טור

יו"ר הכנסת יתגבר על הנזק מהקלטת, העיתונות בקושי

פרסום דבריו של אדלשטיין במפגש אוף-רקורד עם עיתונאים, ממשיך לעורר סערה. שניים מהמשתתפים באירוע, יו"ר בשבע דודו סעדה ועורך ערוץ 7 עוזי ברוך, בטורים לאייס

עוזי ברוך | (2)

הפרסום הבוקר (יום א') בכאן רשת ב' של דבריו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל חברי סיעת הליכוד, הסעירה לא רק את המערכת הפוליטית. כפי שפורסם באייס, הדברים שהוקלטו במפגש אוף-רקורד שקיים אדלשטיין במסעדה בראשון לציון עם עיתונאים מהמגזר הדתי-לאומי, ופרסום דברי לא לייחוס ולא לציטוט, הדליקה גם את הברנז'ה העיתונאית. 

שניים מהמשתתפים באירוע, עורך ערוץ 7 עוזי ברוך, ויו"ר קבוצת בשבע דודו סעדה, כתבו טורים לאייס על האירוע, פרסום הדברים  והנזק שהדבר עשוי לגרום למקצוע העיתונות. 

איש לא יאמר לנו יותר את האמת / עוזי ברוך

הרשתות החברתיות סוערות מאז הבוקר סביב הקלטות יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והדברים שנשמע אומר בהן, הן על ראש הממשלה (“התנהלות בעייתית") והן על חבריו לסיעת הליכוד (“יש סיעה שאני מאוד הייתי שמח שמחציתה תלך לבית").

 

אין ספק, מבחינה פוליטית מדובר בסיפור חזק מאד, מאחר שעד היום חוסר הנחת של יו"ר הכנסת ממה שקורה במפלגתו היה בעיקר עניין של שמועות. הנה, לראשונה נחשף "האקדח המעשן", והשמועות הופכות לעובדות בקולו המקורי של אדלשטיין.

 

אבל הסיפור הפוליטי הוא רק חלק מהסיפור במקרה הזה. החלק השני של הסיפור הוא תקשורתי, ובו באות לידי ביטוי, למרבה הצער, דווקא הפנים המכוערות יותר של המקצוע שלנו. כן, גם אני השתתפתי במפגש ממנו "דלפו" דקות ההקלטה הספורות שפורסמו הבוקר. לא, בשום פנים ואופן לא אהיה מוכן להתייחס למילה ממה שנאמר בין כותלי אותו החדר. למה? משום שמילה שלי היא מילה.

 

למערכת היחסים בין עיתונאים ובין מקורות מידע יש שורה של כללים, חלקם אולי כתובים איפה שהוא, אבל מרביתם לא כתובים בשום מקום. אולם, העובדה שהם אינם כתובים לא הופכת אותם לבלתי חשובים. החוק הראשון של מערכת היחסים הזו הוא "מילה זו מילה". שיחה שנערכת בין 2 אנשים, וגם בין 20 אנשים, שהוגדרה כ"סגורה", "לא לציטוט", "אוף רקורד" וכל ביטוי אחר ממשפחת הביטויים הללו, לא מתפרסמת. חד וחלק.

 

אפשר לעשות בה שימוש בדברי פרשנות, טוב ורצוי להפנים אותה לתוך "מאגר הידע" שנמצא בראשו של העיתונאי, אבל הדברים הנאמרים חייבים להישאר "בתוך החדר", הפיזי או המטאפורי.

 

השיחה בה השתתף יו"ר הכנסת ובמהלכה הוקלט, הייתה מה שמכונה בעגה העיתונאית "מפגש סגור". השתתפו בה בעיקר אנשי תקשורת שיו"ר הכנסת נתן בהם את אמונו. האמון הזה, בין מקורות מסוגים שונים ובין העיתונאים, הוא "מצרך" יקר מפז. בלעדיו מלאכת הפרשנות העיתונאית לא תוכל להתרחש. בלעדיו איש לא ייתן לעיתונאי טיפ שיביא אותו לסקופ הבא, כי לעולם הוא לא יוכל להרגיש בטוח שדבריו לא יצוטטו בשמו ויסבו לו נזק רב.

 

הנזק שגרמה ההדלפה ליו"ר הכנסת אדלשטיין הוא גדול, אבל אני מעריך שאדלשטיין, פוליטיקאי ותיק ומשופשף, יצליח בסופו של דבר להתגבר עליו. אולם, הנזק שנגרם בהדלפה הזו למקצוע העיתונות בישראל הוא נזק בל ישוער. קשה להבין כיצד אנשי תקשורת, בלי לחשוב פעמיים, כורתים את הענף שעליו המקצוע כולו יושב. שבירת יחסי האמון הזו תפגע בראש ובראשונה בעיתונאים, כי איש לא יאמר להם עוד את האמת. כל שיחה, אפילו בין 2 אנשים, תתנהל תחת המחשבה שהדברים עלולים להתפרסם, ומידע יקר ערך פשוט לא יגיע אלינו. הנזק הנוכחי, כאמור, כבר נעשה. כעת מוטלת על כולנו החובה לא להחמיר אותו.

 

עוזי ברוך הוא עורך אתר ערוץ 7

 

עיתונאים, עקרבים ואתיקה מקצועית / דודו סעדה

 

מכירים את הסיפור על הצפרדע והעקרב? תנו לי לרענן את זיכרונכם: 2 החיות עמדו ביום חורפי אחד על שפת הנהר. אמר העקרב לצפרדע: "מה דעתך לתת לי טרמפ לצד השני?" הצפרדע התפקעה מצחוק: "מה אני משוגעת? אתה תעקוץ אותי". אבל העקרב ביקש, התעקש, התחנן ובסוף הצפרדע הסכימה להעביר אותו על הגב לגדה השנייה. באמצע הדרך - בום! - עקץ העקרב את הצפרדע. "למה עשית את זה?!", בכתה הצפרדע. "עכשיו שנינו טובעים". "אני יודע", ענה העקרב, "פשוט לא הצלחתי להתאפק".

 

העיתונאי שהקליט בסתר את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין במפגש סגור שהוגדר אוף-רקורד והעביר את ההקלטות לכתב רשת ב' מיכאל שמש - הוא העקרב שלא הצליח להתאפק ובגללו כולנו בסכנת טביעה. הוא לא הבין שביחסים בין הפוליטיקאים לאנשי תקשורת יש כללים שאסור בשום פנים לעבור עליהם, כללים ששומרים על העיתונות מלהפוך לעוד יותר לא רלוונטית ממה שהיא היום. או שאולי הוא הבין את כל זה, אבל פשוט לא הצליח להתאפק.

 

ביום שיבוטל ההסכם הלא כתוב בין אנשי ציבור ואנשי תקשורת, ביום שנצטט אמירות שנאמרו "לא לציטוט" ונבזה את מוסד הסודיות - אפשר יהיה לכבות את המיקרופונים ולעצור את מכונות הדפוס. אני חי את עולם התקשורת כבר עשרות שנים, החזקתי בידי אמירות חריפות הרבה יותר מאלו שאמר יו"ר הכנסת אדלשטיין וידעתי שהן יכולות להביא לי כותרות ענק. אבל גם ידעתי עוד משהו - הפרסום לא יהיה שווה את שריפת המועדון העיתונאי שתבוא בעקבותיו.

 

אני לא הולך להטיף כאן, רק תוהה בקול: חבריי למפגש הסגור - כולם שומרי מצוות. איך לא בערה הכיפה למראשותיכם? איך התעלמתם מאיסורי לשון הרע ורכילות? איך לא דגדג לכם הקונפליקט עם איסור אָרוּר מַכֵּה רֵעֵהוּ בַּסָּתֶר? מילא דריסת עקרונות אתיקה מקובלים בעולם, אבל איך שכחתם מערכים ומוסר יהודי?

 

מקצוע העיתונות במשבר. כולנו יודעים לזה, כולנו בוכים על זה. הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה לערער את הבית מבפנים ברמיסה גסה של הכללים הבסיסיים של האתיקה העיתונאית. אני קורא לכל חברי למקצוע: תחשבו פעמיים לפני שאתם עושים עוד צער להחרבת המקצוע החשוב הזה. קחו נשימה עמוקה לפני שאתם משחררים עוד הקלטה שאולי תביא לכם כותרת רגעית – אבל בסופו של דבר לא תטביע רק אתכם, אלא את כולנו.

 

דודו סעדה הוא יו"ר קבוצת התקשורת 'בשבע'

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דני 29/01/2018 18:39
    הגב לתגובה זו
    שהיא לכשעצמה חסרת ערך...הציונות הדתית והחרדים פשטו את הרגל! נשארו רק העמך, אלה שלא משתייכים ללא שום חסידות או זרם חלקן אפילו לא חובשי כיפה אך שומרי מצוות. ומתנהגים בתמימות עם הבורא בלי השתחצנות ובלי קול תרועה. הם היחידים שמחזיקים את ראש העם היהודי מעל המים!
  • 1.
    מני 29/01/2018 13:15
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף מישהו עם ביצים אומר את האמת אבל מחבריו למפלגה נאלמו דום
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.