סלקום ללא הגבלה: טובה בפרסומות אבל לא משכנעת אותנו
זהו המקרה של "זאב, זאב". הנער שנהנה להפחיד את כל הכפר שזאב טורף בשעריו, איבד את אמונם של תושבי הכפר כשזאב אמיתי אכן הופיע. הנמשל הוא ההבטחה של סלקום לאהוב אותנו בכל מחיר.
מאז שעלות שיחת הטלפון הפכה זירת תחרות, אנו חשופים לאסטרטגיה שמבטיחה שלנו שנוכל לדבר ללא הגבלה. כדי להפוך את הנושא "ללא הגבלה" למעניין, נעשו ניסיונות לא מעטים להדגים את תכני השיחה ולא רק את משך השיחה.
סלקום ללא הגבלה
"סתם כי בא לי לדבר" של 012 הייתה הסנונית הראשונה. בתחילת המילניום נחשפנו לסדרת סרטונים אמיצה ומצחיקה שהגחיכה את כל נושא החיסכון בזמן אוויר של שיחות לחו"ל. הסרטון הזכור ביותר היה "רבקה מישראל" שצלצלה לקוטפת אורז בשדות הנידחים של סין רק כדי לשאול אותה איך היא מכינה את האורז שלה. הרעיון המרכזי היה: שיחה כה זולה עד שמדברים 'סתם'.
"סתם כי בא לי לדבר" היה מהלך ששבר את הקונספציה כי שיחת טלפון לחו"ל היא אקט חשוב שמפריד בין העיקר לתפל ושרק בצילו הרחוק מסתתרים דברים שהם לא לטלפון... "סתם כי בא לי לדבר" חדר לעולם בו חסכון היה ערך לא רק של דקות וכסף אלא גם של מילים, ואילו בזבוז מכל סוג שהו היה מוקצה מחמת מיאוס.
פה חשוב לגלות גילוי נאות ולהזכיר את המהלך האלומתי של קאול כשהיה מנכ"ל בזק בשנות ה-90 - "זה כן לטלפון", כאשר הוריד את עלויות פעימת המונה של שיחת הטלפון המקומית. אולם התקופה הייתה טרום טלוויזיה מסחרית ולכן הוא נחרט פחות טוב בזיכרון הקולקטיבי.
לאחר "סתם כי בא לי לדבר" הבליחו מדי פעם פרסומות שחשבו שהן המציאו את תוכן השיחה כאינדיקאטור לעלות השיחה. 014, לפני כ-5 שנים, שאלה "למה לא שמרת על קשר?" והראתה את האחיין של דודה האמידה מחו"ל, יורש רק את דג הזהב שלה, כי התקמצן על שיחות לחו"ל. לאחרונה עלתה בזק עם סדרה מצחיקה שמראה אנשים שמצלצלים להגיד משהו מאד חשוב, ונתקלים מהצד האחר של הקו בצרחות "למה לא צלצלת מהבזק!" - צורה נוספת להשתמש בתוכן ואמוציות כדי להגיד "מחיר".
במקביל לעולם המחירים יצאה לפני כ-10 שנים סלקום עם הכרזה יומרנית "ככה זה כשאוהבים" בניסיונה לנכס לעצמה את ערך האהבה, ולא פחות מזה. לטובת מהלך זה הפיקה הרבה סרטים שהדגימו אהבה זוגית ואהבה משפחתית, בחלקם כיכבה שיחה סלולארית, הודעת טקסט או תמונה אבל ברובם - רק הפגנות אהבה מרגשות, כמטאפורה לקשר בין אנשים ולקשר בין החברה הסלולארית ללקוח.
פתאום, לקראת סוף עידן הטריומביראט של אורנג', סלקום ופלאפון, יוצאת סלקום עם 2 סרטים חדשים שמדגימים לנו, שוב, כיצד אפשר לתרגם בזבוז זמן אוויר לאהבה. סרט אחד - זוג שנאלץ לישון לחוד בגלל שירות המילואים של הגבר. כדי להרגיש יחד הם שותקים על קו סלקום פתוח. הסרט מציע לנו לדבר ללא הגבלה עם המשפחה. סוג של "סתם כי בא לי לדבר" אבל בגלל שזה סלקום זה לא סתם - זה מאהבה. הסרט השני כבר תולה תג מחיר: 399 שקלים ללא הגבלה. במשפחה. הוא חושף אותנו לאותו מסר "לדברים שחשוב להגיד וגם לאלו שלא". שוב - סוג של תערובת בין סתם כי בא לי לדבר לבין ככה זה כשאוהבים.
בסרטון, הדברים הפחות חשובים הם הבלי היום - יום כגון "תדליק את הבוילר" או "קודם תכין שיעורי בית", והדברים היותר חשובים, כהרגלו של סלקום, הם גילויי האהבה בכל תצורותיהם.
במקום שכעת, על מפתנה של מלחמה אמיתית עם הצעות שקשה לסרב להן מצד המתחרים הטריים, ניפול שדודים ממהלך דרמטי של סלקום, נדמה לנו ששמענו פעמים רבות את הקריאה "זאב זאב". את הדילים המשפחתיים ואת הצהרת האהבה המהדהדת.
אחרי שנים של תחושות מירמור קיפוח בקרב כל הלקוחות של כל המפעילים, כשנכנסת תחרות שמסמלת את זכויות הפרט ורוכבת על כנפיה של המחאה החברתית, זה לא הזמן להתעקש על גבולות הממלכה. זה הזמן להגיד שלא רק המחיר השתנה, ולא רק הדיל השתנה, אלא אנחנו, סלקום, עברנו שינוי דרמטי.
- 2.כתובים סכריני לא סחרייני... (ל"ת)תשאלי את ורד מוסינזו 21/05/2012 14:44הגב לתגובה זו
- 1.מאלף כרגיל, שיעור חשוב, נהניתי מכל מילה (ל"ת)צביה בילר 20/05/2012 09:58הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14
אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.
המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים.
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג
ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פריים טיים והנפילה של ערוץ 13
אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.
