין תעודת ביטוח אבל בוא נגיד שהיום אנחנו יכלים להעריך באחוזים גבוהים מתוך תסריט, האם זה יהיה ויראלי ויש גם סרטים שאנחנו יודעים שזה יגיע לחצי מיליון צפיות, אורגני כמובן".

על העבודה והתחרות מול משרדי הפרסום אומר בר דוד: "משרדי פרסום זו נקודה רגישה - בתקופת 'מקושרים' הקשר אליהם היה הרבה יותר צמוד, בגלל שזו הייתה מדיה מאוד טובה לצעירים וחיילים וכו', שם היה רומן טוב. בשרוטונים זה קצת מתחלק כי מצד אחד יש את האגו של משרדי הפרסום, ואולי בצדק כי זה אנשים שעשו כמה דברים ופרויקטים, ואז מגיעים החברה הצעירים שאומרים שהם עושים תוכן ויראלי עם ידע ותסריטים משלהם ובאיזשהו מקום זה מתנגש בהם".

עוד הוא מוסיף, כי "יש משרדים שכן מחבקים ומבינים את היתרונות שלנו ויש כאלה שפחות. אם הייתי בנוי רק על משרדי פרסום אז שרוטונים לא היתה קיימת היום".

 

על היתרונות של שרוטונים מול משרדי הפרסום הוא אומר: "קודם כל אנחנו מבינים את הרשת טוב מאוד ויודעים מה הקהל אוהב, יודעים לזהות טרנדים ותכנים שייצרו באזז. מה שמייחד עוד את שרוטונים מול כל חברות ההפקה זה שאנחנו באים עם מדיה שלא כמו חברת הפקה אחרת שמביאה ללקוח מוצר ואומרת לו עכשיו תקנה מדיה". 

ואם במדיה עסקינן, בר דוד מתייחס גם לענקית הסושיאל פייסבוק ואומר: "הסיפור של פייסבוק הוא כאב שכולם חווים אותו היום, בעיקר יוצרים ועמודים מממותגים. בסוף החשיפה מצטמצמת וזה מאוד מקשה. לנו יש עמוד של 220 אלף עוקבים ויש לנו פוסטים שלא מגיעים למספרים שתואמים את כמות העוקבים שיש". 

לשאלת פחמן, האם מימון לסרטים היא מילה גסה עבורו, אומר בר דוד: "יש לקוחות עם תקציבים של מדיה ממומנת. אני לא נאחז בקרנות האורגני בלבד, אני מבין את היתרונות של המימון עם טירגוט, אם למשל אני צריך להגיע לקהל ספציפי כמו הורים צעירים. מה שכן יתרון בפייסבוק, הוא שאם אתה כן שם כסף אתה מגיע לחשיפה משמעותית ובעלות מאוד נמוכה". 

על יוטיוב אומר בר דוד: "כבודו במקומו מונח והוא ה-VOD הכי גדול היום, שגם נשאר לטווח מאוד ארוך. אנחנו גם במודל שותפות ביוטיוב מה שמקנה לנו חלוקת רווחים ועל זה בכלל אפשר לפתוח דיון שלם - על הרווח הזעום שבו יוטיוב מתגמלת את היוצרים ואפילו די מעליב. חברה כמונו שמייצרת 5-6 מיליון צפיות בחודש מתוגמלת בסך הכל ברמת ה-2 משכורות שאני יכול לשלם לעובדים שלי". 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.