"יוטיוב מתגמלת את היוצרים ברווח זעום ואפילו די מעליב"
שחר בר דוד, המייסד והמנכ"ל של יצרנית התוכן הויראלי שרוטונים, התארח השבוע בפודקאסט הפרסום של מירן פחמן - EAR CATCHER.
בר דוד התייחס לחשש שטמון בהבטחה ללקוחות לייצר סרטונים שיהפכו לויראליים. לדבריו "אחרי 11 שנים שאני מייצר תוכן ולמעלה מ-600 סרטים ו-300 מיליון צפיות אז כן, אני יכול לומר זאת, כמובן שלא כל דבר ויראלי ואין תעודת ביטוח אבל בוא נגיד שהיום אנחנו יכלים להעריך באחוזים גבוהים מתוך תסריט, האם זה יהיה ויראלי ויש גם סרטים שאנחנו יודעים שזה יגיע לחצי מיליון צפיות, אורגני כמובן".
על העבודה והתחרות מול משרדי הפרסום אומר בר דוד: "משרדי פרסום זו נקודה רגישה - בתקופת 'מקושרים' הקשר אליהם היה הרבה יותר צמוד, בגלל שזו הייתה מדיה מאוד טובה לצעירים וחיילים וכו', שם היה רומן טוב. בשרוטונים זה קצת מתחלק כי מצד אחד יש את האגו של משרדי הפרסום, ואולי בצדק כי זה אנשים שעשו כמה דברים ופרויקטים, ואז מגיעים החברה הצעירים שאומרים שהם עושים תוכן ויראלי עם ידע ותסריטים משלהם ובאיזשהו מקום זה מתנגש בהם".
עוד הוא מוסיף, כי "יש משרדים שכן מחבקים ומבינים את היתרונות שלנו ויש כאלה שפחות. אם הייתי בנוי רק על משרדי פרסום אז שרוטונים לא היתה קיימת היום".
על היתרונות של שרוטונים מול משרדי הפרסום הוא אומר: "קודם כל אנחנו מבינים את הרשת טוב מאוד ויודעים מה הקהל אוהב, יודעים לזהות טרנדים ותכנים שייצרו באזז. מה שמייחד עוד את שרוטונים מול כל חברות ההפקה זה שאנחנו באים עם מדיה שלא כמו חברת הפקה אחרת שמביאה ללקוח מוצר ואומרת לו עכשיו תקנה מדיה".
ואם במדיה עסקינן, בר דוד מתייחס גם לענקית הסושיאל פייסבוק ואומר: "הסיפור של פייסבוק הוא כאב שכולם חווים אותו היום, בעיקר יוצרים ועמודים מממותגים. בסוף החשיפה מצטמצמת וזה מאוד מקשה. לנו יש עמוד של 220 אלף עוקבים ויש לנו פוסטים שלא מגיעים למספרים שתואמים את כמות העוקבים שיש".
לשאלת פחמן, האם מימון לסרטים היא מילה גסה עבורו, אומר בר דוד: "יש לקוחות עם תקציבים של מדיה ממומנת. אני לא נאחז בקרנות האורגני בלבד, אני מבין את היתרונות של המימון עם טירגוט, אם למשל אני צריך להגיע לקהל ספציפי כמו הורים צעירים. מה שכן יתרון בפייסבוק, הוא שאם אתה כן שם כסף אתה מגיע לחשיפה משמעותית ובעלות מאוד נמוכה".
על יוטיוב אומר בר דוד: "כבודו במקומו מונח והוא ה-VOD הכי גדול היום, שגם נשאר לטווח מאוד ארוך. אנחנו גם במודל שותפות ביוטיוב מה שמקנה לנו חלוקת רווחים ועל זה בכלל אפשר לפתוח דיון שלם - על הרווח הזעום שבו יוטיוב מתגמלת את היוצרים ואפילו די מעליב. חברה כמונו שמייצרת 5-6 מיליון צפיות בחודש מתוגמלת בסך הכל ברמת ה-2 משכורות שאני יכול לשלם לעובדים שלי".
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.
